Trip.com Group заяви в петък, че ще плати 50 000 юана (6 897,69 долара) на служителите за всяко дете, което имат от 1 юли - първата подобна инициатива на голяма частна компания в Китай, тъй като страната се бори със застаряващото население, предаде "Ройтерс".
Компанията, една от най-големите онлайн туристически агенции в света, с 400 милиона потребители, заяви, че ще плаща родителска парична субсидия от 10 000 юана годишно в продължение на пет години за всяко дете, родено от нейни служители по целия свят. Програмата ще струва около 1 милиард юана, съобщиха от компанията.
„Винаги съм предлагал правителството да даде пари на семейства с деца, особено многодетни, за да помогне на повече млади хора да изпълнят желанието си да имат много деца“, каза в изявление изпълнителният председател на Trip.com Джеймс Лианг. „Компаниите също могат да играят роля в рамките на собствените си възможности за изграждане на благоприятна атмосфера за семействата.“
След политиката за едно дете, продължила от 1980 г. до 2015 г., демографите предупредиха, че Китай ще застарее, преди да забогатее, тъй като работната му сила намалява, а задлъжнелите местни власти харчат повече за своето възрастно население.
Коефициентът на раждаемост в Китай през миналата година спадна до 6,77 раждания на 1000 души, от 7,52 раждания през 2021 г., най-ниското в историята.
Властите през 2021 г. казаха, че двойките могат да имат до три деца, но дори през годините на пребиваване у дома по време на COVID пандемията, двойките не бяха склонни да имат бебе.
Младите хора посочват високите разходи за грижи за децата и образованието, ниските доходи, слабата социална сигурност и неравенството между половете като обезкуражаващи фактори.
Лианг, който също е демограф, публикува книга, озаглавена „Стратегии за населението: Как населението влияе върху икономиката и иновациите“ тази година и предложи 2% от БВП на Китай да бъдат насочени към насърчаване на раждаемостта.