Last news in Fakti

18 Октомври, 2021 11:56 17 878 30

Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3?

  • автомобилът на старо-
  • електромобилът на старо-
  • bmw-
  • i3
Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3? - 1
Снимки: BMW

BMW i3 e първият сериен електрически модел на марката, който се появи през 2013 година и се продава до ден днешен. Въпреки, че моделът не изглежда много по-различен на външен вид, то трябва да знаем, че през тези 8 години той претърпя доста промени по своите технологии. Отваряйки най-големият сайт за употребявани автомобили в България – mobile.bg, можем да видим, че употребявани екземпляри започват на цени от под 30 хиляди лева за някои от първите произведени бройки.

Цената е доста примамлива с оглед на затягащите се мерки свързани с екологията в цяла Европа и моделът започва да става все по-популярен на пазарите за автомобили втора ръка. Въпреки електрическата си природа, то все пак трябва да се има предвид, че той също страда от някои „детски болести“, които ще опишем по-надолу в този текст. Преди да се запознаем с тях, обаче, трябва да се запознаем и с версиите в които се предлага компактния електромобил.

Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3?

При представянето на модела през 2013 година, той се появи със сравнително малката 22.6кВч батерия с която са оборудвани по-голямата част от евтините предложения на пазара. Моделът е известен още и като BMW i3 60Ah и максималният пробег, който може да достигнете при него е около 120-130 километра при градски условия.

Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3?

През 2016 година бе представена и версията 94Ah, която разполага с 33кВч батерия, чиито пробег от около 200 километра е подходящ и за кратки извънградски пътувания без излишни притеснения. Последната версия 120Ah, разполага с 42.3кВч батерия, чиито пробег от над 260 километра също е доста примамлив, но трябва да се има предвид, че тук цените очаквано са доста по-високи поради увеличения пробег и по-новата година на производство. Спортната версия BMW i3s също се появи сравнително скоро и ви дава по-широки гуми и джанти, 15 конски сили повече и променено окачване.

Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3?

До 2018 година се предлагаше и така нареченият BMW i3 RЕx, който е оборудван с 647-кубиков бензинов мотор, който действа като генератор за увеличаване на пробега. Трябва да се отбележи, че според законодателството, този автомобил не спада към класа на електрическите модели, а към хибридните такива с което губите и възможността за някои от плюсовете на изцяло електрическите коли. Все пак, стигнахме и до най-важното, а именно най-често срещаните проблеми от които се оплакват собствениците на модела.

При версията с двигател, може да се срещнат проблеми с един от сензорите за налягане на горивото, както и проблеми с горивната помпа, което изисква замяната на целия компонент.

Изключително важно е да огледате купето за различни удари, натискания и забележки, тъй като голяма част от него е направено от карбонови влакна, което освен трудно, също така е и скъпо за поправка.

Преглед на спирачките също е задължителен. Както най-вероятно знаете спирачките не се използват толкова много при електромобилите, което може да причини ръждясване или блокиране на някой от спирачните апарати.

Проблеми с окачването също не са изключени, така, че трябва да слушате внимателно за странни звуци при преминаване през дупки или неравности при тестване на избран автомобил. При някои от първите модели се наблюдава и често късане на маншони, така, че не е лоша идея да направите преглед на подемник преди да пристъпите към покупка.

Електромобилът на старо: За какво да внимаваме при употребявано BMW i3?

Много от собствениците се оплакват и от козметични забележки по салона, който е труден за поддръжка, както и полираните джанти, които са склонни да корозират.

Важно е да прегледате и батерията, чиято гаранция от 8 години вече изтича при първите екземпляри, а при някои с пробег над 160 хиляди километра вече е изтекла.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 14 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Емил

    50 21 Отговор
    i3 на старо!? Безумие! Тая въшка нова не става за нищо, а стара - трябва да посетиш психиатър!
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Потурко

    38 18 Отговор
    Трябва да си мозъчно увреден, за да си купиш таблет на колела втора употреба пък бил той и БМВ!!!
  • 4 Рено Зои

    32 19 Отговор
    Само луд може да купи това недоразумение като ново камо ли като старо
  • 5 Бориса

    17 7 Отговор
    Продавам такова без батерии. И без двигател, щото не е модерно. Ще си го бутате.
  • 6 оптимист

    22 14 Отговор
    Елмобил да си купиш на старо трябва да си много глупав и богат.Има много глупави и богати, така че ще се намира пазар и за градските коли еднодневки.Даже и за хибрид не е препоръчително да се купупа втора употреба- особено ако не е Тойота и да остава някоя година до изтичане на 10г. гаранция.
    Елмобилът не е само батерия, а много броя блокове- силова електроника. Германците от такава материя разбират най-малко-по-малко и от французите, ама всеки ден вадят нов електрокар.Честито на клиентите.

    Коментиран от #8

  • 7 Газобрък

    4 35 Отговор
    Спирачките се били използвали по-рядко от обикновените автомобили!!!!!! Извинете, ама как тогава спирате на кръстовище или пешеходна пътека?

    Коментиран от #9, #19

  • 8 jap

    15 8 Отговор

    До коментар #6 от "оптимист":

    Прав си но много хора се заблуждават,че като при тези коли няма ремъци,масла и други консумативи то подръжка почти липсва.Дефектите по електронните модули често струват 10-20% от цената на автомобила но собсвеника го разбира когато вече е закупил автомобила.Преди 1 месец мой познат купи електрически Голф произведен 12м 20г на 1300км наводнен от дилър на VW в Германия за 13000 евро но без никаква гаранция.Когато колата пристигна се оказа,че водата е попаднала в много модули и на практика не се знае колко ще струва подмяната им и сега се чуди какво да я прави.

    Коментиран от #11

  • 9 Коментар

    23 8 Отговор

    До коментар #7 от "Газобрък":

    Покарай електрокар и ще разбереш!
    Иначе съвременните ел автомобили са отврат!
    Още като нови не могат да достигнат пробега, рекламиран от производителя, а какво остава за втората употреба?!
    Всичко от т.нар. "еко" пропаганда се прави с цел едни напечатани над 30 трилиона долара да не изгърмят като при кризата от 2008!
    Иначе човечеството наистина замърсява и допринася за глобалното затопляне, НО дали ако нямахме технологично развитие и още си стояхме с коне и каруци, пак нямаше да се затопля планетата?! При всички положения основната вреда за човечеството са алчните милиардери, готови да затрият човечеството, само и само да не загубят кинти и власт!!! Така, че подобряванетона планетата ни трябва да започне първо от опандизванено на всички от т.нар. дълбока държава!

    Коментиран от #14

  • 10 Пишман

    18 2 Отговор
    То с българският "свободен пазар"на ток скоро такива електрически "коли" може да се окажат с най скъп пробег на километър!
  • 11 Рено Зои

    9 6 Отговор

    До коментар #8 от "jap":

    Остави го да си троши "главата" той е от тия дето девиза им беше нафремето немецо го е измислил сигурно мечтата като малък му е била гоуууффф 3 разбийш ли.
    Клоуни навсякъде.
  • 12 jap

    15 1 Отговор
    По принцип не е фен на VW но взе колата с намерението да и смени мухласалия мокет и да я продаде с голяма печалба но сметките му излезнаха криви.
  • 13 Не бъдете наивни да си купите БМВ i3

    8 3 Отговор
    защото е недопустимо такива части като спирачки или джанти да се компрометират поради по-рядко използване за спирачките и водата да води до корозия на лети джанти!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Анти Конти

    5 8 Отговор
    Преди бях се засилил към i3 /върнато от лизинг/обаче познат който е доста в час ме сфетна:
    1. Гумите са близо цената на А8
    2. Модул ужасно скъп
    3. Окачване
    4. Батерия.

    Инъче е ок :D

    Коментиран от #16

  • 16 Таралясник

    6 1 Отговор

    До коментар #15 от "Анти Конти":

    И кое остана ок?Смеххх
  • 17 Komapak

    3 0 Отговор
    Почти всички коли под наем в Копенхаген са от споменатия модел. Няколко пъти се опитах да се справя с плащането онлайн и не успях...

    Коментиран от #18

  • 18 Иво

    8 0 Отговор

    До коментар #17 от "Komapak":

    И у нас SPARK имат много такива но повечето приличат на войнишки канчета и ритани варели.
  • 19 бай Даньо

    12 1 Отговор

    До коментар #7 от "Газобрък":

    Спираш с регенеративно спиране. Просто казано двигателя върти в една посока ( движен от гумите) а го управляваш в друга като ефекта от това е връща енергия обратно в батерията , поне така е при безчетковите постоянно токови двигатели, при асинхронните (като на Тесла С) ако плъзгането стане отрицателно двигателя става генератор. За да разбереш до колко е важно при електромобилите и хибридите, имал съм хибрид на който не съм сменял спирачки за 200 000 км , дори ми беше интересно до къде ще изкара но го строших в катастрофа ...
  • 20 бай Даньо

    13 4 Отговор
    най важното което трябва да се знае ако купуваш електромобил е че батерията има пределен ресурс, а колко е останал от тоя ресурс се смята лесно. Броя цикли на една батерия 18650 ( каквито има около 9000 в Тесла С) е около 500 , реално между 300 и 800 но на горната цифра не можеш да разчиташ. Тоест ако колата има номинален пробег с пълна батерия 200 км и 500 такива (пробега - зареждания ) ето ти 100 000км общо. От там нататък всичко е екстра , но е сигурно че ще има коли които ще минат и 500 000 (от същия модел с 200км пробег) зависи от кой са карани . Има и друго проблема с развалянето на батериите се преекспонира защото ремонта е много лесен и повредена батерия не означава хвърляш колата на боклука. Оставяме настрана че има приуси от първите с 1 000 000 мили навъртани с оригинална батерия , мисля има и Тесли вече ... А повредата обикновено е една клетка е дала на късо отваря се пак-а и се намира тая клетка и без да се сменя се изключва от веригата с клещи "секачки"

    Коментиран от #22

  • 21 TSLA®

    13 6 Отговор
    Мрън-мрън-мрън: стане ли въпрос за трифазни коли и се събира дамския читателски клуб с шапките с пера, носят от вкъщи домашен кекс и много мъдрост :D Тоя Баварец е един ВЕК пред всичко онова, дето го карате! 100% реално алуминиево шаси, носещо цялата ходова част. 170 или 186 коня мотор на задна ос (+генератор до него във версия REX). 100% карбонова клетка за сигурност върху шасито + композитни външни панели = 100% неръждаема кола. Обратен завой прави в иглени уши. Вътрешен обем отпред по-голям от баничарка, видимост като на бус. На старт отлепя предните гуми. Лесно къса шортите на ID.3, което е 204 коня. С оригинален кит фланци и пружини на AC-Schnitzer + гуми 205 тая кола ляга на магистрала, а по завои няма стигане. Най-леката електричка (1200 кила!) и не просто най-високотехнологичната кола на масовия пазар, а единствената кола от карбон. Такова нещо до вчера можеше да си купиш не, ами да ти изработят само по поръчка ако си отбор в някои серии. Срещу няколко милиона. Електромобил с удължен пробег, освен i3 REX, къде има? Ampera/Volt са реално серийно-паралелни хибриди.
  • 22 TSLA®

    8 3 Отговор

    До коментар #20 от "бай Даньо":

    Това че старите тесли са с 18650 form factor нищо не значи. Химия, управление и термоуправление на клетки от автомобилен клас е ария от съвсем друга опера. Ако им е 100 хил. живота, как така всяка нова кола на ток идва с фабрична гаранция 8 години/160 хил.? (Model S и X даже са с 240 хил.) Когато се спазва температурен режим на клетките чрез охлаждане/подгрев и когато има по 10% неползваем буфер долу и горе, циклите са много повече. Франсиско Каранса (Renault-Nissan Energy Services): "Батерията на Nissan Leaf е с 22 години живот". 
    Свен Бауер (BMW battery): "BMW i3 има никел-кобалт-манганови клетки с твърда сърцевина. Конструирани са за 20 години живот.  Потвърдено от множество серийни тестове" Lexus UX300e e с гаранция на батерията 10 години или 1 млн. км. Проверим факт. И да, подменят се отделни клетки в редица вече сервизи у нас като този на Дунев.

    Коментиран от #25

  • 23 Мразим БМВ

    3 10 Отговор
    Абсолютно недоразумение
  • 24 Jacques Yves Moineau

    4 0 Отговор
    Единственото за което трябва да се внимава, е да е е БМВ
  • 25 бай Даньо

    2 0 Отговор

    До коментар #22 от "TSLA®":

    Гаранцията на Тесла С е 160 к, защото 500 х 320 мили (пробег с едно разреждане) = 160 к ! От там нататък да не кажеш че не съм ти казал. Капиш?

    "управление и термоуправление на клетки от автомобилен клас е ария от съвсем друга опера" ... Няма такава опера но каквато и да е операта, оперетата, драмата, трагикомедията или водевила на електромобилите съм пял в него ... Няма и "клетки от автомобилен клас" горната ми формула го доказва защото във уикипедия ще прочетеш 500 цикъла заряд - разряд...

    Коментиран от #26

  • 26 електрото

    0 3 Отговор

    До коментар #25 от "бай Даньо":

    Няма и "клетки от автомобилен клас"---- Верно? 18650 CELL FROM TESLA MODEL S X P100, 3400 mAh, 17 A разряден ток. Клетките се произвеждат от Panasonic и CATL (китайци) на отделна поточна линия и хим.състав леееко по-различен от "стандартна" клетка, слагана във винтоверти и пр. техника. Та по-леко с обобщенията.

    Коментиран от #28

  • 27 каскетOFF

    6 0 Отговор
    Гледам и не вярвам на ушите си! Ха ха ха! Тук са само комплексари с ДВГ-та! Хейййй кратунковци, 2035 г. (ако доживеем) няма да има ДВГ а само електрокари! Тогава ще гледате като нас....ни! Хей нафталини, преорентирайте се докато е време към новите технологии ....
  • 28 бай Даньо

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "електрото":

    С неправилния човек спориш за батерии... Глей са на бюрото пред мен има една батерия 18650 Surefire 3400 mAh 12.58Wh лесно докарва 5С тоест 17А , знам го от професионалните ми занимания с нея ... даже е по-яка от панасонишката има вградена защита ...
  • 29 Ник

    10 0 Отговор
    Повечето, които пишат тук никога, не са докосвали тази кола и пишат глупости наизуст. Колата BMW i3 я взех като втора кола за града, но истината е че е толкова добра, че забравих да карам първата BMW X4 m40i. Това електрическо БМВ е може би най-високотехнологичната кола, която парите могат да купят серийно - карбоново шаси, супер леко, колата има уникална динамика, маневреност, удоволствие е да я караш, има много добър комфорт. Това че е проектирана като електрическа кола е довело до това, че купето е супер просторно вътрешно, въпреки малките размери отвън. Колата в момента е на 67000 км за 7 години и няма нито един отказ. Зареждаш вкъщи и караш- нямаш данък , нямаш зона в София. Тока на месец е към 25 лв при около 800-1000 км на месец. За мен недостатък е цената, но така е с всички нови неща, навремето първите плазми тръгнаха от 20000 лв преди технологията да стане масова. Всеки, който отрича електромобилите не е в час изобщо за какво става дума, това е все едно да казваш , че кон и каруца си е най-добре 😂

    Коментиран от #30

  • 30 Христо

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Ник":

    Здравейте, интересувам се от тази кола, бихте ли споделили дали возенето е приемливо или е принципно твърдо, предвид малкото междуосие? Благодаря!