Модерният автомобил е изключително сложно техническо устройство, оборудвано с най-новите технологии с всякаква електроника. Естествено, с течение на времето някои от неговите компоненти, възли и системи се разпадат. Но също така се случва, че като е нова, колата показва много странни показания на собственика си. Например информацията от термометъра за външна температура, която понякога е много различна от реалността. Разказваме ви защо тези устройства толкова често „лъжат“.
Сензорът за външна температура в колата е много по-полезно устройство, отколкото може да изглежда. Да, основната му функция е да докладва на водача за температурата зад борда. Съвременните коли обаче са много по-сложни "организми", в които дори такива дребни сензори имат по-специална функционалност. Например, нагряването на чистачките и дюзите може да бъде обвързано с този сензор. Освен това, благодарение на термометъра, колата ви уведомява за риска от образуване на лед. Но как работи всичко това и защо понякога информацията на арматурното табло се различава значително от това, което е в действителност?
Температурният сензор, като правило, е инсталиран "на гърба" на предната броня (понякога бива монтиран в страничните огледала за обратно виждане). Защо точно тук? Работата е там, че зад бронята не е толкова топло. Горещият въздух от двигателя не попада тук, защото вентилаторът за охлаждане на радиатора, който задвижва въздуха отвън в двигателното отделение, не го позволява. Същият ефект създават и насрещните въздушни течения по време на шофиране. Но тогава защо показанията са различни?
Ако сте внимателен шофьор, вероятно сте забелязали, че сензорът всъщност не "лъже" при минусови температури. Но с настъпването на пролетно-летния сезон започват да му се случват странни метаморфози. Често, разликата в температурата на околната среда и показанията на бордовия компютър се различават, когато автомобилът е стоял дълго време на слънце или се движи бавно в задръстване.
Ако не се касае за неизправност на самия термометър, тогава най-често силно нагрятата пътна настилка става причина за измамата. Колкото по-тъмен е асфалтът, толкова повече се нагрява и толкова повече топлина отделя. Температурният сензор в колата не може да пренебрегне това, когато колата е неподвижна или пълзи изключително тежък трафик. Ето защо е съвсем естествено вашите чувства и показанията на бордовия компютър да се разминават поразително.
Но когато тръгнете по ненатоварен път, всичко си идва на мястото. Насрещащият въздушен поток проветрява двигателното отделение и пространството зад бронята на мястото на термометъра, а числата на арматурното табло стават близки до реалните. Добре е да проверите дали въпросният сензор е на мястото, защото често път, при удар в дупка или подобен инцидент, той изпада от предвиденото му място в бронята и увисва на кабелите си под автомобила.