"B" режим или шофирането с един педал

9 Ноември, 2025 13:40 11 025 36

  • шофиране с един педал-
  • b режим-
  • електромобили

При еднопедалната система, до 90% от ежедневното забавяне може да бъде извършено чрез регенерация

"B" режим или шофирането с един педал  - 1

В Европа електромобилите бързо се превръщат в мейнстрийм явление, но голяма част от водачите все още не са запознати с една от най-иновативните им технологични характеристики: еднопедалната система за шофиране (One Pedal Driving), позната още като режим "B". Този на пръв поглед прост метод преобръща философията на управлението и е ключът към максималната енергийна ефективност, особено в градски условия, където всъщност е и основната среда на електромобилите.

Концепцията е елементарна: водачът използва само педала на газта за ускорение и забавяне. Когато педалът бъде освободен, електромоторът не просто се изключва, а започва да работи в обратен режим, функционирайки като генератор. Това предизвиква силно, но контролирано спирачно усилие, което възстановява кинетичната енергия на автомобила обратно в батерията.

В традиционните автомобили, когато натиснем спирачката, енергията се пилее като топлина чрез триене на накладките и дисковете – чиста загуба. При еднопедалната система, до 90% от ежедневното забавяне може да бъде извършено чрез регенерация. Това означава не само увеличен пробег, но и драстично намаляване на износването на традиционните спирачки. Мнозина собственици на електромобили споделят, че накладките им имат живот от над 100 000 километра, което е немислимо при конвенционалните коли.

Шофирането с един педал обаче изисква кратък период на адаптация

Първоначалното рязко забавяне може да бъде смущаващо, но след няколко часа зад волана, то се превръща във втора природа. Водачите се научават да дозират освобождаването на педала, което води до по-плавно и по-предсказуемо движение, особено в натоварения градски трафик с постоянно спиране и тръгване.

Инженерите са постигнали майсторски баланс – системата е настроена така, че при пълно отпускане на педала, колата да забавя до пълно спиране, без да е необходимо да докосвате спирачния педал (който, разбира се, остава на разположение за аварийни ситуации). Това прави маневрирането в задръстванията по-малко уморително и по-фокусирано.

Модели на Tesla, Nissan Leaf (със своя e-Pedal) и BMW i3 бяха сред пионерите на тази технология. Днес тя е задължителна функция за всеки нов електромобил, като повишава ефективността с двуцифрени проценти. Еднопедалната система е тихият герой на електрическата революция – тя превръща загубената енергия в допълнителни километри и прави градското шофиране по-лесно и по-икономично от всякога.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    70 7 Отговор
    В момента Държава се управлява само с 240 педала!

    Коментиран от #23

  • 2 име

    25 18 Отговор
    За съжаление, ползата е единствено щадене на спирачки. Регенерирана от двигателя енергия не се зарежда в батерията, а си отива като загуби по системата, защото за нея и управляващия я блок са нужни много по-продължително действие за да почне да зарежда батерията от тока в режим на генератор. Имаше една класация кои коли са най-ефективни в регенерацията, но масово са пълна скръб. По тая причина, едни британци бяха направи преди години ел. мотор с "хибридна"система, с батерия и суперкондензатор, който се зажежда стотици пъти по-бързо и съответно, усвоява много голяма част от регенерираната енергия. Резултата беше увеличение на пробега в градски условия с 40%. Но така и не видях автомобилопроизводител да въведе нещо подобно.

    Коментиран от #4

  • 3 Маани

    21 4 Отговор
    Тая работа ! Винаги когато съм шофирал с един педал , той се е опитвал да злоупотребява и кара скоростният ми лост , та се е налагало да слиза без употреба на спирачки !
  • 4 само с газта е супер

    12 8 Отговор

    До коментар #2 от "име":

    на таблото постоянно виждаш колко ток ти връща електромотора

    Коментиран от #5

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Механик

    32 8 Отговор
    "Еднопедалната система" е фантастика. В електромобила винаги присъстват най-малко два пе.дала. Единия натиска другия с крак.

    Коментиран от #14

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Даа

    16 7 Отговор

    До коментар #12 от "Механик":

    В сервиза колко педала работите?

    Коментиран от #24

  • 15 оня с коня

    11 14 Отговор
    Всички тия Нововъведения и Иновации имат една единствена цел - ДА ОСКЪПЯТ както Колата при покупката ,така и Поддръжката й.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Шмид

    10 6 Отговор
    От както имам Тесла не мога и да си представя кола без OPD... Накладките така като гледам ще ме изкарат към 200 хил.км. Единственият проблем е че дисковете ми ръждясват :)

    Коментиран от #29

  • 20 Нищо ново

    9 4 Отговор
    Ей, автора на статията - поне питай чичко Гугъл кой производител на автомобили е започнал серийно да монтира рекуперация, преди да пишеш . Ел. миксерите не са първите с такава система. А и ей сега, като им сложат данък изминати км (чети какво се приема в Англия и Швейцария), нищо атрактивно няма да остане в покупката на ел. миксер.

    Коментиран от #32

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 яшаре

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":

    разбиргаш ги
  • 24 она

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Даа":

    е главнио
  • 25 Мое мнение

    7 1 Отговор
    Правилният термин е рекуперация, а не регенерация.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 гост

    5 2 Отговор
    на моя хюндай и30 му смених накладките на 100000км, защо да е немислимо, просто трябва да се мисли като се спира.
  • 28 любител шофьор

    3 4 Отговор
    Спирачният педал, служел за аварийно спиране, така е, но то може да бъде изпълнено само, ако притежаваш изградена от практиката интуитивна реакция, да спираш по тоя начин, който осигурява, надлъжна упора на десният крак на шофьора и симетрична упора за ръцете към волана, необходимо, при нужда от изпълнение на странични маневри.
  • 29 Ааа чи то проста работа

    8 2 Отговор

    До коментар #19 от "Шмид":

    Ам чи смазвай ги редовно тия дискове, че да не ти ръждясват.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 сотко

    2 4 Отговор
    Много хубаво че с един педал ще караме, ама да измислят нещо да индикира че колата пред мен спира, защото ми се случва да се изненадам. При класическото спиране светват стопове.
  • 32 Чети не философствай

    2 7 Отговор

    До коментар #20 от "Нищо ново":

    Миксери в кухнята. Тука са мегаватови ракети🚀
    3 пенса на миля е смешно. За 20 хил. км 370 паунда е нищо пред 2500 за Октавия TDI - данък+нафта.
    На бегачката като й смажеш газта, кучето излита през задния джам. А като дойде светофара, 2-та или трите мотора на Плада връщат стотици киловати обратно и така...
    Безкраен кеф!
  • 33 карчи

    0 0 Отговор
    Ааа значи все пак са два педала, че в някои случаи и три с един, който да ги натиска😅
  • 34 Е то пък

    0 0 Отговор
    Ако използваш само единия крак, ще развиеш асиметричност на тялото !
  • 35 До Шмид

    0 0 Отговор
    На дисковете нищо не им пречи, че ръждясват, обикновено е само по бордовете.
  • 36 Име

    0 0 Отговор
    Спестяват единствено и само накладки, и то евентуално! Аз смених на моята мазда 6 автоматик, предни накладки след 40000 мили(64000км)