BMW i3 e първият сериен електрически модел на марката, който се появи през 2013 година и се продава до ден днешен. Въпреки, че моделът не изглежда много по-различен на външен вид, то трябва да знаем, че през тези 8 години той претърпя доста промени по своите технологии. Отваряйки най-големият сайт за употребявани автомобили в България – mobile.bg, можем да видим, че употребявани екземпляри започват на цени от под 30 хиляди лева за някои от първите произведени бройки.
Цената е доста примамлива с оглед на затягащите се мерки свързани с екологията в цяла Европа и моделът започва да става все по-популярен на пазарите за автомобили втора ръка. Въпреки електрическата си природа, то все пак трябва да се има предвид, че той също страда от някои „детски болести“, които ще опишем по-надолу в този текст. Преди да се запознаем с тях, обаче, трябва да се запознаем и с версиите в които се предлага компактния електромобил.
При представянето на модела през 2013 година, той се появи със сравнително малката 22.6кВч батерия с която са оборудвани по-голямата част от евтините предложения на пазара. Моделът е известен още и като BMW i3 60Ah и максималният пробег, който може да достигнете при него е около 120-130 километра при градски условия.
През 2016 година бе представена и версията 94Ah, която разполага с 33кВч батерия, чиито пробег от около 200 километра е подходящ и за кратки извънградски пътувания без излишни притеснения. Последната версия 120Ah, разполага с 42.3кВч батерия, чиито пробег от над 260 километра също е доста примамлив, но трябва да се има предвид, че тук цените очаквано са доста по-високи поради увеличения пробег и по-новата година на производство. Спортната версия BMW i3s също се появи сравнително скоро и ви дава по-широки гуми и джанти, 15 конски сили повече и променено окачване.
До 2018 година се предлагаше и така нареченият BMW i3 RЕx, който е оборудван с 647-кубиков бензинов мотор, който действа като генератор за увеличаване на пробега. Трябва да се отбележи, че според законодателството, този автомобил не спада към класа на електрическите модели, а към хибридните такива с което губите и възможността за някои от плюсовете на изцяло електрическите коли. Все пак, стигнахме и до най-важното, а именно най-често срещаните проблеми от които се оплакват собствениците на модела.
При версията с двигател, може да се срещнат проблеми с един от сензорите за налягане на горивото, както и проблеми с горивната помпа, което изисква замяната на целия компонент.
Изключително важно е да огледате купето за различни удари, натискания и забележки, тъй като голяма част от него е направено от карбонови влакна, което освен трудно, също така е и скъпо за поправка.
Преглед на спирачките също е задължителен. Както най-вероятно знаете спирачките не се използват толкова много при електромобилите, което може да причини ръждясване или блокиране на някой от спирачните апарати.
Проблеми с окачването също не са изключени, така, че трябва да слушате внимателно за странни звуци при преминаване през дупки или неравности при тестване на избран автомобил. При някои от първите модели се наблюдава и често късане на маншони, така, че не е лоша идея да направите преглед на подемник преди да пристъпите към покупка.
Много от собствениците се оплакват и от козметични забележки по салона, който е труден за поддръжка, както и полираните джанти, които са склонни да корозират.
Важно е да прегледате и батерията, чиято гаранция от 8 години вече изтича при първите екземпляри, а при някои с пробег над 160 хиляди километра вече е изтекла.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Емил
12:04 18.10.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Потурко
12:06 18.10.2021
4 Рено Зои
12:10 18.10.2021
5 Бориса
12:30 18.10.2021
6 оптимист
Елмобилът не е само батерия, а много броя блокове- силова електроника. Германците от такава материя разбират най-малко-по-малко и от французите, ама всеки ден вадят нов електрокар.Честито на клиентите.
Коментиран от #8
12:38 18.10.2021
7 Газобрък
Коментиран от #9, #19
12:47 18.10.2021
8 jap
До коментар #6 от "оптимист":
Прав си но много хора се заблуждават,че като при тези коли няма ремъци,масла и други консумативи то подръжка почти липсва.Дефектите по електронните модули често струват 10-20% от цената на автомобила но собсвеника го разбира когато вече е закупил автомобила.Преди 1 месец мой познат купи електрически Голф произведен 12м 20г на 1300км наводнен от дилър на VW в Германия за 13000 евро но без никаква гаранция.Когато колата пристигна се оказа,че водата е попаднала в много модули и на практика не се знае колко ще струва подмяната им и сега се чуди какво да я прави.Коментиран от #11
12:55 18.10.2021
9 Коментар
До коментар #7 от "Газобрък":
Покарай електрокар и ще разбереш!Иначе съвременните ел автомобили са отврат!
Още като нови не могат да достигнат пробега, рекламиран от производителя, а какво остава за втората употреба?!
Всичко от т.нар. "еко" пропаганда се прави с цел едни напечатани над 30 трилиона долара да не изгърмят като при кризата от 2008!
Иначе човечеството наистина замърсява и допринася за глобалното затопляне, НО дали ако нямахме технологично развитие и още си стояхме с коне и каруци, пак нямаше да се затопля планетата?! При всички положения основната вреда за човечеството са алчните милиардери, готови да затрият човечеството, само и само да не загубят кинти и власт!!! Така, че подобряванетона планетата ни трябва да започне първо от опандизванено на всички от т.нар. дълбока държава!
Коментиран от #14
12:57 18.10.2021
10 Пишман
13:04 18.10.2021
11 Рено Зои
До коментар #8 от "jap":
Остави го да си троши "главата" той е от тия дето девиза им беше нафремето немецо го е измислил сигурно мечтата като малък му е била гоуууффф 3 разбийш ли.Клоуни навсякъде.
13:07 18.10.2021
12 jap
13:15 18.10.2021
13 Не бъдете наивни да си купите БМВ i3
14:04 18.10.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Анти Конти
1. Гумите са близо цената на А8
2. Модул ужасно скъп
3. Окачване
4. Батерия.
Инъче е ок :D
Коментиран от #16
15:55 18.10.2021
16 Таралясник
До коментар #15 от "Анти Конти":
И кое остана ок?Смеххх16:08 18.10.2021
17 Komapak
Коментиран от #18
16:08 18.10.2021
18 Иво
До коментар #17 от "Komapak":
И у нас SPARK имат много такива но повечето приличат на войнишки канчета и ритани варели.17:06 18.10.2021
19 бай Даньо
До коментар #7 от "Газобрък":
Спираш с регенеративно спиране. Просто казано двигателя върти в една посока ( движен от гумите) а го управляваш в друга като ефекта от това е връща енергия обратно в батерията , поне така е при безчетковите постоянно токови двигатели, при асинхронните (като на Тесла С) ако плъзгането стане отрицателно двигателя става генератор. За да разбереш до колко е важно при електромобилите и хибридите, имал съм хибрид на който не съм сменял спирачки за 200 000 км , дори ми беше интересно до къде ще изкара но го строших в катастрофа ...18:53 18.10.2021
20 бай Даньо
Коментиран от #22
19:06 18.10.2021
21 TSLA®
22:17 18.10.2021
22 TSLA®
До коментар #20 от "бай Даньо":
Това че старите тесли са с 18650 form factor нищо не значи. Химия, управление и термоуправление на клетки от автомобилен клас е ария от съвсем друга опера. Ако им е 100 хил. живота, как така всяка нова кола на ток идва с фабрична гаранция 8 години/160 хил.? (Model S и X даже са с 240 хил.) Когато се спазва температурен режим на клетките чрез охлаждане/подгрев и когато има по 10% неползваем буфер долу и горе, циклите са много повече. Франсиско Каранса (Renault-Nissan Energy Services): "Батерията на Nissan Leaf е с 22 години живот".Свен Бауер (BMW battery): "BMW i3 има никел-кобалт-манганови клетки с твърда сърцевина. Конструирани са за 20 години живот. Потвърдено от множество серийни тестове" Lexus UX300e e с гаранция на батерията 10 години или 1 млн. км. Проверим факт. И да, подменят се отделни клетки в редица вече сервизи у нас като този на Дунев.
Коментиран от #25
22:33 18.10.2021
23 Мразим БМВ
23:29 18.10.2021
24 Jacques Yves Moineau
03:50 19.10.2021
25 бай Даньо
До коментар #22 от "TSLA®":
Гаранцията на Тесла С е 160 к, защото 500 х 320 мили (пробег с едно разреждане) = 160 к ! От там нататък да не кажеш че не съм ти казал. Капиш?"управление и термоуправление на клетки от автомобилен клас е ария от съвсем друга опера" ... Няма такава опера но каквато и да е операта, оперетата, драмата, трагикомедията или водевила на електромобилите съм пял в него ... Няма и "клетки от автомобилен клас" горната ми формула го доказва защото във уикипедия ще прочетеш 500 цикъла заряд - разряд...
Коментиран от #26
22:24 19.10.2021
26 електрото
До коментар #25 от "бай Даньо":
Няма и "клетки от автомобилен клас"---- Верно? 18650 CELL FROM TESLA MODEL S X P100, 3400 mAh, 17 A разряден ток. Клетките се произвеждат от Panasonic и CATL (китайци) на отделна поточна линия и хим.състав леееко по-различен от "стандартна" клетка, слагана във винтоверти и пр. техника. Та по-леко с обобщенията.Коментиран от #28
12:37 20.10.2021
27 каскетOFF
13:14 20.10.2021
28 бай Даньо
До коментар #26 от "електрото":
С неправилния човек спориш за батерии... Глей са на бюрото пред мен има една батерия 18650 Surefire 3400 mAh 12.58Wh лесно докарва 5С тоест 17А , знам го от професионалните ми занимания с нея ... даже е по-яка от панасонишката има вградена защита ...18:29 20.10.2021
29 Ник
Коментиран от #30
15:24 23.10.2021
30 Христо
До коментар #29 от "Ник":
Здравейте, интересувам се от тази кола, бихте ли споделили дали возенето е приемливо или е принципно твърдо, предвид малкото междуосие? Благодаря!10:34 15.11.2021