25 Декември, 2020 10:03 4 091 20

Духовност и интеграция - фундаментите на националната идентичност

  • другост-
  • етнокултура

Бях решил настоящият текст да носи заглавието Предизвикани звездопади по повод лекциите на един университетски преподавател. Но достатъчно уважавам себе си, за да сляза на ниво, което продължава да създава пробеми на съвместния ни живот. Давам си ясна сметка как хора, които не са виждали жив представител на етнокултурна общност ще ме оплюят и аз ще се къпя в потока на зловонието. Но рискът си заслужава. В крайна сметка разглеждам проблемите от хуманистична и научна гледна точка.

Духовност и интеграция - фундаментите на националната идентичност - 1
Снимка: ЕРА/БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Свикнали сме да възприемаме понятията духовност и интеграция в тяхната обособеност, а не във взаимозависимостта и взаимообусловеността им. Ако прегледаме наличните научни разработки, в които се разглеждат те, без особени усилия ще установим, че малко от тях се отличават с дълбочината на същността им сами по-себе си. В глобализиращия се свят, а и в националния ни живот, това вече е недостатък, който ни пречи да надникнем отвъд хоризонта на тяхното единство. Когато си поставяме за цел да разкрием от позициите на интегриращата идентичност (този проблем съм разработил в монографията си „Към интегрираща идентичност“)тяхната метафизическа съвместимост, използваме понятия като интеграция, приобщаване, междукултурно общуване, интеркултурна комуникация, толерантност, алтерглобализация и други подобни. И установяваме, че сме уязвими от сепаратизма, партикуларизма, трибализма, самозадоволяващата се обособеност, при която другостта се превръща във враждебност и взаимно изключване, отчужденост и самоизолация.

Понастоящем сме изправени пред още по-сложно и по-трудно предизвикателство – как да излезем от тази метафизическа антиномия. В този контекст е наложителна потребността от самостоятелно разглеждане на понятията духовност и интеграция. Те имат такъв статус, какъвто във философията имат категориите материя и дух, битие и съзнание, случайност и необходимост, първично и вторично и пр. Искам да направя уговорката (в рамаките на няколко страници не е възможно да се разгледа такъв фундаментален въпрос), че само поставям въпроси, чрез които търся общото, т. е. обединяващата интегрираща идентичност. Ако успея в това си начинание, ще получа и верния отговор на главния въпрос, който ме интересува като изследователско предизвикателство. До каква степен високата духовност би могла да бъде предпоставка за интеграция? Бездуховността би ли могла да бъде условие за интеграция или плодородна почва за дезинтеграция? Във връзка с това стои и въпросът за „положителна” и „негативна” духовност. Не по-малко интересно и важно е да се разграничават религиозната и светската духовност. Не е напълно изяснен и въпросът за критериите на духовността. Обикновено те се свързват с индивидуалното съзнание без ясно да се разграничават с универсалните критерии, както и спецификата им като субективни и обективни.
Основният проблем във философските дискусии за идентичности е доколко чувството за принадлежност към една или друга общност е иманентно, присъщо на отделния ѝ член и доколко то се създава. Винаги е налице някаква социална, биологична или културна основа, която позволява човек да се идентифицира като представител на различни общности и на обществото като цяло. В редица свои разработки проф. О. Загоров поставя въпроса за т. нар. етнически синдром в националната идея. Това е термин, който се наложи скоро и доста бързо. В неговата основа стои болезнената чувствителност спрямо етническите различия на членовете на една нация. Във всекидневното съзнание на някои хора разбирането за фаталистичната предопределеност на националната принадлежност от „произхода“, „кръвта“, „вярата“, „езика“ и пр. остава да доминира и до днес. Носителите на този синдром не признават правото на принадлежност към съответната нация на граждани, които нямат „доказан родов корен“. Предопределеността на националната идентичност от „произход“ не само принизява това чувство до равнището на племенната и кръвнородствената връзка, но и ражда отблъскващо високомерие и агресивност на националното самочувствие. Тук „родовата памет“, „паметта на кръвта“ се въздигат до главни критерии за национална идентичност. По този начин културологичната природа на нацията като духовна общност от съвкупност от общности, обединени от волята за съвместен живот се пренебрегва.

Предразсъдъкът e в оссновата на етническия синдром. Той е предварителен възглед, превърнат в навик; в основата му стои определен стереотип, схематизиран, устойчив, емоционално оцветен стандарт на възприемане, представяне, мислене и поведение на личността или на дадена социална група. Съществуват различни предразсъдъци. В едни случаи вниманието е съсредоточено върху расови предразсъдъци, в други – върху половата дискриминация, в трети – върху ксенофобията, в четвърти – върху малцинствата и пр. Би трябвало да бъдат предотвратявани онези предразсъдъци и митове, които пречат на мнозинството от нацията да възприеме другите без предубеждение, да приема за естествено представителите на етническите и религиозните общности в националното битие да участват в националния културен живот на страната, а от друга страна да поощряват желанието им за това. Интегриращата идентичност би спомогнала за преодоляването на наслоените през годините предразсъдъци. Хората не се раждат с тях, нито наследяват дискриминационната форма на поведение спрямо другите. Те се придобиват – голям принос за това имат семейството, образованието, социалната среда, средствата за масова информация. Интегриращата идетничност е стремежът на всеки човек да се интегрира в общността си, в нацията и в наднационалните структури и едновременно с това създаването на обществено благоприятна среда, която да подхранва и развива този стремеж. Тя се отнася за всеки член на обществото, а не само до малцинствата, тъй като съдържа в себе си и философията за взаимното разбирателство и безконфликтното съжителство и взаимодействие между членовете на обществото, които са с различна етнокултурна идентичност. Това е един двустранен процес, при който участниците в него взаимно се приемат и признават, признават като свои основните ценности на нацията, както и обществото да създава условия за пълноценна реализация на всеки един член на обществото. Интегриращата идентичност е процес на наслагване на идентичности в най-широкия смисъл на това понятие, която всеки член на обществото би могъл да формира в себе си, т. е. тя е съчетаване на етнокултурната с националната идентичност, както и с принципите на цивилизационната идентичност.

Духовността би могла да се определи като цивилизованост, защото имат общо ядро – човечността. Тя е философско-антропологическо понятие, използвано за означаване на качественото състояние на ценностната система, характеризираща се с хуманистична насоченост на човешките помисли, решения и действия. В практически смисъл духовността е начин на живот, облагороден и одухотворен чрез силата на ценности, които превръщат хуманизма в основен критерий на човешкото битие.

Пълзящата бездуховност е концентриран израз на дълбоката криза, която пронизва духовното битие на човека и обществото. Бездуховността е кризисно състояние на духа, при което личността страда от имунна недостатъчност срещу упадъка на ценностната система и разрушенията, причинени от цинизма. В резултат на това, духът се обгръща от разрушителна инерция, творческата мисия се заменя с потребителска стихия, разрушаваща устоите на съвместното съществуване.

Днес, изправени пред глобализацията и интернационализацията, особено актуалност придобива задачата да бъде изследвана корелацията на понятията национално, общочовешко, космополитно. Обективна основа на тези явления е истината, че в съвременния свят се разгръщат интеграционни културни процеси, възникващи в резултат на дифузните междунационални процеси, миграцията на огромни човешки маси, взаимопроникването и сливането на културите. Тук е мястото да се отбележи, че културата е единствената стойност, която не се измерва с големината на държавата, с броя на населението или с брутния вътрешен продукт. Тя е състояние на духа и заслужава да бъде зачитана и уважавана от всеки. И в отношенията между хората трябва да се търси не това, което разделя и противопоставя, а онова, което сродява и сближава. Словото – не деликатните думи, а истинското Слово има пълномощията да лекува, но може и да убива; то е по-опасно и от най-силното лекарство, и от най-страшната отрова на света. Срещу отровата винаги се намира противоотрова. Но противослово срещу Словото няма. Дори само защото то най-малко също трябва да е Слово.

Интеграцията е аспект от развитието, свързан с обединяване в едно цяло на разнородни части и елементи, при което частите и елементите запазват известна самостоятелност и в определена степен своите особености; процес, при който разнообразните елементи се комбинират в едно цяло, като запазват основната си идентичност. В национален контекст тя е комплексна и многопосочна социокултурна практика, чието успешно прилагане в най-голяма степен е свързано с формирането на обща национална идентичност. При нея не се настоява за еднаквост или премахване на различията освен тези, които във всяка съставна група биха навредили на единението. Интеграцията цели да бъдат премахнати елементите, които водят до разединение, гарантиране на еднакви права и възможности за всички граждани, независимо от етническата и религиозната им идентичност. Тя примирява различни религии, сближава култури, обичаи и традиции като духовно-идеологическа основа на суверенна държава. Нейната формула е единство на многообразието. Само така хората ще престанат да превръщат различията в източник на недоверие и конфронтация.

Интеграцията означава разширяване и задълбочаване на социалните и културните връзки между гражданите на една държава, което довежда до тяхното взаимно опознаване и обогатяване, до изграждането на една политическа, културна и духовна общност, в която всеки ще присъства със своята специфика. Установяването на истинска интеграция между членовете на групи с различна култура изисква среда, в която тези хора се срещат и разговарят като равни.

Именно това налага изнамирането на комуникационни подходи и начини за постигане на ефективност и сигурност при съвместяването на ценностите и интересите на обществото и в известен смисъл консолидация на нацията.

В този контекст много изследователи разглеждат нацията като историческа общност, свързана с общ културен код; като въображаема общност, сплотена чрез повече или по-малко устойчива общност; нацията се разглежда и като дискурсивна формация; като основна ценност, мит, символ, ресурс за легитимиране, като държава и нейните граждани и пр. Веднъж възникнала обаче, тя постоянно се трансформира, преминавайки в нови качествени състояния.

Вместо заключение предлагам собствена дефиниция за нацията, съгласно която нацията представлява общност от гражданите на една държава, независимо от техния етнически произход и вероизповедание, култура, език и обичаи, обединени от волята за съвместен живот и взаимна сигурност в държавна, икономическа, социална и духовна територия, споделяйки обща национална кауза с всичките ѝ елементи, наличие на многостранни комуникативни възможности, които водят до национална консолидация като културен код на обща духовна идентичност.

Смятам, че това, което се опитах да изложа накратко, е доказателство за необходимостта от нов подход към духовността и интеграцията като фундаменти на националната идентичност и главно предизвикателство пред нас през идните десетилетия и нататък.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 6 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мецана

    7 0 Отговор
    Тук мечо няма да пише! Твърде е дълго, и твърде необяснимо за неговото ниво!
  • 2 Мечо Прим'

    4 2 Отговор
    Имах желание, ама нямам възможност ... Много дълго ...
  • 3 Нос Калиакра

    5 1 Отговор
    С технологиите с които разполагаме днес можем да направим така че утре всички деца на планетата да имат храна вода и добро образование....
  • 4 ТаУмВзе

    13 1 Отговор
    Философия на панислямизма! МАРШ бе! Интеграция и алабализми. На Рождество мюмюн се изрезва. Марш.
  • 5 Евхаристия

    6 0 Отговор
    Лошото е обаче , че нашата НАЦИОНАЛНА идентичност се ОЛИЦЕТВОРЯВА от една ШАЙКА бойкоизбрани хора и екземпляра им ВОЖД ! Това добре ли е за България ?
  • 6 дизела

    5 1 Отговор
    Когато успеете да интегрирате мургавите българи,в западна Европа интегрират чернокожите и мюсулманите,тогава ще повярвам.Хора с различни култури не могат да живеят заедно.Бля бля бля

    Коментиран от #7

  • 7 Motorhead

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "дизела":

    Напълно съм съгласен.Вижте какво се случва в САЩ.Искате ли и България да е така?Аз не искам.
  • 8 Ахмет

    2 2 Отговор
    Когато си малцинство в някоя държава си длъжен да уважаваш законите на тази държава, да живееш, да работиш, да допринасяш за БВП , да си плащаш данаците с една дума да си на равни права с мнозинството
    Да така е в законите на държавите така пише в Констутицията им ама на практика хич не е така
    1/ не се уважава народноста им, като им се казва ,че са от една народност с мнозинството
    2/ Не се изучава езика/ майчиния/ на малцинствата
    3/ Не се уважават културните, духовните ценности на малцинствата
    4/при приемане на работа се прави разлика като мнозинството е на по добра и по приятна работа докато малцинствата са на Пи тежките и черни работи
    И как да се говори за интеграция?
    Защо да се интегрирам аз ,когато ти не уважаваш моята народност
    Защо да се интегрирам аз ,когато ти искаш да ме асимилираш?
    Ще се интегрирам, когато всички права ми се дадат ,ама не само с написване в Констутицията ама когато наистина се уважи моето достойнство като гражданин на дадената ДЪРЖАВА

    Коментиран от #9, #15

  • 9 дизела

    2 2 Отговор

    До коментар #8 от "Ахмет":

    Вие сега само права имате,задължения никакви.Като не ти харесва,бегом в Анадола.
  • 10 Уважаемият трудно ще постигне

    2 0 Отговор
    интеграция, с която и да е малцинствена общност, защото езикът е различен. Представям си го как влиза, в която и да е махала и започва да вае подобни словесни форми. Текстът е на принципа ”Думам ти дъще, сещай се снахо.” Дъщерята са мултикултуралистите, а снахата проф. Мирчев и недоубедените в мултикултурализма. Високата духовност предполага обединение на много ограничен брой светли умове. Да вземе Микеланджело, вглъбен в духовността си общува с тесен кръг просветени папи и кардинали, не със всички и всичко. Истински духовният човек е толерантен, но едва ли вглъбен във въпросите на интеграцията на различнте етноси, по-скоро в интеграцията на сетивноневъзприемамите неща.
  • 11 Матей

    3 1 Отговор
    За духовност можем да говорим в масовия случай при народ ,който не е оскотял от бедност.Не може да върха да стоят еднокнижници,измамници,користолюбци,за които наглостта е втора,чак и първа природа,с извратено подсъзнание,и да се постигне и зачатък от духовност.Интеграция при тези условия е празен звук.Кого ще интегрираш,ци-га-ни-те и по-ма-ци-те ли,ми те открито ни се присмиват.Ний ,кават,сме по-добре,държавата ни тъпче с вашите пари,вий работете,пък ний ще лапаме и пиеме.И от тяхна гледна точка са с превъзходство над българите.Тези хай-ва-ни се усмирят само като видят дебелия край и са нужни 2-3 поколения за се очеловечат,както по бай тошово време.За духовност е нелепо да им се говори,трябва да е прочел барем сто-двеста книги и то не какви да е за да му просветне под шапката.Национална идентичност имахме,но ми се струва, че последните години неусетно се размива.Някак си олекват тия понятия, а това са темелите,основните камъни се разместват,превръщат ни в аморфна маса,желе и после ще могат да ни формоват в какъвто си искат калъп.
  • 12 SPQR

    1 0 Отговор
    АВТОРЪТ: "...обединени от волята за съвместен живот и взаимна сигурност в държавна, икономическа, социална и духовна територия, споделяйки обща национална кауза..." ___________КОЯ Е КАУЗАТА?________

    Коментиран от #13

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 КОУЗАТА

    3 0 Отговор
    Чиста и Свята, Демократска Република, за всичките и обитатели, без разлика от религия, език, етнос.
  • 15 Привилегии

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "Ахмет":

    Че бай Тошо ви беше дал привилегии по-големи от на българите. Имахте запазена квота за студенти защото ако се явявахте на изпити на равни началА с българите не беше възможно да се класирате. Бай Тошо вr плащаше тютюна на цени по-високи от тези на българите - работил съм в такива райони и съм го видял с очите си. Бай Тошо беше направи. цехове и цехчета и в на-забутанити ви села само и само до имате и друг поминък освен тютюна. На миньорите от Мадан,Рудозем,Злотоград.... се плащаше много повече в сравнение с нашия край,където също сме миньорски град. Изживял съм и тошовото снабдяване - бай Тошо ви снабдяваше със строителни материали с предимство - тухли,цимент,цигли,стоително желязо....За нашата къща се вдигнахме от Северозападнала България да си купим цигли чак в Кърджали. Анадъмо?

    Коментиран от #16, #17, #18

  • 16 Мани Мани !

    2 1 Отговор

    До коментар #15 от "Привилегии":

    Ала бала портокала плюс привилегията да се чанчим 2-3 години в трудови войски.
  • 17 ПРИВИЛЕГИИ - ГРЪНЦИ

    2 1 Отговор

    До коментар #15 от "Привилегии":

    Ако нямаш опит в отглеждането на тютюн, напълно допустимо е, да ти купят балите на по-ниска цена. Работил съм-знам. При прехваления ти Бай Тошо, в нашия край, наложиха ангария за тази култура. Задължаваха всяко семейство да обработва, най-малко, един декар тютюн. Опитнитните гурбетчии от Кърджалийско направиха луди мангизи, а ние, дето си нямахме хал хабер от бране, низане, сушене, елпизиране, си останахме само с хамалогията и спечелените жълти стотинки. Колкото до квотата за студентите, благодарим ти партийо любима, че от 100 човека във вузовете, двама бяха от малцинствата, че и по-малко. Учил съм тогава, интересувал съм се- знам. А в Северо-Западнала България, тогава, биха направили фабрика за цигли, но вашия край е борчески, на път и под път "активен борец", та кой ще бачка в тези мръсни и опасни за здравето производства, като се има предвид, че малцинствата са малко тъдява.

    Коментиран от #19

  • 18 Е...!

    1 1 Отговор

    До коментар #15 от "Привилегии":

    АНАДЪНМУ !
  • 19 Привилегиите

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "ПРИВИЛЕГИИ - ГРЪНЦИ":

    Не се прави на ударен с мокър чорап, ако си от тия по-възрастните. Хайде и аз малко да съм поотглеждал и тютюн,и корнишони,и домати. Имам и роднини по Петричко и Гоцеделчевско. Не нам тия номера. Тютюна се плащаше по различни разценки на българи и турци. Нашия край е борчески и затова бай Тошо не ни долюбваше. На два пъти го ступваха и него го беше страх да се явне в нашия край. В нашия край дотирани цехове и предприятия от държавата ,само и само да има поминък на населението ,никога не е имало. Нямаше и сега няма големи предприятия точно защото Ташо си отмъщаваше.Фабрики за цигли и тухли имаше в Михайловград и по селата в полето,но продукцията заминаваше по вашите краища и затова ни посъветваха къде да идем и да си купим. В снабдяванито,особено през последните десетина години на Тошо също имаше огромна разлика и то не само за строителни материал,но и за битова техника. За твое сведение тухлите за къщата си ги направихме за едно лято сами,вдигнахме я само с двама майстори и робски труд от наша страна. Щом малко си разбирал от тютюн,то тогава май си бил на по-такава.....клатеняшка работа.Щото роднините ми бяха миньори и знаеха как се плаща в Мадан,Рудозем и Златоград и как при нас. Да не говорим пък за постанавлението на Тошо Странджа-сакар - напълни ви гушите Тошо с напълно незаслужени пари.Да не си отварям устата за Ардино как точно кърджалийски турци дофтасфаха да вземат двойни заплати уж живеят на квартири и работа там. Същите Андрешковски номера
  • 20 Турчин комунист

    2 1 Отговор
    По тошово време имаше един виц за най-платените и престижни професии в България...та те бяха - артист,спортист и....турчин-комунист. Ах какви натегливи комунисти бяха турците! И как само клеветеха и за най-невинния виц за Партията и Тошо.