Въпросът с какво ще се придвижваме в бъдеще става все по-актуален, защото е видно, че изкуствено или не, двигателите с вътрешно горене постепенно остават на заден план. Автомобилните производители залагат все повече на електромобилите, а техните решения за това са продиктувани от все по-ожесточаващите се екологични стандарти.
Големи страни като Германия и Франция даже взеха решение за забрана двигателите с вътрешно горене от 2040 година, а не са малко големите градове в Европа, където вече са въведени рестрикции за конвенционални автомобили. Дали обаче решението е в електромобилите?
Редица експерти в бранша вече се обявиха против електрифицирането на превозните средства, като опират твърденията си върху факти. Според една такава теза бензинов автомобил, който харчи гориво от порядъка на шест литра на сто километра пробег не замърсява повече околната среда от една Tesla, например.
И докато производителите на електромобили се хвалят с 0% вредни вещества при движението на тяхната кола, то запитвали ли сте се колко замърсяващ е производствения процес на акумулаторите. Батериите на един електромобил, тежащи почти 900 килограма се правят от литий и кобалт, при производството на които се отделят много отровни вещества и фини прахови частици.
А когато свърши животът на тези батерии, при положение, че болшинството превозни средства станат електрически? Тогава милиони батерии ще трябва да се рециклират по скъп и високотехнологичен начин. Защото в противен случай ще се превърнат в далеч по-вреден за околната среда отпадък. Така че най-вероятно електромобилите са само временно решение. Какво ще последва след тях?
Може би водородът ще се окаже ключът към "чистите" автомобили, а може би не. Към момента няма нито един автомобилен експерт, който да ви даде категоричен отговор за бъдещето на автомобилите. Такива със сигурност ще има, но с какво гориво ще се задвижват... Това ще покаже времето.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Shmeker
09:02 12.11.2017
2 Глупости
Коментиран от #18
09:05 12.11.2017
3 no name no face no number
09:09 12.11.2017
4 Антиелектрика
Тук има най-много разбирачи и сега ще обяснят на всички как бъдещето било в миксерите!
09:27 12.11.2017
5 гост
09:37 12.11.2017
6 БашГлупости
09:39 12.11.2017
7 Край
Коментиран от #8, #9, #10, #16
09:46 12.11.2017
8 един
До коментар #7 от "Край":
Не само че се изнася извън големите градове замърсяването, ами се изнася извън БОГАТИТЕ ДЪРЖАВИ и се пренася в страни от третия свят, където ще става мръсното производство. Отделно от това става невъзможно и неефективно да се ползват стари автомобили, което ще доведе до невъзможност такива като нас да картат дърти кошници и да възпрепятстват продажбата на нови, а от там и печалбата на големите концерни. Всичко е със супер дълбок замисъл и цел, която тепърва предстои да проумяваме.... Но в едно няма съмнение- държави като нашата винаги ще си останат на дъното и ще го ядат големия цял живот.10:39 12.11.2017
9 Driving pleasure
До коментар #7 от "Край":
Да, замърдяването се "изнася"... много мило вместо буквално няколко града, в които има проблеми със замърсяването ние ще увеличим общото количество замърсяване като вместо само мегаполисите в които идиотите сами са си избрали да се тищят и да мрат ще замърсяваме цялата планета та всяка махла и паланка да усети ефекта от климатичните промени. Това е просто брилянтно мислене от страна на политическия елит и мръсата еко терорстична пасминаКоментиран от #43
11:28 12.11.2017
10 Bate T
До коментар #7 от "Край":
Точно обратното, двигателите задвижвани чрез ток са със много по високо КПД от ДВГ.Коментиран от #30
11:29 12.11.2017
11 Марио
11:38 12.11.2017
12 Чурулик
11:46 12.11.2017
13 Електрика
Освен това, Тесла щяла да е по мръсна, от малолитражен автомобил. При сравнение с същия клас бензинов автомобил, дори При тези обстоятелства е три пъти по-чиста!
https://www.actualno.com/cars/elektromobilite-ne-sa-tolkova-eko-dori-mogat-da-zamyrsjavat-poveche-news_643404.html
В реалността обаче, такова стечение на обстоятелствата няма.
Батерията на Тесла се произвежда с зелена енергия, Тесла произвежда повече ВЕИ енергия, отколкото е необходимо за зареждане на електромобилите, а батерията и тежи 500кг, а не 900.
Това е все едно да кажеш че е факт че Трабант върви повече от Ferrari, ако ферарито кара на първа с малък шрифт. Дори в това не съм сигурен обаче!
Коментиран от #15, #19
11:51 12.11.2017
14 незнайко
12:14 12.11.2017
15 той
До коментар #13 от "Електрика":
Само помисли колко тона дизел са изгорили огромните минни камиони и багери докато изкопаят лития за великата Тесла дето е пълна с батерии АА.Коментиран от #25
12:32 12.11.2017
16 Колев
До коментар #7 от "Край":
КПД на съвременен бензинов двигател - максимално до 35%, и то термично (без загуби от триене в механиката), и то в лабораторни условия.КПД на съвременен дизелов двигател - до 45%, и то термично, пак в лабораторни условия.
И в двата случая ако са използвани високи технологии, специални покрития, мехатронни системи и т.н.
КПД на един прост тъп електродвигател за циркуляр - от 60 до 90%.
А в електромобилите са правотокови безчеткови, с честотни регулатори - около 90 %.
Така че провери си пак данните.
Коментиран от #31
12:46 12.11.2017
17 Танас
13:06 12.11.2017
18 123
До коментар #2 от "Глупости":
А тока дето се зареждат електромобилите от къде ? Ако всички са на ток какво ще се получи ? Всички електроцентрали по света за тях тряя да бачкат ! Ате са екологични всичките до една !!!Коментиран от #27
13:12 12.11.2017
19 РУЪ
До коментар #13 от "Електрика":
И колко Тесли има по света ве отворко ? Я си представи че всичко живо е на ток ! От къде ще дойде тая чиста енергия ??? От ветропоказателя на село ли ?13:17 12.11.2017
20 МТ Гонгаж
14:08 12.11.2017
21 Вест
14:21 12.11.2017
22 Никата
14:33 12.11.2017
23 мошеник
14:59 12.11.2017
24 Гого
15:14 12.11.2017
25 Електрика
До коментар #15 от "той":
"До коментар #13 от "Електрика":Само помисли колко тона дизел са изгорили огромните минни камиони и багери докато изкопаят лития за великата Тесла дето е пълна с батерии АА."
Знаеш ли колко тона дизел са изгорели камионите, за да изкопаят морската сол, която слагаш в кацата със зелето?
Имаш ли представа, колко морска сол се добива годишна в света и колко минимален процент от това количество се използва за добив на литий?
Да, литият се добива от солена вода, за чието изпарение е необходимо колосално количество енергия. Слънчева енергия, която огрява солниците. Вероятно има някакво замърсяване, но най-голямото находище на литий се намира в пустиня, в която доказано няма наличие на живот.
Пак си помисли дали си по-загрижен за замърсяването на пустинята или за замърсяването на детската градина, детската площадка и училището на децата ти, които се намират в града?
Не бъдете лицемери и мазохисти, само за да докажете теорията си.
15:15 12.11.2017
26 Край
Естествено че кпд на ел. двигателя е по-високо ама отчитате ли КПД на ТЕЦ/АЕЦ/ВЕЦ дето е направил тока, кпд на преноса на тока с ОГРОМНИТЕ му загуби и НЕВЪЗМОЖНОСТТА да се съхранява. Глобално погледното за да се движи ел. кола се харчи много повече енергия съответно се замърсява повече. Има логика ел. колите да са само чисто градски коли. За камиони, автобуси и кораби е АБСУРД.
Коментиран от #28
15:19 12.11.2017
27 Електрика
До коментар #18 от "123":
Стига с този ток. Нито трябва много ток, нито е толкова трудно да бъде чист!За изминаване на 15 000 километра(средностатистическия пробег на автомобилите в световен мащаб) от всеки един електромобил на планетата днес са необходими 4,5 TWh енергия годишно, при положение, че всички са от най-лакомите Модел Х и се карат при минусови температури с разход 30kWh на 100км. Реалния разход на Нисан Лийф е 15, а по каталог 10kWh/100км
Това е само половината, от енергията, която изнасяме всяка година. Следователно, само с изнасяната 10 TWh в добрите времена излишна енергия, бихме могли още днес да зареждаме 4 милиона Нисан Лийф, без да пипнем НИЩО в производствените мощности.
Толкова електромобили ще има в целия свят най-рано след 5 години...евентуално
Общата инсталирана мощност на вятърна енергия в страната през 2016 г. възлиза на 701 MW при годишно производство около 1 426 696 МWh.
През 2016 г. инсталираната мощност на фотоволтаици (PV) възлиза на около 1 043 MW при
производство 1 392 338 МWh.
През 2016 г. инсталираната мощност на електрически
централи, работещи с биомаса възлиза на около 69 MW при производство 296 007 МWh.
Следователно само с българските слънчева и вятърна енергия произведена 2016-та година, сме могли да заредим всичките един милион електромобила които са се движили тогава по целия свят.
15:19 12.11.2017
28 Електрика
До коментар #26 от "Край":
КПД няма НИКАКВО значение, ако не кажеш КПД от какво.20%КПД на фотоволтаик според тебе повече ли замърсява, отколкото
45% КПД на дизел?
За рафинирането на един литър дизел, се изразходва 1,5~2 киловатчаса електроенергия.
Хайде сега направи сметката, дали дизелът или електромобилът харчат повече енергия.
В най-добрия случай, с 5 литра дизел можеш да минеш 100 километра. За тези 5 литра са изразходени 10 киловатчаса електроенергия.
Подобен клас електромобил, ще се нуждае от 15 киловатчаса електроенергия за да измине 100 километра.
Разликата е, че електромобилите обикновенно се зареждат с чиста енергия, или поне от микса, а електроцентралите на рафинериите, работят с отпадъчни продукти от рафинирането и бълват въглероден двуокис плюс прахови частици.
Да употреби "зареждане на акумулатор" и "невъзможност за съхраняване на електрическа енергия" в една мисъл, е възможно само за човек с раздвоение на личността. ВЕИ и електромобилите са много добри партньори и работят в симбиоза. Излишната енергия може да се съхранява в акумулаторите на електромобилите, а да се ползва когато е нужно! Освен ако не предлагаш електромобилите да се движат като тролей завързан за жици, само когато пече слънце или духа вятър?
15:39 12.11.2017
29 Zax
15:59 12.11.2017
30 guest1913
До коментар #10 от "Bate T":
Прочети отново коментара на 7 и помисли с главата си.Човека пише за енергоизточник - ток - ел. двигател и система енергоизточник - ДВГ.
Той не сравнява кпд единствено на двг с ел. двигател.
Излизате от училищата абсолютно неграмотни, дори не можете да четете на български език.
16:22 12.11.2017
31 guest1913
До коментар #16 от "Колев":
Прочети отново коментара на 7 и помисли с главата си.Човека пише за енергоизточник - ток - ел. двигател и система енергоизточник - ДВГ.
Той не сравнява кпд единствено на двг с ел. двигател.
Излизате от училищата абсолютно неграмотни, дори не можете да четете на български език.
Коментиран от #37
16:25 12.11.2017
32 Stefko 88
Всеки (без да се обиждате не го казвам с лоши чувства кък вас) да си отиде в роднот място , да живее е иработи там . Така в големите градове повечето хора мастни жители ще имат възможност да работят в квартала , в който живеят. Детските градини няма да са през пет квартаоа в дести и месторабатота няма да е на другия край на града. Автомобилите няма да бъдат така необходимост каквато са сега , нама да има такъв трафик , претоварване в транспорта и замърсяване следователно....
Жалко е ,че мъдрите ни управници принудиха хоратада напуснат питомното и да гонят дивото в големия град , където живеят в теснотия на квартира , работят в експлотация (защото работодателя се ползва от положението им) , оставят родители те си да се оправят кой как знае , обезлюдяват родните си места , не се решават да отглеждат деца и да създават семейства докато са млади и здрави и все такива "хубави" работи. Само така трафика ще намалее. Ако всеки работи и има всичко необходимо на близо. Тогава вече колата няма да е "колата" (онова животоспасяващото) , а ще буде "семейното возило" да си го пали човек 2-3 пъти в седмицата да си пазарува и да си ходи на разходки с хлапетата събота и неделя. Всичко останало глоби, такси това онова хибриди, електроавтомобили.... няма смисъл това не е решение.
Коментиран от #40
17:21 12.11.2017
33 onq s konq
17:28 12.11.2017
34 Jack Bauer
17:30 12.11.2017
35 Радо
17:47 12.11.2017
36 Аооо
17:52 12.11.2017
37 Колев
До коментар #31 от "guest1913":
Неграмотните сте вие, защото не правите разлика между ЕНЕРГИЙНА ПЛЪТНОСТ и КПД.Системата енергоизточник-ДВГ има много по-висока енергийна плътност, при същите габарити и маса.
Затова и пробега е голям, въпреки по-ниското КПД.
Научете се да се изразявате!
18:02 12.11.2017
38 Фред Флинтстоун
18:03 12.11.2017
39 ФАКТ
18:14 12.11.2017
40 Антиелектрика
До коментар #32 от "Stefko 88":
И какво ще правят на село или в малките градове? Да пасат крави ли?Никой няма да иска само храна и подслон.
Прав си, че проблемът е в пренаселеността на големите градове по света. Обаче се мисли и в тази насока, като все повече хора работят от домовете си, вместо да се бутат до тесните офиси и в трафика. Измисли ли са и почасовото заплащане, но тук това няма да стане скоро, а може би и никога.
Нали гледам какво разбиране имат повечето - може да не свършиш нищо на работа, но е важно да си висял като сопол 8-9 часа. Това е проблема.
Показаха класация как България е на първо място в ЕС по продължителност на работната седмица - 40 часа. В Холандия е 30, а дори експерти препоръчват да се работи при 4 дневна работна седмица, защото така хората са най-продуктивни, но това комунистическо мислене у нас няма да се промени!
18:18 12.11.2017
41 Morgoth
До тогава обаче ще мине много време ...
19:32 12.11.2017
42 тъп
Коментиран от #45, #46
19:37 12.11.2017
43 гост
До коментар #9 от "Driving pleasure":
"Да, замърдяването се "изнася"... много мило вместо буквално няколко града, в които има проблеми със замърсяването ние ще увеличим общото количество замърсяване като вместо само мегаполисите в които идиотите сами са си избрали да се тищят и да мрат ще замърсяваме цялата планета та всяка махла и паланка да усети ефекта от климатичните промени"Значи според тебе замърсяването си стои само в големите градове и по никакъв начин не променя общото количество замърсяване?
От друга страна, комина на един ТЕЦ трови няколко държави, а дори континенти.
1 милион тона въглероден диоксид отделен от автомобилите в града си остава в него, но ако са електромобили, отделените за същите километри 5 пъти по-малко отровни вещества и 200 хиляди тона въглероден диоксид са по-вредни и тровят повече хора, въпреки че и концентрацията във въздуха е по-малка?
20:14 12.11.2017
44 Станислав
20:19 12.11.2017
45 Прост
До коментар #42 от "тъп":
И за зареждането е помислено:http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp;jsessionid=5160BD09E2CAA4DC84BE2E59170F10F8?idMat=113697
§ 4. Създава се чл. 24а:
„Чл. 24а. (1) От предвидените места за гариране и паркиране на ЕПС в нови сгради за обществено обслужване с повече от десет паркоместа, както и при реконструкция, обновяване, основен ремонт на съществуващи сгради за обществено обслужване най-малко едно от всеки десет паркоместа се оборудва със зарядна точка с голяма мощност (с възможност за пренос на електроенергия към електрическо превозно средство, като мощността е по-голяма от 22 kW), а останалите – с нормална мощност на точките (с възможност за пренос на електроенергия към електрическо превозно средство с мощност, по-малка от или равна на 22 kW, като се изключват устройства с мощност, по-малка от или равна на 3,7 kW).
(2) Броят места за гариране и паркиране по ал. 1, които е необходимо да се оборудват със зарядни точки (колонки) за ЕПС, се закръгляват към по-голямото цяло число.
(3) За нови жилищни сгради и жилищни сгради със смесено предназначение с над десет паркоместа, както и при тяхната реконструкция, обновяване или основен ремонт със заданието за проектиране на възложителя може да се предвижда съответстващото оборудване за зареждане на ЕПС, като делът на местата за ЕПС е 10 % от местата за паркиране и гариране, дадени в колона 3 на таблица 4а към чл. 24, ал. 1.“
Още сега има по 1 зарядна станция на всеки 10 електромобила. Ка
20:44 12.11.2017
46 Прост
До коментар #42 от "тъп":
Още сега има по 1 зарядна станция на всеки 10 електромобила. Каква е вероятността дори да се сасекат двама?Днешните електромобили е нужно да се зареждат веднъж на всеки 10 дни при средностатистически пробег.
20:45 12.11.2017
47 Ташак булгаристан
20:52 12.11.2017
48 гост
Коментиран от #50
21:53 12.11.2017
49 Я. Петров
22:15 12.11.2017
50 Знайко
До коментар #48 от "гост":
За хората които са го решили е следващата история:Държава Норвегия, интервю:
- Какви превилегии ползвате като собственик не ел. автомобил?
При закопуването му държавата ти дава субсидия + не плащам ДДС;
Не плащам данъци за колата;
Токът е безплатен;
Безплатно паркиране в градовете;
Ползване на БУС лентата.
-Всяко нещо си има цена от къде идва цената за тези привилегии?
-Да така е, Норвегия има многомилярден фонд с пари събирани от ПЕТРОЛА с тези пари се заплащат всички тези привилегии.
-Добре но дали това е ОК за сметка на други държави вие да си изградите вашият зелен рай?
-Другите държави имат нужда от нашият петрол и ние им го продаваме те да му мислят.
Извод: Нека всеки да се замисли дали това е пазарна икономика и дали ако всички държави възприемат този подход тези привилегии ще останат в Норвегия.
Ел. коли ще има както и такива с ДВГ субсидирането и подтискането за едните или другите е вредно, всичко трябва да става на пазарен принцип.
Коментиран от #51
07:56 13.11.2017
51 Незнайко
До коментар #50 от "Знайко":
Знайко не знае как се отглежда дете!По твоята логика, ако искаш да отгледаш отговорно и самостоятелно дете със силен характер, веднага след излизането му от утробата, трябва да го оставиш да се оправя самО в този конкурентен свят.
Икономията от мащаба е съвсем пазарен принцип.
Кривата на опита, също е съвсем пазарен принцип.
Спомняш ли си какви бяха техническите характеристики и цените на електромобилите само преди 7 години?
Ако тенденцията се запази, само след 5 години, цената на електромобилите ще стане по-ниска от тези на бензиновите автомобили и тогава бензинови автомобили, ще купуват само богатите хора за удоволствие. Бедните също ще карат наличните бензинови и дизелови автомобили докато им се изчерпи ресурса.
Коментиран от #53
08:28 13.11.2017
52 вижся
09:12 13.11.2017
53 Знайко
До коментар #51 от "Незнайко":
Знайко има ДВЕ деца и първото нещо на което ги учи е СПРАВЕДЛИВОСТ.Знайко им казва, че не е справедливо да са като циганите и общината да им купува жилища, както и да им плаща токът и водата.
Знайко им казва, че не е справедливо всички хора да плащат за санирането на шепа превилигировани хора с панелки.
Знайко им казва, че субсидията е отклоняване на пари на данъкоплатеца платени за определена услуга и наливането в нечии джобове.
Знайко им казва, че въпреки че изглежда абсурдно данъците са полезно нещо.
И накрая знайко им казва, че на тоя свят най-много мрази комунизма, плановата икономика и ТАРИКАТИТЕ.
Да знайко можеше да бъде тарикат и като си купува колата да я регистрира на фирма и да не плаща ДДС, също да я регистрира N1 и да не плаща данъци, но после щеше да се чувства гузен пред децата си, явно ЗНАЙКО е ГЛУПАВ ИДЕАЛИСТ!!!
10:26 13.11.2017
54 Незнайко
С помощта на нищожни субсидии, успя:
за 10 години да свали цената на батериите 10 пъти, което ще помогне за спестяване на милиарди тонове въглероден двуокис, защото вече е рентабилно да се съхранява излишната енергия от ВЕИ.
2. Да направи електромобилите желани, като покаже че може да са по-сигурни, по-бързи, с по-голям вътрешен обем от бензиновите си събратя.
3. Могат да бъдат по-евтини, в сравнение с автомобили в същия клас и мощност.
4. Изграждането на зарядна инфраструктура не е нищо сложно, щом дори частна компания, може да изгради 8000 супер бързи зарядни станции за четири години.
5. На последно но не и по важност място, да накара автомобилните производители да си размърдат задниците, а правителствата да забранят ДВГ, при положение че вече има алтернатива.
За никой не е тайна, че Тесла не е спечелила и долар от това. Засега! Не може да се отрече обаче, че доста вдигна летвата за останалите производители.
Целта никога не му е била да произвежда електромобили. Още в самото начало, влезе в партньорство с Mercedes и Toyota, с цел да им произвежда батериите, зарядните и двигателите за електромобилите им. До ден днешен, бордовите зарядни на Mercedes се произвеждат от Tesla.
Започна да произвежда електромобили заради нежеланието на останалите да го правят.
Коментиран от #56
11:03 13.11.2017
55 гост
Поредната глупост изписана в статия, тенденциозно насочена срещу елетроавтомобилите.
12:09 13.11.2017
56 Знайко
До коментар #54 от "Незнайко":
Знайко не знае за тази нищожна субсидия????Посочих ти всички субсидии в Норвегия. Факт е че на места където субсидиите се спират продажбите драстично намаляват.
Знайко пожелава успех на Елон обаче без да ми дере кожата. Знайко иска когато даде едни пари да са за определено нещо.
Знайко иска пътен данък да бъде за пътища тъй както здравни вноски за здравето му.
Знайко няма против еко таксата да се разшири и да плаща повече ако кара дизел или бензин стига да му обяснят правилно за какво ще се изхарчат тези пари.
Коментиран от #57
12:21 13.11.2017
57 Незнайко
До коментар #56 от "Знайко":
А Знайко знае ли, колко са загубите заради мръсния въздух и кой ги плаща?Икономическите загуби от мръсния въздух в България са около 3 млрд. евро на година. Става въпрос за разходи и пропуснати ползи от болести, свързани с лошото качество на въздуха. Заради такива заболявания се пропускат по 2 млн. работни дни на година, а над 13 000 души са починали преждевременно. Нужни са незабавни мерки за преодоляване на проблема, който засяга почти цялата страна.
Това заяви представителят на генералната дирекция "Околна среда" към Европейската комисия (ЕК) Джордж Кремлис по време на форум за подобряването на чистотата на въздуха в София. Основните замърсители са фините прахови частици, а на места в страната и серният двуокис. Кремлис припомни, че Европейската комисия осъди България заради системното замърсяване на въздуха и добави, че следващата стъпка е Брюксел да поиска страната ни да плаща ежедневни санкции, докато не се справи с проблема.
13:25 13.11.2017
58 LPG
13:31 13.11.2017
59 шовинист
Коментиран от #60
13:59 13.11.2017
60 гост
До коментар #59 от "шовинист":
Понеже Илон Мъск иска да завладее света, затова освободи всичките си патенти и разреши на който иска да прави копие на тесла. едни китайци даже започнаха да правят.14:20 13.11.2017
61 Toq
14:32 13.11.2017
62 СНиколов
1 Колко от вас са се интересували малко по подробно що то електромобил
2 Колко от вас са виждали на живо електромобил
3 Колко от вас са се возили в електромобил
4 Колко от вас имат електромобил
Ако не отговоряте поне на една от горните точки
се получава пак като аз разбирам от футбол и политика.
Пак повтарям не обиждам никого всеки има право на мнение
но поне да е на някаква основа а не голи приказки.
15:42 13.11.2017
63 Коренак Софиянец
17:26 13.11.2017
64 необратимо е проумейто го
05:01 14.11.2017
65 гощо
07:37 14.11.2017
66 Ники
ΠO-EKOЛOГИЧHO и пo-eвтинo e, зaщoтo нe ce пoдмeня, изxвъpля и пpoизвeждa цялo вoзилo!
Haпpимep - мoятa e нa 30гoд., мaлъĸ двигaтeл (1.3) нa гaз - Иĸoнoмичнa и c мaлĸo CO eмиcии.
Aĸo няĸoй нaиcтинa иcĸa дa пpaви EKOЛOГИЯ, нeĸa дa зaпoчнe дa CTИMУЛИPA yпoтpeбaтa нa ЧИTABO ΠPOИЗBEДEHИ MΠC и пpoизвoдcтвoтo нa cъвceм eвтини и мнoгo ĸaчecтвeни peзepвни чacти зa "CTAPИTE ABTOMOБИЛИ". Toвa cпopeд мeн cъщo e EKOЛOГИЧHO MИCЛEHE!
09:38 14.11.2017
67 q2z
19:40 12.02.2019
68 Ерхан
12:48 10.02.2022