През 70-те години имаше един български балет „Светлината залива всичко”. Сетих се за това поетично заглавие, сядайки да напиша този тревожен текст. Наистина, писал съм неведнъж за това уродливо, за наш срам, за съжаление, родно изобретение, та вече не знам какво още мога да кажа. Но не мога да се примиря. Тези дни минах край две детски градини, и от двете се чуваше чалга. Не издържах! Влязох във втората и направих остра забележка на учителките.
„Не ви ли е срам, извиках?! Да замърсявате слуха на тези малки невинни създания?!” „Защо бе, господине, отвърна ми едната от тях, нека децата да послушат малко музика, да им стане по- весело! Я ги вижте: как танцуват! ”. „Каква музика?! Какъв танц?!, ядосах се аз. Горките! Те наистина се кривяха грозно и смешно като джуджета в турски харем..., но после си спомних стиха на Пушкин „С глупака не спори!” и отминах. От близкото кафене се носеха подобни звуци, после същите в автобуса, в магазина...Чалгата бе заляла всичко! При това гръмко, властно...
Спомних си за едно неотдавнашно предаване – връчването на наградите на т.н. БГ / българско!/ Радио. Радио с претенции за национално, за повдигащо и съхраняващо духа. Беше направо ужасяващо! Да не говорим за елементарната кръчмарска музика/ ако можеше да се нарече музика!/. Текстовете! Те бяха връх на простотията, цинизма и скудоумието.
И за да не бъда голословен, ще цитирам наградата за „най- добър текст”:
„Искам тризонет с шест спални ,
Вътре шест жени скандални
Пет кенефа , Десет плазми.
Всяка по един милион,
Ламбото ми да те дразни,
Да, паркирано е мазно.
Мацката ми да те блазни,
щото е за милион!”
Коментарът е наистина излишен. Тоталното опростачване в днешна България е в разгара си. Няма го другаде в Европа.
У нас, в родината на Орфей и Борис Христов е вече навсякъде. В заведенията, магазините, повечето от радиата, телевизиите, немалка част от вестниците и списанията, та вече е и на други места. Високи, след като се допуска така безпрепятствено до долу.
След като преди време скандалният екс министър- рушител на бг култура и мултак даде държавни / наши / пари за „културен” проект на чалгаджията Митьо Пайнера от Димитровград, след като наследникът му почете Криско с „дупарата” , след като телевизии като БТВ и особено Нова ТВ – с пошлите продукции на Халваджиян - системно и методично опростачват зрителите с всякакъв род чалга предавания, комедийни и реалити -шоута и какви ли не още глупости и простотии като „Биг брадър”, Вип- брадър”, „Фермата”, а културата, дори по- масовата, не елитарната, при тях е почти нежелана, тогава за какво да говорим?
Остава ни само, както писа поетът Добромир Тонев:
„ Дебил и децибел...Така ще стигнем
върха на свойта същност дебелашка.
И паметник на чалгата ще вдигнем:
С глава на Кондьо, с тялото на Сашка!”
А може би Културното ни министерство ще отпусне пари на Пайнера да построи такъв паметник ? В културна България, която академик Дмитрий Лихачов определи като „държава на духа”, чалгата е вече на преден план, на почит – тя е навсякъде, навлиза и в изкуството, в сериозните жанрове, като театъра, в медиите, дори в Парламента, в политиката.
Но думата ми е сега за младите българи. Нашето поколение, на по- възрастните, все пак расна в една нормална културна и звукова среда. Наистина, много опасно и опасно е, че сега младите – още от най- ранна възраст - слушат тази „музика”, с прекалено силни децибели, което води постепенно до влошаване на слуха, убива нервни клетки, влияе зле върху сетивата, здравето, интелекта.
Голяма вреда нанася и използването на слушалки. Но това е тема, за която трябва да поговорим отделно. Лошото е и това, че децата и младите се отдалечиха от истинските стойности в културата и изкуството, особено в музиката. Те вече не знаят кой е Бетовен и кой е Пучини. За тях операта е нещо смешно, те не растат в една грозна, креслива, агресивна звукова среда. Да, сетивата им загрубяват, а това е опасно и за душата им. За тях в най- ранна възраст трябва да се открие света на Моцарт, Росини и Вивалди, да се облагородят, възпитат с добра литература и музика.
Тук важна, решаваща е ролята на семейството, на родителите, на учителите и възпитателите от детската градина и началното училище. За съжаление, неведнъж съм влизал в детски градини, където учителките, вместо детски песни, фолклор и лека класика, пускат на децата шумно диско с неподходящи, да не употребявам друга дума, текстове. А навън звуковата среда към тях е още по- агресивна – в магазина, в трамвая, навсякъде.. Особено вредна и опростачваща е рап музиката, ако изобщо тук можем да употребим тази свята дума „музика”.
Виковете и подскоците, циничните текстове и неприличните движения на чернокожите гамени от Харлем, за съжаление, и наш срам, нахлуха и у нас, влязоха дори и в националните медии. Появиха се дори „рап звезди” като въпросния Криско, широко представяни и рекламирани по медиите. Приятелят на министър Ало- Банов.
А пораженията са вече налице: И децата ни растат некултурни, груби, агресивни, без уважение към по- възрастните, говорят зле, обличат се небрежно, зле, подражават във всичко на тези свои „идоли”. Вече можем да срещнем на улицата малко момичета, облечени неприлично, с тежък грим и татуировки, които се бият с момчета, ругаят, говорят цинизми и дори псуват и се движат, слушайки тези грозни, отвратителни ритми от джунглата.
Чалга на концертния подиум, чалга по телевизията, дори в театъра, чалга в много от медиите, чалга в политиката и парламента...И докога? Явно, че това е една от опорите на ГЕРБ, партията, която напълно съсипа и опростачи България.