Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Митко Василев: Хубаво е инвестицията на VW да се случи в България

Ако автогигантът влезе на българския пазар веднага ще последва повишаване цената на труда

Публикувана: 13 Май, 2019 06:21
20 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6767
Митко Василев: Хубаво е инвестицията на VW да се случи в България
Снимка: Shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ

Част от германските компании откриха през 2018 г. северна България. Плевен, Враца и Ловеч са градовете, към които те се насочиха. Какво ще стане обаче ако „голямата инвестиция” (бел. ред. откриването на завод на Volkswagen в България) се случи? Коментар за ФАКТИ по темата направи доктор Митко Василев – управител на Германо-българската индустриално-търговска камара.


Доктор Василев, към кои региони на страната проявяват интерес германските компании?

Едно от проучванията ни показва, че германските инвестиции присъстват в 16 от общо 28 области, което е добре. Най-висок е делът на германските фирми в София и София окръг. Пловдив е изключително динамично развиващ се регион и то най-вече по отношение на производството, което не е маловажно.

Южна България се развива много по-динамично във всяко отношение, тъй като инфраструктурата е добре развита. В момента виждаме пренасочване към Северна България – Плевен, Враца, Ловеч. Въпросът обаче отново е работната сила.

Очакваме и други да се появят. Но всички сега чакаме да видим къде ще се случи голямата инвестиция - VW, ако изборът падне на България това ще е Кремиковци София или икономическата зона Тракия в Пловдив. Тук от значение са много критерии. Най-вече този, който ще направи инвестицията, ще има последната дума.

За мен като българин и представител на нашата Камара е важно и хубаво би било инвестицията да се случи в България.

Профсъюзите в Германия обаче като цяло винаги се възпротивяват на подобни инвестиции на германски компании зад граница.

Отношението в Германия към подобни големи инвестиции, които изнасят работни места в чужбина, е доста критично. Във ФРГ има т.нар. Betriebsrente - представители от различни слоеве на предприятията, които са упълномощени от работещите да преговарят с мениджмънта. Тази дискусия е от дълги години в Германия. Профсъюзите не искат да си губят техните работници, защото нагласата на германското общество е, че когото германските фирми излизат навън печелят повече. Работната ръка в Германия е доста скъпа. Производството там е едно от най-скъпите в световен мащаб. Това са неща, които като че ли понякога си противоречат, но фирмите се стремят към печалба и търсят възможните решения.

При едно евентуално навлизане на VW у нас неминуемо ще се стигне до открадване на кадри които вече са обучени от германски фирми. Това ще доведе ли до някакъв отлив на част от установени вече в България?

Първоначално не бихме могли да очакваме отлив. По скоро ще има други процеси, като веднага повишаване цената на труда. Това ще принуди останалите работодатели да задържат кадрите си, да им повишат заплатите и да търсят допълнителни източници за работна ръка – било от Германия да ги вземат, да върнат българи или от диаспората, която е наоколо. Все още има някакви резерви от Украйна, Молдова и Македония с българско потекло. Но има и други, които могат да бъдат привлечени. Защо не и някои бежанци. Те търсят работа в Западна Европа, но ако намерят нещо добро могат и тук да останат.

По отношение на германските инвеститори повечето, които навлизат у нас са от малките и средни предприятия. Те от кои сектори на икономиката са?

Най-вече автомобилните поддоставчици, в аутсорсинга. И те са новите IT. По-гъвкавите навлизат повече.

България

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Румен Радев
Румен Радев отговори на Бойко Борисов, който по-рано заяви, че "военният пилот кара един самолет и ако види, че не може да го кара – катапултира"
Самолет не се кара, а се пилотира"

Още бисери