Бившият съветник на министъра на финансите Петър Чобанов - Николай Попов, е роден през 1963 година в Ямбол. В периода 1985 г. – 1994 г. той е работил зад граница по линия на Министерство на културата. След това в МВР тръгва от най-ниското стъпало и стига до началник Столично звено на БОП от 2007 г. до 2010 г. Напуснал е по собствено желание системата на МВР. В периода 2011 г. – 2013 г. работи в частния сектор. През 2013 г. става съветник на бившия министър на финансите Петър Чобанов, като за няколко месеца е и зам.-началник на Агенция „Митници”.
Владее пет езика. Не е член на партия. Женен е.
От Факти.бг потърсихме Николай Попов за интервю, тъй като събираемостта в Митниците бе критикувана от служебното правителство и опозицията на правителството „Орешарски”. Има ли основание за това и какво бе направено и не направено в агенцията, попитахме експерта.
Г-н Попов, в момента Митниците са изключително критикувани за това, че не са си свършили работата и събираемостта е по-малка от заложеното. Вие сте съветвали бившия министър на финансите Петър Чобанов, как ще коментирате тези упреци?
Българският бизнес в последните две –три години „страда”. За да има приходи в агенцията, трябва да има акцизни стоки, а ние разчитаме само на „Нефтохим” и „Лукойл”, които държат 70%-80% от пазара на горивата, т.е. акцизите общо взето минават през тях. Митата, които събирахме от стоките, идващи от Турция и Китай, ние ги прехвърлихме на гърците. Всъщност от 120 - 130 милиона лева, които трябва да събираме сега, бяха по 250 – 300 милиона лева годишно от турското и китайското карго до 2009 г. Проблемите със събираемостта на ДДС съшо не са малки.
Агенция „Митници” не е оперативна служба. Много хора в България, включително журналисти и бивши служители на НСС, бъркат митниците с оперативната служба на някои други държави. Агенция „Митници” няма оперативни функции и методи. При нас единствено може да се направи проверка, но няма възможност за проследяване, подслушване, да водим агентура. Много хора са в грешка, че Агенция „Митници” се бори с европейските измами чрез провеждане на секретни оперативни мероприятия, но това е работа на дирекция в МВР, която взаимодейства с OLAF. Ние защитаваме нашата граница с Македония, Сърбия и Турция, България други граници няма като държава член на ЕС.
Като паралел бих могъл да посоча, че за 2012 г. Агенция „Митници” бе заловила 170 кг хероин, а само за август, септември и октомври 2013 г. над 250 кг от наркотичното вещество /бел. авт. в този период Попов е зам.- директор на Агенция „Митници”/. Докато бях на поста зам.-директор на Митниците цигарите като заловени количества нямаха голямо увеличение, но заловеният нелегален тютюн във вътрешността на страната и по митническите пунктове бе 8 пъти повече – 230 000 кг, или с него биха могли да бъдат натоварени цигари за около 40 ТИР-а.
Заговори се, че заради неизпълнение на приходите Митниците трябва да бъдат обединени с НАП. Не се ли обезличават функциите на митничаря?
Има и положителни, и не дотам добри страни на подобно обединение. Да, съгласен съм с Вас, че ще има обезличаване и няма да има тази представителност на митническия служител, въпреки че и ако Турция, Македония и Сърбия преминат към ЕС, то тогава смисълът на митническия служител се губи.
В началото на 2013 г. бяха създадени съвместни групи за контрол на стоките от първа необходимост, които влизат в България от европейските страни, и за по-голяма събираемост на ДДС. Те показаха резултат и защитиха по-добре българския производител. Успешното взаимодействие между службите е едно, а съвсем различно е да бъдат обединени двете агенции – НАП и „Митници”. Световната практика показва съществуването на двете структури поотделно. Има обаче политически решения, които нямат нищо общо с експертните.
Г-н Попов, Вие бяхте бивш зам.-директор на Агенция Митници за няколко месеца, след което отново консултирахте бившия министър на финансите г-н Петър Чобанов, в какво състояние заварихте тогава Митниците?
Когато дойдох като заместник-директор на митниците, много от качествените хора, които познавах, бяха поставени на неподходящи работни места. Още в първите дни направихме няколко размествания с тогавашния изпълняващ директор Борислав Борисов. Но тези рокади бяха малко поради причината, че моите функционални задължения не включваха назначаване, преназначаване и уволнения на служители. Моите функционални задължения бяха митническо разузнаване и разследване, отговарях за лабораторията в митниците и последващия контрол.
Докато съм бил заместник-директор на Митниците, няма служител от дирекция „Митническо разузнаване и разследване” /МРР/ , който да е бил преназначен, уволнен или напуснал. Структурата на централно ниво и по места не беше променена. Единственото нещо, което променихме, е по-голямата мотивираност на служителите, което даде резултат в борбата с контрабандата при тютюневите изделия и наркотрафика. За разлика от предходния период, Митниците заработиха в добро взаимодействие с МВР.
И все пак за Вас се появиха публикации, че сте кадрувал в Митниците?
В моите функции повтарям никога не са се включвали назначаване, преназначаване и уволнения - не е имало как аз да кадрувам. Никога не съм имал близки контакти с директорите на Районни митници. Аз самият съм може би единственият зам. директор, който е работил с четирима директори над мен само за пет-шест месеца. Човекът, който може да кадрува, е директорът на Агенция „Митници”.
Когато станахте зам.-директор на Агенция „Митници”, бяхте доста коментиран по повод на отнетия Ви достъп до класифицирана информация с ниво „Строго секретно”. Внесете повече яснота.
Де факто 2009 г., ноември, достъпът до класифицирана информация ми бе отнет. Получих уведомително писмо от директора на Националната полиция, в което бе записано, че ми е отнет достъпът на основание чл. 42, ал. 1 и 2 от Закона за класифицираната информация. От ДКСИ потвърдиха. И до този момент нямам ясен отговор по какви причини той ми бе отнет. За мен бяха разпространени слухове от публични личности, че съм покровителствал наркотрафиканти и съм прикривал престъпления. Да, залавял съм лица от криминалния контингент. Ако имаше обаче подобни данни, самият аз поне щях да бъда задържан и обвинен официално.
Така или иначе аз знаех, че отивам временно в Митниците, докато г-н Ваньо Танов е в болница. Всъщност тогава министър Чобанов ме помоли за кратък период от време да му помогна. Това обезсмисляше да си подавам отново молба за достъп до класифицирана информация в ДАНС.
България е вратата към Европа, митническото ни законодателство е унифицирано с европейското. Вие като че ли подчертахте, че Митниците трябва да имат по-големи правомощия, какво трябва да се направи още?
Има необходимост на Агенция „Митници” да се даде по-голяма оперативна самостоятелност, защото пази не само България от контрабандата, наркотрафика и всякакви нарушения, а и европейската граница. Укриването на ДДС в България се отразява и на европейския бюджет. За да бъде действително ефективна и да има по-голяма събираемост, да има страх от това, че човек не би трябвало да нарушава законите на България, е нужна именно по-голяма оперативна самостоятелност. На агенцията може да й бъде даден приоритета да може да води оперативни дела, да може да подслушва и реално да се бори с контрабандата, а не да разчита на МВР или ДАНС. Митническото ни разузнаване е само за досъдебните производства и анализ на риска. Но когато започне досъдебното производство и когато е необходимо да се водят мероприятия по обекти, засечени по досъдебно производство, те задължително се прехвърлят на ДАНС или МВР. За да се бори с корупцията и в системата си, самата агенция също трябва да има оперативност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хидко
"5. (изм. и доп. - ДВ, бр. 63 от 2000 г., изм. - ДВ, бр. 37 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) осъществяват митническо разузнаване за противодействие на митническите и валутните нарушения;
6. организират и осъществяват дейността за предотвратяване и разкриване на незаконния трафик на наркотични вещества и прекурсори;
7. осъществяват валутен контрол в рамките на предоставената им със закон компетентност;
8. издават решения за прилагането на митническите разпоредби;
9. (нова - ДВ, бр. 63 от 2000 г., отм. - ДВ, бр. 86 от 2005 г., в сила от 29.04.2006 г.)
10. (нова - ДВ, бр. 63 от 2000 г.) осъществяват дейност по установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания;
11. (нова - ДВ, бр. 63 от 2000 г., доп. - ДВ, бр. 28 от 2008 г.) участват при осъществяване на оперативно-издирвателна дейност съвместно с органите на Министерството на вътрешните работи при условията и по реда на Закона за Министерството на вътрешните работи и с органите на Държавна агенция "Национална сигурност" при условията и по реда на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност";
12. (нова - ДВ, бр. 37 от 2003 г.) прилагат мерки за граничен контрол за защита на права върху интелектуалната собственост;
13. (нова - ДВ, бр. 82 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) осъществяват разследване или отделни действия по разследването на престъпления в случаите, при условията и по реда на Наказателно-процесуалния кодекс."
Поредния "експерт" с поредното "експертно" мнение, което и пет пари не струва, защото или не си е чел закона, или като го е чел, е пропуснал някои неща. Докато такива ни са началниците, работата няма да бъде свършена както трябва.
15:27 23.09.2014
2 ппаат
19:58 23.09.2014
3 Митничар
17:25 27.09.2014