Тризначки

Публикувана: 11 Февруари, 2010 15:23
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1420
ШРИФТ ПЕЧАТ

70-метровата Martha Ann e най-малката по възраст сестра близначка на други две идентични мегаяхти на Luerssen. Собственикът я финансира за себе си с продажбата на останалите.

Не само заради размерите си (70 м дълга и 13 м широка) това е една необикновена яхта. С шестте си палуби Martha Ann и без това си е внушителен кораб, но светлите и просторни помещения създават впечатлението за още по-голям съд. Не стига че голямото си е голямо, а ти се струва още по-голямо...

Историята на Martha Ann започна в миналия ни брой, когато ви представихме нейната сестра близначка, кръстена на Дядо Коледа - Saint Nicolas. Ще повторим събитията накратко. През 2003 г. американски собственик на 50-метрова моторна яхта решава да мине в по-горна категория и година по-късно вече е сключил договор с германския производител Luerssen (по неговите думи “ролсройсът на яхтеното производство”) за строителство не на една, не на две, а на три 70-метрови суперлодки. Като умен наблюдател на морската индустрия, той забелязал, че може да направи това, което други правят с по-малки проекти. Да продаде изгодно яхтите, когато строителството им е в напреднала фаза. Нетърпеливи купувачи, които не желаят да чакат целия производствен срок – от чертежа на белия лист до чупенето на шампанското в корпуса, има колкото искаш.

Щракал му е мозъкът на човека и това си е. По това време материалите били по-евтини, производителите – задръстени с поръчки от бума на мегаяхти. А и когато купуваш повече, плащаш по-малко, защото получаваш за всичко отстъпка. Собственикът изчислил, че сметката му се връзва най-добре, като поръча три лодки с един и същ корпус. Продал първите две – Apoise и Saint Nicolas, преди завършването им и така финансирал третата, която оставил за себе си – Martha Ann. Ето това се казва сделка.

“Тризначките” са със сходна морска архитектура, но вътрешното им обзавеждане няма нищо общо, въпреки че е до последната вазичка от дубайската фирма Greenline. За нея е добре да се знае, че е обзавела 200 апартамента в 7-звездния хотел Burj al Arab, бизнес класата на самолетите на Emirates и личната библиотека на Джордж Буш...

За разлика от другите две яхти, Martha Ann е с тъмносин корпус, който контрастира с бялата алуминиева надстройка и дава още по-елегантна и издължена форма на съда. На външен вид 70-метровата яхта си е класически кораб с хармонични пропорции, т.е. – няма нещо изключително. Такова е било желанието на собственика – познати линии и форми, но с много вътрешен обем за него и гостите му по време на дълги пътувания. Получил го е в изобилие – повече от 1200 кв. м климатизирани закрити площи.

20-членен екипаж обслужва яхтата по време на пътуване и я поддържа в перфектен вид

Всичко е very high level и усещането за него тръгва още от качването на борда. Гостите се взимат от брега с една от помощните лодки в гаража на мегаяхтата. Това е закрита 12-местна моторна лимузина Royal Denship с подвижен стъклен покрив и климатик. Първите си стъпки на борда пътниците правят по застланото с мрамор в “сахарско злато” формално лоби, където спира стъкленият асансьор, обслужващ шестте палуби. Най-долният етаж е за 20-членния екипаж, сервизните помещения, кухнята, пералнята и т.н. Моряците изобщо не са за съжаление, защото живеят в хотелски лукс, имат зала за развлечения с 50-сантиметрова плазма, постоянен интернет и други екстри.

Колкото по-нагоре се качваш, толкова по-луксозна и сериозна става работата. Над екипажа е палубата с четирите апартамента на гостите (всеки с различен дизайн). Над тях, на главната палуба, се шири собственикът. Неговите покои започват от централно разположения стъклен асансьор и стигат до предния край на надстройката. Гостите нямат достъп до този апартамент, който включва спалня на пълната (почти 13 м) широчина на корпуса, голям кабинет с библиотека, две бани, две зони за релакс и две гардеробни (за него и за нея) и плюшен салон в носовата част с панорамни прозорци за любуване на хубавите гледки. Върху този салон на горната палуба има друг, съвсем идентичен, който е за гостите и служи и като кино. Това е палубата с кабината и мостика на капитана и специалният VIP апартамент. Още един етаж по-горе е инсталиран голям фитнес, граничещ с откритата палуба с басейн, воден бар, барбекю. Плазмен екран прави възможна глезотията пътниците да киснат в басейна и да зяпат кино, докато отпиват чаша мохито, а на скарата цвърчат омари. Вместо да се опъва тента за сянка, покривът над басейна е част от надстройката с умно измислени жалузи с избирателна пропускливост за слънчевата светлина. Върхът на яхтата е най-съкровеното местенце с най-хубавата гледка и перфектна защита от чужди погледи дори в пристанище. Тук може да бъде преброен седмият бар на лодката, а се знае, че собственикът не близва алкохол. Той обаче е помислил за гостите си и за пътниците, които ще наемат яхтата за чартъри. Друго, което се знае за него, е, че той е страстен риболовец и затова в гаража стои бърза лодка с надуваеми бордове и твърдо дъно със стойки за въдици и всички приспособления за лов на риба тон.

Тежък бароков интериор – кристални полилеи в трапезарията, пищни орнаменти в салона, викторианска библиотека в покоите на собственика, панорамен стъклен асансьор и класически колони.

Пищната мебилировка на интериора в стил “тежък барок” ще ви извади очите от снимките. Обзавеждането наистина е с качеството на 7-звезден хотел – редки материали, мрамор, орехово дърво, коприна, слонова кост, нефрит, позлатени орнаменти. Два внушителни кристални полилея осветяват масата за хранене за 14 души в салона зад лобито, комбиниран с бар в стил “алфреско” и бейби Grand Piano.

Дългите пътувания са приоритет на Martha Ann, затова в стоманения корпус са легнали два двигателя Caterpillar с мощност по 2000 к. с. всеки. Те осигуряват 15,5 възела максимална скорост и 12 възела крейсерска, с която автономният преход стига 6000 морски мили. С други думи - яхтата без проблем и без спиране за зареждане отива от Гибралтар до Кейптаун. С 12 възела (при 1250 оборота) консумацията на гориво е 300 л на час, а с 13,5 възела (при 1350 оборота) стига 340 л на час. При такива показатели за 70-метров кораб капитанът спокойно може да даде команда “Пълен напред” и да не я отменя в следващите две-три седмици.

Martha Ann
Производител: Luerssen (април 2008)
Дизайн на интериора: Франсоа Зурети
Морска архитектура: Espen Oeino International
Дължина: 230’3’’ / 70,20 м
Дължина по водолинията: 208’2’’ / 63,46 м
Широчина: 41’10’’ / 12,80 м
Газене: 12’1’’ / 3,68 м
Корпус: стомана
Надстройка: алуминий
Водоизместване: 1630 т
Максимална скорост: 15,5 възела
Крейсерска скорост: 12 възела
Преход: 6000 морски мили
Двигатели: 2 х 2040 к.с. при 1600 оборота
Caterpillar 3512B DITA
Генератори: 3 х 301 kW, 1 х 152 kW (авариен)
Резервоари за гориво: 138 т
Резервоари за вода: 28 т
Преобразуватели на сладка вода: 2 х 18 т на ден
Hydro Electric Marine
Стабилизатори: Quantum zero speed QC 1800
(нос) и QC 1500 (кърма)
Климатици: Heinen & Hopmann
Комуникация, електронна навигация: Raytheon AVB
Помощни съдове: 1 х Royal Denship Limo (7,30 м), 1 х Nautica 24” RIB, 2 джета
Yamaha FX PWC
Настаняване: 2 души в апартамент на собственика, 10 души в 6 апартамента за гости
20 (+3) екипаж в 10 кабини

Текст: Петър Виденов
Снимки: Klaus Jordan

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка