3 Февруари, 2019 13:43 22 761 37

Частният монополист на електронните винетки

  • винетки-
  • електронни винетки-
  • тол-
  • апи-
  • итс-
  • станислава арнаудова

На кого е vinetki.bg и как АПИ е позволила на компанията зад него да стане основният продавач на новите винетни такси

Частният монополист на електронните винетки - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Началото на електронните винетки беше поставено с гръм и трясък. Системата блокира, терминалите отказаха, хората нямаше откъде да се снабдят с винетки, а директорите на пътната агенция си отидоха.

На фона на този хаос, оказва се, нещо друго е било доста по-добре подредено. Още докато на власт в АПИ е вече бившият ѝ ръководител Светослав Глосов, агенцията сключва интересен договор, с който по неясна процедура избира един-единствен разпространител на е-винетки. Когато тези дни влезете да подновите винетката си (а повечето хора ще го направят именно в края на януари), е силно вероятно да изберете сайта vinetki.bg, вместо държавния bgtoll.

Той де факто е конкуренция на държавния сайт, прибира комисиона за всяка винетка, сключва договори с подизпълнители и печели (буквално и преносно) от кошмара с държавната система. Фирмата зад него също така е близка от години с избрания за изпълнител на тол-системата Kapsch и към момента е монополист на пазара на новите винетки.

Един да ги владее всички

Информацията изтече първо на не особено известния сайт obshtestvo.org. Там се твърдеше, че има сключен договор между АПИ и компанията "Интелигентни трафик системи", която е избрана за национален доставчик на услуги за тол-системата (НДУ). Тези компании поначало трябваше да се занимават само с тол-системата, а не с винетки. В техническото задание на поръчката за тола дори пише изрично, че НДУ ще "предоставят услуги на потребителите в България по събиране на електронните пътни такси", "работят от името и за сметка на АПИ" и "не продават on-line електронни винетки и маршрутни карти".

Очевидно това се е променило впоследствие, защото "Капитал" получи копие от договора, споменат в горната публикация. Той е от 19 декември, няколко седмици преди да настъпи кошмарът за АПИ и е-винетките. "Интелигентни трафик системи" (ITS) изгражда собствен сайт - vinetki.bg, чиято цел, естествено, е да продава електронни винетки. В същото време в договора за тол-системата се иска от избрания изпълнител - австрийската Kapsch, "да реализира уеб портал и мобилно приложение за продажба на електронни винетки". Това очевидно също се е променило, защото малко след Нова година стана ясно, че Kapsch отговарят само за бутона "купи винетка", но целият сайт bgtoll.bg е изграден от друга компания за сметка на АПИ.

Интересен е начинът, по който "Интелигентни трафик системи" са избрани за НДУ. Единственото публично съобщение е на сайта bgtoll.bg, където се казва, че с решение на УС на АПИ №20969 от 18 декември фирмата е регистрирана като такъв доставчик. Самото решение не е публикувано никъде.

Ден след като е избрала фирмата за НДУ, АПИ публикува и условията за кандидатстване на сайта си. В тях вече става ясно, че обхватът на действие е разширен и компанията най-малкото не е имала равен старт с останалите потенциални заинтересовани. Условията изглеждат доста общи: споменава се, че кандидатите трябва да имат "добра репутация" и "необходимата финансова стабилност", без да се характеризира какво се има предвид под това. Те трябва да бъдат вписани в регистър, който и до днешна дата стои като празен линк на bgtoll.bg.

Кои са ИТС

Дружеството "Интелигентни трафик системи" е 80% собственост на Станислава Арнаудова - създател на веригата 2be, купена след това от БТК. Теодора Михайлова държи останалите акции в компанията. Арнаудова обясни пред "Капитал", че е регистрирала дружеството още "през 2012 година, след като България обяви, че планира създаването национална тол-система".

Интересен факт е, че ITS се ориентират още тогава към бъдещия изпълнител на тола. "От същата година е и първият ни партньорски договор с Kapsch, Австрия - световният лидер в изграждането на тол-системи", казва самата Арнаудова.

Финансовата история на ITS, която според условията е доста важна, е любопитна. След силния старт през 2012 г. с половин милион приходи през 2013 г., 2014 г. и 2015 г. компанията е почти без приходи и непрекъснато на загуба, при това с 0 заети, сочи справка в регистъра КАПИ. През 2017 г. продължава да има 0 заети, но приходите рязко скачат на 2.5 млн. лв., а печалбата - на 2.25 млн. лв. Според доклада за дейността приходите са от "проучване на пътна инфраструктура".

Арнаудова твърди, че са направили инвестиции "между 10 и 12 млн. лв., за да участват на пазара". Източникът на тези средства, уточнява тя, е "собствени средства от моя успешен 22-годишен бизнес в телекомуникациите, както и от конкретната дейност". Фирмата е предоставила в полза на АПИ и 1 млн. лв. банкова гаранция.

А конкретната дейност очевидно е доста печеливша. "В момента имаме малко над 60% дял в търговията на електронни винетки и полагаме усилия да го увеличим. Ние сме подготвени да поемем обслужването на още по-голяма част, като нарастването на нашия дял категорично ще доведе до спокойствие на потребителите", уточни тя.

Не 97, а 90 лв.

Това е безспорен триумф на частния сектор над държавата. Докато потребителите се дивяха пред електронните терминали и на сайта bgtoll, за които държавата плати отделно на други дружества, изпълнителят на vinetki.bg има лъвски дял в пазара на новите такси. Това е без значение за потребителите, които получават еднакви винетки отвсякъде, но не е без значение за държавната агенция - колкото повече винетки продават частните й партньори, толкова по-малко пари събира тя.

ITS отказаха да кажат какъв процент комисиона взимат от продажбата на винетни такси. Според условията на АПИ максималната комисионна е 7%, като според копието на договора, който "Капитал" видя, именно това е заложеният процент. Така държавата прибира от всяка годишна винетка не 97 лв., а 90.21 лв.

Според условията на АПИ доставчиците трябва да имат или наемат 500 физически обекта за продажба. По тази линия ITS имат договор с А1, OMV, "Лукойл", "Български пощи", "Изипей" и "Ипей". От А1 уточниха за "Капитал", че договорът им е именно с ITS, а не с АПИ, но също отказаха да уточнят комисионата, като заявиха единствено, че става дума за "минимален" процент. Компанията с австрийски собственик също е стар партньор на Kapsch - на сайта на българското подразделение пише, че "[от 2005 г.] "Капш" развива комплекс от дейности с най-големия мобилен оператор в България – "Мтел", който е част от Mobilkom Austria Group".

Една твърде мръсна и тайна система

"Капитал" опита да получи официални отговори по темата както от АПИ, така и от Kapsch. Пътната агенция така и не намери време или желание да отговори. Същото важи и за австрийската компания, която упорито отказва да отговаря на каквито и да било запитвания, след като стана ясно, че е подписала скандален анекс с пътната агенция, който я освобождава от много от дейностите и спестява милиони левове на компанията.

Докато по официален път обаче всички мълчат, под повърхността продължава да се води мръсна борба. В сайта 19min се появи неподписано "интервю" с адвокатска кантора, която обслужва Kapsch у нас. Съдържанието оневиняваше австрийците, хвърляше вината за хаоса върху директори в АПИ, които са допуснали нарушения на закона, както и обяви, че Kapsch "са притискани" да използват подизпълнители като "Контракс" и "Нованор", които имали влияние в агенцията. Лиляна Деянова от "Нованор" коментира, че нямат интерес към поръчката, а интересното е, "че някой печели нещо и не го прави както трябва". Йордан Йорданов от "Контракс" също отрече.

От PR агенцията на Kapsch обясниха, че дружеството се обслужва от четири кантори в България, но никоя не е упълномощавана за подобно интервю. На следващия ден в 19min се появи още един неподписан текст, който пък показваше имейл от директор в АПИ до представители на веригите бензиностанции. В него се уточнява, че агенцията е наредила терминалите, от които се купуват е-винетки на бензиностанциите, да не се монтират покрай коледните празници, а чак след 2 януари. Това до голяма степен обяснява хаоса и липсата на готовност в много части на страната и безспорно е подпомогнало частния партньор на АПИ.

Тъй като 19min не е особено достоверен източник, "Капитал" успя да потвърди самостоятелно истинността на мейла. Представители на вериги бензиностанции коментираха пред "Капитал", че са се срещали с АПИ по оперативни причини, т.е. да уговарят процеса на разпространение на електронни винетки, като графикът на поставяне на терминалите се определя от АПИ. Източник, участвал в тези разговори, потвърди, че има такъв имейл и нареждане на АПИ да се отложи монтирането на терминалите за 2 януари. Източникът обаче уточни, че писмото е продължение на кореспонденция, която идва от Kapsch, които казват, че искат да се потвърди, че монтирането се прекратява покрай празниците.

Източник: "Капитал"


Поставете оценка:
Оценка 3 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Динчо

    132 2 Отговор
    Мамма миа!!! Каква голяма корупция!!!! Каква голяма грешка!!!
  • 2 ванката

    151 2 Отговор
    това едва ли ще учуди някой нормален човек всеки знае как работи герб...

    Коментиран от #4

  • 3 Сега

    114 7 Отговор
    Сега идват БСП на власт после пак ГЕРБ и всичко си остава корупция и кражби а ние духаме супата

    Коментиран от #5

  • 4 .........

    11 66 Отговор

    До коментар #2 от "ванката":

    Долу бсп
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 yuyu

    36 10 Отговор
    Елена Йончева е виновна!
  • 7 Amix

    121 7 Отговор
    Б. Б. и Герб голям таралеж си вкараха в гащите с тези електронни винетки...
    Със стикери беше по добре.
    2 дена неможах да си купя винетка... Имаше срив в системата им.
    И нали цените бяха високи заради изработката на стикера със холограмна защита...
    Сега стикер няма. Защо цената пак е 97лв.
    ????????????????????
  • 8 Соросоид

    119 2 Отговор
    Знаех си, че хаосът с винетките е умишлен, а не от некадърност. Колкото и да се краде в тая държава, все ще могат направят работеща система за дране на три кожи от народа. И сега какво се оказа - частна фирма прибира 7% от всяка купена винетка, защото при официална такса 97 лв. за годишна винетка, няма как да гепиш ако не фалшифицираш отчети и документи. И сега 7% от тези пари отиват в частни джобове, които спокойно могат да разпределят нагоре по веригата към партия ГРОБ и лично Падишаха. Нали няма наивници, които мислят че тази схема може да стане без знанието на самия Падишах?
  • 9 Цвинокио

    22 1 Отговор
    Ааа не вярвам....
  • 10 Meganoob BG

    60 2 Отговор
    Никой не му дреме на ауспуха за ваги*етки. И да ги плащаме, пътищата никой не ги оправя. Ако ти се откачи преден мост, не е виновна държавата, а ти си виновен че не можеш да си позволиш да караш танк.
  • 11 НАТО ВЕЦ

    45 1 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Един да ги владее всички - ГЕРБ, "Властелинът на пръстените".......от фирми.
  • 12 чувай

    61 1 Отговор
    Купувайте си винетки от BGTOLL!!!
    Не давайте 7лв комисионна на A1, OMV, evinetki и всякакви такива нагласени препродавачи с мазна комисионна!
  • 13 Въпрос

    38 1 Отговор
    Нали договора за винетките е между ITS и веригите бензиностанции. Кой е този от АПИ, който се меси във взаимоотношения, които не са от неговата компетенция. Какво получава той за тази "помощ"? Прокуратурата да влезе в задълженията си...

    Коментиран от #16

  • 14 Жан

    32 1 Отговор
    Ето защо на ГКПП-тата , не може да се плати в брой, така както до сега. Хаосът е огромен, пътниците -учудени! Поне да поставят някой, да обяснява на хората , че всеки трябва да даде своята лепта, на машините на частната фирма-партньор на АПИ - и тогава има право да пътува през страната ни!!!
  • 15 ПЪТНИК

    38 1 Отговор
    Най смешното е че в една машина за винетки на границата има ролка за 260 касови бона след това машината не ти издава бон и почти винаги машината не ми издава бон и не мога да се си отчета разхода за винетка. ако вляза с камиона в 23 часа плащам винетка от 23 лева за един час и през този час ако не успея да си принтирам бона през tollbg.bg - бона изчезва.Дали някой контролира прихода от винетки ????
  • 16 ТОЧКАТА

    18 2 Отговор

    До коментар #13 от "Въпрос":

    Мисля , че въпросът е неправилен...КОЙ няма никакво значение в една СИСТЕМА базирана на неолиберална ИДЕОЛОГИЯ с ОСНОВНА цел---РАЗГРАЖДАНЕ И УНИЩОЖАВАНЕ НА ДЪРЖАВАТА....Един от най ефективните принципи е ,,,национализация на загубите и приватизция на печалбите,, с основни практики -корупция и аутсорсване на държавните дейности...Законотворчеството и съдебната система ГАРАНТИРАТ , че издънки няма да има с изключение на баламите/бушони...
  • 17 стики стики

    17 1 Отговор
    Много гепенсон бре... заради честта на ГЕРБоГлосов и за пустия му стикер ша са изтрепат и айде ся сумати прблемос... меланж и после опа опа и пак наново...
  • 18 ТИКВАТА

    20 2 Отговор
    ТАКЕ РАБОТИ ГЕРБ, "В ПОЛЗА НА НАРОДА"
  • 19 Алекс

    11 1 Отговор
    Аз предлагам който още не си е купил е-винетка да кара гратис,но едва ли...
    Много приказваме но иначе на голяма част не им стиска...
    Не съм си купувал винетки от много години и не ми дреме...
    В Румъния Унгария и Австрия си купувам защото има за какво,не толкова от страх!!!
  • 20 Иван

    20 1 Отговор
    Да ги питам аз тези продажни управници ако бяхме президентска република като Беларус с такъв президент като Александър Лукашенко щяха ли да си развяват така байрака...?!
    Който не вярва да влезе в Ютуб и да види какво ги прави неговите министри!!!
    Стоят като редници пред ефрейтор!!!
  • 21 За НАРОДА

    22 0 Отговор
    Само стачки ще ни управи и вот на недоверие.Като французите.

    Коментиран от #26

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Driving pleasure

    18 1 Отговор
    Мутрогерберастите хапнаха поредната голяма хапка! Честито на овчиците, за тях доене, стригане и чат пат разплод!
  • 24 Р. Овч.

    5 2 Отговор
    Не разбрахте ли, че ние ще бъдем богати, а вие бедни?!?!?
  • 25 Винетка

    12 0 Отговор
    Имам винетка от АГЕНЦИЯ ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ.В сайта на агенцията ми показва,че винетката е валидна ,но в сайта на бгтол ми показва,че нямам винетка .А тя е издадена от бг тол.При моя случай,ако ме засече камера на пътя ще съм без винетка макар ,че имам.Сетих се ,че живея в България, засмях се и си казах.Хубава работа,но българска.Така,че не му мислете много.Няма оправия.
  • 26 Коректор

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "За НАРОДА":

    "оправи" !!!
  • 27 Кольо

    19 1 Отговор
    Госпожата с " 0" служители и капитал през срок от три години изведнъж декларира 2,5 милиона за "Проучване на пътища" . Направила е и инвестиции от 10-12 милиона изобщо за да участва в пазара . Е ,....кой взема парите и защо ? Кого подсигурихте с тях да взема или да не взема правилни за частниците решения. Нещата са директно за прокуратура и спец. органи ,само дето бития -бит и този дето не е могъл да си купи е на равно с този дето не иска да им плаща . За камери ,КАТ-НАП е все тая. Глоби и дране , а утре ще изкарат ,че и тези пари са малко за АПИ и пътища . Трайте си още . Апетита идва с краденето и Народа им го позволява . Парите за пътища никога няма да стигат по този начин. Ще се появят още под изпълнители ,контрол на контрола ,данък върху това ,че си купил винетка и имаш пари за това , данък върху глобите ,такси при плащане в банка ,а те за 5 лв превод искат 5 за услугата и така .... Плащай овчи народе само дето овца без вълна не ражда агнета . Проклети алчни политици и цялата им гнусна административна ненаядена система. ВСичките австрийски фирми нямат данъци тук. А А1 лъжат с надписани минути за милиарди и няма кой и как да го докаже. Часовника е в техните ръце и си правят каквото искат ,също като енерго дружествата .Ще се оплачеш на филанкишията. Жалба до този който те краде...
  • 28 Румен Радев

    3 3 Отговор
    Ако имах правомощия щях да въведа и електронно кебапче за да спести средства малко партията майка БСП
  • 29 НВРЛ

    13 0 Отговор
    Значи държавата ни взима 97 лв. за всяка винетка за лек автомобил и дава 7 лв. на частника. Нямам думи, не крадене , а грабеж. Нямам нищо против честният частник, но винетките ги дава държавата, и трябва парите да си влезнат в бюджета до стотинка. Това не е държава.
  • 30 Иван

    9 0 Отговор
    Гласувайте пак за Гроб ! Тая година ако не паднат значи наистина сме си стадо овце и си заслужава съдбата
  • 31 kkk

    1 1 Отговор
    Няма ли да обвините "Капитал", че са соросоиди?
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Джо

    1 0 Отговор
    Тиквата да не спи, да конфискува всичко в полза на държавата и да на... е виновните!
  • 34 Капитан Немо

    4 0 Отговор
    Купувам стартер за ВАЗ 2101, може и развален.
  • 35 патриотъ

    3 0 Отговор
    Абе,Джо,ти идиот ли си или се правиш на такъв,бе?!Как може Боко да конфискува от себе си и да го даде пак на себе си?!Вдяваш ли каква глупост си написал?
  • 36 Балъка от BG

    2 0 Отговор
    Обществото ни трябва да се организира за създаване на прозрачна и стриктна съдебна система! Тя ще вкара в пътя всички останали .Изборите са шменти капели.
  • 37 Иванов

    0 0 Отговор
    ПАЗЕТЕ СЕ ОТ СЛУЖИТЕЛИТЕ НА ФИРМА ”Винел27 ЕООД”Сливница която ПРОДАВА електронни винетки на КАЛОТИНА ИЗКЛЮЧИТЕЛНО НЕКОРЕКТНИ НЕ СТИГА ,ЧЕ ЦАКАТ В КУРСА КОГАТО ПЛАЩАТЕ В ЕВРО НО НЕ ИЗДАВАТ ВИНЕТКА БЕЗ РЕГИСТРАЦИОНЕН ТАЛОН И АКО СЛУЧАЙНО ПРИБЪРЗАТЕ И НЕ СИ ГО ПОИСКАТЕ ВЕДНАГА НА МОМЕНТА И СЕ МАХНЕТЕ ОТ ГИШЕТО ПОСЛЕ СЕ ГАВРЯТ И НЕ ВИ ГО ВРЪЩАТ!!!