Всички процедури по търга за жп връзката между Северна Македония и България, част от Коридор 8, са спрени. След изявленията на премиера Християн Мицкоски, а вчера и на министъра на транспорта Александър Николоски за опити за подкупване на компаниите, участвали в търга, процедурата за избор на изпълнител на работите е прекратена. В търга са участвали седем турски фирми, което предполага, че опитът за подкуп е направен от една от тях, съобщава скопското електронно издание "МКД“, цитирано от Фокус.
След обвинения в подкупи и усложнения в проекта, Министерството на транспорта и Македонските железници - Инфраструктура изтеглиха своите екипи за оценка на железопътния проект към България. Правителството не се отказва от този проект, но плановете ще бъдат преразгледани, като съвместно с ЕС и България ще се търси реално решение.
Този проект се оценява на 560 милиона евро. Вицепремиерът и министър на транспорта Александър Николоски разкри, че нито една компания от страни членки на ЕС не е подала заявка за търга.
"Кандидатстваха седем фирми, но нито една не беше от реномирани страни членки на ЕС. Някои се опитаха да подкупят мен и други служители. Поради тези проблеми и компрометирания проект решихме да оттеглим екипите за оценка. Това действие подчертава нашия ангажимент към целостта на проекта“, заяви Николоски.
Железопътният проект е изправен пред значителни предизвикателства, включително изграждането на 22 тунела и 56 моста само на 23 километра. Прогнозната цена е около 20 милиона евро на километър. В момента остават да бъдат изградени 23 километра жп линия от Крива паланка до българската граница.
"Нашата цел е да разработим силен и жизнеспособен проект в сътрудничество с ЕС, България и банките, с ясни гаранции от България за способността ѝ да завърши проекта“, заяви вчера Николоски и добави, че Скопие работи всеотдайно за реализирането на пътищата от Коридор 8.