Духът на средновековната инквизиция се съдържа в предложената наредба от Комисията за финансов надзор за „бонус – малус“ системата. Това заяви пред БНР Алекси Стратиев, бивш началник на КАТ, сега експерт по пътна безопасност.
Системата „бонус-малус“, която е подложена на обществено обсъждане в последните дни, предизвика огромни критики и е в центъра на обществения дебат в момента. По принцип подобна система е изградена върху схемата да се поощряват дисциплинираните шофьори и да се наказват рисковите. Системата, предложена от КФН, обвързва цената на „Гражданска отговорност“ не само с водача, но и със самия автомобил. При продажба върху колата продължават да тежат „малусите“ на предишния собственик.
„Подкрепям винаги една такава система „бонус – малус“, която дава бонус на добрите водачи и малус на лошите водачи. Конкретно към публикуваната наредба на сайта на Комисията за финансов надзор – най-общо казано, в нея е духът на средновековната инквизиция“, заяви Стратиев, като даде примери. „При кражба на автомобил ти се налага малус. По пътя на тази логика нека да се включат всички престъпления от Наказателния кодекс – за грабеж, за убийство и т.н. Това не е свързано категорично с безопасността на движението! Да, укоримо е, но не по този начин“, каза експертът.
Той постави и въпроса защо се освобождават държавните и общински автомобили от „бонус – малус“ системата. „Няма логика в това. Поведението на водачите на тези автомобили също би трябвало да се санкционира. Става дума за постигане на безопасност на пътя, не само за финансови средства. Другото е, че много от нещата се припокриват с наредбата за контролните точки. В системата бонусите са безкрайно смешно малки, докато малусите са безкрайно големи“, обобщи той.
Стратиев е категоричен, че трябва да има широка дискусия по проекта. Според него не трябва рязко да се вкарват в обществения живот такива изисквания към тази система.
„Да ме извинява КФН, но за тази система говорят от 10 години. Да се предлага нещо, което сега, ако трябва да се коригира, нямало време, не е коректно. Не е коректно!“, заяви Стратиев.
Пред БНР Явор Иванов от платформата „Кар стори“ също приветства по принцип идеята за системата „бонус – малус“, но заяви, че нещата отново се побългаряват“.
„Защо като изряден шофьор трябва да нося тежестта на предишния собственик на МПС? Губи се логиката. Абсурдно е вината да е на колата. Вината трябва да е насочена към водача. Има обаче лобита, които са по-силни от разума“, каза още Иванов и уточни: „В България има регистрирани около 4 млн. МПС-та и сигурно около 1 млн. водачи. Много по-лесно е да се събира премия от 4 млн. автомобила, отколкото от 1 млн. водачи“.
Опасявам се, че ще бъде прието това, което е изгодно за лобитата, заяви Иванов.
Според така предложената система, ако си купиш автомобил с утежнения от малус и те са 400%, трябва да минат 20 години в изрядно шофиране, за да стигнеш базовата цена на колата, подчерта още експертът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 МАФИЯ
19:29 08.11.2018
2 хихо
19:34 08.11.2018
3 Калинка от ГЕРП
Коментиран от #4
19:42 08.11.2018
4 Ааааааааааааааааа
До коментар #3 от "Калинка от ГЕРП":
Също така и за фирмени коли . Това не е ли дискриминация спрямо народа?Коментиран от #7
20:07 08.11.2018
5 КРАДЦИ на Нашите заплати и труд
Южен поток щеше да генерира 400 милиона (не милиарда) евро на година- в пъти по малко от застрахователният бизнес, които не върши нищо и продукт и файда от него няма.
пенсиите ще бъдат вдигнати с левчета, минималната заплата също. Или бой и затвор за крадците, или куфарчето и чужбина. Тук живот няма. Както си вземеш глътка въздух в семейният бюджет и веднага те потапят под вода.
20:21 08.11.2018
6 Калинка от ГЕРП
20:34 08.11.2018
7 Дайте отговор
До коментар #4 от "Ааааааааааааааааа":
Какво да очакваме с конфискуваните луксозни автомобили на мафиоти. Може би разпродажба като резервни части.20:41 08.11.2018
8 Баш майстора
20:50 08.11.2018
9 Баш
Коментиран от #12
21:14 08.11.2018
10 Миризлив Пор
21:23 08.11.2018
11 ГЕПИ КЪТ ЗА ПОСЛЕДНО
21:40 08.11.2018
12 Некой си.
До коментар #9 от "Баш":
Последния да заключи и загаси,ако Гинка не е спряла тока22:48 08.11.2018
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Тези
09:53 09.11.2018
15 Булшитс
10:33 09.11.2018
16 Бесен
Коментиран от #17
10:45 09.11.2018
17 Някой
До коментар #16 от "Бесен":
Да ти обясня как може да се реши това.Като застраховката е на водача, а не на автомобила и в такъв случай няма да има значение каква колата. Само че никой от застрахователният бизнес не иска да е така.
22:57 10.11.2018
18 Дедо1
00:28 11.11.2018