Last news in Fakti

6 Ноември, 2020 17:30 4 253 14

Йосиф Дишлиев пред ФАКТИ - за първата виртуална COVID-19 болница в България

  • коронавирус-
  • лекари-
  • телемедицина-
  • healee-
  • йосиф дишлиев-
  • covid-19

"Идеята е хора с позитивен PRC тест за Covid, които не се нуждаят от спешна хоспитализация, да получат лекарска помощ без да се налага да бъдат посещавани от специалист у дома или пък те да ходят в това състояние в болницата", каза Дишлиев

Йосиф Дишлиев пред ФАКТИ - за първата виртуална COVID-19 болница в България - 1
Снимка: БГНЕС - илюстративна
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Над 120 лекари от различни специалности се обединиха в първата виртуална „болница“ за лечение на пациенти със симптоми и положителен тест за COVID-19“, казват от платформата за онлайн лекарски консултации Healee. „Целта е пациентите да получат квалифицирана здравна помощ, с няколко клика от домашния компютър или телефона си, без да се налага да бъдат посещавани от специалист у дома си“, казват още те.

Платформата за телемедицина Healee е създадена от българи през 2018 година, а вече излиза извън страна и се използва както у нас, така и във Великобритания, Австралия и САЩ.

От ФАКТИ се свързахме с Йосиф Дишлиев - един от създателите на платформата, за да разберем повече за онлайн инициативата на Healee, свързана с COVID-19 . Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-н Дишлиев, платформата Healee е създадена през 2018 година, чрез нея са се провеждали консултации онлайн, но сега по-активно започва работата с пациенти с Covid, така ли е?

- Организираме тази инициатива с голям брой лекари, които така или иначе, особено в последните месеци, лекари консултираха пациенти с Covid. Просто решихме да организираме нещата малко по-добре, да създадем такава инициатива, за да можем по-лесно да разпространяваме информация и повече хора да научат. Така или иначе има много лекари, които участват в платформата и са участвали преди това, във връзка със ситуацията в момента, започнаха да дават онлайн консултации все повече и повече.

Идеята е хора с позитивен PRC тест за Covid, които не се нуждаят от спешна хоспитализация, да получат лекарска помощ без да се налага да бъдат посещавани от специалист у дома или пък те да ходят в това състояние в болницата. От една страна, в една такава ситуация хората имат ужасно много въпроси, от друга, достъпът в момента до какъвто и да е вид внимание от лекарите и специалистите е много затруднен. За много от хората с COVID-19, които са с по-лека симптоматика и по-леко боледуване, онлайн консултацията е донякъде достатъчна, за да се назначи правилно лечение у дома, да се коригира лечението, да бъдат отговорени въпросите, които хората имат, като избегнат усложнения и без пациентът да ходи на някакви места и да излага себе си и останалите на допълнителен риск.

Важно е да кажем, че консултациите са за хора, които са диагностицирани с COVID-19. Самото диагностициране само въз основа на симтоми няма как да стане. Трябва да има тест. Естествено, хора, които чувстват симптомите също могат да говорят с лекарите, но не бива да очакват, че някой специалист ще направи диагноза въз основа на симптомите. По-скоро ще ги насочи към това да си направят тест.

- Тоест традиционната медици лице в лице и този вид телемедицина могат да се съчетаят по някакъв начин?

- Това също е възможно, да – дотолкова, колкото боледуващият прекарва заболяването в дома си. Има много неща, които болният трябва да знае, има много въпроси, които той има и по този канал на комуникация може да се осъществи връзка. Това е много по-лесно не само за пациентите, но и за лекарите, защото те са на първа линия и колкото по-малко те контактуват с пациенти, особено когато това може да се избегне, толкова по-добре и за тях.

- Лечението е свързано с медикаменти много често – как стои въпросът с медикаментите с платформата, може ли лекарите да издават рецепта например за антибиотик?

- Може, да. Все още няма официална рамка за електронна рецепта в държавата в истинския смисъл на електронна рецепта - рецепта, която се издава електронно и която, отивайки в аптеката, те очаква, а ти само предоставяш документ за самоличност, такъв официален канал все не е създаден от държавата, но ние даваме възможност на лекарите да издадат рецепта, която пациентът може да разпечата и да предостави в аптеката.

Когато, защото това трябва да се случи – много се говори за тази електронна рецепта в истинския смисъл на думата, както е в повечето държави от ЕС, когато този канал се създаде, ние ще се интегрираме към него. Тогава вече наистина ще е електронна рецепта.

- Платформата Healee работи още във Великобритания, Австралия и САЩ – какви са даните от там, къде се използва най-много?

- Най-много потребление има в България, тъй като тук започнахме – в края на 2018 година. Healee придоби Superdoc.bg, което пък е платформа за запазване на часове за преглед при лекар. Съответно обединихме усилия с тях и получихме достъп до многото лекари, с които те вече работеха. Нормално е в България да са най-много лекарите и пациентите.

Отскоро – от началото на пандемията, сме и на чужди пазари. Следващата държава по потребление е Великобритания. Вече работим с няколко доста големи болници, с множество индивидуални лекари, с вериги от дентални клиники, които също са доста засегнати от пандемията. С наша помощ се осъществява и теледентална медицина, колкото и на първи поглед парадоксално да звучи това. Естествено, няма как да бъде направена пломба онлайн, но чрез платформата лекарите и пациентите остават във връзка, а за тях това е много важно. Могат да обсъдят план за лечение, могат да успокоят страховете им с нуждата да бъде посетен зъболекар.

- Какви са функциите на платформата?

- Има всякакви възможности за различни видове комуникация. Разработили сме и множество функционалности, които да адресират медицинската природа на разговора. Освен чат и видео връзка на живо могат да бъдат разменяни всякакви медицински данни, включително лабораторни изследвания, образна диагностика, дори и динамична образна диагностика като ядрено-магнитни резонанси и различни видове скенери, които лекарите да визуализират без да трябва да напускат платформата.

Има и такъв компонент в платформата, които позволява на пациентите не само да говорят с лекар, но и да следят здравословното състояние. Това е нещо, което се използва почти изключително от хора, които живеят с хронични заболявания, но те могат да прегледат всичкия си аспект на здравословното си състояние в един по-дълъг период от време, от другата страна лекарите да проследяват дългосрочно и да останат във връзка с пациентите. Всичката информация, която пациентът споделя е налична във всеки един момент за лекаря.

- В момента също, когато някой има симптоми на Covid, лекарите проведат прегледи по телефона – има кашляне в слушалка и т.н., с какво платформата надграждат това?

- Особено в България, това е една доста разпространена практика. Лекарите и пациентите отдавна си говорят по всички възможни комуникационни канали – Viber, Skype, SMS, имейл, какво ли не. Първото и много важно, това е един разговор от медицинско естество и ние сме разработили различни инструменти, които отразяват този факт. Например сигурността на данните и разговора, имайки предвид сензитивността му, е доста по-висока. Не въобще от последна важност е и фактът, че лекарите могат да получат възнаграждение за времето, което отделят директно през платформата за разлика от една комуникация във Viber например.

От гледна точка на лекарите е много удобно и смислено тези разговори, които за тях са професионални разговори, да бъдат отделени от личните такива, което е невъзможно по Viber или в Messenger. Има още и възможности за периферни устройства – вместо да кашляш в микрофона на телефона има хардуерни устройства, които се интегрират. Естествено, те трябва да бъдат закупени от страна на пациента. Има различни видове отоскопи, назоскопи, които се слагат към телефона и камерата и може да се направи преглед дистанционно например на гърлото на детето, на ухото.

Това са все неща, които отличават този вид платформи от на пръв поглед подобните чат и комуникационни приложения, с които сме свикнали.

- Тъй като прегледите се плащат, това означава ли, че едновременно има полза за пациенти, но и за лекаря?

- Да, платформата и двете приложения, които съставляват платформата – едно пациентско и едно лекарско приложение, са безплатни в България. Могат да бъдат свалени безплатно и от двете страни. Съответно ако лекарят реши – има и такива лекари, лекарят може да дава и безплатни консултации. Лекарите са хора с време, възможности, знания и експертиза, които би следвало да бъдат възнаградени. Това е единият от начините те да прехвърлят всичките разговори, които се случват хаотично по всякакви други канали на едно място, което има смисъл за тях.

Има смисъл и за пациента, защото каквото и да си говорим, когато нещата започват с „аз тука само да питам нещо“ – дори не говорим за Covid, където има малко повече спешност, а за всякакви други случаи, но когато контактът между лекаря и пациента започне с „аз само да питам нещо“, може да се очаква, че в някаква част от случаите вниманието, което ще получи пациентът е малко по-ограничено, по разбираеми причини. Когато нещата се случват както трябват – както, когато човекът отиде в кабинета на преглед, когато има заплащане, има смисъл и за двете страни – не само икономически, но и здравен.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния Софиянец

    26 2 Отговор
    За виртуален вирус, виртуална болница.Най после да си признаят лъжите.

    Коментиран от #6

  • 2 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    11 1 Отговор
    дане са виртулни ЛЪЖИ
  • 3 Peci kupona

    11 3 Отговор
    Мисля да отворя онлайн сервиз за автомобили! Ще давам консултация на хора с технически изправни автомобили, на които някой "Байо" им е казал, че нещо не им е наред!
  • 4 Стойко

    8 2 Отговор
    Борисов и ГЕРБ се провалиха !!! КОВИД-провала на правителството е ужасяващ! Заради тяхната некадърност и умишлено бездействие България пламна и гори! Защо както ми каза Божков в Дубай няма заразени и смъртни случаи?!
  • 5 Гост

    10 1 Отговор
    Как се диагносцира пневмония по телефона или имтернет? Всички знаем , че тя може и да е без да се вдига температура?
  • 6 ВИРТУАЛНО

    9 1 Отговор

    До коментар #1 от "Последния Софиянец":

    Комунистът Борисов фалшифицира изборите НАЙ-ГОРЕ, по лукашенковски!
    С над милион фалшиви гласоподаватели мъртви души...
    Българите не са 10 милиона, нали?

    А ние ТУК ДОЛУ, разнасяме като лудите в изборната нощ,
    чували с протоколи и бюлетини...

    Коментиран от #9

  • 7 Санитар

    4 1 Отговор
    Като започна да ви сменям памперсите виртуално ще се усетите че нещо става или нищо не става
  • 8 Васил

    5 1 Отговор
    Най накрая ще има и виртуална България
  • 9 Политолог

    3 0 Отговор

    До коментар #6 от "ВИРТУАЛНО":

    Трябва да ти увеличим дозата...
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Емо

    8 0 Отговор
    Мангъров е прав всички ще го минем и ще изградим антитела.
    Ако беше опасен вируса защо един политик или олигарх не е умрял.Умират само бедняци без осигуровки и пенсионери с високи пенсии и то само в болниците.

    Коментиран от #14

  • 12 Пламен

    5 1 Отговор
    Йосиф...т.е. еврей.
    Не, мерси.
  • 13 Румяна Перова

    2 1 Отговор
    Виртуално поставяне на абокати, катетри, клизми!
    Бъдете здрави,за да не ви лекуват виртуално!
  • 14 И къде

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Емо":

    в България има пенсионери с високи пенсии, троле?