Децата от 4 клас в едно от училищата в град Шьобу, Южна Швеция, оставят смартфоните си в малка дървена кутия, която учителката заключва в шкаф преди да започнат учебните занятия. В Швеция не е необичайно четвъртокласниците да притежават смартфони. Децата не носят и тежки ученически чанти. В часовете те обикновено работят дигитално, с помощта на лаптопи.
Някои деца за пръв път държат в ръце печатни учебници
Учителката Севедсон показва на учениците новия учебник по математика. "Прелистете го. Чисто нов е", казва им тя. След почти четиригодишно обучение в училище децата в това училище сега за първи път взимат в ръце хартиен учебник, пояснява германската обществена медия АРД в свой репортаж. Досега в часовете по математика те почти изцяло са работили с лаптоп. Учениците веднага забелязват разликите. „В печатния учебник има повече обяснения, които сега трябва сама да си чета. А досега компютърът ни изчиташе обясненията“, казва едно момиче.
Много шведски училища започват бавно да правят обратен завой. Години наред дори децата в началните училища почти изцяло се обучаваха дигитално. Само преди 5 години образователните власти издадоха национални указания, в които препоръчаха използването на средства за цифрово обучение като лаптопи и различни компютърни приложения. Началната учителка Жанет Виберг посочва, че това си има и своите недостатъци. "Като цяло скоростта на четене, речниковото богатство и разбирането на текстове от страна на учениците се влошиха. Смятаме, че това се дължи на факта, че прекалихме с дигиталното обучение."
Освен държавните училища в Швеция съществуват и много частни. Не съществува централизиран контрол върху образователната политика. Затова училищата досега са имали право сами да определят как точно да работят. Консервативното правителство на страната сега иска да промени това. Министърката на образованието Лота Едхолм настоява особено учениците в началните училища да четат повече печатни текстове.
60 милиона евро за връщане на хартиените учебници
Шведското правителство вече отпусна за тази година 60 млн. евро за връщане на хартиените учебници и книги. "Цифровите учебни материали са за по-големите деца. Знаем, че според научните изследвания на мозъка малките деца изобщо не бива да влизат в контакт с екраните", казва министърката.
АРД посочва, че ако шведското правителство постигне своето, учителите скоро ще получат съвсем нови насоки за работата си. "Много родители също искат да върнем книгите в клас", казва още Лота Едхолм. "Защото книжният учебник прави по-лесно разбирането на това какво трябва да подготви детето преди следващия тест.
В училището в Шьобу, Южна Швеция, децата все пак взимат със себе си лаптопите си в часовете по география. Там те са им полезни, за да търсят и откриват различни страни и градове по картите на света. Местоположенията им децата отбелязват на екраните пред тях.
И въпреки всичко: бъдещето е дигитално
Учителката Жанет Виберг коментира, че не желае да преподава изцяло без лаптопи: "Бъдещето е цифрово", посочва тя пред АРД. "Трябва да запознаем децата с този свят и то по най-правилния начин. Ако имах възможността за повторен избор, бих избрала комбинацията от методи".
Автор: Кристиан Бленкер АРД