Два камиона за боклук вече са в България и са предназначени за чистене в София. И това става факт на фона на криза със събирането на отпадъци в столичните райони "Люлин" и "Красно село". Тя беше провокирана от това, че старият договор за почистване изтече, а нов не беше сключен, след като се оказа, че има само един кандидат, който предлага завишена цена. Как се събраха повече пари за камионите и какво ще се прави с тях… Пред ФАКТИ говори Никола Рахнев, основател на „Гората.бг“.
- Г-н Рахнев, купихте два сметопочистващи камиона от Австрия, за да помагате на кризата в София с боклука. Как се движат, работят ли, къде се използват машините?
- Вече втора седмица камионите са на терен. Помагат в двата най - силно засегнати района, които нямат сега своя почистваща фирма. Това са „Люлин“ и „Красно село“.
- И ефектът от тях какъв е?
- На мен лично ми е трудно да го измеря, защото нямам точна информация. Ние действаме по следния начин – предоставили сме ги абсолютно безвъзмездно на столичното предприятие за твърди отпадъци с договор. Те ги използват, доколкото ми е известно, на над 12-часови смени с техни шофьори по избрани от тях маршрути. Но мога да допусна, че може би над 50 тона на ден отпадъци се прибират именно с тези два камиона. Защото тяхната товароподемност на полезен товар е 12,5 тона. Съвсем спокойно тези камиони могат да правят много повече от два курса дневно — да се пълнят абсолютно догоре, да се депонират, по-скоро изхвърлят в СПТО за преработка, и да се връщат обратно за нови курсове. Така че ефектът, ако го измерим дори само през 50 тона, а те могат да бъдат много повече, и през цената, която чрез вас – медиите, беше обявена на 420 лева на тон, която не бе приета от Столична община, то ефектът е 20 хиляди лева дневно спестени на данъкоплатците.
- Това е повече от добре, но как се роди идеята и как влязохте в контакт, и как ги купихте?
- Когато започна кризата с боклука, много хора започнаха да пишат и да питат: „Какво да направим, как да помогнем?“. Съответно аз минах покрай някои контейнери, видях каква е ситуацията. Имах известно време една дилема дали изобщо това е кауза, в която трябва да се включваме.
- Защо?
- На теория Столична община има голям бюджет, от една страна, от друга страна тук има намесени икономически и политически интереси. Това е нещо малко специфично и странично от нашата дейност. Но както сме помагали и при земетресение, при наводнение, пожарни автомобили закупувахме, аз реших в крайна сметка, че щом има такъв интерес и желание хората да питат как да помогнем, може би наистина има нужда да помогнем.
Пуснах една анкета в страницата Гората.БГ, в която попитах: „Считате ли, че трябва да подкрепим Столична община при кризата с боклука?“ Очаквах по-скоро позитивен отговор - повече хора „за“, част „против“. Бях много изненадан, защото 95% от първите 2000 отговора бяха „… да, трябва да подкрепим“. Тогава вече бях сигурен, че трябва да действаме.
Тъй като познавам хора от общината във връзка с някои екологични инициативи, които сме правили - засаждане на дървета, други дейности, се свързах с тях и питах кой отговаря, кой може да ни каже. Така стигнах до директора на предприятието за отпадъци. Проведох разговор с него и попитах кое е най-нужното, с какво може да се помогне. Три неща бяха важни: първо, камионите; второ, кофи за събиране на отпадъци; трето, помощ от доброволци. Попитах кое е най-важното. Най-важното беше камион.
- И така се насочихте към тях…
- Говорихме първоначално за един камион. Идеята беше да опитаме да съберем средства за един камион и няколко контейнера. Обявих кампанията и за моя огромна изненада за по-малко от 24 часа събрахме 80 хиляди лева. Предприятието вече беше влязло в контакт с фирми, от които могат да купят камион, избрани бяха марки и модели. Оказа се, че един камион струва 51 600 лева. Реших, че след като сме събрали 80 00 лева, най-вероятно за още няколко дни ще съберем и за два камиона – и директно обявих, че купуваме два камиона.
- Значи от общинското дружество ви насочиха към Австрия?
- Да. Говорих с представителите, които ги продават от Австрия, и се разбрахме как могат да дойдат максимално бързо. За моя голяма изненада и радост те дойдоха наистина бързо. Кампанията стартирахме във вторник, а в нощта на петък срещу събота двата камиона вече бяха в София. Освен това купихме 12 контейнера – големи, строителни, по 5–6 хиляди литра, които също са на терен. Камионите регистрирахме в КАТ. Имаше едно предизвикателство, защото няколко застрахователя ни отказаха да ги застраховат. Казаха, че са високорискови, във връзка с палежите, които се случиха в бранша. В крайна сметка една чуждестранна компания се съгласи, направихме застраховки, минахме през техническа проверка, сервизирахме някои неща и вече действат.
- Два камиона за около 100 хиляди лева – даваме ли си сметка колко лесно Столична община, с милионния си бюджет, може да си купи камиони и да не се занимава с други фирми?
- Доколкото ми е известно, от общината точно това предвиждат да направят. Гласуваха на Общински съвет 9 милиона лева, които да се разделят между две общински дружества. За тази сума могат да се купят много камиони. Но има и нещо друго. Общинският съвет трябва да гласува бюджета, после да се проведат обществени поръчки и да минат сроковете за доставка. Говорим за 3-4 месеца. Предимството на нас - като кауза и граждани, е, че можем да реагираме изключително бързо. Най-добрата помощ е навременната. Ние увеличихме значително капацитета - от четири големи камиона за двата района станаха шест. Отделно има и още 7-10 малки, пренасочени от други дейности.

- Вече няколко пъти давате примери с градове от Европа. Какво чакаме…
- Да. Във Виена, Рим, Берлин чистят със собствени общински фирми. Най-вероятно тези държави са минали през някакъв опит и са стигнали до извода, че това е най-смисленият и изгоден вариант. Разбира се, в България има рискове, но при добра организация, закупуване на собствена техника и може би един смесен модел – частни дружества плюс общински контрол, можем да постигнем най-доброто за обществото.
Хората искат чист град и по-ниски данъци. Това е и желанието на общината, според разговорите ми с тях. Ще наблюдаваме как и какво ще се получи на практика.
- Събрахте повече пари. С тях какво…
- Кампанията беше много широко подкрепена. Събрахме общо 350 хиляди лева. Камионите струваха около 110 хиляди, контейнерите – около 25 хиляди. Реших да използваме останалите средства за дългосрочни ефекти.
Закупуваме 210 хиляди домашни кошчета, в комплекти по три (жълто, синьо и зелено) - за общо 70 хиляди домакинства. Ще проведем кампания, за да покажем, че да събираш разделно е лесно, смислено и дори модерно. Вярвам, че ще привлечем внимание с участието на вас – медиите, с включването на известни личности.
Освен това купуваме 1000 компостера по 630 литра, защото органичните отпадъци могат да се превръщат в тор чрез естествен процес – без мирис и без вреди. Това може да помогне София не само да оцелява, но и да процъфтява. Ще имаме по-малко отпадъци, най-вероятно по-ниски такси смет и по-красива среда.
Как само с 2 камиона се пестят няколко хиляди лева на ден от сметосъбиране… Никола Рахнев пред ФАКТИ
24 Октомври, 2025 08:57 5 434 37
Когато хората искат да помогнат, можем да постигнем невероятни резултати, казва той
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 61 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Баш Батка
09:08 24.10.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Любо
09:10 24.10.2025
4 Трол
Коментиран от #12, #22
09:13 24.10.2025
5 Дичо
09:17 24.10.2025
6 Мдаа!🤔
09:18 24.10.2025
7 Георги
09:22 24.10.2025
8 Хе!
09:23 24.10.2025
9 Това ли искаме?
09:24 24.10.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Бай Ху (By Who)
До коментар #4 от "Трол":
Важно е и да си плащат редовно таксата смет господине.Коментиран от #20
09:36 24.10.2025
13 Абе
09:38 24.10.2025
14 Абе
09:40 24.10.2025
15 незнайко
09:43 24.10.2025
16 007 лиценз ту кил
09:44 24.10.2025
17 Българин
09:48 24.10.2025
18 Тома
09:50 24.10.2025
19 Честно казано
09:51 24.10.2025
20 Трол
До коментар #12 от "Бай Ху (By Who)":
Едното не пречи на другото. Естествено че ще си плащат и такса.09:52 24.10.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Абе не бе
До коментар #4 от "Трол":
Най-важното е, че ДС кметчето разгроми мафията!Е, сега няма кой да събира боклука и кофите преливат, ама...
09:54 24.10.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Абе
До коментар #21 от "ТИГО":
Айде СИГО и бегай.10:02 24.10.2025
25 Абе
До коментар #23 от "ТИГО":
Тейко ти, сиган ина.10:05 24.10.2025
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Бай Ху (By Who)
До коментар #26 от "ТИГО":
Господине, а вие чел ли сте Война и мир? Много интересна книга, прочетох първия том на един дъх.Коментиран от #31
10:31 24.10.2025
29 Даниел
Коментиран от #30
10:33 24.10.2025
30 Абе
До коментар #29 от "Даниел":
Как се живее по-лесно с любителски изяви бе момче? Ти знаеш ли как се чисти двумилионен град? В момента ти прават показно какво ще стане, когато изтекат договорите за цяла София.10:40 24.10.2025
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Дааа
11:10 24.10.2025
33 Цвете
11:23 24.10.2025
34 Пенчо
12:58 24.10.2025
35 Анонимен
14:00 24.10.2025
36 дядото
14:16 24.10.2025
37 Да ама не
17:35 24.10.2025