Стремежът към минимализъм и дигитализация в автомобилния интериор достигна критична точка за Volkswagen. От години компанията налага сензорни бутони на воланите на различни модели, твърдейки, че това прави дизайна по-модерен. Тази технологична "иновация" обаче се оказа сериозен провал, който доведе до масови оплаквания, а сега и до съдебно дело в САЩ.
От "модерен" дизайн към потенциална опасност
Първоначално сензорните превключватели бяха представени като елегантно и футуристично решение, което да замести традиционните физически бутони. На практика обаче шофьорите бързо откриха колко непрактични и опасни са те. Бутоните реагират на най-малкото докосване, дори на случайно движение на ръката, което води до неволно активиране на различни функции. Това разсейва водача и създава потенциално рискови ситуации.
Най-голям брой оплаквания постъпиха от собствениците на електрическия кросоувър Volkswagen ID.4. Именно те са в основата на колективния иск, подаден във Федералния съд на Ню Джърси. В жалбата си ищците изтъкват, че неволното активиране на системи като адаптивния круиз контрол може да доведе до инциденти. Двама от собствениците дори споделят, че изпитват "страх и нежелание" да управляват своите автомобили, защото се опасяват от неочаквана реакция на сензорите.
Знаел ли е Volkswagen за проблема?
Според ищците, Volkswagen е бил наясно с проблема много преди оплакванията да станат публични. Твърди се, че вътрешни документи, оплаквания на клиенти и данни от дилъри са доказвали наличието на дефекта. Въпреки това, компанията не е предупредила клиентите си и не е предложила безплатни ремонти или замени. По този начин, според жалбата, производителят е нарушил гаранционните условия и законите за защита на потребителите, реализирайки печалба от продажбата на потенциално опасни автомобили.
Признание за "грешка", но бавни действия
Още преди три години, от Volkswagen признаха, че сензорните бутони са били "грешка" и обещаха да се върнат към физическите превключватели. Въпреки това, този процес се оказва бавен. Очаква се пълното им премахване да се случи с дебюта на новия електрически хечбек ID.2. Това означава, че собствениците на настоящи модели, като ID.4, ще трябва да се примирят с нефункционалната технология за още няколко години, докато не се осмелят да поискат замяна на волана.
Скандалът със сензорите на Volkswagen е ясен урок за цялата автомобилна индустрия. Той показва, че стремежът към дигитализация не бива да е за сметка на ергономичността и безопасността. Дори конкуренти като Tesla се сблъскаха с подобни критики, след като се опитаха да заменят традиционните лостове за мигачи с бутони на волана. В случая на Volkswagen обаче проблемът ескалира до съдебен спор, който може да има дългосрочни последици за репутацията на марката и доверието на клиентите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Порно
10:55 20.08.2025
2 дарк фючър
10:57 20.08.2025
3 тъй шъй
11:01 20.08.2025
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 теню
Коментиран от #6
11:22 20.08.2025
6 само да кажа
До коментар #5 от "теню":
че в БГ гранцията на някои е 10г. а в Германия на същите е 15години. Та приказката за изкаарване на гаранция трябва да се съобрази с тези огромни гаранции и увяхва. Не само, че са дълги гаранциите, но покриват всичко важно без дреболии. Докато чешем клавиатурите, светът се променя. До онзи ден гаранцията беше колосалните 2-3 години, сега 10-15г.13:27 20.08.2025
7 Георги
14:06 20.08.2025
8 Антон
По-голяма глупост от тъч скрин в автомобил не може да бъде измислена. Ще дам примери от първо лице като собственик на бмв Г70, 2023 година модел, известен като най- новата седмица:
Ако угасне екрана, колата е почти неизползваема, всичко е завряно там. Когато работи камерата за заден ход, не можеш да пуснеш отоплението на седалките, но охлаждане можеш. Ако в този момент ти звънне телефона, екрана с парктроника изчезва и показва кой те търси. Ако единия от пасажерите прави нещо по екрана, климатик натройка седлака, отопление и прочие, другия не може да оперира с неговата си зона. Трябва да изчака единия да приключи, за да може той да цъка по екрана. все пак сензорния екран отчита един натиск , а не едновременно 2 натиска. Когато цъкаш по екрана - градуси на климатик, отопление на седалки и прочие, на всеки клик по екрана музиката заглъхва за по 0.5 сек. Постоянно нещо се ъпдейтва, актуализриа, чезнат икони, после с епоявяват от нищото.Когато грее силно слънце отстрани, тъч бутоните н а предната врата са едва видими - трябва да се навеждаш и правиш сянка с едната ръка, за да видиш бутона за отваряне на резервоара или паметта на седалките.
Всъщност, ние сме виновни. Купуваме им недоразуменията и недосмислените китайски екрани, после реве. хайде да видим, ако шофьорите откажат да купуват подобни недо
17:48 20.08.2025