29 Януари, 2024 14:12 9 723 45

Задава се сериозен проблем с „джиповете“ и пикапите в Европа

  • ford-
  • ranger-
  • пикап-
  • джип

Експерти изискват регулаторни промени

Задава се сериозен проблем с „джиповете“ и пикапите в Европа - 1

Глобалният ръст на популярността на SUV автомобилите продължава с пълна сила, като тези големи автомобили не само доминират на пазара, но и увеличават размерите си. Въпреки че тази тенденция може да е незабележима в Северна Америка, където порциите и масивните къщи са нещо обичайно, тя представлява уникално предизвикателство в други части на света.

В гъсто населените европейски градове, където улиците са тесни, а паркирането прилича на пъзел, нарастващият размер на SUV автомобилите създава проблеми и напрежение. Едно скорошно проучване разкрива забележителна подробност: средната широчина на новите леки автомобили в Европа нараства с 1 см на всеки две години, навлизайки в пространство, което иначе би могло да се използва от други участници в движението.

Задава се сериозен проблем с „джиповете“ и пикапите в Европа

Експертите предупреждават, че без регулаторна намеса от страна на ЕС тази тенденция може да се запази, което ще доведе до все по-натоварени и опасни условия за пешеходците и велосипедистите. Понастоящем максималната допустима широчина за всички превозни средства в Европейския съюз е 255 см - регламент, приет първоначално в средата на 90-те години на миналия век с цел ограничаване на размера на автобусите и камионите. Сега обаче той служи като вратичка за производителите на автомобили да произвеждат SUV и пикапи, които са твърде големи за европейските пътища и стандартните обществени места за паркиране.

Според проучване на Transport & Environment (T&E) средната широчина на новите автомобили в ЕС е надхвърлила 180 см, като от 2001 г. насам средният годишен ръст е 0,5 см. Джеймс Никс, автор на доклада на T&E, подчертава, че тази на пръв поглед малка цифра може да доведе до това големи луксозни SUV и пикапи да станат широки колкото камионите и автобусите, ако не се приложат реформи.

Тесните пътища са често срещано явление в Европа, а паркирането по улиците задълбочава проблема. Много от местата за паркиране са проектирани за превозни средства с широчина до 180 см, което означава, че приблизително половината от новите автомобили на пазара днес трудно се побират на тези места. Проучването на T&E включва графика, илюстрираща въздействието на големите SUV автомобили върху типична улица в сравнение със "среден" автомобил, като подчертава ефекта, който по-големите превозни средства оказват върху улиците, проектирани през миналия век.

Задава се сериозен проблем с „джиповете“ и пикапите в Европа

В доклада се препоръчва законодателите да преразгледат максималния размер на леките и лекотоварните автомобили, за да се предпазят обществените пространства от по-нататъшно навлизане в тях. Размерът на превозните средства, особено височината, също е от решаващо значение за пътната безопасност. Според проучване, проведено от института Vias в Белгия между 2017 и 2021 г., повишаването на капака на превозното средство с 10 см увеличава риска от смърт при сблъсъци с пешеходци и велосипедисти със значителните 30 %.

Предвижда се Европейският парламент и Съветът да разгледат този въпрос в началото на 2024 г. Франция вече е въвела програма за възпрепятстване на използването на по-тежки превозни средства, а градовете Париж и Лион обмислят през следващите месеци да наложат по-високи такси за паркиране на по-големи и тежки превозни средства.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 40 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 С по тежък не се блъскай

    58 9 Отговор
    И с по богат не се съди
  • 3 Емил

    58 9 Отговор
    Да му мислят велосипедистите - явно са излишни!
  • 4 Сила

    75 30 Отговор
    В София все по често ОГРОМНИ АМЕРИКАНСКИ ФЕРМЕРСКИ ПИКАПИ(на газ, разбира се) в Центъра на града ни....... А в тях дребни, хилави, късоръки миьйекъщи провинциални мъжленца с кофти подстрижки и смешни дрешки..... Неква нова селска мода явно, на новодошлите джудженца от къра

    Коментиран от #14, #16, #22

  • 5 Симеон Хасан Банкянски

    63 1 Отговор
    Мисля, че файтоните и каруците са добро решение за европейските градове, но като впрегатен добитък ще трябва да бъдат ползвани хора, за да не се мъчат животните.
  • 6 Ами да

    41 3 Отговор
    Много хора обичат да търсят място за паркиране и затова си купуват големи коли и пикапи!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 поредната ЕС глупост

    51 6 Отговор
    Търсят мотив просто да вдигнат данъка на тези коли.Бюджетите на евространите закъсват,ако могат ще взимат данък че дишаме.
  • 9 Мъжете с малките чушлета

    35 14 Отговор
    карат само големи коли поради комплексите си.

    Коментиран от #11

  • 10 Трифонов

    35 10 Отговор

    До коментар #7 от "сед":

    Ама как винаги ви избива на диктатура, а?! Ха-ха-ха... Забранява се! Глоба 1 млн. лв.! Конфискуване! Затвооооооооооор... хиляда години! Бой с пръчки!!! Не требваше да си пипаме комунизъма и това е. Народа си го търси. Хем си го търсят такива, дет не са го и виждали, щото са родени след него. Като теб. Ген, братчето ми, гееееен... робски!

    Коментиран от #12

  • 11 Сила

    39 5 Отговор

    До коментар #9 от "Мъжете с малките чушлета":

    Тия пикапи в Аляска или в прерията на Тексас и Аризона да, ама на Гурко и Шишман.......!?!
  • 12 седртфгъух

    9 28 Отговор

    До коментар #10 от "Трифонов":

    Кога ще ти е удобно да ми го издекламираш това в лицето? На 4.02. удобно ли ти е? Тогава ще съм у вашата дупка и ще те посетя да си поговорим... Носи си торбичка (да си събереш зъбките) и се погрижи ортопеда да е свободен тогава, че бая време ще му отнеме да те събере...

    А сега си записвайте, жалки клоуни некъпани:

    Ред и дисциплина в една държава се постига само с бой, еане и зверски глоби- БЕЗ сръбска музика, че да ви е гадно... Маймуните като вас по друг начин не могат да бъдат научени. Или си мислите, че швабите имат толкова подредена държава просто ей така? Я се образовайте какъв гърч, тормоз, издевателства и т.н. е имало там навремето- хората тогава са го яли мазен и венест и са схванали идеята "правилата трябва да се спазват- без тях става анархия"...

    Коментиран от #15, #24

  • 13 Пародия

    42 2 Отговор
    Много са ми забавни софийските богаташи в центъра на София с огромни Сув-ове как обикалят по тесните улички с часове, за да намерят място. В същото време практичните хора в примерно Рим, Солун и тн. карат мини коли и мотопеди...

    Коментиран от #23

  • 14 Ааа не

    23 3 Отговор

    До коментар #4 от "Сила":

    На къра си джиткам с трактора, за софето вземам най-малката бричка, ама и тя ви изглежда голяма.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 хей

    26 2 Отговор

    До коментар #4 от "Сила":

    Софийски, може пък пикапите да са на "коренните" жители на София. Тези с нивите примерно от Горубляне, които сега мечтаят да ги разменят за 2-3 апарта. Изложение юг и гледка към Витоша, защото дедите им в тази посока си поставяли мотиката на къра време оно.

    Коментиран от #17, #20

  • 17 гост

    16 7 Отговор

    До коментар #16 от "хей":

    Тия с нивите в Горубляне не мечтаят , а взимат по 2-3 апартамента на ДЕКАР и то по 100 кв единия , щото обезщетението е поне 30процента от площта ! За 5 декара , колкото е средна нива ще вземат поне 15 , а пикапа ще го купят само с първия месечен наем , че ще им останат пари и за обиколка на Гърция за сефте !

    Коментиран от #35

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Арахнофоб с цигара

    19 18 Отговор
    Аз откога говоря за тия гюмове? "аз на високо да си седна, па да ми е сигурно" и пърдят с тия огромни железа.
    В България оптималния двигател за ползване е таван 2.0 литра и колата да е максимум с размер на Голф/Астра комби. Всичко друго е излишество. Следва да има уредено законодателство. Имаш две деца- може Голф/Астра комби. Имаш само едно?- не може комби за теб, нещо по-компактно трябва. Живееш сам? Компактна кола с обем до 1,6 или мотор/мотопедка. Все едно по нашите родни пътища повече от 140 не мой се кара. Искаш S-класа- немаш проблеми. Ежегоден данък в размер на 5% от цена в ново състояние... и нещата ще се наредят от само себе си.

    Коментиран от #25

  • 20 Сила

    5 4 Отговор

    До коментар #16 от "хей":

    Не знам, прадядо ми беше зад Крим, на Добруджа 2 ........а другия на Шипка и Кракра

    Коментиран от #21

  • 21 И аз не знам

    6 1 Отговор

    До коментар #20 от "Сила":

    Откъде се е довлекъл прадедо ти.
  • 22 Трол

    14 0 Отговор

    До коментар #4 от "Сила":

    Какво лошо че са на газ, по малко вредни емисии и по евтино за собственика.
  • 23 Трол

    14 0 Отговор

    До коментар #13 от "Пародия":

    Софийските богаташи си имат гаражи, псевдобогатшите се мотаят и си търсят место за паркиране, и в пловдив е същото, дал 100000лв за кола, не си купил гараж или паркоместо, и за наем му се свиди.
  • 24 Доктора

    11 5 Отговор

    До коментар #12 от "седртфгъух":

    Пропускаш факта, че ние имаме далеч по-високи глоби и по-сурови наказания от швабите, а държавата май не ни е по-подредена, освен ако не живееш в някаква паралелна вселена.

    Коментиран от #31, #34

  • 25 Доктора

    10 13 Отговор

    До коментар #19 от "Арахнофоб с цигара":

    Тотално нелогичен и неадекватен коментар от човек, който си няма и понятие от автомобили и законодателство.
    Единият ми V-осмак, гори по-малко и замърсява по-малко от половината 2-литрови коли на пътя.
    Това да мога да возя приятелите си или по-стари роднини, без да спирам на всеки 5 минути защото са се схванали и ги боли е излишество?
    Това да ми е комфортно и да мога да мина над 1000км. за 9-10 часа без да се чувствам като на смъртно легло е излишество?
    Аз ли се бъркам или в България преди 1990-та имаше една такава система при която нямаш свобода и можеш да си избираш само между 5-6 коли?

    Коментиран от #29

  • 26 Теслата

    12 2 Отговор
    А какво стана с принципите "търсене-предлагане" и вариация на "естествен подбор". Или тя демокрацията е НАЛАГАНЕ НА ОГРАНИЧЕНИЯ родили се в нечия болна глава, и понеже не е демократично да кажеш, че са малоумни и айде да ги прилагаме. Ако колите не могат да се движат в градовете,хората сами ще почнат да си купуват по-малки коли, примери колкото искаш( най-явни по островите), АЗ решавам каква кола ми е нужна, не някакъв евро..г@й. Ако искам цял ден ще обикалям да си търся място за паркиране, ама не да орежем 250км. улици за да направим велоалеи по които средният поток е велосипедист на час.

    Коментиран от #30

  • 27 давам под наем гараж

    4 0 Отговор
    28 кв в Стрелбище до Фантастико. Няма къде са да паркира в района, а след пускане на детската градина ще е още по-голям ад.
  • 28 Не кой, а какво пречи

    9 0 Отговор

    До коментар #1 от "кой пречи":

    Пречи историята. Градовете са стари и са строени според изискванията на хора от други времена. Наполеон III и Жорж-Йожен Осман препроектират Париж с широки улици и големи пространства между къщите. Но други градове си остават в историята, например Италия. В България сме горе-долу добре - всичко старинно е сринато.
  • 29 Арахнофоб с цигара

    10 5 Отговор

    До коментар #25 от "Доктора":

    Карай си V осмака, ама ще си плащаш допълнително. Кефът цена няма. Нали така?

    Коментиран от #38

  • 30 Арахнофоб с цигара

    6 5 Отговор

    До коментар #26 от "Теслата":

    Демокрацията не означава "търсене-предлагане" и безкрайна свобода. Бъркаш понятията и оттам не ти се получават мечтите.

    Коментиран от #37

  • 31 ХАХО

    6 2 Отговор

    До коментар #24 от "Доктора":

    А ти пропускаш факта, че всяко чудо е за 3 дни и глоби у нас се налагат само за запълване на местния и държавен бюджет. Човека е прав, трябва ред и бай ганьо не разбира от нищо друго освен от яки глоби. Само че трябва да се бичат постоянно, а не на капанийки за по 2-3 седмици.

    Коментиран от #39

  • 32 Мда

    8 1 Отговор
    Освен това, поставят фаровете им много високо, и когато са зад нормално висок автомобил светят право в огледалото !
  • 33 Тия

    8 0 Отговор
    ,,експерти" свършили ли са някаква смислена работа през живота си?
  • 34 сдрф5тг6ъх7

    9 1 Отговор

    До коментар #24 от "Доктора":

    Явно ти живееш в грешната вселена... Саму дъ питъм, за 1 идеотин кату тебе:

    Що като напуснете вашата си територия рязко ставате примерни граждани и почвате да спазвате всякакви правила и наредби? И не само на пътя, а като цяло... ЩО БЕ, ГНУСЕН ПОСЕPKO?

    Коментиран от #40

  • 35 бай Минко

    6 1 Отговор

    До коментар #17 от "гост":

    по спокйно де размечта се и ти. утре като се пукне така нареченото АЙ ТИ балонче и умните и красивите останат без работа ще те видя какво ще си купиш с наемите. ще плащап само едни данъци и ще се чудиш на кой да го продадеш.то защото не сте научени да работите ами само наеми да събирате за това и нищо не става от вас.
  • 36 Митьо Янков

    3 0 Отговор
    ама като идвате на морето си наемате за уикенда най големите джипове и лимузини от софавто и капитолия. после бърчете сопола до следващата заплата и така 3, 4 пъти и то лятото свърши, и цяла зима със чупения голф обикаляме софия
  • 37 Теслата

    4 0 Отговор

    До коментар #30 от "Арахнофоб с цигара":

    Пуши си тревата и не се прави на умен. Въпрос: Защо примерно в Сицилия и по Гръцките острови няма "джипове и пикапи". Отговор: защото пространството е малко, теренът е неподходящ, улиците са тесни и с много остри завои, разстоянията са малки, скоростите ниски. Та там и без ограничения и еверопростотии хората не купуват големи коли. Та това по въпроса"търсене-предлагане"
  • 38 Доктора

    2 1 Отговор

    До коментар #29 от "Арахнофоб с цигара":

    Защо да плащам допълнително при положение, че колата ми замърсява по-малко от половината Смартове по улиците?
    Не е ли някак странно, че данъка на моята кола в САЩ и по-голямата част на Европа е по-нисък от на дизелов Смарт, а в България е 20 пъти по-висок?
    Някак нямат логика тия неща...
  • 39 Доктора

    4 1 Отговор

    До коментар #31 от "ХАХО":

    България е една от най-опасните държави за шофиране, но, иронично, е и тази с най-бавните шофьори в Европа, точно заради прекалено високите глоби за скорост.
    България е също държавата с далеч най-много полицаи, патрули и (незаконно скрити) камери по пътищата.
    Но като гледам, резултатът от събраните глоби е видим само и единствено в джобовете и шкафчетата на управляващите.
  • 40 Доктора

    2 5 Отговор

    До коментар #34 от "сдрф5тг6ъх7":

    Точно извън България съм свободен да карам както си искам (без да преча на останалите, естествено).
    Извън България карам с колкото си искам (стига да е безопасно) не ме е страх от скрити ченгета и/или камери при измислени ограничения от 30км/ч.на пътища на които може спокойно и безопасно да се кара с 200+.
    Извън България си позволявам, контролирано, да си лъзгам колата където си искам.
    Извън България изпитвам истинско удоволствие от шофирането, без да се притеснявам, че някой "буден гражданин" ще ме снима, че съм си позволил да взема едно кръгово с вратите, защото в цивилизования свят, тия неща са си нормални за един авто ентусиаст.

    Коментиран от #41

  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 рфтгъхуи

    1 1 Отговор
    Мухльо миризлив, нали помниш положението- ти триеш ИСТИНАТА, аз ти добавям точки в списъка за наказания...Още малко ти остава за да се класираш в Топ 1500...
    Жокер- Топ 500 ще висят по ламбите пред парламента и ще бъдат изловени на секундата... Ти все още си в Група 2 дето ще бъде изловена 2 дни по-късно и ще виси в съседните улички...
  • 45 Ами

    1 0 Отговор
    фонлайнар да заповяда на овцете от ЕС,да минават задължително на тротинетки!