4 Февруари, 2021 10:27 2 670 22

Диана Русинова пред ФАКТИ: Нормално е да се активизират срутища, въпросът е какъв да бъде отговорът на държавата

  • пътна безопасност-
  • диана русинова-
  • срутища-
  • европейски център за транспортни политики

"Сега имахме късмет, че например при това срутване в Искърското дефиле отдолу не е имало кола", каза Русинова

Диана Русинова пред ФАКТИ: Нормално е да се активизират срутища, въпросът е какъв да бъде отговорът на държавата - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Имаме едно малко по-интензивно овлажняване на почвата. Нормално е да се активизират такива срутища, свлачища, падащи камъни по пътищата, в които това традиционно се случва. Искърското дефиле е един от тях. Въпросът е какъв да бъде отговорът на държавата и какво повече биха могли да направят институциите, за да се предотвратят срутвания и да не се стигне до фатален инцидент. Сега имахме късмет, че например при това срутване в Искърското дефиле отдолу не е имало кола. Или имахме късмет, че се е случило през нощта, а не през деня, когато трафикът там е по-интензивен“.

Това каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики пред ФАКТИ. Свързахме се с нея, за да говорим за срутванията на скална маса по множество пътища у нас през последните седмици.

Припомняме, че от началото на годината срутища ограничиха движението по републикански път II-16 Своге–Ребърково заради срутване в района на село Елисейна, платното за Кулата на АМ “Струма” заради срутището при 8-ми километър, път II-59 Момчилград-Ивайловград в участъка Карамфил-Крумовград, път III-107 Кочериново-Рилски манастир беше ограничен в двете посоки, движението по път III-843 Велинград–Сърница временно се осъществяваше в една лента заради срутване в района на разклона за Грашево, движението по 71-ви километър на път II-19 Гоце Делчев-Банско също беше ограничено поради свличане на земна маса, движението по път ІІ-19 Банско-Гоце Делчев в района на Места при 66-ти километър се осъществяваше двупосочно в една лента, същото важеше и за път ІІІ-197 Гоце Делчев-Сатовча в 19-ти километър.

„Един от основните проблеми на Искърското дефиле (бел.: II-16) – водещ, бихме казали, е точно това – падащите камъни. Оттам насетне започват много други проблеми като липсата на почистване на растителността, дефекти и деформации, които излязоха след ремонта, който беше извършен преди няколко години. Истина е, че много трудно бихме могли да прогнозираме, въпреки че има такива методи, с които да прогнозираме къде евентуално има риск от свлачище, за да можем превантивно да вземем някакви мерки, но все още такива мерки не се прилагат в България.

Европейският център за транспортни политики активно работи да помогне на институциите да започнат да ги прилагат. Въпросът е, че всичко това просто отнема някакво време, включително за узряване, разбиране на идеята“, каза още Русинова.

Относно методите за прогнозиране на срутвания и свлачища, тя каза: „Тези методи са свързани с изследвания, обследвания, заснемания, които не са толкова непознати, но в същото време не са и чак толкова познати за съжаление. Много са методите. Доколкото аз разбирам, има желание, върви се в тази посока да се направи анализ оценка на риска. Пътната безопасност обаче се е очертава да е малко като авиационната безопасност – учим се от грешките си. Въпросът е, че авиацията се ползва от много по-малък процент потребители, отколкото са потребителите на пътната инфраструктура и съответно тук цената е доста по-висока“.

На въпроса дали мрежите биха могли да са решение на проблема със свлачищата, Диана Русинова отговори: „Ако говорим за това срутище, което се случи в Искърското дефиле (бел: край Елисейна), няма как тази маса да бъде задържана от мрежа, независимо каква е мрежата. По-скоро трябва да се мисли за други инженерни методи като укрепвания. За да може да се мисли за тях обаче, те трябва преди всичко да се идентифицират. Мрежите са, за да задържат камъни. Те са решение до някаква степен. Когато става дума за по-голямо срутище, те вече няма как да помогнат. Въпросът е да се намери кое решение би било подходящо, какво би помогнало“.

На въпроса може ли например строителният надзор да изготвя оценка на риска от срутвания, тя отговори: „По-скоро бих казала, че няма как да се наблюдава от надзора, защото надзорът е до момента, в който проекта приключи. Надзорът няма как да предвиди дали след 4 година ще падне много дъжд или много сняг и почвата ще стане много влажна. За съжаление това са едни предизвикателства, които ни ги отправя глобалното затопляне. За да можем да им отговорим, трябва да прилагаме нови и по-съвременни технологии. С конвенционалните методи няма да стане“.

„Мисля, че в някакъв момент все пак с общи усилия ще успеем да стигнем до момента, в който тези неща ще се случат. Не за друго, а защото са необходими. Да плащаме с цената на човешки живот, вече е недопустимо. Не трябва да продължава така“, каза Диана Русинова от ЕЦТП в края на разговора ни.


Поставете оценка:
Оценка 1.5 от 4 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Българка

    14 1 Отговор
    Масовото обезлесяване, изсичане на българските гори от дървената мафия, спомагат за свлачищата. Защо ДПС са свещена крава и никой не разследва как техните горски, общинари издават разрешителни за сеч и покровителстват дървената мафия
  • 2 КРАДЕЦ БОКОВ

    5 5 Отговор
    Cимeoн Caкcкoбурггoтcки
    Cимeoн Caкcкoбурггoтcки в интeрвю зa cп. „L’Еurоpео“.
    Aз прaктичecки зaпoчнaх кaтo държaвeн глaвa oщe нa 6-гoдишнa възрacт, a cтaвaйки прeмиeр вeчe гoдини пo-къcнo eдин вид ce caмoпoнижих в длъжнocт. Нo цeлтa ми бe eднa – дa cлужa нa Рoдинaтa, a нe дa cъблюдaвaм личния cи кoмфoрт В КАЗИНАТА НА МОНТЕ КАРЛО !
  • 3 опг гроб видимо разпадане

    10 2 Отговор
    Един геодезист каза в интерв по Евроком, че тиквоча бил дал 100 милиона без търг, без конкурс, на Автомагистрали за геодезическо проучване по Струма и естествено, не е ясно какво са "проучили", но резултатите се виждат.
  • 4 РАДИО ЕЛТО

    9 2 Отговор
    у нас МАФИЯТА СИ ИМА държава
  • 5 БОКОМУТРОВ

    7 3 Отговор
    "Росенец" показа, че има хора над закона
    Това е Бермудски триъгълник, където изчезва законността,
  • 6 ГЕРБ новата нормалност

    8 4 Отговор
    Не е нормално, каквото "построи" Диктатора от Банкя да се срутва !
  • 7 ттт

    8 3 Отговор
    Може ли Диана Русинова да ни раскаже за срутищата (нормално е да ги има) в много по-планинските от България Австрия и Шевйцария.
  • 8 бриго аспарух

    10 2 Отговор
    най-голямото срутище на България започна преди 30г
  • 9 Густо Майна

    7 1 Отговор
    Русинова, 'що не коментираш чисто пропагандният и финансово не обоснован "пробив" на Беклемето! Всеки, който шофира от живково време насам знае, че прохода през 99 % от зимите е затворен януари - април, изключение са случаите при липса на дебел сняг! По откритата билна част на най-високият ни проход с шосе от републикански клас, виелиците, когато ги има зимата са не човешки! Кой капацитет предизборно реши тази простотия в началото на февруари (ясно е кой де)?! До края на март колко пъти още Беклемето може да е в двуметров сняг? И всеки път ли ще хабите десетки хиляди левове предизборно, вместо да ги запазите за качественото му "подстригване" и маркиране на пролет, 'щото лятото не можем се размина от шубраци и клонаци, а поне осева линия не е подновявана сигурно от 13 конгрес на БКП!
  • 10 Перо

    10 2 Отговор
    Срутищата върху пътищата били “нормални”,а върховния успех бил,че нямало коли в момента! Още 2 месеца и криминалната партия ГРОБ ще бъде изметена за винаги!
  • 11 Да бе!

    6 1 Отговор
    Не е нормално, Русинова!
  • 12 Електра

    4 4 Отговор
    И тоя джендър взе да разбира. Що не кажеш, че тия срутища са строени много преди ГЕРБ, или ти плащат да квичиш опорките на импексовата БСПдирастия...
  • 13 Червения Дядо

    3 1 Отговор
    Права си, винаги съм се чудел, какво има долу, топки като Импекса ли, или клитур като СС Момата и Рада дълбоката.

    Коментиран от #14

  • 14 дядо Шишарко

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "Червения Дядо":

    Ко не откъдя накъдя са чудеш бря, не виждаш ли чи тва моме е момче. Чакай, че и аз са обърках, ко излезе ся, че двуполовите наистина съществуват бря.
  • 15 Опааа

    1 1 Отговор
    Въпроса бил какво ще направви държавата,ами кактто обикновенно нова общ. Поръчка за х стотин млн лв и така до края на с вета.
  • 16 Кой68

    2 1 Отговор
    Липсва подръжка на пътната инфраструктура..
    Явно тия дето проектират и строят тези хътища не си разбират от работата.
    Преди време някъде споменаха че нямаме кадри които да са подготвени за да строят и подържат пътищата.....
  • 17 ФЕНИКС

    1 2 Отговор
    Дияна Русинова, не е важен отговора на държавата, а на народния глас "Божий". Управляващите, колкото и да ги обвиняваме, те си вършат работата, и то много успешно. Днес, те сменят памперсите на "великото социалистическо строителство на петилетките". Погледнете от кой тръгва вината? След като търсим виновен, лесно е да обвиниш един за сметка на друг. Кой построи язовирите, кой отсичаше скалите да прокарва пътища в планините? С какво беше заета инженерната мисъл тогава да предвиди, че след години скалите ще ерозират и ще станат опасни за хората и автомобилите? Кой? Кажете, да Ви чуем? Разбира се, че мрежите които се поставят, не могат на бъдат гаранция за сигурност, това е излишно пилеене на пари. Тук не е нужно обрушване, а взривяване в дълбочина поне до 10 метра. Пътя минава буквално на сантиметри от скалния масив, и не е нормално за нас, по вашите думи да има срутища, които могат да отнемат човешки живот. Може би така са мислили и тогава "другарите инженери", Дияна Русинова.

    Коментиран от #18

  • 18 Казуар

    3 2 Отговор

    До коментар #17 от "ФЕНИКС":

    Практиката е да се оглеждат скалните откоси на пътищата и да се обезопасяват. Но това струва много пари.
  • 19 Знайко

    1 0 Отговор
    "... падащите камъни. Оттам насетне започват много други проблеми като ЛИПСАТА на ПОЧИСТВАНЕ на РАСТИТЕЛНОСТА, дефекти и деформации, които излязоха след ремонта..."

    "... има такива методи, с които да прогнозираме къде евентуално има риск от свлачище, за да можем превантивно да вземем някакви мерки, но все още такива мерки не се прилагат в България..."

    Пътищата са строени/проектирани/неправилно и на такива места, че срутвания ще има независимо кой управлява. Проблема е, че държавата не наблюдава опасните участъци от пътищата и не взима превантивни мерки. Вместо да харчи стотици милиони левове за неефективно укрепване на скатове. Кото укрепването на пътя за Рилския манастир. Където няколко седмици след официалното откриване. Укрепващите съоръжения се срутиха заедно със ската който укрепваха. Държавата трябва да изпреварва събитията и превантивно да затваря участъци и да прави контролирани срутвания за да няма жертви.
  • 20 Опааа

    1 1 Отговор
    Въпроса бил какво ще направви държавата,ами кактто обикновенно нова общ. Поръчка за ?стотин млн лв и така до края на с вета.
  • 21 Инженеро

    0 1 Отговор
    Срутва се направеното от Него , но той е невинен , защото населението Го търпи толкова години да краде и да се хвали колко е велик и единствен компетентен експерт по всичко
  • 22 Marinov

    0 0 Отговор
    Госпожо, НЕ е Нoрмaлнo при пo-интeнзивнo oвлaжнявaнe нa пoчвaтaдa и т.п. да има тaкивa cрутищa, cвлaчищa, пaдaщи кaмъни пo пътищaтa, а това може да е само КАТО ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Проблемите са ОСНОВНО в ГРУБИ пропуски при Проектите и Технологиите при Изграждане и Ремонти на Пътищата и съответните Съоражения. Виновните са ЛИЦАТА които са УДОБРИЛИ тези Проекти и Технологий ??? Явно, Далеч сте от много Истини и Реалности е по добре поне да се въздържате да правите такива оценки.