В ход, който драстично променя екосистемата на електрическите превозни средства, консорциум, воден от VINCI Autoroutes, успешно завърши първото в света публично изпитване на динамично безжично зареждане по магистрала, което сигнализира за решителна промяна в зависимостта от стационарното зареждане. 1,5-километровият участък „Зареждай, докато караш“ на магистрала А10 близо до Париж доказа, че Electric Road Systems (ERS) не само е осъществима, но и е мощно, високоскоростно решение за бъдещето на електрическата мобилност.
Използвайки технологията на израелската фирма Electreon, тестовата лента демонстрира безпрецедентен трансфер на енергия към движещи се превозни средства – включително тежкотоварни камиони, автобуси и леки автомобили – с пикова мощност над 300 kW и средна мощност над 200 kW. За водача това означава непрекъснато, автоматизирано зареждане на батерията, което е по-бързо от повечето съществуващи обществени мрежи за зареждане, без да се налага спиране или включване в контакта. Тази система ефективно превръща самата пътна настилка в невидимо зарядно устройство с висока мощност.
Чрез осигуряването на непрекъснато зареждане технологията премахва страха от изчерпване на пробега и, което е по-важно, позволява на производителите да намалят драстично размера, теглото и цената на високоволтовите батерии, които в момента доминират в списъка с материали за електромобилите. Прецедентът, създаден от работата на Electreon с обществения транспорт, показва, че за превозни средства с фиксирани маршрути е възможно да се постигне намаление на капацитета на батериите с до 90%. За търговските автопаркове това веднага се превръща в намалени оперативни разходи, по-голям товарен капацитет и почти нулево време на престой.
Това е критична стъпка в по-голямата стратегия на Франция за разгръщане на 9000 километра ERS до 2035 година, като технологията се интегрира директно в магистралната мрежа. Макар че първоначалните разходи за инсталиране на динамични безжични системи са значителни – според оценки изграждането струва няколко милиона евро на километър – дългосрочната финансова възвръщаемост идва от каскадните икономии в производството на батерии, ефективността на превозните средства и поддръжката.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Наблюдател
Коментиран от #4, #18
12:04 01.11.2025
2 УдоМача
Коментиран от #5, #9
12:05 01.11.2025
3 Цвете
12:29 01.11.2025
4 Хихи
До коментар #1 от "Наблюдател":
Може в края на пътуването да троши с оная си работа орехи, за радост на комшийката.12:40 01.11.2025
5 Хм...
До коментар #2 от "УдоМача":
Така си е, за масовите пътища едва ли е много разумна тая работа. Да се екранира подобен електромагнетизъм ще е по трудно отколкото да се ползва директно батерия.Но за складове, производства, вътрешнозаводски транспорт и други подобни що пък не?
Коментиран от #7
12:41 01.11.2025
6 Много хубаво
12:54 01.11.2025
7 Купето на автомобилите
До коментар #5 от "Хм...":
Ако е метално е клетка на фарадей, така, че няма опасностКоментиран от #8
12:55 01.11.2025
8 УдоМача
До коментар #7 от "Купето на автомобилите":
А пешеходците? А всички останали хора наоколо? А ако си мислиш, че автомобилът е истински фрадеев кафез... Ак обеше нямаше да можеш да ползваш телефон вътре, тъй че сериозно грешиш..Коментиран от #14
13:31 01.11.2025
9 демократ
До коментар #2 от "УдоМача":
Единственото което ще стане е край на дизела.Магнитно поле рак не прави научи какво е ЯМР и както е компютърна томография и тогава говори.
Коментиран от #12
13:42 01.11.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Я ОТ ДОЛУ, А ОТ ГОРЕ.
15:29 01.11.2025
12 Баце,
До коментар #9 от "демократ":
Според теб защо като ти правят ямр оператора е зад защитен екран?Айде пък да почнем и да мислим малко.
Коментиран от #16
15:51 01.11.2025
13 Мемфис
Коментиран от #17
16:27 01.11.2025
14 Сериозно грешиш ти
До коментар #8 от "УдоМача":
На телефона сигналът не идва от под пътната настилка. А пешеходци по магистрала аз не съм виждал, за теб не знамКоментиран от #15
16:39 01.11.2025
15 УдоМача
До коментар #14 от "Сериозно грешиш ти":
Мобилният сигнал минава през фарадеевия ти кафез, следователно той е сериозно компрометиран и добре, и да няма хора около магистралата, стига това, че ще получаваш солидна доза електромагнитно поле, возейки се по нея. Каквото имах да казвам го казах. Хубава вечер.17:11 01.11.2025
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Объркал си нулите
До коментар #13 от "Мемфис":
Само три но не си добавил повече. 0 + 0 + 0 е равно на 0, но не и в този случай.Не са 2000 мегавата, а 2000 киловата.
Следователно един АЕЦ не произвежда мощност за едновременно зареждане на 100 тира, а за 100 000 тира. Толкова няма в цяла България, а ти ги нареди всичките на този километър и половина.
00:00 02.11.2025
18 Не бе
До коментар #1 от "Наблюдател":
Системата за зареждане е друга. Сложили са жици над магистралата, като на тролеите. А на електричките са присадили по два колеца за зареждане :D :D :D a за шофьора няма проблеми :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D16:54 04.11.2025