15 Април, 2014 17:48 4 849 0

Как месоядни бактерии еволюират до смъртоносни

• бактерии-
  • смъртоносни-
  • стрептококи-
  • еволюират

Бактериите, които причиняват понякога смъртоносни "разяждащи плътта" инфекции са еволюирали само на няколко крачки от бактерии, които причиняват незначителни заболявания, показва ново проучване.

Бактериите, известни като стрептококи от група А, са били подложени на четири основни генетични промени, които са ги превърнали в типа, който предизвиква животозастрашаващото заболяване, наречено некротизиращ фасциит.

Ако учените разберат как този микроб става смъртоносен, това ще им помогне да разберат още и как възникват тези инфекции. Това ще доведе и до разработването на по-добри ваксини или лечение, заявиха изследователите.

Месоядната бактерия е същата бактерия, които причинява стрептококи в гърлото и заразява повече от 600 милиона души всяка година. Микробът заразява само хора и в повечето случаи става дума за леки инфекции. Но хората, заразени с рядък щам на същата тази безобидна бактерия могат да развиват смъртоносни инфекции.

Проследяване на убиеца

"Това е процес, който може да напредне много бързо и много коварно, след като започне", каза Джеймс Мюсер, геномен патолог в методисткия изследователски институт в Хюстън, Тексас и ръководител на изследването, което е публикувано в списание Proceedings на Националната академия на науките в понеделник.

"Повечето щамове на месоядната бактерия могат да бъдат убити с пеницилин или други антибиотици. Но често, хората заразени със смъртоносната инфекция, не осъзнават, че имате тежка инфекция, докато не стане твърде късно за лечение", обяснява Мюсер.

В проучването, Мюсер и колегите му изследват как промени в генетичната последователност на месоядната бактерия й позволяват да предизвика епидемия от края на 1980 до началото на 1990 г.

Изследователите са открили четири основни стъпки в трансформацията на микроба от безвреден към потенциално фатален. Те проследили появата на бактерията, идентифицирали токсина, който я прави смъртоносна и разкрили последните стъпки, които били довели до епидемия.

"За първи път ние наистина разбрахме точните молекулярни еволюционни генетични събития, които са довели до създаването на нов патоген, който след това е причинил болестта епидемия", каза Мюсер.

Въоръжени с тези знания, учените могат да бъдат в състояние да разработят ваксини, лечение и информираност за общественото здравеопазване, за да ограничат епидемии от бактериални инфекции. По-общо казано, това познание може да помогне в идентифицирането на нови смъртоносни патогени в ранен стадий, преди те да причинят епидемии.