20 Март, 2016 08:00 2 551 4

По-сериозно за История Славянобългарская и Робинзон Крузо

  • паисий-
  • история-
  • робинзон крузо-
  • училище-
  • просвета

Да се изучава Паисиевата творба като исторически учебник, книга по история (различно от исторически факт) е абсурдно

По-сериозно за История Славянобългарская и Робинзон Крузо - 1
Снимка: Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Сега малко по-сериозно за История Славянобългарская и Робинзон Крузо. Който е чел, или опитвал да чете, тези две книги в оригинал (аз съм), знае, че между тях има нещо общо - те са напълно нечетими. Първата, защото е писана на език, който е далеч от съвременния български, втората ... е просто нечетима, тежка, изключително скучна, бих казал дори зле написана.

С други думи говорим за две книги, които няма как да бъдат преподавани като литература,

могат да бъдат преподавани като факт от литературната история или история на идеите. Това писа в профила си във Фейсбук блогърът Юлиян Попов.

Що се отнася до мястото на Паисиевата история в уроците по история,

въпросът е малко по-сложен.

Фактът на написването и разпространението на книгата му без съмнение са важни и има смисъл да се изучава. Дали правителството ще определя конкретните заглавия или не е въпрос на политика, която е различна в различните страни ( в Иран е задължителен Коранът, в Англия е задължително да се изучава една творба на Шекспир, останалото е решение на училището).

Да се изучава Паисиевата творба като исторически учебник, книга по история (различно от исторически факт) е абсурдно.

Все едно Рибният буквар да стане задължителен учебник от 1-ви до 4-ти клас.

Ако тръгнем по логиката на всичко първо - трябва да се изучава и творчеството на Елена Мутева. Кой е чувал за нея? Първата българска поетеса.

И така нататък. В същото време встрани от вниманието на образователните активисти остават книги като

Записки по българските въстания или Строителите на съвременна България,

които и като исторически книги и като език за безценни творби. В крайна сметка резултатът от мача Паисии Дефо (4-0) е безпросветен популизъм, който ще доведе до още беди за българската образованост, нещо срещу което самият Паисии страстно се е борил.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бай Иван

    2 1 Отговор
    Аз предлагам от догодина да стане задължителен за изучаване и телефонния указател издание 1986г!
  • 2 Гост

    3 0 Отговор
    Защо просто не вземат и да преиздадат учебниците от преди 30 години , кото естествено премахнат глупостите за партията ръководителка. Защото един учебник по история освен на исторически факти трябва да учи на патриотизъм и родолюбие (както и всички останали учебници също), а не да се чудят авторите му как да изкривят историята пишейки всевъзможни глупости за "турско присъствие' и не знам още какво

    Коментиран от #4

  • 3 Бай Коста

    0 2 Отговор
    Авторът, Юлиян Попов, е представен като бивш министър на околната среда и водите. Ако някой го помни с нещо положително като министър, добре, но се съмнявам. Предполагам, че след като е отговарял за околната среда, не е нито историк, нито филолог. Защо се изказва като експерт и защо да му вярваме?
    Повече логика има в коментар 2, но за съжаление, и тя е неприложима. Днешните ученици са демотивирани и Исус да слезе да им преподава, ще го питат как са били мадамите по онова време.
  • 4 кроко

    0 2 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Чесно казано и в онези учебници има доста неточна или пък направо липсва информация за произхода на българите, предишните български царства и какво става с нашите предци в тези теритоии след разпада на втората българска дъжава.