През 1969 година на бял свят се появява известният Boeing 747, който става най-големият пътнически самолет в света. Той носи тази титла в продължение на 36 години. Но през 2005-а се появява нов рекордьор - Airbus A380.
Появата на A380
Разработването на новия Airbus отнема около десет години. Цената на програмата е 12 милиарда евро. В същото време Airbus преследва много конкретна цел: да създаде огромен самолет, който да детронира лидера на пазара, Boeing.
Интересното е, че предишните модели Airbus са обозначени с индекси от A300 до A340, но на новия самолет е присвоено „извънредното“ обозначение A380. Причината тук е, че самолетът става двуетажен, а числото 8 наподобява секцията, състояща се от два кръгли "етажа".
Според конструкторите най-трудната задача на този проект е да се намали теглото на гигантския самолет. Това става възможно с помощта на съвременни материали, по-специално композитни. Въпреки известен успех в намаляването на теглото, на етапа на проектиране има опасения, че такъв самолет поради масата си може да повреди покритието на пистата. В резултат на това самолетът получава голям брой колела, което намалява натиска върху повърхността.
И веднага за размера
Нека да преминем към най-интересното. Дължината на самолета е 73 метра, размахът на крилата е 79, а височината е 24. Максималното излетно тегло е 560 тона, а самият лайнер тежи 280. Говорейки за цифри. Цената на един такъв самолет е приблизително 500 милиона долара.
Характеристики
A380 принадлежи към така наречените самолети с ниско крило - крилата преминават през долната част на фюзелажа, тоест грубо казано са изместени надолу. Самолетът има четири двигателя. Те могат да бъдат от Rolls-Royce или Engine Alliance. И двата варианта са доста тихи. На този аспект е обърнато специално внимание, тъй като лондонското летище "Хийтроу" първоначално се смята за едно от ключовите летища за 380, което има доста строги изисквания за шум.
Airbus използва смес от керосин и GTL - висококачествено течно гориво, получено с помощта на природен газ. Според специалистите от Airbus, моделът A380 е най-икономичният сред големите самолети и това е плюс не само от финансова, но и от екологична гледна точка.
В сравнение с конкурента от Boeing, нивото на шум в кабината на A380 е наполовина по-малко, а налягането на въздуха се поддържа по-високо, тоест малко по-близо до нормалното атмосферно налягане на земята. И двете решения имат положителен ефект върху комфорта на пътниците. Оформлението и капацитетът могат да варират в зависимост от желанията на клиента.
Самият Airbus е френски. Но A380 е продукт, може да се каже, "международен": различни секции от самолета се произвеждат в различни предприятия във Франция, Германия, Великобритания и Испания. Някои компоненти се доставят в Европа от САЩ - от родината на Boeing.
Рекордът е поставен, но...
През 2021 г. производството на A380 спира. Причината е в слабото търсене. А каква е причината за ниското търсене е друг въпрос. Има теория, че това се дължи на някои промени в моделите на пътническия трафик и други специфични нюанси. Както и да е, но 747 на Boeing все още се произвеждат и продават успешно.
Що се касае до моделът 380, за 16 години са произведени 251 самолета Airbus A380. По време на тяхното съществуване са построени повече от хиляда "боинга". В момента A380 се използват от 12 авиокомпании. Можете да ги видите на летища в различни градове по света – от Токио до Лос Анджелис. Най-голяма част то тези самолети са собственост на авиокомпанията Emirates.