Last news in Fakti

17 Февруари, 2016 13:03 3 174 2

Ангелкова: Очакваме силен летен сезон

  • николина ангелкова-
  • очакваме-
  • силен-
  • летен сезон-
  • туризъм

Надявам се да възобновим диалога със зелените. Логото ни е от преди десет години

Ангелкова: Очакваме силен летен сезон - 1
Снимка: Министерство на туризма
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Наистина се надявам да успеем да възобновим диалога със зелените бързо, защото това противопоставяне не е в ничий интерес. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова в специално интервю за Факти.бг.

Работим за разширяване на своето присъствие в Русия. Отново получих уверение от ръководителя на Федералната агенция по туризъм на Руската Федерация Олег Сафонов, че руските туристи се интересуват от България и я търсят като дестинация. На този етап може да се каже, че руските туроператори ще се стремят да върнат нивата от минали години, като очакваме около 20-30% ръст за Лято‘2016.

На практика логото, което в момента ползваме е направено преди повече от 10 години. Мисля, че то е изиграло своята роля, но ние трябва да положим усилия и да намерим начин за разработването на ново лого.

Миналата седмица изключително много нашумя една акция на зелените срещу Вас. Какво предвизвика гнева им?

Аз също нямам отговор на този въпрос. Още повече, че всички екоорганизации официално бяха поканени на срещата - дискусия, която организирахме в рамките на едно от най-значимите събития за туристическата индустрия в България – международното туристическо изложение Ваканция и Спа Експо. Специално за нея в страната ни пристигнаха и двама авторитетни международни експерти. Г-н Лоран Ванат, автор на годишния доклад International Report on Snow and Mountain Tourism и г-н Андреас Щайбъл, който е управител на един от най-известните зимни курорти в Европа – Ишгъл в Австрия. Много помогна за организацията на събитието и Марк Жирардели, който както знаете е мой съветник в областта на зимния туризъм. Там бяха и кметовете на зимни общини и представители на планинските ни курорти. Участие взеха и всички ангажирани институции – Министерството на околната среда и водите, Министерството на младежта и спорта, Министерството на икономиката. Целта ни бе да съберем всички тези хора на едно място и заедно да обсъдим как да развиваме планинския ни туризъм по един устойчив начин. Разбира се, съхранявайки околната среда и съобразно всички законови разпоредби…

Да, но този диалог не се състоя?

Напротив, състоя се. За съжаление фокусът беше променен с провокацията в началото на дискусията, направена от няколко млади момчета и момичета, представители на зелени организации. Предполагам това беше и целта - никой да не чуе мнението чуждестранните експерти. А Лоран Ванат ясно заяви - въпреки че имате огромен потенциал, в момента заемате около 1% от глобалния зимен туризъм. Всичките ви съседи, или са ви изпреварили, или са на път да го направят. Това е тежката истина. Но за съжаление това не бе чуто. И отново подчертавам, че говорим за прекъсване на събитие, за което екоорганизациите бяха официално поканени. Ние винаги търсим диалога с тях, но в конкретния случай те показаха, че не го желаят. А това е притеснително, защото развитието на планинския туризъм у нас е невъзможно без тяхното участие. Говорихме след събитието и с тримата чужденци и те казаха – и в Австрия, и в Швейцария има трудности при обсъжданията с екоорганизации, но подобно нещо не са виждали никъде… Наистина се надявам да успеем да възобновим диалога бързо, защото това противопоставяне не е в ничий интерес.

Каква е равносметката Ви до момента за зимния сезон? Има ли повишение броя на туристите?

За съжаление снегът закъсня малко тази година, но такава бе ситуацията в цяла Европа. Мисля, че въпреки трудностите и трите ни големи курорта показаха, че вече имат както нужната техника, така и необходимия опит и сезонът стартира нормално, преди Коледните и Новогодишните празници. В момента сезонът е в разгара си. Данните за декември, предоставени от НСИ, са положителни. България е посетена от близо 334 хил. чуждестранни туристи (без транзитно преминалите), което е с 2,2% повече в сравнение със същия месец на 2014 г. Голям е скокът при  посещенията с цел почивка и ваканция, които са над 155 хил. – това е впечатляващ ръст от почти 26%. Увеличение има на съседните ни пазари като Гърция, Турция, Македония, Сърбия, но и от по-далечни като Украйна, Италия, Израел и др. Вътрешният пазар също се очаква да отбележи ръст, продължавайки тенденцията от предния зимен сезон.

Зимните ни курорти бяха с добра запълняемост и по Коледните и Новогодишните празници. И в момента курортите са пълни, а страната ни  продължава да е сред най-конкурентните дестинации за зимен туризъм. Според различни анализи цената на едноседмична почивка във Франция е равна на месец в България.

Миналата седмица бяхме домакини и на четири старта от Европейската ски купа по алпийски дисциплини за жени. Нещо, което е не само оценка за способността ни да посрещаме състезания от такъв ранг, но и е изключителна реклама за страната ни като предпочитана зимна дестинация. Бих искала да поздравя и двата ни курорта Пампорово и Боровец, както и Българската федерация по ски, за перфектната организация.

Очаква ли се повишение в броя на руснаците?

Все още е рано за такива прогнози, защото руският пазар е по-активен у нас през лятото, затова и очакваме там увеличение да има през предстоящия летен сезон. Това е и нещо, за което работим повече от една година. Успяхме да активизираме и задълбочим диалога, съвместно с МВнР предприехме важни стъпки за да облекчим процедурите по издаване на визи за различни категории руски граждани, дори прехвърлихме бюджетни средства за обезпечаването на дейността на консулските служби, за да гарантираме максимално бързото им издаване. Тези усилия продължат и се надяваме да обхванат повече социални групи. Общо 21 са изнесените визови центрове на България в Руската федерация, което мисля, че много улеснява пътуването за руските граждани. Важен момент при вземане на решения за почивка от страна на руските туристи освен съотношението „цена - качество“ и облекчените визови  процедури ще бъде и факторът „сигурност на дестинацията“. За привличането на повече руски туристи освен на морския залагаме и на специализираните видове туризъм, което съвпада с основната ни цел – утвърждаването на България като целогодишна дестинация. Това е много важно по отношение на този пазар, защото формира едни от най-високите приходи от допълнителни услуги в сектора у нас.

Какви са очакванията Ви след визитата на Олег Сафонов в България?

Това бе първата визита в България на ръководителя на Федералната агенция по туризъм на Русия. Посещение на такова ниво не е имало повече от 5 години. Мисля, че успяхме да покажем на г-н Сафонов част от многообразието на страната ни. Заведохме го на Бачковския манастир, разгледа центъра на София и Стария град в Пловдив. Организирахме и среща и с Черноморските кметове. Разбира се, състояха се и съвместните заседания на двустранната работна група по туризъм и по култура, като  подписахме протокол за сътрудничество и набелязахме конкретни мерки за насърчаване на двустранния туристопоток. Срещите се състояха в рамките на Българо-руската междуправителствена комисия за търговско -икономическо и научно-техническо сътрудничество.

Много е важно да направим всичко по силите си за задълбочаване на сътрудничеството в сферата на туризма, защото Русия продължава да е сред най-важните пазари за българския туризъм. През 2015 г. са ни посетили над 485 хил. руски граждани, но възможностите са много по-големи. Приходите от тяхното пребиваване само за летния сезон са над 400 млн. лв., което показва какво значение имат те за цялата туристическа индустрия.

Затова е и много важно, че заедно набелязахме конкретни мерки за развитие на двустранните ни контакти. Отново получих уверение, че руските туристи се интересуват от България и я търсят като дестинация – в това отношение сме на осмо място в десетката от най-предпочитани за руснаците страни за пътешествия, отдих и почивка. При това те се интересуват не само от летни оферти, но и от предложения за културен, поклоннически, спа и балнеотуризъм, организиран детски, оздравителен, пешеходен, военно - познавателен  и други видове туризъм.

Олег Сафонов нееднократно изтъкна, че неговият екип разчита на активността на бизнеса и ще подкрепят неговите инициативи. На този етап може да се каже, че руските туроператори ще се стремят да върнат нивата от минали години, като очакваме около 20-30% ръст за Лято‘2016.

Може ли да дадете пример с някои от конкретните мерки, които предвиждате за пазар „Русия”?

Вече договорихме с г-н Сафонов на 25 февруари 2016 г. да се проведе руско - българска кръгла маса за туризма в посолството ни в Москва. Ще участват депутати, кметове, представители на бизнеса и експерти. Подготвяме двустранна b2b среща на едно от големите изложения в руската столица през март т.г., посветена на детския туризъм, а през месец май също в Москва ще организираме и панаир на българската култура и традиции. Планираме шест журналистически тура из България за руски медии, както и експедиентски обиколки у нас за руския бизнес. Ще продължим да развиваме двустранната програма за насърчаване на поклонническия туризъм.

От 1 февруари 2016 г. започна да функционира и специален номер 0700 20 991, на който руските туристи могат да получават актуална информация за възможностите за туризъм в нашата страна. Разговорите са на цената на един градски разговор.

Знаете, че съвместно с МВнР успяхме да въведем и допълнителни облекчения за пътуване – руските деца до 16 г., които идват на организиран детски туризъм у нас, ще получават безплатни визи.

България ще бъде специално представена и на четири големи туристически форума през февруари - в Санкт Петербург, Екатеринбург, Казан и Самара. През март по време на голямата туристическа борса „Интурмаркет“ ще се проведе и съвместно съвещание между ръководители на руските региони и българския туристически сектор.

Каква е стратегията Ви за летния сезон и по какъв начин ще бъдат привлечени по-голям брой туристи?

Последователно работим на всичките ни целеви пазари от средата на миналата година. Знаете, че тази година ще заложим предимно на онлайн маркетинг и директно партньорство с водещи туроператори като „Томас Кук”, TUI, „Некерман” и др. Благодарение на тези контакти очакваме 35% повече полети от TUI за Варна и Бургас, както и скок в броя туристи през TUI-Германия – от 80 хил. през миналото лято до 130 хил. през това.

От началото на годината всички големи туроператори на германския пазар отчитат позитивен тренд при резервациите и записванията - с около 5-10% повече. Клиентите на TUI-Австрия също вече предпочитат България заради изгодните цени и добрите условия. Прогнозираме значителен ръст и от Полша. Асоциацията на френските туроператори също планират да бъде възстановен директният чартър до Бургас от Франция.

Планираме и да проведем над 200 експедиентски и журналистически тура, насочени към генериращите ни пазари, които да засилят допълнително интереса на чужденците към нас като целогодишна дестинация. Наши хотелиери от Южното Черноморие вече обявиха за най-много ранни записвания от западните пазари – Англия, Германия, Ирландия, Шотландия,  Холандия, както и Централна Европа – предимно Чехия и Полша. Туристическите пакети са с 20% отстъпка за юли и август.

Какви облекчения планирате за концесионерите на българските плажове?

Промените в Закона за Черноморското крайбрежие бяха приети на първо четене в Народното събрание, с което ще се извърши прехвърляне управлението на плажовете към нашето министерство. Факт е, че около 70% от туристическия продукт на летния морски туризъм се формират от достъпа до плажа и услугите там, което е водещото при избора на дестинация за почивка. Затова и тази тема е наш приоритет от създаването на министерството.

Разделихме промените на два етапа, като първият е прехвърляне на правомощията и документация за плажовете, след което ще преминем и към втория – качествена промяна в начина на отдаването им на концесия и под наем. Предвиждаме групиране на плажовете според тяхната характеристика и специфика – къде са, каква е тяхната достъпност, посещаемост и пр. Предлагаме да разделим на четири основни групи с четири подгрупи плажовете в зависимост от всичко това, така че да има индивидуален подход към всеки от тях.

Искаме да въведем нова методология за определяне на минималното концесионно възнаграждение и за всяка група плаж да има индивидуален подход. Много важно е водещият критерий за избор на концесионер или наемател да бъде не най-ниската цена, а допълнителните услуги, които клиентът може да получи. Тези, които предлагат много по-ниски или дори нулеви цени за плажни принадлежности за сметка на допълнителните услуги, ще имат допълнителни преференции. За да стане всичко това обаче ни е нужна пълната информация за плажовете.

Продължават периодичните ни срещи с концесионери и наематели на плажове, както и с кметове и областните управители, за да гарантираме безпроблемното протичане на Лято‘2016.

Откъде идват „екзотичните“ туристи през този сезон? Кои са страните, които не попадат сред традиционните за България, но са избрали да почиват именно у нас?

Данните от курортите показват нарастване на интереса към зимния туризъм в България сред туристите от Австрия – една страна с големи традиции в ските и високопланинския туризъм. Това сочи, че зимните ни курорти предлагат освен добри цени и високо качество. В някои курорти се наблюдава ръст на туристите от Косово, както и от по-нетрадиционни пазари като Израел, Молдова, Нидерландия. Миналата зима имахме 128% ръст на посетители от Молдова, 42% от Испания, 44% от Белгия, 36% от Корея, 11% от Китай, 8% от Швеция, 37% от Индия и др. Надяваме се и тази зима да се радваме на повече „екзотични” дестинации редом с утвърдените.

Ако говорим за предстоящите месеци, западни медии вече съобщиха, че например три белгийски туроператора планират да увеличат полетите си до България с 60%. Очакваме тази тенденция да бъде последвана и от други не така масови за България пазари.

Преди време Вие заявихте, че ще запознавате китайски туроператори с български забележителности. Има ли ръст на китайците, които искат да почиват у нас? Каква е ситуацията с турците?

По данни на НСИ през 2015 г. броят на китайските туристи у нас е бил над 15 хил., което е с повече от 7% ръст в сравнение с 2014 г. Сериозно увеличение има и в броя на туристическите посещения от Турция. За 2015 г. те са били над 519 хил. (четвърто място), което е около 20% ръст спрямо 2014-а. И двата пазара са много важни за нашата туристическа индустрия, защото турците са ни съседи, свързват ни и много делови контакти, а китайците са сред най-пътуващите нации според анализите на Световната организация по туризъм (СОТ). Те проявяват интерес към Европа като единна дестинация.

Китайците са готови да остават на нашия континент по няколко седмици и да предприемат обиколки до няколко държави с едно пътуване. Ние искаме да се възползваме от тази нагласа и сме готови съвместно с други съседни държави - например Румъния, Гърция, Турция, да предлагаме съвместни туристически продукти към далечните източни пазари. Проблемът, разбира се, е свързан основно с визите и с наличните авиовръзки. Вече имаме принципното съгласие на Франция да използваме нейния опит с изнесените визови центрове в Китай. Полезно ще ни е и посредничеството на Чехия, която има директна авиолиния Прага-Китай. Това несъмнено ще стимулира туристическата ни активност към тази част на Азия.

Що се отнася до южната съседка, мога да отбележа, че резултатите по привличането на повече турски туристи са много добри – миналата зима техният брой бе с близо 30% повече благодарение на облекчените визови процедури, а през лятото ръстът бе близо 20%. Турските авиолинии също увеличиха полетите си до България от декември 2015 г.  

Какви резултати да очакваме от срещите, които проведохте по време на голямото туристическо изложение FITUR?

Участието ми в програмата на Международното туристическо изложение FITUR в Мадрид бе много наситено със срещи, от които очаквам положителен ефект в близка и по-далечна перспектива. Генералният секретар на СОТ Талеб Рифай бе сред първите гости, посетили нашия щанд. С него поддържаме добри професионални отношения и разговорите ни са наистина чести и много ползотворни. Коментирахме и подготовката на Първия световен конгрес на модерния туризъм и древните цивилизации, който ще организираме съвместно със СОТ в края на тази година. Очаква се няколкостотин участници от цял свят да се включат в него. Събитието безспорно ще популяризира България като атрактивна туристическа дестинация и една от водещите европейски страни по културно-исторически потенциал.

В Мадрид участвах и в срещата на високо ниво на тема „Туризъм и сигурност“ заедно с 45 министри и над 100 представители на държавния и неправителствения сектор от цял свят. Знаете колко актуална е тази тема, защото заплахите за сигурността несъмнено са сред най-големите предизвикателства, в глобален аспект, пред туризма.

С испанския ми колега Хосе Мануел Сория Лопес, министър на индустрията, енергетиката и туризма, се споразумяхме да подпишем Меморандум за сътрудничество в областта на туризма между нашите две страни по време на голямото туристическо изложение ITB в Берлин. Испания има добре развито обучение по туризъм в системата на висшето образование. Експерти от специализираната организация „Сахетур“ ще посетят България и ще ни помогнат с програми и методики. Възможностите за привличане на повече туристи от Испания и по-активната работа с туроператорите обсъдихме и с Рафаел Гайего, председател на Конференцията на туроператорите в Испания - най-голямата с такъв профил в страната. Нейни представители ще участват в турове из България, които подготвяме за чуждестранни специалисти и медии.

По време на FITUR разговарях и с Мишел Дюрио, началник на секция „Туризъм“ и политически съветник в Министерството на външните работи на Франция, според когото България става все по-разпознаваема на френския пазар. Той приветства нашата стратегия да заложим на личното отношение при рекламата си като целогодишна дестинация.

Обявихте нов конкурс за изработването на туристическо лого на България, не зачестиха ли много тези допитвания?

Това е сред най-честите въпроси, които получавам, а всъщност страната ни има две лога. Първото, което се ползва и към момента е било одобрено през 2004 г. от Съвета за европейска интеграция, като средствата за неговото изработване са били отпуснати по комуникационната стратегия по присъединяването ни към Европейския съюз.

Пет години по-късно се взима решение за изработване на ново лого, като стартира работа по проект „Разработване на стратегия за бранд България и въвеждане на практика на интегриран и последователен бранд мениджмънт“, който включва и разработването на ново лого на страната ни. За съжаление обаче, предложената финална визия за туристическо лого на страната не получава необходимата обществена подкрепа и фактически никога не влиза в употреба.

На практика логото, което в момента ползваме е направено преди повече от 10 години. Мисля, че то е изиграло своята роля, но ние трябва да положим усилия и да намерим начин за разработването на ново лого, което да бъде одобрено с по-широко обществено одобрение, а с това да бъдат ангажирани и максимално широк кръг от специалисти. Именно затова и конкурсът ни се реализира съвместно с Националната художествена академия и Съюза на българските художници, за което искам да им благодаря. През първия етап на конкурса думата ще имат изцяло специалистите, а през втория, ще поканим да се включат както маркетолози и комуникационни специалисти, така и представители на медиите и туристическия бранш. Надявам се всичко това да ни помогне да изберем един наистина добър продукт, който да получи одобрението на сънародниците и да ни направи по-видими за чужденците. Тук искам да подчертая, че няма да „изсипваме“ още пари за разработване на ново лого. Мисля, че през годините достатъчно средства са дадени за това. Сега ще заложим на повече работа и на по-широк кръг от специалисти, а за да бъдат мотивирани повече художници да участват, победителят ще получи 10 хил. лв. за изработването на brand book, или така нареченото ръководство за използване на логото.

 

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 mediator37

    0 0 Отговор
    Нашето президентче като изака два тезека и ела да видиш наплив на руски туристи.
  • 2 1234

    0 0 Отговор
    Какво чакате?Направихте си всичките по няколко хотела на морето и по планините,и вече седнахте да чакате някой да дойде да почива,а за обикновените хора не откривате никакви работни места ,само дето по изборите се скъсвате да обещавате ,,ще открием 250 000 места и ще стопираме безработицата".Всичките сте лъжливи овчарчета,но на тези избори доста хора ще си променят мнението и ще чакате да гласува някой за вас,ама не се знае .Само себе си гледате.