Отидете към основна версия

21 276 16

Най-ефикасният лек срещу аквапланинг

  • гуми-
  • джери юхан-
  • двойни колела-
  • jerry juhan developments

Двойните гуми са решение, познато най-вече от товарното автомобилостроене. Целта на използването им при камионите е ясна - товароносимост. Четири гуми на ос издържат повече, отколкото само две.

Сдвоените колела обаче намират приложение и в автомобилните спортове. При това ползата от тях е установена още през 30-те години на миналия век, когато мощността на състезателните болиди надхвърля 500 к.с. и тънките тогавашни гуми просто не могат да я пренесат към пътя.

Идеята на предприемача Джери Юхан обаче е друга. През 1978 г. избягалият от Чехословакия бизнесмен с рождено име Ярослав Вацлав Мария Юхан пътува от Лозана към Женева със своя Lotus Esprit Turbo. Вали проливен дъжд и той с мъка удържа суперавтомобила си на пътя, докато един по един го изпреварват слаботелесни "ситроени" от модела 2CV.

Тесните гуми на френските малолитражки се врязват с лекота в плътния слой вода върху асфалта, докато широките валяци на "лотуса" буквално планират над пътя. Юхан се замисля дали мощните автомобили също не могат да се обуват в тесни гуми, само че няколко на брой.

Джери има богат опит в моторните спортове. Брат му Франтишек е заводски пилот на Jawa и победител в мотоциклетното Гран при на Европа през 1948 г. Три години по-късно Ярослав бяга на Запад, преминавайки нелегално границата с Германия.

Озовава се в Гватемала и става вносител на Porsche. През 1953 г. участва в маратона Carrera Panamericana и 1 000-километровото състезание в Буенос Айрес по покана на самия Хуан-Мануел Фанхио.

През 60-те Ярослав/Джери се завръща в Европа и заживява в Швейцария, където се случва епизодът с "лотуса" е "Грозните патета". Предприемачът решава да експериментира и купува няколко гуми за Citroen 2CV с широчина едва 125 мм, поръчва на френската фирма Gotti да му изработи специални двойни джанти и изпробва изобретението си по пътя от Кан до Ница, оставайки повече от доволен от резултата.

Юхан експериментира и с други конфигурации. Монтира на задния мост на своя Lotus по четири гуми на всяко колело, а отпред - по три. Основава собствена компания - Jerry Juhan Developments и успява да привлече интереса на Goodyear, в чийто изследователски център в Люксембург е произведена опитна партида.

Сдвоените гуми преминават успешно изпитанията на немския технически надзор (TÜV). В Porsche са заинтригувани от идеята, а самият Фери Порше монтира такива колела на личната си 928-ица.

Двойните гуми притежават ред преимущества, най-важното от които е устойчивостта на аквапланинг. Изпитанията показват, че коли с такива колела реагира много по-спокойно на отнемането на газта в завой заради двата борда.

Тестовете показват, че движение направо по настилка с воден слой от 1 см двойните гуми позволяват скорост от 110 км/ч, докато обикновените единични колела губят сцепление при 98 км/ч. Разликата в завой също е значителна - 85 срещу 92 км/ч.

Експертите отбелязват, че двойните гуми са осезаемо по-тихи от стандартните. За съжаление обаче пренасят повече вибрации от пътя върху каросерията.

Друг плюс на двойните колела е отпадането на необходимостта от резервна гума. Американски партньор на Jerry Juhan Developments успява да измине разстоянието от Ню Йорк до Калифорния с две спукани гуми.

Идеята на Джери бързо набира популярност. Такава конфигурация разкрива нови възможности за фини настройки на управляемостта. Тогавашният шеф на Audi Фердинанд Пиех предлага да се използва различен състав на каучуковата смес за външната и вътрешната гума, различно налягане, различен протектор и т.н.

Юхан продава патента си на компании като Avon и Yokohama, което му носи 6 млн. канадски долара. В средата на 80-те италианската компания Speedline създава специални джанти, предназначени за две гуми с отвори за два вентила. Започва и серийно производство на тесните гуми.

За съжаление проектът се оказва търговски провал. Автопроизводителите не прегръщат идеята, а високата цена на двойните гуми отблъсква клиентите. В средата на 80-те комплект 15-цолови колела JJD (джанти и гуми) за Mercedes-Benz S-Klasse струва 4 500 германски марки срещу 2 000 за традиционните.

Ярослав Юхан умира през 2011 г., а екзотичната му идея е забравена. Специални колела по неговия патент се появяват от време на време на различни търгове.

Идеята за двойни колела обаче вдъхновява други разработки. В края на 80-те инженерът от Goodyear Сам Ландърс разработва гума с много широк и дълбок канал за отвеждане на водата по средата на протектора. Благодарение на превъзходните си качества на вода моделът Aquatred става доста популярен през 90-те.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини