ДАЗД констатира нарушения в училището на Анна-Мария. На 19 септември, когато майката на детето-аутист я взима от училище със съблечено бельо, детето е прекарало два часа следобед под надзора на чистачка и домакинка в IV-то помощно училище, докато педагогическият персонал е бил ангажиран с друго мероприятие.
Това е установила проверката на Държавната агенция за закрила на детето, съобщи нейният председател Ева Жечева при отчитане на предварителните резултати от проверката, назначена след съмнение за блудство с детето.
Инспекторите констатираха още нарушения:
Има пропуски в контролната дейност на директора по отношение на разпределението на ангажиментите на служителите – заместване на служители само по устно разпореждане.
Установена е недобра комуникация с отдела за закрила на детето, след като родителят е споделил за своите притеснения по отношение на детето. В правилника за вътрешния ред и в Правилника за устройството и дейността на училището е регламентиран чл. 7 от Закона за детето – за незабавното уведомяване на органите по закрила за дете в риск, който на практика в случая не е приложен.
Има период от време, в който надзорът по отношение на децата е бил поверен по време на регламентирани учебни занятия на членове от непедагогическия персонал, в чиито задължения не влиза директен контакт с децата и грижата за тях.
От страна на училището не са уведомени РИО и ОЗД за това, че от 19 септември 2014 г. момичето не посещава учебни занятия.
Персоналът е споделил информация за състоянието и уменията на детето, която е в противоречие с тази на специалистите, работещи с детето извън училището и родителите, т.е. липсва обмяна на информация между отделните специалисти.
Председателят на ДАЗД акцентира върху необходимостта от добрата предварителна подготовка на детето и персонала, за да се постигне адаптацията към новите условия, в които то е поставено. При записването в новото училище е нужно да се направи подробен план, в който да бъдат заложени индивидуални мерки за обучение и грижа, а в случая такъв не е разписан.
За установените нарушения Законът за закрила на детето предвижда издаването от председателя на ДАЗД на задължителни предписания за неизпълнение на задълженията, може да бъдат дадени предложения за налагането на дисциплинарни наказания на виновните длъжностни лица.
Предприетите от ДАЗД мерки по случая са уведомяване на Дирекция „Социално подпомагане”, за да бъде свикан мултидисциплинарният екип по Координациония механизъм за взаимодействие в случай на дете, пострадало от насилие. На родителите е предложена подкрепа от специалистите по кризисна интервенция на Агенцията. Своевременно са информирани и органите на прокуратурата.
Всички действия на ДАЗД са с цел да бъде съхранена самоличността и достойнството на детето, както и да бъде оказана подкрепа на семейството.
Работна група, назначена от председателя на ДАЗД, ще направи преглед за ефективността на Координационния механизъм за действие в случаи на насилие над дете, за да бъде гарантирано незабавното взаимодействие в случай на кризисна ситуация особено когато се касае за деца със специални потребности. По този начин ще бъдат подкрепени образователната система и системата за закрила и ще бъде осигурена сигурна и безопасна среда за нашите деца, това заяви председателят на ДАЗД г-жа Ева Жечева.
Според Министерството на образованието в училището не е въведен механизмът за противодействие на училищния тормоз.
При оплакването от страна на майката за липсваща дреха /бельо/ на дъщеря й, персоналът не е идентифицирал проблема, поставен от родителите, като ситуация за дете в риск и не е задействал Координационния механизъм за действие при деца в риск.
Проверката сочи, че в помощното училище не са предприети ефективни действия за сътрудничество и комуникация с родителите. Освен това са на лице и пропуски във воденето на училищната документация.
Според заместник-министър Кастрева, предвид тежестта на нарушенията, ще се предложи резултатите от проверката да се разгледат от дисциплинарната комисия в МОН и тя да реши какви наказания да се наложат.
„Случаят с Анна-Мария е изключително важен и деликатен, затова ние вече инициирахме поредица от срещи с неправителствени организации, с ДАЗД и АСП, с МВР. Целта ни е да изработим заедно специален механизъм за превенция на риска в образователната система. За мен в едно успешно общество нещата се случват, когато всички вървим в една посока и работим в екип“, каза заместник-министър Кастрева. Тя увери родителите, че те трябва също до участват със своите предложения при създаването на механизма.
Присъстващите родители поставиха редица въпроси, свързани с необходимостта от осигуряване на сигурна среда за децата в образователните институции. Те предложиха още мандатност на директорите, периодични проверки на психическото състояние на преподавателите, осигуряване на лесен достъп на родителите до училищата, на психолози и камери в учебните заведения. Родителите поискаха при установени виновни в IV помощно училище, свикване на спешна родителска среща с ръководството на училището и проверка на всички помощни училища в България.
Също днес се проведе и работна среща между ръководните екипи на МОН и на Държавната агенция за закрила на детето, на която бяха обсъдени констатациите от проверките на двете институции.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mitko mitov
18:39 10.10.2014