В епоха, когато електрификацията доминира новинарските заглавия, Audi прави впечатляващ контрапункт, доказвайки, че дизеловият двигател е не само жив, но и способен на изключителна технологична еволюция. Баварският гигант официално анонсира дълбоко модернизиран трилитров V6 TDI агрегат, който не просто актуализира, а напълно трансформира динамиката и ефективността на модели като Audi Q5 и Audi A6.
Този двигател, част от фамилията EA897evo4, представлява истински технологичен скок, инкорпорирайки електрически компресор (EPC) и интегрирайки се в революционната система за частична електрификация MHEV plus. С тези инженерни иновации, мощността е 299 конски сили, а максималният въртящ момент достига 580 Нм. На практика, това позиционира новия TDI като един от най-рафинираните и високотехнологични дизелови агрегати, предлагани днес в премиум сегмента.
MHEV plus: Не просто „мек“, а мощен хибрид
Това, което прави този V6 TDI уникален, е внедряването на MHEV plus – технология, която надхвърля традиционните „меки“ хибриди. За първи път тя работи едновременно с три електрифицирани компонента: стартер-генератор с ремъчно задвижване (BSG), генератор на силовото предаване (PSG) и нова литиево-железно-фосфатна (LFP) батерия. Този интелигентен комплекс може да осигури до 18 kW допълнителна мощност и внушителните 230 Nm допълнителна тяга при потегляне и ускорение. Резултатът? Реакциите на двигателя са изключително линейни и предвидими, а усещането зад волана е напълно преобразено.
Благодарение на PSG, автомобилът може да се движи изцяло на ток при ниски скорости – идеално за маневриране или придвижване в натоварено градско движение. Системата за рекуперация е също впечатляваща, възстановявайки до 25 kW енергия при спиране. MHEV plus се намесва значително по-осезаемо при ускорение в сравнение със стандартните системи, подкрепяйки дизела без досадни забавяния.
Електрическият компресор елиминира „турбо дупката“
Сърцето на бързата реакция е електрическият компресор (EPC), интегриран във всмукателния тракт. Той работи в тандем с конвенционалния турбокомпресор в система с двустепенно пълнене. EPC е способен да развърти турбинното колело до 90 000 оборота в минута за едва 250 милисекунди! Сякаш с магия, това почти напълно елиминира неприятното турбо забавяне, осигурявайки подаване на тяга, което по усещане е много близко до това на електрически автомобил. Максималното налягане от 3.6 бара се достига с цяла секунда по-бързо от предишното поколение V6 TDI, което е огромна разлика в реални условия.
За разлика от по-ранни версии на EPC (използвани в Audi S4, S6 и SQ5), настоящата система работи в много по-широк оборотен диапазон. Това осигурява стабилен и линеен отговор на педала на газта. Инженерите на Audi са оптимизирали въздушния път и са внедрили по-ефективен синхронен електродвигател, което позволява на компресора да е активен в почти целия диапазон на натоварване, а не само при потегляне. Това драматично намалява разхода на гориво и повишава увереността на двигателя при ускорение в средния диапазон, където дизеловите агрегати традиционно блестят.
Бъдещето е (почти) въглеродно неутрално с HVO 100
Audi демонстрира ангажимент към устойчивостта, като прави новия V6 TDI напълно съвместим с екологично чистото гориво HVO 100, сертифицирано по стандарт EN 15940. HVO (хидротретирано растително масло) се добива от отпадъци от хранително-вкусовата индустрия и други биологични остатъци. Неговото използване може да намали емисиите на CO2 със 70 до 95 процента в сравнение с конвенционалното дизелово гориво. Този ход не е само PR; Audi вече зарежда с HVO автомобилите, излизащи от заводите в Ingolstadt и Neckarsulm, давайки ясен знак за посоката на марката към технологии с минимален въглероден отпечатък.
Новият V6 TDI с електрически компресор и система MHEV plus е нещо повече от двигател; той е доказателство, че дизелът може да бъде динамичен, икономичен и екологично отговорен. Агрегатът вече е достъпен за поръчка в Audi Q5 и Audi A6, като без съмнение поставя нов, изключително висок стандарт в класа на луксозните дизелови задвижвания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 яко сте се сдухали
13:31 30.11.2025
2 Чукча писател
14:01 30.11.2025
3 СЗО
Коментиран от #10, #12
14:02 30.11.2025
4 Край
14:18 30.11.2025
5 автомонтьор
14:27 30.11.2025
6 алди
14:31 30.11.2025
7 Факт
14:50 30.11.2025
8 Страхил
15:42 30.11.2025
9 Ерудиран автор
17:59 30.11.2025
10 Светът е голям
До коментар #3 от "СЗО":
Има хора които това не ги интересуваКоментиран от #13
18:01 30.11.2025
11 Хеми значи бензин
Ако не са субсидиите на немската държава която да пази ряборни меата отдавна полу-държавната перачница фау ве да е фалирала.
Коментиран от #15
18:01 30.11.2025
12 Българин
До коментар #3 от "СЗО":
Еми на 3ка дизел от 2020 до сега и 100к км с редовна смяна на масло не на 25 30к, а на 10-15к няма проблеми.Само тази батерия бърка работите.
Коментиран от #14
18:11 30.11.2025
13 СЗО
До коментар #10 от "Светът е голям":
И това е вярно. Кефа цена няма.18:14 30.11.2025
14 играх го с хюндай тройка дизел
До коментар #12 от "Българин":
започна да самоугасва точно през 350 км при извънградско каране. повече дизел само когато се возяКоментиран от #19
18:25 30.11.2025
15 Баща ти
До коментар #11 от "Хеми значи бензин":
Ти не купуваш хаповете от аптеката и ей го резултата,IQ-то колкото стайна температура!!!Коментиран от #17
19:03 30.11.2025
16 Японеца
19:35 30.11.2025
17 Хеми значи бензин
До коментар #15 от "Баща ти":
Тихо се льо не си компетентен.Коментиран от #18
21:29 30.11.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Коментиращ
До коментар #14 от "играх го с хюндай тройка дизел":
Като те прекара корем от развалени пържоли, ще се откажеш ли да ги консумираш у вас, а само по ресторанти?!Дизеловият ДВГ е най-ефективният от широко разпространените двигатели - необходими са му само добра компресия и гориво! Друг е въпросът, че го направиха умишлено чуплив, щото хората (особено в БГ) ги търкаляме над 400-500 хил км, което е противопоказно за капитализма (необходима е константа печалба инак имаме фалит)!
На съвременните бензини с променливо газоразпределение и турбо, им трябват искра, добра горивовъздушна смес и правилната компресия към съответния момент от затоплянето на двигателя, освен това са толкова трошливи и скъпи за подръжка, че се губи целият смисъл от тях!
Уверявам ви, че т.нар. "дизелгейт" е нищо повече от политическа стъпка имаща конкретна цел (вероятно да се увеличи консумацията на бензина, както поради масовата дизелизация към онзи момент, така и щото бензиновата фракция е много повече от дизеловата при рафинирането на петрола, което налага застой по складовете)!
Крайно време е автомобилите отново да бъдат проектирани и произвеждани от инженери и механици, а не от маркетолози, икономисти, "зелени" терористи и разни други "експерти" по философия, ексел и пауърпойнт!
Старите автомобили (някои от които са на над половин милион км) все още вървят с минимална поддръжка! Ето такова е било качеството преди едно две десетилетия!
Ако системата не може без константна печалба, тогава да се въведе такса качество и да
Коментиран от #20
18:36 01.12.2025
20 Коментиращ
До коментар #19 от "Коментиращ":
...Ако системата не може без константна печалба, тогава да се въведе такса качество и да се забранят печалбите над определена сума за акционерите, щото последните вече имат трилиони по сметките и изглежда все още не им е достатъчно!
Светът е за всички хора, а не само за корпоративните кукловоди, заробващи човечеството!
18:37 01.12.2025