Защо много българи – за разлика от гърците и сърбите, например – продължават да настояват, че в Османската империя предците им са били „под турско робство"?
Харалан Александров: Турското робство е свещена крава в масовото съзнание на българите. Спомням си как кметовете на няколко подбалкански градове като Карлово, Калофер и Копривщица реагираха панически на фалшивата новина, че „турското робство“ щяло да бъде извадено от новите учебници по история и организираха протест пред Министерски съвет. Попитах ги защо за тях е толкова важна тази метафора. Те ми отговориха буквално: “Ако го няма турското робство, всичко губи смисъл за нас.“ Оказва се, че конструктът „турско робство“ е далеч по-важен от историческата истина, тъй като функционира като фундамент на българската национална идентичност, формирана по време на Възраждането и ревностно поддържана до ден-днешен чрез институционализирани културни практики: образование, медии, киноиндустрия, местни традиции, политически ритуали и пр.
За да разберем гнева на феновете на „турското робство“, освен историческите факти трябва да вземем предвид и това, което в науките за човека се нарича „културна памет". Тя е напълно самостоятелно явление и представлява устойчив разказ за общото минало, който служи като обяснение за случващото се в настоящето. Според Ян Асман, виден германски изследовател на културната памет, един исторически мит може да има по-голяма тежест в колективното съзнание на общността, отколкото историческата истина, базирана на факти и документи. Оспорването на този разказ се приема като кощунствено действие, като посегателство върху сакралните фундаменти на колективната идентичност. За културната памет митът е по-истинен, по-верен от историческите факти.
Откъде обаче метафората за „турското робство“ черпи енергия, за да се налага повече от век и половина над историческите факти?
Харалан Александров: Тази метафора безспорно е изиграла важна роля в консолидирането на националното самосъзнание на българите и мобилизацията им в стремежа към независимост. Българите от онази славна епоха, които са подели борбата срещу “турското робство”, са били наясно, че става дума за метафора, защото са имали опит от първа ръка с живота под османска власт и са знаели какво означава роб и какво означава свободен човек. Роб означава индивид, лишен от елементарни човешки свободи като право на придвижване, собственост и стопанска инициатива и заставен пожизнено да работи без възнаграждение за господарите си. Българските поданици на Османската империя определено не попадат в тази категория. За културната памет обаче тези факти за без значение, защото „турското робство“ има статут на универсален обяснителен механизъм за българските злочестини.
Ние с лекота зачеркваме пет столетия от нашата историята просто защото тя е протекла в рамките на Османската империя, за чието развитие българите имат съществен принос, особено през 19 век, когато българските елити се включват активно в стопанския и културния живот. Именно стопанското процъфтяване на българските земи в тази епоха допринася за появата и възхода на българското национално самосъзнание и борбата за национална автономия. Този безпристрастен прочит на историята често предизвиква негодувание, обвинения в родоотстъпничество и опит за „пренаписване“ на историята. Става ясно, че като “истинска” история се възприема не тази, която се е състояла в действителност, а трагично-героичният разказ, в който сме избрали да вярваме, защото ни предлага лесни и удобни обяснения. Продължаваме да робуваме (използвам думата като метафора) на идеологическите канони от 19 век, епохата на национално освободителните борби, които по необходимост конструират ситуацията в черно-бели краски. Ето защо не можем да се сърдим, че много българи отказват да видят нюансите и светлосенките на тази забележителна и противоречива епоха. Историческата наука – не историческата пропаганда – се опитва да бъде безпристрастна, докато културната памет винаги е пристрастна.
Дали обаче метафората за „турското робство“ все пак няма реални исторически корени в неравноправното положение на българите в Османската империя?
Харалан Александров: Няма никакво съмнение, че българите, както и останалите християни, са били втора категория поданици на империята в сравнение с мюсюлманите. От тях се очаквало да работят, да търгуват и да се замогват, за да плащат данъци и да издържат армията и администрацията, съставена от мюсюлмани. За да се освободят от данъчното бреме, част от нашите сънародници приемат исляма и получават съответните привилегии. Високата Порта обаче гарантира икономическата, културната и верската свобода на християните, понякога дори в противоречие с ислямските канони.
Пример за това е султанският ферман от средата на 19 век, който разрешава българите да издигнат в центъра на османската столица импозантната църква „Св.Стефан“, която и до днес краси Истанбул. С модернизацията на османската държава българите получават все повече права, но не и правото на национално самоопределение, тоест на собствена държава. Метафората за робството описва недоволството от това политическо състояние, а не юридическия и икономически статут на българите в империята, който е завиден. Когато по време на Руско-турската освободителна война руските войниците атакуват най-големите сгради в българските села и градове, те са изумени да открият, че това не са турски конаци, а български читалища. Да оставим настрана факта, че "поробените” българи имат значително по-висок стандарт и се радват на повече права и свободи, отколкото крепостните селяни в Русия.
Що се отнася до същинското робство, тоест продаването и купуването на хора като стока, то е съществувало както в Руската, така и в Османската империя, но българите са били по-скоро от страната на купувачите. В тази връзка мога да разкажа любопитната история за произхода на една моя позната. Нейният пра-прадядо, живял в средата на 19 век, не успял да се ожени в своето градче, защото имал лют нрав, изпокарал се с всички и никой не искал да му даде дъщеря си за жена.
Освен че бил проклет, той бил и богат и един ден се зарекъл, че ще си намери чудна жена, каквато никой не е виждал. Той често пътувал по търговски дела из безбрежната Османска империя и след една такава командировка наистина се върнал с “црънка”, млада чернокожа жена, отвлечена от Африка, която бил купил на някакъв далечен пазар за роби. За всеобщо изумление жената научила български, родила му деца, отгледала ги и се грижила за тях и за мъжа си, а той въпреки лошотията си я обикнал и се отнасял към нея с голямо уважение. Според семейното предание, двамата живели дълго и щастливо и оставили многобройно потомство със смесена кръв.
Разпространено е мнението, че привържениците на метафората за „турското робство" често пъти са представители на онези „патриотични" среди в България, които са не само проруски настроени, но и подкрепят сегашната власт в Москва. Защо е така?
Харалан Александров: Защото тази метафора обслужва дневния ред на руския империализъм, сериозно оспорен от задълбочаващите се процеси на евроинтеграция на балканските държави. В исторически план митът за турското робство се ползва като оправдание както за прокарването на самодържавните интереси на царска Русия, така и за бруталното налагане на комунистическия режим от съветските окупатори и техните български слуги. До ден-днешен този мит сплотява руската пета колона в България, която неуморно бди над интересите на путиновата олигархия.
Всичко това се вписва в стратегията на Кремъл да произведе символична приемственост между Руската федерация, наследница на съветския режим, и старата империя на Романовите, която е изтрита от лицето на земята с огън и кръв тъкмо от този режим. Ако съществува някаква приемственост в политиката спрямо България на руските царе, на съветските диктатори и на посткомунистическата олигархия, то нейното съдържание несъмнено е в усилието да бъдем държани в унизителна зависимост и принуждавани да плащаме вечен “данък благодарност” на нашите освободители.
Неотдавна един подпийнал и разнежен руснак в пристъп на откровеност сподели с мен, че въпреки нашата неблагодарност те продължават да ни обичат като малък брат, с когото са свързани по кръв, вяра и съдба. Те са наши традиционни освободители, и както някога са ни освободили от турско и от фашистко робство, сега са готови отново да ни освободят от натовско и европейско робство. Чакат само да осъзнаем грешката си, да ги повикаме - и те тутакси ще се отзоват. Тъй че когато взимаме важни решение за нашето бъдеще, е добре да не забравяме за тази великодушна и самоотвержена братска любов, която отново и отново се стоварва върху нас като проклятие.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
19:56 16.04.2019
2 Тъп
19:56 16.04.2019
3 Гост
За този БОКЛУК, кланетата, потурчването, геноцида и потисничеството, ако не са робство..
Нещастник...
Коментиран от #32, #277
19:58 16.04.2019
4 DW-измекяри
19:58 16.04.2019
5 Истината
19:59 16.04.2019
6 Реалист
19:59 16.04.2019
7 Посетител
19:59 16.04.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Бавен
Коментиран от #47
20:00 16.04.2019
10 писна ми
20:02 16.04.2019
11 Болен
20:02 16.04.2019
12 Японеца
20:08 16.04.2019
13 Пламен
20:09 16.04.2019
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Хи их хи
Коментиран от #262
20:11 16.04.2019
16 322
Коментиран от #148, #183
20:11 16.04.2019
17 Къш
20:13 16.04.2019
18 Мшмщ
Коментиран от #35, #187
20:13 16.04.2019
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Мда
20:14 16.04.2019
21 Антей
20:15 16.04.2019
22 Batushka
20:15 16.04.2019
23 критик
20:18 16.04.2019
24 Мпюпю
Коментиран от #245
20:18 16.04.2019
25 Колю
20:19 16.04.2019
26 коко
Коментиран от #254, #315
20:21 16.04.2019
27 Захари Стоянов
Коментиран от #33, #87
20:22 16.04.2019
28 Хара
20:22 16.04.2019
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Борис
Коментиран от #55
20:23 16.04.2019
31 Димитър
20:24 16.04.2019
32 Фес Ефенди
До коментар #3 от "Гост":
Ако имаше и 100 години РОБСТВО а не 500, нито един булгарин нямаше да остане.В Мароко, която е била колония на Франция, все още официалният език е френски.
В булгаристан, винаги се е говорило на български.
Коментиран от #50
20:25 16.04.2019
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 критик
До коментар #18 от "Мшмщ":
Само че в ЕС не колят, не бесят, не набучват на кол и по разни други начини не убиват въстаници и невинни жени и деца, не пращат на заточение оковани във вериги хора, не са създадени песни със заглавие "Три синджира роби", не събират момченца да ги правят еничари и т.н. и т.н. Да изреждам ли още? Освен това данъкът десятък е отивал да се издържа турската администрация и армия, а в ЕС данъците са по-високи, за да се провежда социална политика. Затова и сега ние сме все още най-бедни, защото сегашният десятък у нас не е достатъчен, за да се провежда нормална социална политика, както в другите страни от ЕС.Коментиран от #92
20:27 16.04.2019
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Гост
Коментиран от #221
20:34 16.04.2019
40 Анти седераст
20:35 16.04.2019
41 Под присъствието
20:37 16.04.2019
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Йованов
20:41 16.04.2019
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 гост
20:43 16.04.2019
47 Хократ
До коментар #9 от "Бавен":
Човека ти говори за история, ти му препоръчваш филм да гледа. Промити мозъци, чак гънките на мозъка са се изтрили20:47 16.04.2019
48 353
20:48 16.04.2019
49 666
20:49 16.04.2019
50 Гост
До коментар #32 от "Фес Ефенди":
Не зная от къде си и не ме интересува, отивай там където мислиш, че е твоята майка родина!Пра-дявците ми са се били за свободата на България! Единия е опълченец от Шипка, другия войвода от Македонско!
Ето ти пример за потомък на Българи, от различни родове борили се за свобода!
Нека да не е имало робство! Ако си Българин не би написал това!
20:51 16.04.2019
51 безпартиен
20:54 16.04.2019
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Фак Т
21:04 16.04.2019
54 ОлигУфрен
До коментар #52 от "ФАКТ":
Не може толкова неграмотен индивид, като теб да не е бил роб!Коментиран от #272
21:04 16.04.2019
55 Вярваш ли се
До коментар #30 от "Борис":
Батак ли ?Ами същото каквото става сега с ромите.Коментиран от #60, #74, #324
21:06 16.04.2019
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Фактолог
Някога сме имали, имаме и сега, и ще имаме смел Йово и хубава Яна, такива като Харалан само продават глава, за пара!!!
21:15 16.04.2019
60 Атанас
До коментар #55 от "Вярваш ли се":
Нищо не става сега с ромите, освен че ги хрантутиме и им плащаме сметките и осигуровките. Но ако не се осъзнаят и не се критнат може и до Батак да се стигне.21:18 16.04.2019
61 Юлиян
Коментиран от #263
21:21 16.04.2019
62 Хитър Петър
21:23 16.04.2019
63 ФАКТ
Коментиран от #64, #78, #227
21:23 16.04.2019
64 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #63 от "ФАКТ":
1. "ТУРСКО робство" не е идентично понятие с "робство", а е най-префинен начин за заличаването на един народ.2. "Кръвния данък" се е наричал Девширме, което на турски значи "събиране на цветен прашец" При девширмето е имало ПОДБОР през 5г., а по-късно и ЕЖЕГОДЕН ПОДБОР на най-будните и красиви български момченца И ТАКА ВЕКОВЕ НАРЕД. Фактите за този ежегоден "кастинг" много често се премълчават по родолюбиви причини. Еничарите първоначално нямат семейства за да оставят поколение, а и по-късно еничарите търпят огромни човешки загуби. Част от момченцата пък директно са продавани като роби. Според мен това е ОБЕКТИВНАТА причина за незавидното състояние на държавата ни и за липсата на критична маса от будни и родолюбиви Българи които да поведат сънародниците ни. Отделно, че едва създаденият политически елит е бил ликвидиран от комунягите 1944-1946 г. Май доста време ще мине докато Българинът се пробуди.
3. Доста любопитно е, че законът е забранявал на турчин да отнеме коня на Българин, ако цената му е била под сто гроша. По този начин се е осигурявало турските коне да са добри и с висока цена. А е било законно да отнемеш хубавия кон от Българина.
Коментиран от #73, #116
21:29 16.04.2019
65 от последния ред
Коментиран от #69
21:31 16.04.2019
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Batushka
21:35 16.04.2019
68 palacha
21:36 16.04.2019
69 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #65 от "от последния ред":
Това е целта на такива статии като тази....21:37 16.04.2019
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Неграмотен
21:42 16.04.2019
72 No name
21:44 16.04.2019
73 Хасан
До коментар #64 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Именно затова трябва да се учи историята по време на империята ..а не само стихове и разкази ..21:45 16.04.2019
74 гост
До коментар #55 от "Вярваш ли се":
И какво става с ромите ,освен това че ходя на работа и от изработеното от мен се издържат още 5 цигани вместо да вдигнат на родителите ми пенсийте. Колко цигански глави видя набучени на кол? Колко българи са ограбили възрастни цигани и слет това са ги убили?21:46 16.04.2019
75 Тръмп
21:47 16.04.2019
76 Хасан
До коментар #70 от "Наско":
Първо в това време няма понятие турчин ..Османската империя е основана от един род ,клан Османгази ..наред с тях е имало и много други тюркски кланове ..някои са били избити а други са се подчинили21:47 16.04.2019
77 Хасан
21:50 16.04.2019
78 Петко
До коментар #63 от "ФАКТ":
Ей читак,ако аз дойда и ти взема момчето за еничар а с дъщеря ти се позабавлявам ти какъв си пълноправен гражданин ли?Идвам коля те и после за мен последствия няма защото ти си някакъв неверник а аз правоверен.Не е проблем и да ти сложа чувала на главата и да те продам на някого по пазарите за роби.Това пак не е робство нали?
Коментиран от #80
21:50 16.04.2019
79 Лален
21:51 16.04.2019
80 Хасан
До коментар #78 от "Петко":
Това ти казвам..имало е насилие,нямало е човешки права,имало е беззаконие ,имало е кръвен данък ..имало е роби от Африка ,имало е евнуси ..но в никакъв случай това не са били българите21:57 16.04.2019
81 Румборак
До коментар #42 от "ФАКТ":
Ей плющек, стига навива пружината на хората. Кръвния данък за какво е бил? Щото шефа тъй му е кеф, да си взема първородното момче? Направо ми е писнало от таквиз българи..21:59 16.04.2019
82 учуден
22:03 16.04.2019
83 Руснак
22:04 16.04.2019
84 Честно ли
До коментар #70 от "Наско":
Представяш ли си какъв циганин трябва да е че да ти сложи минус?!Коментиран от #93
22:04 16.04.2019
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Яблани и груши
22:05 16.04.2019
87 Лален
До коментар #27 от "Захари Стоянов":
Ще я докарате до някъде ама де да видим, тогава ще е късно за ценностите ви. Тогава ще се спасява кои как знаи22:06 16.04.2019
88 Буратино
Коментиран от #90
22:08 16.04.2019
89 Хасан
Коментиран от #95, #112
22:11 16.04.2019
90 падналия ангел
До коментар #88 от "Буратино":
Питай Иван Вазов защо е именувал свой роман "Под игото"!Коментиран от #111
22:11 16.04.2019
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Има и още, това :
До коментар #35 от "критик":
със ЗаКон- ВАДЕНЕ НА ЗЪБИТЕ С ЧУВИЯ(клещи) за ядене на свинско месо.
- ГЛОБА от 10 жълтици на турчина, който е дошъл у вас да яде, за изхабяване на зъбите.
- КРЪВНИЯ ДАНЪК - насилствено отнемане на първородното мъжко дето за ЕНИЧАРИН(елитен султански войник).
- ОТВЕЖДАНЕ в робство на най-красивите момичета...и още безкрай други престъпления и мизерии на така наречената “МЕТАФОРА” турско робство!!!!!!
22:17 16.04.2019
93 Наско
До коментар #84 от "Честно ли":
Просто мазен турчеещ се циганин продукт точно на това "присъствие". Но колкото и да си измислят фесовете че уж нямало геноцид резултатите са видими дори днес и пострадалите народи помнят.22:17 16.04.2019
94 Диамантената ръка
Коментиран от #99, #108
22:20 16.04.2019
95 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #89 от "Хасан":
Хасане, имах нелошо мнение за нашите съграждани турци, но ти го промени........Коментиран от #100
22:20 16.04.2019
96 Диамантената ръка
22:21 16.04.2019
97 Психо доктор
22:23 16.04.2019
98 314
22:28 16.04.2019
99 Хасан
До коментар #94 от "Диамантената ръка":
Историка , Турция е създадена през 1923 г..Коментиран от #105, #282
22:30 16.04.2019
100 Хасан
До коментар #95 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Какво общо имат сегашните турци за събития отпреди 140 г ????..говорим за историяКоментиран от #266, #283
22:32 16.04.2019
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 4444
22:44 16.04.2019
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 писна ми
22:48 16.04.2019
105 Мазна шваба
До коментар #99 от "Хасан":
Правилно,преди това е Джагалистан,примитивна паплач.22:49 16.04.2019
106 Public enemy
Някакви пищящи националисти дето само крадат начело с шкембе войвода . Егати държавата....
Коментиран от #107
22:52 16.04.2019
107 Хасан
До коментар #106 от "Public enemy":
Кражбата не е етническо ..може и турчин да е крадец ,но трябва да има строгост на закона ..както за обикновени гражлани така и за политици,бизнесмени,кметове,общинари и депутати ...те са недосегаеми и затова е така22:56 16.04.2019
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 Този коментар е премахнат от модератор.
110 НАРОДЕ ????
Това е вулгарна гавра с историята на изстрадалия български народ!!!
Историята не трябва да се използва за насаждане на омраза, но и НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ЗАБРАВЯ !!!
Народ, който забравя историята си няма бъдеще!
Някои соросоидни джендъри се опитват да я пренапишат, игнорирайки неоспорими факти и събития. Изправени сме пред поредната национална катастрофа - ИЗТРИВАНЕ НА РОДОВАТА ПАМЕТ!!!
23:10 16.04.2019
111 преминаващ
До коментар #90 от "падналия ангел":
''Иго'' е българизирана дума,която произхожда от гръцката дума ''хегемония''.Някога,думата се е четяла като ''игимония".След време "е''се превръща в "и'', и "х''-то изчезва.Хегемония става"игимониа".А съкратено на български"ИГО".Схващаш ли вече,защо дядо Вазов ,е употребил думата"ИГО''.Коментиран от #260, #320
23:10 16.04.2019
112 223
До коментар #89 от "Хасан":
Хасане, на евнусите са рязали единствено таш...е за да не оплождат ханъмите, иначе оная работа им е си е функционирала.Коментиран от #122
23:16 16.04.2019
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 007
23:20 16.04.2019
116 Шут в газъ на Харалан и Хасан
До коментар #64 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Имало е данък износване на зъби.Като ти влязат в къщата турците е трябвало да ги нахраниш и напоиш. После е трябвало да им платиш че са използвали зъбите си .Думата робство има повече от едно значение и всяко от тях допълва другото.Айо не било "турското съжителство" сега българите щяхме да надхвърляме 60 млн.Коментиран от #123
23:23 16.04.2019
117 Да живее Хараланчо
23:25 16.04.2019
118 bauman
23:27 16.04.2019
119 Шопар
23:28 16.04.2019
120 Генерал
Ако ви пратя да чукате камъни ангария на околовръстното, взема децата ви и ги хвърля да проливат кръвта си за мой адет, запаля ви апартаментите и ви изнасиля за ваше неУДОВОЛСТВИЕ, пак ли няма да се почувствате роби?
Турските поробители (пардон, отоманците) г-н авторе не са били градивни и креативни, те са ни имплантирали в колективното съзнание чувството на страх, което е по-жестоко от всички прикачени етикети като робство, присъствие и други флинтифлюшки.
Когато на територията на една държава живеят два етноса и те не са поставени наравно пред държавата и закона, и когато единия етност е бил превилигирован пред другия е робство. Задължителния труд без заплащане, когато се отнася само за единия етнос е робство. Когато човек, но само от единия етнос не е могъл да си плати налозите и не е имал имущество да покрие задълженията си, съдът го е продавал на заможни турци, а дори на евреи да работи, без пари за срок в който си плати задълженията и този срок обикновено е бил тройно по-голям от нормалния.
И това го е имало до освобождението, макар 10-на години по рано официално да е бил премахнат този закон, ама само на книга. Малко преди началото на Руско-турската война след множество протести от страна на европейски правителства турците унищожават всички документи за пращане на хора в робство, но някои все пак са останали.
Коментиран от #124
23:36 16.04.2019
121 Генерал
https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_the_Ottoman_Empire >>
"Slavery in the Ottoman Empire"- това е английската версия на Уикипедия, писана от английски автори . Текстът е енциклопедичен, но на равнище на научен исторически текст, с посочени над 40 източници, сред които исторически книги, пътеписи от последните няколко века, дневници на дипломати, дори исторически здравни изследвания и др. Няма български аналог на текста.
Коментиран от #125, #126
23:39 16.04.2019
122 Хасан
До коментар #112 от "223":
Хадъм етмек значи да те кастрират !!опитай ако искаш..направи си ..в интернета има как се прави23:43 16.04.2019
123 Хасан
До коментар #116 от "Шут в газъ на Харалан и Хасан":
Това пък за пръв път чувам..много хайдутско звучи..23:45 16.04.2019
124 Хасан
До коментар #120 от "Генерал":
Това са исторически факти или разкази и преразкази от дядо ти ,който за да ти разкаже сигурно е ”Шотландския боец”.????...все пак това е било преди 150 г23:48 16.04.2019
125 Дъщерята на Българския Генерал
До коментар #121 от "Генерал":
Аз обичах Кемал Ататюрк.Уж бяха добри приятели с татко но тати не се съгласи да се женя с Кемал.23:49 16.04.2019
126 Хасан
До коментар #121 от "Генерал":
В Османската империя е нямало етноси българи,турци,гърци а е иннало християни ,евреи и мюсюлмани ...задълженията,правата и свободите са били съобразно шериата (мюсюлманското право).....гражданските права ,равноправие възникват с Френската революция23:53 16.04.2019
127 Sky-blue
Коментиран от #130
23:53 16.04.2019
128 ganio
Коментиран от #131
23:55 16.04.2019
129 Този коментар е премахнат от модератор.
130 Хасан
До коментар #127 от "Sky-blue":
Абе човек ..казвам ти ..вземи синьото хапче за да се събудиш..пиеш си червено руско хапче и живееш в МАТРИЦАТА23:56 16.04.2019
131 Хасан
До коментар #128 от "ganio":
Майката на Йълдъръм Беязид ,завоевателя на Балканите е българката Мария ..и от сериалите знаем за ролята на майките на султаните23:59 16.04.2019
132 Шен геджелер серсем-и
00:02 17.04.2019
133 сори сорос
00:07 17.04.2019
134 Пламен
00:08 17.04.2019
135 Живите мъртви на България
00:16 17.04.2019
136 сори сорос
00:20 17.04.2019
137 ruski
До коментар #42 от "ФАКТ":
НЯМА СОФИЙСКО,ПЛОВДИВСКО И Т.Н. ВЪСТАНИЯ,ЗАЩОТО СЛЕД ЗВЕРСТВАТА НА ПЪРВОНАЧАЛНОТО АСИМИЛИРАНЕ,Е ОСТАНАЛА САМО МЪРША-КАЧЕСТВЕНИТЕ ХОРА СА БИЛИ ИЗБИТИ.ОСТАНАЛА Е ПОСЛУШНА РАЯ И РЕЗУЛТАТИТЕ СА ВИДНИ И ДНЕС-НИКОГА НЯМА РЕВОЛЮЦИОННИ ПРОМЕНИ В ДЪРЖАВАТА,А КАКВОТО НИ НАЛОЖАТ ОТВЪН-ХУБАВО,ЛОШО-НАРОДЪТ СИ ТЪРПИ.00:24 17.04.2019
138 Zoro
00:33 17.04.2019
139 Този коментар е премахнат от модератор.
140 Народа
00:57 17.04.2019
141 123
01:02 17.04.2019
142 vasik atanasova
01:05 17.04.2019
143 гост
До коментар #42 от "ФАКТ":
Ти кто истински учен историк първо намери ”Ч” на клавиатурата и после ръси мозък01:31 17.04.2019
144 Майсторите на катастрофите
02:11 17.04.2019
145 аз не бих забравил това
Хе, там зад горите... много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.
Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.
Като ги изклаха, чичо, аз видях...
С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика...
И издъхна бачо... А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук...
А ази бях малък и мен не заклаха.
Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума...
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.
А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче...
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.
А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат:
но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.
Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина -
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.
И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен - някой ги запря...
Та и много още дяца и невести
А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пискат они!
и детенца много на маждрак набиха.
02:21 17.04.2019
146 Реалисттттт
Коментиран от #149
02:22 17.04.2019
147 Националист
Това са то русофобите, добре ги вижте. Хора без разум, а много от тях без чест и достойнство.
Коментиран от #150
02:46 17.04.2019
148 Разбивач
До коментар #16 от "322":
Преди "митовете" май требе да почнем с нечии глави... КУПЕНИ глави, ако трябва да съм точен...02:46 17.04.2019
149 Националист
До коментар #146 от "Реалисттттт":
Малко си глуповат ако се съди по писанията ти.02:47 17.04.2019
150 Да бяха само РУСОфоби...
До коментар #147 от "Националист":
Тоя (цензурирано) като БЪЛГАРОфил видиш ли го?02:48 17.04.2019
151 Националист
Гейския запад е срещу нас, не се заблуждавайте и подкувайте за каквото и да е било.
02:54 17.04.2019
152 Българско робство да ви е честито
03:04 17.04.2019
153 8001
До коментар #42 от "ФАКТ":
Ти си толкова историк запознат напълно с историята колкото аз съм марсианец запознат напълно с планетата Марс.Къде ги прочете глупостите за причината за Баташкото клане. Излагаш се.Хубаво е човек да има самочувствие,но когато е с покритие,което ти липсва.03:30 17.04.2019
154 Изроде
До коментар #43 от "ФАКТ":
Изроде от къде се пръкна.03:54 17.04.2019
155 Фатих Мехмед
До коментар #43 от "ФАКТ":
Евалата аркадашлар04:58 17.04.2019
156 Националист
05:44 17.04.2019
157 Ууууууу
06:24 17.04.2019
158 Гларус
06:27 17.04.2019
159 Гост
Коментиран от #160, #162
06:57 17.04.2019
160 Домакин
До коментар #159 от "Гост":
Добро утро аркадаш.07:08 17.04.2019
161 мухаха
07:27 17.04.2019
162 много чугун вместо мозък
До коментар #159 от "Гост":
Още едно доказателство че Българина не е бил роб Никой господар не си убива робите Робство е имало в Русия07:33 17.04.2019
163 антисоросоид
07:34 17.04.2019
164 помешчик
07:37 17.04.2019
165 само истината
07:42 17.04.2019
166 Отвратен
07:42 17.04.2019
167 Този коментар е премахнат от модератор.
168 Наивен русофил
07:53 17.04.2019
169 тото
07:55 17.04.2019
170 Име
07:58 17.04.2019
171 Morgoth
08:01 17.04.2019
172 Ayasofya
08:08 17.04.2019
173 отвори очички
08:11 17.04.2019
174 Харалане
08:19 17.04.2019
175 ИВАН
08:21 17.04.2019
176 СИМЕОН
08:21 17.04.2019
177 Данчо от Варна
08:29 17.04.2019
178 SAAB
08:35 17.04.2019
179 Националист
Защо трябва да разбунва дрязги между Българи и Български Турци? Турското иго е свършило преди повече от 140г., няма какво повече да го чоплим. Сега Еврогейската антихристка чума се опитва да ни отрови всички с хомоидеологията и с омразата си към нормалния бял човек. Тя е нова и много голяма опасност за съществуването на България. Пуснат ли се в България негри, и разни други африканци и азиатци България ще я последва участта на Лондон. И това вече наистина ще е края на държавата ни като бяла и Християнска.
08:48 17.04.2019
180 паметливия
08:53 17.04.2019
181 ИВАН
08:54 17.04.2019
182 Митьо
DW?!!!!
И същите западняци, чиито прадеди орязаха и разпокъсаха България на Ньойския договор, ще ми говорят за българската история?!?
Все повече ме учудват DW с тяхната висота на цинизъм и откровенни лъжи!
А истината е описана в стотици и хиляди разкази, достигнали до наши дни.
Пред извращенията на отоманската империя, ДАЕШ бледнеят!
Но НИЕ СМЕ БЪЛГАРИ, трябва да помним историята, защото без нея сме просто пасмина!
А ИСТИНАТА DW е само една. И тя е най-голямото оръжие на мен, а и на всички българи!
09:05 17.04.2019
183 223
До коментар #16 от "322":
Да. Може да са вредни за нас, но са полезни за твоето дупе. Но що не отидеш в ДАЕШ? Та да придобиеш поне бегла представа, нагледно, какво е да си под османско РОБСТВО!Коментиран от #185
09:10 17.04.2019
184 Свободен Българин
09:12 17.04.2019
185 Този коментар е премахнат от модератор.
186 грък
Коментиран от #190
09:17 17.04.2019
187 мишка
До коментар #18 от "Мшмщ":
Ей мушмурок!Що не поживееш в ДАЕШ (който е лекаааа сянка на османската империя) и тогава ми говори за свободите. Да не се окаже, че само дупето е било свободно.
09:19 17.04.2019
188 натовец
09:22 17.04.2019
189 Име
До коментар #58 от "ФАКТ":
Защо си мислиш че, точно ти трябва да ни кажеш "истината"? Не Ботев, не Левски, не Вазов, а точно па ти.По въпроса за робството, негрите са били роби на британските завоеватели- нали това сигурно имаш предвид роби? Е негрите изчезнали ли са? Значи и там не е имало роби, по твоята логика.
Вземането насила на деца за еничари /даже не са ги плащали/, какво е? Не търговия на роби а насилствено вземане на такива.
"... О неразумни юроде, поради что се срамиш да говориш на български...?", а пишеш с 4? Дали си българин въобще?
Истината за арменския геноцид, каква е според Ердоган и останалите народи, не само арменския? Пак ли теб да чакаме да ни кажеш?
Коментиран от #193
09:22 17.04.2019
190 изтъркана пропаганда
До коментар #186 от "грък":
Няма такова нещо Само у нас се насажда умишлено робството Как така в Русия е имало робство а Българина е свободен То и Ленин беше написал азбуката но после дошла от Македонските земи09:24 17.04.2019
191 гост
Предател на род и родина....!!!
09:28 17.04.2019
192 Пеца
09:29 17.04.2019
193 да знаеш
До коментар #189 от "Име":
То и сега казваме че сме поробени от Руснаците но не сме роби Българските Възрожденци Герои също не са искали миризливия руски ботуш защото ще ни поробят а за отвличането на деца сега също има отвличания но пак не сме роби Роби са били Руснаците Крепостни09:30 17.04.2019
194 Джак
Коментиран от #209
09:31 17.04.2019
195 Омер паша Латас
09:33 17.04.2019
196 Е Николов
09:34 17.04.2019
197 Асен
09:38 17.04.2019
198 жааож
09:44 17.04.2019
199 guest
09:45 17.04.2019
200 АБЕ ЕЙ
До коментар #58 от "ФАКТ":
Какъв брат си и какъв българин бе манафоулу?Доста си се изпотил да драскаш глупости за два по един за дъвки.09:47 17.04.2019
201 образовайте се
09:53 17.04.2019
202 Старец
Коментиран от #204
09:53 17.04.2019
203 Старец
09:54 17.04.2019
204 продажни ибрици
До коментар #202 от "Старец":
като Граф Игнатиев който не се е застъпил за Левски и е водил имперска политика едната Империя да измести другата09:56 17.04.2019
205 Този коментар е премахнат от модератор.
206 вида
10:08 17.04.2019
207 Хасан
10:10 17.04.2019
208 офффф
10:11 17.04.2019
209 Хасан
До коментар #194 от "Джак":
Не те разбирам ,как баба ти ще разкаже за събития през 1876 г ??да не е „Шотландски боец” безсмърта??Коментиран от #211
10:19 17.04.2019
210 Лютви
Тъй, че, недейте да бръщолевите, а почакайте! Това, което ще се случи, вече сме ви го написали!
10:26 17.04.2019
211 Българин
До коментар #209 от "Хасан":
Ти чувал ли си за Родова памет?!?Явно и твоите прадеди не са и са мислили, че всичко ще се забрави.
Да, ама - не! Ние не сме многобройна паплач, като вас, но сме на по-високо интелектуално стъпало! ФАКТ!
10:31 17.04.2019
212 Гост
10:33 17.04.2019
213 БАЙ ГАН4О
10:35 17.04.2019
214 Генерал
10:46 17.04.2019
215 Генерал
Дори и това бегло изброяване на основни вътрешни и международни актове на Османската империя по ограничаване и забрана на робството показва забележителната устойчивост на робовладението в нейните земи, включително българските. Тази представа получаваме както от британската дипломатическа документация от 70-те и 80-те години на 19 век, така и от пътешествениците по българските земи в навечерието на Освобождението. Тя е многократно възпроизвеждана в европейската преса и в пропагандните брошури, но част от нея произхожда и от среди, които са неутрални и дори враждебни на българската политическа кауза." ...
10:47 17.04.2019
216 Българско робство
10:57 17.04.2019
217 Този коментар е премахнат от модератор.
218 Dedo vi
Коментиран от #239
11:03 17.04.2019
219 предател
11:12 17.04.2019
220 КРАЙ НА ГОЛЯМАТА ЛЪЖА
Когато са дошли рушнаците данни освободят, те са се хванали за главите си .
Видели са ни как живеем и не могли да повярват на очите си.
А те са били роби там крепостни селяни.
Ся дали ни харесва или не за мен няма значение, винаги съм за истината .
Кога ли ще пишат за петте века ? От милион и половина сме станали на четири и половина .
Ами те ако са действали като назе да затрием малцинствата , гаранция щели да успеят.
Но не са го направили това с нас, били сме като всичките останали.
Сега ние как ги таковаме помаците и турчолята не ми харесва, и фимът ВРЕМЕ РАЗДЕЛНО е по поръчка на БКП .
Аз знам че мюсюлманин нокога не стъпка хляба, а вие ги пробвайте и ще разберете това.
Почти всички паши са били чужденци, а най много са били арменците като най верни и доверени на портата.
Ако четете документите ще се хванете за главите си и вие, и ще се изненадате много.
Просто сме живеели в една гооляма лъжа до сега, това е истината.
Коментиран от #225, #238
11:15 17.04.2019
221 Смешко
До коментар #39 от "Гост":
Кръвния данък и той ли е измислица? Как се нарича това? Сътрудничество ?11:32 17.04.2019
222 Един
Отписвам те !
11:32 17.04.2019
223 АБВ
11:39 17.04.2019
224 shhhhh
Коментиран от #226
11:50 17.04.2019
225 Този коментар е премахнат от модератор.
226 горете в ада
До коментар #224 от "shhhhh":
Веднага ти отговарям за руското робство Не можеш да пътуваш никаде Не можеш да почнеш работа дори в съседния град защото нямаш жителство и нямаш право да живееш и работиш там Не можеш да отвориш Фирма фабричка цехче дори магазинче нямаш право на частна дейност нямаш право да членуваш в никоя партия освен комунистическата нямаш свобода на словото и свободно мнение Преследват те за религията и ходенето на църква Нямаш право да имаш две жилища или две коли и то за леки Да не говорим за задължителните Ленински съботници бригади от които изкарваха децата на полето още от трети клас Ергенски данъци и други извращения и това ако не е робство здраве му кажиКоментиран от #229, #294
12:10 17.04.2019
227 rrr
До коментар #63 от "ФАКТ":
Абе Факт, елементарната грамотност ти куца, а си взел да претендираш за исторически познания, че и тълкувания да даваш. Ти си един неграмотник, който упорито пише абсолютно като абсУлютно. Бъркаш го навсякъде. Престани да спамиш.12:16 17.04.2019
228 Този коментар е премахнат от модератор.
229 shhhhh
До коментар #226 от "горете в ада":
Да ергенския данък е виден пример за робство- справка в Германия все още съществува, а при нас е съществувал до 92ра (демек и по време на демокрацията), това че не е можело да се пътува не е съвсем вярно - можело е да се пътува до държавите от соц блока - Полша, ГДР, СССР, Унгария и т.н, относно частната дейност - можело е да бъдеш единствено занаятчия, а относно фабрика и цехче - еми соц идеалогия то си е заложено в нея, някак си логично е да не може. Не казвам, че е перфектната идеология, но пък да я определяш като робство защото плащаш ергенски данък и неможе да си купиш апартамент в Младост 17 на кредит за 60 години или, че някой не ти е давал да береш ягоди в Англия. Свободата на словото е просто фраза, ако си мислиш, че сега може да говориш каквото си искаш- неможеш. Пробвай да изповядаш някъде да кажем фашистка идеология отновов в Германия ще те вкарат в затвора заради това, иначе да може да напсуваш който си пойскаш и нищо няма да се промени12:45 17.04.2019
230 патриотъ
12:53 17.04.2019
231 Този коментар е премахнат от модератор.
232 Николай
Човекът не е съгласен с думата робство?
Чудя се ако се замени с 'потисничество' или друга подобна Харалан дали ще се съгласи?
Най вероятно не, защото предатели е имало и ще има винаги.
Коментиран от #251
13:53 17.04.2019
233 898
14:31 17.04.2019
234 Балу
14:35 17.04.2019
235 Матракчи
14:40 17.04.2019
236 Този коментар е премахнат от модератор.
237 Враг
15:08 17.04.2019
238 ТТТ
До коментар #220 от "КРАЙ НА ГОЛЯМАТА ЛЪЖА":
Най на края нещо смислено да прочета15:14 17.04.2019
239 Типичен
До коментар #218 от "Dedo vi":
Типичен прозорец на Овертон ... време е вече да преминаваме към въоръжена борба и да открием ловния сезон за соросоиди, НАфТО педерасти и турска агентура.15:32 17.04.2019
240 Този коментар е премахнат от модератор.
241 Хасан
До коментар #240 от "Паната":
Заптиетата едва ли ,защото са представители на закона и власста ..сигурно кърджслии и башибозуци са били ..те са били паравоенни наемници ..на ръба на закона ..като фирмата Блек Уотър в Ирак в наши дни15:42 17.04.2019
242 Бари
Познавам се много добре с гърци и албанци, по онова време статуса на българите в империята е наи нисък.
Може би за роби не можем да говорим, но в разцвета на османската империя разликата с робите е била в това че българина е имал собствено жилище а роба не. Как мислиш нормално ли е след като си отгледал детето си до 10 годишна възраст да ти го отнемат. Днес дори с кучето си не можем да се разделим, а в онези цветни години за който говориш етрябвало да дадат първородният си син, за еничарин на султана.
Не съм привърженик на Русия но ако не бяха те днес щяхме да сме като кюрдите в Турция.
16:11 17.04.2019
243 харалан сюргюн
До коментар #42 от "ФАКТ":
Ей, фак, к'во си се разкрещял така истерично, разбрахме, че си мусул.p.s: мусул от мюсюлманин.
16:25 17.04.2019
244 Моментално
16:32 17.04.2019
245 Тити
До коментар #24 от "Мпюпю":
Като е наследство, остави го и бягай там, що стоиш тук?17:15 17.04.2019
246 Коки
17:20 17.04.2019
247 Коки
17:20 17.04.2019
248 Историята - дали е вярна? И докъде?
До коментар #52 от "ФАКТ":
Човече, няма как ние българите да си променим мирогледа, след като вече столетие ни се втълпяват в главите, едни и същи неща, пишат в учебниците едни и същи неща. Лошото е че по голяма част сме с промити мозъци или коне с капаци - не искаме, и не можем да проумеем че може да има и друга истина. Но всеки си решава в какво да вярва. За съжаление, българина умее най добре да завижда, мрази и да показва куп отрицателни черти на своя характер. Все друг ни е виновен за това ни положение, в което се намираме.17:22 17.04.2019
249 Дърко
Знаеш ли че ако не бяхме под турско
Сега България щеше да е с население над 50
Милиона и най силна на Балканите
Знаеш ли че 70% от румънците са с български
Корени
Знаеш ли колко народ е напуснала страната
Напук на всичко и комунистите
А вие жалки недоносчета които драскате
Простотии и несте живяли и ден в соца и боготворите СССР
Комунистите които продължиха да ни погубват
С безумния си режим
Братя Българи не забравяйте че сме потомци на велик народ и нека бъдем преди всичко
БЬЛГАРОФОЛИ
17:31 17.04.2019
250 Т Иванов
17:46 17.04.2019
251 Машина на времето
До коментар #232 от "Николай":
През 1915 г не е съществувала държавата Турция Тя е основана през 1923 г от Кемал Ататюрк Български мохамеданин
17:53 17.04.2019
252 Факттттттттттт
17:53 17.04.2019
253 246
17:53 17.04.2019
254 14 88
До коментар #26 от "коко":
ВЕДНАГА17:55 17.04.2019
255 Боклук
17:56 17.04.2019
256 Гатанка
17:57 17.04.2019
257 Български Гражданин
17:57 17.04.2019
258 Този коментар е премахнат от модератор.
259 феликс дж
До коментар #42 от "ФАКТ":
НЕ ни прави на идиоти. Ще те намерим и ще ти обясним защо е така. Покани си гаджал от 18, 19 век на гости, нахрани го обилно и безплатно и му плати, че си е изхабил зъбите. ДА ЖИВЕЯТ ДРУГАРИТЕ МАРКС, ЛЕНИН и СТАЛИН, че утвърдиха диалектическия материализъм, за да знаем, че такива като теб ни лъжат. Не са потурчили всички, защото правоверните плащат по - малки данъци. Анъдън му? Сигурен съм, че в личен разговор изобщо не би посмял да говориш такива простотии, заради инстинкта ти за самосъхранение. Време ти е за се самоубиеш.18:01 17.04.2019
260 Този коментар е премахнат от модератор.
261 LEGIONARIVS
18:12 17.04.2019
262 гост
До коментар #15 от "Хи их хи":
Ми той с тази диплома готов за сюнет и фес и знаме с цветовете на дъгата!!!!!18:14 17.04.2019
263 Боил Михаил 46
До коментар #61 от "Юлиян":
На този: главата и на жена му децата, и целия му род. Цар Самуил !18:16 17.04.2019
264 Кирил
18:25 17.04.2019
265 Жени
18:25 17.04.2019
266 гост
До коментар #100 от "Хасан":
Има ли значение, дали е османско иго или турско робство хората са едни и същи и зулумите им!!18:29 17.04.2019
267 боко
18:31 17.04.2019
268 Григорова
18:34 17.04.2019
269 жижото
18:36 17.04.2019
270 Идиот
18:37 17.04.2019
271 Този коментар е премахнат от модератор.
272 Този коментар е премахнат от модератор.
273 мхм да бе да
Коментиран от #325
18:41 17.04.2019
274 Боклук мръсен
18:41 17.04.2019
275 Този коментар е премахнат от модератор.
276 мхм да бе да
18:56 17.04.2019
277 Този коментар е премахнат от модератор.
278 gost
А ВИЗАНТИСКАТА ИМПЕРИЯ.?????
ЗА ЕДИН ПРИЯТЕЛ ПИТАМ ИМАМЕ СПОР
19:01 17.04.2019
279 Онзий
19:08 17.04.2019
280 Петър
19:12 17.04.2019
281 Този коментар е премахнат от модератор.
282 Диамантената ръка
До коментар #99 от "Хасан":
Ок, Османската империя.19:20 17.04.2019
283 Диамантената ръка
До коментар #100 от "Хасан":
Нищо, само дето повечето подкрепят чалми като Ердоган...19:23 17.04.2019
284 Айдук
19:39 17.04.2019
285 Хр Ботев
20:02 17.04.2019
286 Сега ни е в пъти по зле от турско
Не можеш да я украсиш или да си спестиш истината.
Има си документи и факти, в моя род не е имало микога роби.
Ако някой желае да бъде роб или робиня това е друга тема .
Да гледа гилма СПАРТАК Спартаков.
Не се и съмнявам имаме доста с промити мозъци и деформирани за цял живот е вярно.
Чел свободни съчинение на БКП историци които търсели герои И врагове .
А защо няма нищо за този перид от 500 г.???
Само пишеме за народните герои ХАЙДУТИ , и сега се чудим как да се оттървем от тези лица които ги възхвалявахме до скоро.
Само че такива хора в нормалните страни ги водят престъпници .
Айди че салатата ми е готова, приятна вечер .
Един въпрос за размисъл за хора с гюллета в компютъра си:
- АТЕНТАТОРИТЕ НА СВЕТА НЕДЕЛЯ какви са ?
Отговори.
А-- герои
Б--терористи
Коментиран от #302
20:45 17.04.2019
287 ТОЧКАТА
20:47 17.04.2019
288 Кико
20:50 17.04.2019
289 Самолета
21:16 17.04.2019
290 Този коментар е премахнат от модератор.
291 Капитан Петко войвода
21:32 17.04.2019
292 Този коментар е премахнат от модератор.
293 Анонимен коментатор
22:21 17.04.2019
294 Този коментар е премахнат от модератор.
295 какво
Каква метафора, като турците са продавали българи на пазарите за роби? Каква метафора, като са ни клали с векове? Варили са си кафе, като са палили огън на корема на нашите предци, побивали са ни на кол, разчеквали са ни с коне... да не говорим и за много други звества, изнасилвания, гаври и тн. Искате това да се забрави - така ли?
Айде вземете се в ръце малко!
22:29 17.04.2019
296 Този коментар е премахнат от модератор.
297 Възмутен
23:08 17.04.2019
298 1122
23:43 17.04.2019
299 Историята помни
02:58 18.04.2019
300 Преминаващ
08:03 18.04.2019
301 Хараланеееее, всеки цървул
08:50 18.04.2019
302 Бг реалист
До коментар #286 от "Сега ни е в пъти по зле от турско":
Няма нищо за тези 500 години само в твоята глава! Чети малко, преди да се представяш, като поредния предател! Има достатъчно европейски коментари от известни личности на това време!А може би не си Българин?!?
10:27 18.04.2019
303 Бг реалист
10:30 18.04.2019
304 Някой си
До коментар #45 от "ФАКТ":
Ей историка,като човек с претенции че си учен си неграмотен,и за да си 1000 процента сигурен в нещо трябва да си свидетел.Ималаго е робството това е факт,разни пишман учени като теб и да го отричат и да не го отричат е исторически ФАКТ11:51 18.04.2019
305 Медо
До коментар #42 от "ФАКТ":
Браво за най точните коментариКоментиран от #306
12:51 18.04.2019
306 Този коментар е премахнат от модератор.
307 Бг реалист
До коментар #42 от "ФАКТ":
Не е само Баташкото. Чети малко официални, достоверни източници от З.Европа, преди да пишеш глупости, искане!15:15 18.04.2019
308 Браво
17:18 18.04.2019
309 sscc
17:29 18.04.2019
310 Гост
Коментиран от #316
17:30 18.04.2019
311 Гост
18:20 18.04.2019
312 Bubole4itsa
Коментиран от #313
18:31 18.04.2019
313 Volov
До коментар #312 от "Bubole4itsa":
Точно!!!22:27 18.04.2019
314 Бг реалист
22:31 18.04.2019
315 Този коментар е премахнат от модератор.
316 Бай Шиле
До коментар #310 от "Гост":
Като е толкова" интелигентен антрополог" какво търси в Дойче веле?Коментиран от #317
23:24 18.04.2019
317 Дарвин
До коментар #316 от "Бай Шиле":
Има много интелигентни глупаци...08:30 19.04.2019
318 БЪЛГАРИЯ
Думата робство притежава няколко значения включително и само пленник, а Хасан Александров се върти само около едно от значенията и дори това не прави особено умело, разчитайки изключително на демонстративното позьорство на знаещ, какъвто очевидно не е...
Просто потресаващо безочие, да нарече факт като Арменския геноцид, че било израз на: Завидното положение на християните в Отоманската Империя. Или, че Карловския кмет е пропуснал да напомни на този идило-поклонник че карловското клане изобщо не се е явявало метафора за осемстотинте мирни жители избити от редовния аскер, само ей така от спортна злоба. Няма как и да си поговори за метафори с бащата на Иван Вазов, чорбаджи Минчо, който дори и считан за покорен, уважаван проспериращ търговец е буквално изкормен от обикновени турски низами а домът му изпепелен... просто защото е българин...
Само че вместо да разглежда реалната фактология на събитията, Хасан призовава да не се разглеждат фактите ами да се четат фермани от султанска фантастика... според които и арменски геноцид не е имало, ами нещастни случаи в милионен тираж... а априлско въстание не е имало ами само крамола между българите, които се избивали един друг а грижовния аскер се втурнал да ги разтърв
13:34 19.04.2019
319 snail
16:25 19.04.2019
320 Преминаващ
До коментар #111 от "преминаващ":
Смени си ника 😠 ! Този е зает от години !19:08 19.04.2019
321 сноу
21:08 21.04.2019
322 Този коментар е премахнат от модератор.
323 Този коментар е премахнат от модератор.
324 Този коментар е премахнат от модератор.
325 Този коментар е премахнат от модератор.
326 Н. Н.
1. Истор. В робовладелското общество – безправен човек, който се купува и продава като стока. Пазар за роби.
2. Потиснат, поробен от чужда държава човек. Българите не са вече роби на турците.
3. Прен. Безволев човек, който се е оставил във властта на някого или който се е поддал на страст, на порок, на увлечение и др. Роб на алкохола.
4. Пленник.
5. Прен. Безкрайно предан на някого или на нещо човек. Ваш покорен роб.
прил. робски, робска, робско, мн. робски.
13:32 08.06.2019
327 Красимира
19:44 05.09.2019
328 АТАНАС КОЧАНОВ
12:17 29.01.2020
329 Някой си
23:34 04.03.2020
330 Твой
23:38 04.03.2020