Предложеното европейско законодателство за изкуствения интелект би застрашило конкурентоспособността и технологичния суверенитет на Европейския съюз, предупреждават в отворено писмо повече от 160 ръководители на компании, сред които и "Рено" (Renault) и "Мета" (Meta), предаде Ройтерс.
По-рано през месеца Европейският парламент постигна съгласие за набор от проектоправила, според които приложения като чатбота ЧатДжиПиТи (ChatGPT) ще трябва да разкриват съдържанието, генерирано от изкуствения интелект, да помагат за разграничаването на така наречените "фалшиви изображения" и да гарантират мерки срещу незаконно съдържание.
Откакто ЧатДжиПиТи набра популярност, бяха публикувани няколко подобни писма, призоваващи за регулиране на изкуствения интелект.
Сред подписалите предишните писма бяха предприемачът Илон Мъск, главният изпълнителен директор на "Оупън Ей Ай" (OpenAI), компанията зад чатбота "ЧатДжиПиТи", Сам Алтман, както и Джефри Хинтън и Йошуа Бенгио – двама от тримата така наречени "кръстници на изкуствения интелект".
Третият - Ян Лекун, който работи за "Мета", подписа писмото, публикувано днес, в което се оспорва планът за регулации на ЕС. Други представители на бизнеса, подкрепили писмото, са ръководителите на испанската телекомуникационна компания "Келнекс" (Cellnex), на френската софтуерна компания "Миракул" (Mirakl) и на германската инвестиционна банка "Беренберг" (Berenberg).
Никоя от компаниите не отговори на запитване на Ройтерс за коментар по въпроса.
В писмото се предупреждава, че съгласно предложените правила на ЕС технологии като генеративният изкуствен интелект ще станат силно регулирани и компаниите, разработващи такива системи, ще бъдат изправени пред високи разходи и непропорционални рискове.
Подобно регулиране може да доведе до преместването на дейността на иновативни компании в чужбина, а инвеститорите могат да се отдръпнат от развитието на изкуствения интелект в Европа.
Сам Алтман, главен изпълнителен директор на "ОупънЕйАй", през май заплаши да оттегли услугите на "ЧатДжиПиТи" от Европа, ако компанията изпита затруднения да спазва предстоящите разпоредби, но по-късно промени позицията си и заяви, че компанията няма планове да напуска Стария континент.