Тази седмица стана ясно, че деветокласниците в България са на последно място в ЕС по математика, а по четене - на предпоследно. Това сочат новите резултати от международния тест PISA.
Каква е причината за тези резултати и означава ли това, че българските ученици няма да станат конкурентноспособни възрастни - със създателя на програмата PISA разговаря bTV.
В едно интервю казвате, че образованието не е свързано с конкретно място, а постоянно търсене и преоткриване. Какво имате предвид с това?
В днешния свят човек трябва да се справя добре в училище, но и да има способността да разширява кръгозора си, да му хрумват нови идеи и да се усъвършенства непрекъснато, докато светът се променя. Вече не можем да се подготвим само за една професия, трябва да сме готови да практикуваме професии, които преди не са съществували, да използваме технологии, които не са били изобретени, да решаваме социални проблеми, които все още не можем да си представим. Затова това учене, което продължава през целия ни живот, е наистина важно.
Затова ли решихте да направите PISA световен критерий за учениците?
Да, мисля, че PISA ни предоставя една платформа, чрез която можем да видим колко добре подготвени са 15-годишните за бъдещето, до каква степен могат да мислят като математици, колко са добри в решаването на задачи по природни науки, колко са грамотни. PISA е едно огледало на това как образованието е послужило на младите хора.
Мислите ли, че PISA успя да постигне целите си в последните години?
PISA е насърчил много важни промени в образователната система и е създал една представа за това какво е възможно. Естествено, PISA винаги ни посочва важните проблеми в националното образование, но също така ни показва как можем да достигнем най-напредналите образователни системи. Показва ни че, бедността не трябва да бъде определяща, че всяко дете може да постигне добър резултат, ако условията са правилни и това подкрепя образованието и допринася за неговия напредък. Не можем да подобрим това, което не виждаме. PISA се опитва да покаже целите на ученето.
Успявате ли да видите промените в отделните държави? Тази седмица лошите резултати бяха основна тема в Германия, откъдето сте, както и в България. Какво точно означава това?
Германия получи своите първи резултати от PISA през 2000 г. и направи много промени от тогава – създаде и по-големи амбиции и стандарти на национално ниво, по-голяма подкрепа за учениците в неравностойно положение. През последните 10 години Германия не се притесняваше за образованието и вече не полагаше същите усилия и после резултатите станаха по-лоши. Това може нагледно да се види. Всъщност аз виждам многото важни промени, за които PISA е допринесла в България. Вие преминахте към по практически метод на обучение, при който учениците не трябва да възпроизвеждат сух материал, но и да прилагат наученото. Това е много важен напредък и подобряването на резултатите от PISA ще отнеме време.
Какви усилия трябва да положим, за да получат нашите ученици по-добри резултати от тези, които сме свикнали да виждаме?
Знаете ли, всъщност България си е поставила правилните цели – реформата в учебния план е много напреднала и допринася за тях, предизвиква прилагането им на практика в класните стаи. Това наистина означава, че трябва да се инвестира не само в добре подготвени учители, но и в постоянното инструктиране на тези учители. Наистина е важно учителите да не измислят урока сами в класната стая, а да работят в професионална среда и да си сътрудничат с останалите.
Другата част се състои в това родителите да са по ангажирани и да подкрепят децата си. Виждаме, че в България родителите често гледат на училището като на клиент. Аз изпращам детето си на училище, но аз не съм част от системата – в много образователни системи, които са на по-високо ниво, родителите са много по-активни в подкрепянето на децата си вкъщи, но също така поддържат връзка с учителя и работят с него, за да допринесат към по-добрите крайни резултати, особено родителите в неравностойно положение.
Третият аспект се състои в това България да стане по-добра, за да привлича най-талантливите учители към класните стаи, които представляват най-голямо предизвикателство. Има много големи разлики в крайните резултати на тези, които са в неравностойно положение и останалите. Нужни са ресурси, които да изравнят тези резултати. Ако идваш от заможно семейство, винаги ще имаш отворени врати пред себе си – това няма да е проблем. Но ако семейството ти е в неравностойно положение, често ще имаш само една възможност в живота да си намериш добър учител и добро училище. България може да се справя по-добре в подсигуряването на еднакви ресурси. Дори само тези три неща могат да допринесат за едно значително подобрение в образователната система.
Но какво означават тези резултати за България. Че нашите ученици за глупави и не могат да бъдат конкурентноспособни на съвременните нужди?
Всъщност въпреки общите резултати има и ученици с добър резултат. Интересно е, че някои от българчетата, макар и идващи от по-бедни семейства, имат дори по-добри резултати от своите връстници с по-големи финансови възможности. За тези резултати според мен допринасят и учителите, които умеят правилно да разчитат новите препоръки в образователната система и най-вече умеят правилно да разпределят учебния материал спрямо броя часовe. Според мен проблемът в българското образование е по-скоро свързан с това, че учениците все още се учат да повтарят информацията едно към едно, но светът вече не се нуждае от хора, които просто знаят нещо, а хора, които могат да правят нещо с усвоените знания. Да учиш отговорите някак си не е полезно във времето на ChatGPT, от най-ранна възраст трябва да се научиш да задаваш правилните въпроси, за да подобриш знанията си.
Защо държави като Исландия се справят добре, защо някои страни са по-нагоре в класацията?
Българските ученици разполагат с много знания, но не знаят как да ги прилагат правилно в ежедневието си, как да правят причинно-следствени връзки. Затова трябва да бъдат дадени повече отговорности на учениците, те трябва да създават проекти, да участват в разпределянето на темите, да решават с помощта на учителите си къде и как да фокусират енергията си. Просто да седиш на чина в класната стая и да слушаш не е начинът да си успешен в 21. век. Образователната ни система има нужда от лидери, които създават отбори, в които работят заедно със своите колеги, за да създадат нови образователни практики. Затова отборната работа е важна, тя предразполага традицията да се превърне в иновация.
Какъв е Вашият съвет към всеки ученик, който след като е разбрал резултатите си, се е прибрал леко разстроен вкъщи?
Моля те, като ученик не слушай просто уроците. Намери страстта си, интересите си и мечтай смело за бъдещето. Бъди добър в знанията си, не ги копирай и се увери, че това, което правиш, е в унисон с нуждите на съвременния свят. Тогава много бързо ще започнеш да бъдеш успешен и в училище.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Апропо образователната система преди да дойде "демокрацията" беше на и над световното ниво!
Коментиран от #40
09:21 10.12.2023
3 фгхе
Коментиран от #13, #25, #28
09:21 10.12.2023
4 яяя
09:23 10.12.2023
5 Летописец
Коментиран от #16
09:24 10.12.2023
6 Боруна Лом
09:24 10.12.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Ветеринарен психолог
09:27 10.12.2023
9 Антон бранди
09:27 10.12.2023
10 Аз съм
09:28 10.12.2023
11 Бай Иван дюлгерина
09:30 10.12.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Тъй ли?
До коментар #3 от "фгхе":
Вероятно и ти като поколението,което си създал,ако си създал сте функционално неграмот...То и затуй гласувате 35 години деби...да ви управляват,не умеете да мислите и да вземате правилните решения!!Коментиран от #17
09:41 10.12.2023
14 Познавам
Посетих едно село в което третокласник не можеше да чете
09:42 10.12.2023
15 !!!?
09:45 10.12.2023
16 Как така
До коментар #5 от "Летописец":
Сега почти всеки се хвали, че е с две висши, че и от чужбината, Харвард и.Медицина, архитектура - платени.
Нов български и свободен, филиали и пр.....
09:47 10.12.2023
17 фгхе
До коментар #13 от "Тъй ли?":
Ти нали много знаеш и вземаш правилни решения, тогава защо не си повлиял на поколенията и да ги направиш грамотни, вземащи правилни решения?Коментиран от #19, #20
09:48 10.12.2023
18 Сандо
Коментиран от #21, #24
09:49 10.12.2023
19 Сандо
До коментар #17 от "фгхе":
Да не би човекът да е управляващ на българското образование,че го обвиняваш?По-добре погледни хората около теб на какъв хал са,пък и за себе си не забравяй.Коментиран от #22
09:51 10.12.2023
20 Мдаммм
До коментар #17 от "фгхе":
Малцинство сме под 50% както показва теста!09:56 10.12.2023
21 Верно ли?
До коментар #18 от "Сандо":
И като не можеш да четеш като как ще си запознат с теорията,само с гледане на видеоклипове по тикток НЕ става!09:59 10.12.2023
22 фгхе
До коментар #19 от "Сандо":
Да не би аз да управлявам Българското образование, че да оказвам влияние на другите? Обърни се към Янка Такева и другите комунисти и гербери, които са узурпирали образование! Всичко там е връзкар до връзкаря. Няма знания, няма умения, гледа се само партийната принадлежност.До 2010 год. учителите бяха само дърти комунисти, после дойдоха герберите- децата на комунистите.
Коментиран от #30
10:09 10.12.2023
23 До там е докарахте!
Коментиран от #26
10:13 10.12.2023
24 фгхе
До коментар #18 от "Сандо":
Няма нужда от трупане на знания. Всякаква информация вече е достъпна денонощно. Трябва да ги научат да търсят информация, да отсяват, това, което им трябва, да проверяват инфото критично и да го използват по предназначение. С две думи- трябва да четат редовете и между редовете. Това става с мислене, а не с наизустяване.Коментиран от #27, #29
10:13 10.12.2023
25 Европейца
До коментар #3 от "фгхе":
Байно, смисъла не е в това дали те касае. И аз си направих труда го/я поразгледам. Това си вариант на IQ тест и има за цел да тества функционалната грамотност или способността за разбиране на смисъл от текст а не да те касае пряко в живота ти. В тази връзка е по-добре да не е пряко свързана с настоящия ти мироглед. Във всяка образователна система има купища знания и казуси, които никога в живота си няма да ползвашКоментиран от #33
10:14 10.12.2023
26 фгхе
До коментар #23 от "До там е докарахте!":
Образователната система беше добра за комунизма, ама вече старата система "не върви".10:15 10.12.2023
27 Сандо
До коментар #24 от "фгхе":
Ето,точно това е най-голямата грешка в подхода към образованието!Като нямаш основа,ще знаеш ли какво да търсиш?Коментиран от #35
10:17 10.12.2023
28 Хмхм
До коментар #3 от "фгхе":
И аз така мисля.Като имаш знания,разбира се най -вече в дадена област, се справяш.Като работиш, се научаваш да решаваш различни казуси.Но масово учениците не учат вкъщи самостоятелно, считат,че два пъти седмично частни уроци е достатъчно за подготовка,родителите също така мислят,На частните уроци-на групи,само им преподават урок, упражнения -вкъщи, който чул-разбрал. др.група идва, няма време,накрая ниски резултати,успяват само умни,те нямат нужда от уроци,който препише или улучи.Мда..Коментиран от #32, #36
10:20 10.12.2023
29 Европейца
До коментар #24 от "фгхе":
В тоя си пост почти се доближаваш до същината, но обърни внимание на" Сандо"-вите думиКоментиран от #43
10:21 10.12.2023
30 Сандо
До коментар #22 от "фгхе":
Първото,което направи Сорос с неговите фондации беше да овладее образованието в България.Хората,много добре знаят как се завладява по мирен начин една държава,още повече когато местни алчни,невежи и наивни продажници са им първи изпълнители на пъклените планове.Убийството на една държава и на един народ по мирен начин става именно така - с овладяването на образованието,езика и културата.И това го вършат пред очите ни.10:21 10.12.2023
31 РЕАЛИСТ
10:21 10.12.2023
32 Европейца
До коментар #28 от "Хмхм":
В грешка си. "тесните" специалисти бяха характерни за социализма или повече за феодализма. в наши дни е пагубно да си ограничен в тесен кръг, особено в началото на смисления си живот. Специалист може да станеш след натрупване на основа от широк спектър и способности да осъзнаваш информацията и разбира се практически опитКоментиран от #38, #45
10:23 10.12.2023
33 фгхе
До коментар #25 от "Европейца":
ПИЗА не е за коефициент на интелигентност. А за функционална грамотност и обща култура. Тестовете за IQ са съвсем други. Потърси ги и ги реши, те не се базират на училищни знания.Като гледам желанието ти да обиждаш, омаловажаваш думите на събеседника чрез иронизиране, май по- добре ще е ти да си далеч от следващите поколения.
Коментиран от #34
10:24 10.12.2023
34 Европейца
До коментар #33 от "фгхе":
Ами въобще нямам намерение да иронизирам някого напротив - дискусията ме радва и затова пиша. Колкото де теста за интелигентност - правил съм го доста пъти и регулярно. Резултатът ,ми се движи около 130 и ми дава право да твърдя, че не съм зле :) и да пак твърдя че двата теста са близки по смисъл10:27 10.12.2023
35 фгхе
До коментар #27 от "Сандо":
Работата на учителя е да положи основата. Да ги научи да четат, пишат и търсят, мислят и т.н. Търсят факти, събития, лица, хронология, причинно- следствени връзки, да извличат съждения, изводи..., а НЕ да наизустяват, Не да трупат количества знания.Ти изобщо схващаш ли какво пиша? Или се закачаш за една дума и нападаш?
10:27 10.12.2023
36 фгхе
До коментар #28 от "Хмхм":
Напълно споделям мнението ти. Образованието в Бг набляга на количеството учебен материал, а не на мисленето, наблюдението, съжденията и т.н.Един пример ще дам. Имаше въпрос за прелетните птици, защо са на големи ята или нещо подобно. В Бг в училище учат анатомията на животните- костна система, кръвоносна система, отделителна система, стомах мозък и пр. Обаче го няма обсъждането на начина им на живот, хранене, оплождане, люпене, раждане, няма ги наблюденията сред природата, да видят местообитанията, храната, гнездата, малките, грижата по малките, да видят как пристигат ятата пролет и как мигрират на есен, няма го житейското, интересното, любопитното... Анатомията, учена в училище, ще я забравят, обаче наблюденията в реалната среда на птиците няма да ги забравят. Това е само частен случай, без да се спирам на всички видове животни.
Коментиран от #47
10:38 10.12.2023
37 оня
10:41 10.12.2023
38 РЕАЛИСТ
До коментар #32 от "Европейца":
При социализма кадрите бяха подготвяни за да работят по изучаваната специалност. Имаше държавна поръчка и всеки завършил имаше работа по специалността си . Сега многото университети бълват висшисти, заради едната тапия, с после стават продавачи в магазини или таксиметрови шофьори. Видяхме и прословутото западно образование. Учат и втора специалност и става манжда с грозде в главите им. Ни риба , ни рак.10:42 10.12.2023
39 фгхе
Коментиран от #41
10:53 10.12.2023
40 ХА ХА
До коментар #2 от "🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️":
Аъъ, за тва един одеве беше писал че у бг нема полезни изкопаеми. Ше требе да е от високото ниво.10:53 10.12.2023
41 ХА ХА
До коментар #39 от "фгхе":
Образования на сила не става. А българските деца мачкат на олимпиада по математика образовани каиши, вече години наред11:00 10.12.2023
42 3.14К
11:21 10.12.2023
43 фгхе
До коментар #29 от "Европейца":
Сандо е от старата генерация, която налагаше казармен режим в училищата. Пиша го без лоши мисли. Такъв беше режимът в Бг, такова беше образованието. Но! Светът се променя.Коментиран от #44
11:25 10.12.2023
44 Сандо
До коментар #43 от "фгхе":
Преди години в един приятел ми попадна учебник,по който учеше неговия син,не си спомням по какъв измислен предмет беше.Разгледах го и съчувствайки му казах,че от този учебник сина му ще се научи само да решава кръстословици.Добре че той се съгласи с мен и излезе достатъчно прозорлив да насочи сина си към компютърното образование,че нещо се получи от него.Просто не ми се обсъжда образованието,защото първото престъпление,което извършиха с него е,че го превърнаха в стока.А относно това дали е добро или лошо,правилно или неправилно може да се съди по качеството на учениците - а то е половината функционално неграмотни.Коментиран от #49
12:52 10.12.2023
45 Сандо
До коментар #32 от "Европейца":
Специалист по всичко означава специалист по нищо.12:54 10.12.2023
46 Ина
13:00 10.12.2023
47 Сандо
До коментар #36 от "фгхе":
Да де,точно так - гледаш нещо твърдо,лъскаво има някаква форма,не мирише,ама не знаеш това метално ли е,пластмасово ли е,дървено ли е?Защото в училище те карат да гледаш и да разказваш,а в къщи ти пускат Енимъл планет,Нейшънал джиографик или някоя друга подобна телевизия и ти гледаш,радваш се,знаеш даже названието - и до там.Защото образователната система те е лишила от възможността да добиеш основни знания.13:53 10.12.2023
48 Справедлив
14:17 10.12.2023
49 Справедлив
До коментар #44 от "Сандо":
Демокрацията превръща всичко в " стока ". - включително и държавите.14:20 10.12.2023
50 браво
20:03 18.12.2023