Last news in Fakti

23 Март, 2010 10:28 5 206 1

Яхта за световно плаване

  • elan 434 impression-
  • elan-
  • роб хъмфри-
  • васко минев

Аз съм човек, който разбира от лодки, и съм избрал точно Elan 434 Impression след задълбочени проучвания. Човек не дава такава сума пари импулсивно, проверил съм и всички други алтернативи. Да си купиш яхта не е като да си купиш кола, защото влияят много повече фактори. И определено цената не е критерий №1. Има съвсем други – качеството, вътрешното разпределение, сигурността. Моят избор категорично не е случаен.

Васко Минев е убеден, че е направил най-добрият избор с покупката на Elan 434 Impression и е щастлив да бъде шкипер на своята лодка.

Близо година ми отне това проучване на пазара и обхвана всички фирми не само в Европа, но и в Щатите. Трябва да се знаят две неща. Първо – за разлика от автомобилите, при яхтите е от изключителна, бих казал от фатална важност кой е дизайнерът или морският архитект. Тук казвам името Роб Хъмфри, икона в яхтения бизнес и баща на избрания от мен модел. Нещата, които той е проектирал, са световно познати. Така че няма съмнение за качеството на проекта. И второто важно нещо е изпълнението. То е на Elan, сравнително малка компания, бутикова фирма на фона на други гиганти в серийното производство на яхти. При големите марки значителна част от цената отива за администрация, за реклама и всъщност по-малка част от парите на купувача покриват стойността на самата лодка. Просто големите компании, за да поддържат ниски цени и да обслужват огромните си административни разходи, често не изпипват нещата в себестойността, материалите и т.н. Elan е по-малка фирма и там определено парите на клиента в по-голямата си част отиват за лодката. Оттам и по-доброто качество, по-малкото компромиси и в крайна сметка един по-стойностен продукт.

Общо взето това обяснява моя избор. След това – има варианти от базовата лодка до възможните екстри, с които ще бъде поръчана. Зависи от финансовите възможности на купувача, от една страна, и от начина, по който той смята да експлоатира яхтата, от друга. Аз поръчах всички заводски екстри, а някои бяха добавени и след това извън програмата на завода.

Без преувеличение Elan 434 Impression е яхта за световно плаване. Тя е проектирана и изпълнена с качествени характеристики, които я правят изключително подходяща за околосветско плаване без ограничения. Тя може да мине всеки океан. И друго важно - това може да се случи и с екипаж от двама души, много е лесна за управление.

Elan 434 Impression е перфектна лодка както за крайбрежни излети, така и за световно плаване и за управлението не са нужни повече от двама души.

Оптималните размери за плаване – и за крайбрежно, и за уикенда, и за световно, са между 40 и 45 фута. Моята лодка е 43 фута или малко повече от 13 метра, което е още по-добре. Това е размер, който общо взето лесно се менажира от екипаж от двама души. Всичко по-голямо води със себе си и съответните проблеми и изисквания. Неслучайно личната яхта на Роб Хъмфри е Elan 434 Impression, тя се произвеждаше в завода по същото време, както и моята.

Когато се проектира нова серия, като Impression, дизайнерът не тръгва от най-малкия размер или от най-големия. Той тръгва от оптималния. Тоест проектира яхтата по най-перфектния начин, без да се интересува какъв размер ще се получи. Проектира всичко, което иска да има вътре в размера. И полученият размер е първата яхта в серията. Всички следващи по-малки или по-големи са въпрос на компромиси и напасване. Идеалният вариант е първият – нашият случай – 43 фута.

Семейство или компания от няколко души се чувства идеално на борда на Elan 434 Impression, където има всички удобства за сигурно плаване, спане и хранене.

Колкото до избора на вътрешно разпределение, той е изключително субективен. Тази яхта се предлага в четири варианта и всеки бъдещ ползвател има опцията да посочи разпределението, което най-добре пасва на конфигурацията на неговия екипаж или семейство, или на начина на употреба, или чартиране. Каютите са от две до четири. Моят модел е т. нар. версия на собственика, която считам за оптимална – три каюти с голяма кабина на собственика отзад, носова каюта и малка каюта с две койки една над друга. На практика има шест легла плюс спалня за още двама души в салона, който се конвертира с един кит. Лично мое мнение е, че това е малко в повече за по-дълго време. За един уикенд е о кей, но за по-дълго плаване... Три каюти с две бани е изключително комфортен избор за шестима човека, включително и за по-дълго плаване.

Кухнята на борда е фантастична за този размер яхта. Нищо не липсва от това, което имаме в домашната кухня. Естествено е и въпрос на опции, но в моя случай има и хладилник с предно отваряне, и фризер, и печка на газ с три котлона, микровълнова фурна, изключително много място за съхраняване на съдове и консумативи. Бих препоръчал опционалния втори танк, с който водният запас става около 800 л, което е много и при нормално икономично ползване стига за няколко дни. Предостатъчно за Средиземно море, където почти всеки ден може да се спира в различно пристанище. Генераторът е скъпа екстра, с него е вързан и климатикът, но в една гореща марина дава незаменим комфорт. Дори в базисното си оборудване лодката е изключително надеждна и качествено построена. През последната година я ползвах в нашето море, защото свободното време се оказа най-скъпата екстра на една яхта. Но плановете ми за следващия сезон са да сляза към гръцките острови и да я остовя евентуално на Тасос като изходна точка.

В морето категорично се държи страхотно, аз самият съм я тествал при пет-шест метра вълна. Изключително мореходна. Бих препоръчал опционалния помощен двигател със 75 коня вместо стандартния с 55. Това са конски сили, които определено дават много повече сигурност в тежки условия. Имат своята цена, но ако човек може да си го позволи, си струва. За дневна разходка яхтата спокойно поема и 10 човека, без това да създаде проблем в пространството. Но комфортното пребиваване е в рамките на четири души, максимум шест, колкото са спалните
места.

Лодката е оборудвана с чартплотър, електронни карти, има всички навигационни прибори, радар и сателитни прибори за сигурност при бедствие като EPIRB – радиобуй, който излъчва сигнал към сателит с позицията по GPS, името на съда и основните данни за него. Тези, които тръгнат да спасяват, знаят къде да идат и кого спасяват. При платната опциите са две – едната с ролриф в мачтата (основното платно грота се навива в мачтата). Това е комфортният вариант, много по-лек за обслужване. Но има и своите недостатъци - платното е с по-малка площ и освен това е меко, няма оребрявания. Това е по-бавното платно. Половин възел се жертва в името на комфорта.

Другият вариант е моят случай – класически лейзиджак. Платно с по-голяма площ и специфична форма, оребрено с лати, което го прави по-ефективно на вятъра и яхтата е по-бърза с него. Има известен дискомфорт при вдигане и сваляне, но е пак въпрос на личен избор. При доста сериозен вятър съм стигал до 10 възела. Това обаче е относително. Сигурността зависи от много фактори, най-вече от квалификацията на шкипера, от натоварването на яхтата, от условията. Ветроходът е емоция. И всъщност тук скоростта и удоволствието имат съвсем друго измерение. Удоволствието да вдигнеш скоростта с половин или един възел благодарение на това, че си настроил платната, е огромна и носи страхотно удовлетворение. Всъщност се оказва, че човек се радва повече на половин възел на лодката, отколкото на 30 км в час повече при автомобила. Ценностната система и измеренията са съвсем други. Скоростта на вода е нещо много по-различно. И в крайна сметка удоволствието при ветрохода е в самото плаване, а не само в пристигането.


Elan 434 Impression

Производител: Elan
Морска архитектура: Роб Хъмфри
Дължина: 13,41 м
Дължина на корпуса: 13 м
Ширина: 4,18 м
Газене: 1,60-1,90 м
Водоизместване: 10 900 кг
Двигател: 55/75 к.с.
Резервоари за вода: 516/788 л
Резервоари за гориво: 270 л
Грот: 46,79 кв. м
Геноа: 52,47 кв. м
Спинакер: 135,45 кв. м


Текст: Васко Минев
Снимки: Личен архив, Elan


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Георги Лайков

    1 0 Отговор
    Здравейте г-н Минев!
    Бих искал да Ви благодаря за статията. Много полезна за мен!
    Във същата ситуация съм в каквато сте бил преди да направите покупката. С удоволствие бих се запознал с Вас и ако имате малко време да ми разкажете още подробностти.
    Георги Лайков, брокер на "Софийска стокова борса"АД
    e-mail:[email protected]