В последните дни на 2021 г. министърът на външните работи Буяр Османи информира журналистите, че през декември 2020 г. е получил предложение от тогавашната си българска колежка Захариева за прекратяване на блокадата на преговорите ни с ЕС. Той каза, че в документа, който трябваше да подпишем, има две неприемливи точки. Едната беше, че "македонският език произлиза от българския", а другата, че "македонската нация е създадена на основата на българската, в опитите за освобождение от Османската империя" (според Канал 5, в новините на 29 декември 2021 г.). Османи не каза, но това вероятно е трябвало да е някакъв вид анекс към споразумението за (не)приятелство... Според Канал 5 Османи оцени, че и двете страни имат спор!
Възможно ли е човек на тази позиция да не разбира, че нямаме спор с България? Особено за това кои сме и на какъв език говорим. Точно обратното, на базата на техните фантасмагорични исторически комплекси, София води ожесточена война срещу Македония, а ние сме жертва на класическа агресия. Това е правилната квалификация. Всички останали дават напълно погрешна представа какво точно се случва. Спор щеше да има само ако македонската нация и език наистина бяха измислени от Тито и Коминтерна и София сега настоява да го потвърди, а ние не сме съгласни. Основната задача на дипломатите е да дефинират точно всяка ситуация. Или да го приспособят към интересите на собствената си страна. Османи прави точно обратното. Тази негова оценка напълно обезценява международното положение на Македония, а основната му задача и дълг е да го изгради и укрепи.
Начинът, по който Османи се отнася към скандалното българско предложение, от друга страна, е изключително аматьорски. На първо място, според основните и не само дипломатически, но и политически обичаи, ако искате неписани закони, такъв унизителен и обиден документ - не се приема. Най-малкото той се връща на мястото, евентуално се хвърля на масата и се прави подходящ изключително остър коментар. Ако имате реален политически капацитет и осъзнавате своята отговорност, това се разкъсва в присъствието на този, който се осмели да ви го предаде, защото е дълбока обида за вашата страна. Ако не го направите, вие показвате, че нямате нищо общо с дипломацията. Вие демонстрирате желание да говорите за подобни глупости, което означава готовност да ги приемете. Плюха ни в лицата, а Османи сигурно се е усмихнал приятелски и добронамерено. Всичко, което Османи каза пред пресата, е катастрофално погрешен и срамен акт от името на Македония. Още когато бе получено неприличното предложение трябваше веднага да информираме българската страна, че това е обидно и ние го отхвърляме с възмущение и поради изключителната и неприемлива враждебност прекратяваме всички по-нататъшни контакти.
Тези събития трябваше незабавно да бъдат докладвани във Вашингтон и Брюксел, като се подчертае, че проблемът трябва да бъде решен от самия ЕС, а не от Македония, защото това е класическо изнудване. Поискахме приемане в Съюза, те отговориха, че сме изпълнили необходимите критерии, а блокадата, която поставя България, е тяхно предизвикателство, а не наше. Българските искания трябва да бъдат решени според техните б.р. на Брюксел/ стандарти и да се определи позиция по отношение на нашето искане. Нека ни поставят условия. Трябваше да се подчертае, че Македония вече няма какво да търси в София. Една достойна държава, с професионалисти, които имат поне минимални познания по дипломатически практики и техники, го прави. Всичко останало, което последва, само показа, че ние не сме държава, поне не и македонска.
Коментарът е публикуван в "Нова Македония"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КОТарАК
10:31 12.01.2022
2 Пич
10:31 12.01.2022
3 ТаУмВзе
Коментиран от #11, #18
10:31 12.01.2022
4 Диамантената ръка
Коментиран от #73
10:34 12.01.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Българина
10:36 12.01.2022
7 Киро питоня
10:37 12.01.2022
8 Поредния
Коментиран от #9
10:41 12.01.2022
9 Само да допълня
До коментар #8 от "Поредния":
Предлагам да се учреди награда с която да се награждават най-добрите учители по български език на името на Гоце Делчев!!!! Примерно: медал Гоце Делчев за принос в развитието и разпостранението на Българския език!!!!!!10:48 12.01.2022
10 Ти си
Коментиран от #52
10:51 12.01.2022
11 ТаУмВзе
До коментар #3 от "ТаУмВзе":
Ако имахме Политици, директно на тия коч шмайзери от европеистан им се казва - Приемаш маке от Мелмак, а ние НАПУСКАМЕ! Но няма да е Никога!10:53 12.01.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 комунистче
10:54 12.01.2022
14 пламен
10:55 12.01.2022
15 Българина
10:58 12.01.2022
16 Любопитен
Коментиран от #63
11:00 12.01.2022
17 Македонците
11:00 12.01.2022
18 Ще има и още
До коментар #3 от "ТаУмВзе":
Напротив. Нека се публикуват. Нека се вижда за какъв исказ става въпрос. Нека се знае , че този език се използва всеки божи ден без изключение в македонските медии. Казвам го по повод , че вчера един кон - бивш президент се възмущаваше от исказа в българските медии.А иначе - това е езика на върхушката, която е обсебила тази държава и която може да легитимира себе си единствено чрез българофобия.
Коментиран от #26
11:01 12.01.2022
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Александър Македонски
Коментиран от #22
11:01 12.01.2022
21 баста
11:02 12.01.2022
22 Някой
До коментар #20 от "Александър Македонски":
Да му каже на Христо че и за езика няма спор нищо чете на югозападния български диалект му викат че е бил отделен език. Да си му викат както искат11:03 12.01.2022
23 Веселине
До коментар #19 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Ограмоти се малко Тито не е евреин а Хърватин11:05 12.01.2022
24 Българина
11:08 12.01.2022
25 Браво
11:08 12.01.2022
26 Ще има и още
До коментар #18 от "Ще има и още":
По повод възмущението на коня - бивш президент, нека добавя само , че същото беше тутакси пре-публикувано в македонските медии, точно както и всички подобни мнения, изразени от неолибералните "полезни идиоти". За разлика от това нищо подобно не можете да прочетете в която и да е било македонска медия - единни са като юмрук. За българите не, но за тях случващото се наистина е със статут на война .11:09 12.01.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Тито
До коментар #19 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Не е сърбин в Хърватия Освен това той не е фашист а е антифашист. Борил се е с почит и 200-хилядна армия срещу хитлеристката окупация на Югославия Тито не е безгрешен както всяко правителство което води война понякога се стига до престъпления11:13 12.01.2022
29 Ивайло
Коментиран от #39, #50
11:13 12.01.2022
30 НЯКОЙ
11:14 12.01.2022
31 Тито
До коментар #27 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Не е сърбин и не в фашистВъпреки извършените престъпления напразно му се повдигат и прегрешения които не е извършил
11:15 12.01.2022
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Луно
11:19 12.01.2022
34 МАЛКА пенсИЯ
11:21 12.01.2022
35 Македонски
До коментар #19 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Фашист Тито хахахха ахаахахах... Абе Тито нели ви изгони вас заедно с Хитлер и Мусолини от Балканов бе хахахахах,крадеца казва држте крадеца!блгарска рабпта хахаахаКоментиран от #60
11:24 12.01.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 ABC
11:26 12.01.2022
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Google
11:40 12.01.2022
42 Хаберий
Всичко в Македония е българско от памтивека, като се започне с нейното име.
11:41 12.01.2022
43 Калбо
До коментар #40 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Много малко хора може би знаят защо така се е получило със северна Македония защо Сталин даде Македония , Тито беше много хитър играчи лавираше между Съветския съюз и запада запада му се подмазваше и също така и Сталин и му даваха възможност да си прави всичко каквото си искаше затуй Сталин му даде Македония да му затвори устата и още някои други територии към СърбияЗатова запада си затвори очите за геноцида над българите в Македония и също така и руснаците защото всеки искаше той да бъде към тяхната страна а той лавираше между двете влиятелни сили
Затова ходих а по света където си поискаха бяха свободни и същевременно бяха социалистическа Югославия
11:44 12.01.2022
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Ами ...
11:59 12.01.2022
46 не може да бъде
12:15 12.01.2022
47 Брабинеца
лошото е ,че си присвояват историята на баба ми и дядо ми и си я присвояват като тсигани комшийски кокошки.
12:17 12.01.2022
48 Михал
12:21 12.01.2022
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 ще има и още
До коментар #29 от "Ивайло":
Точно това "нищо" те наричат - мултипреспектива. Демек - за теб това което виждаш може да е сламена колиба НО погледнато "научно-мултипреспективно" ( както гледа МАНУ ) това всъщност е небостъргач - от гледна точка на мравката да речем. Та така...12:29 12.01.2022
51 ....
12:30 12.01.2022
52 Пешо
До коментар #10 от "Ти си":
И на Белград!12:36 12.01.2022
53 Перо
12:44 12.01.2022
54 Ванче
12:50 12.01.2022
55 отегчен
12:54 12.01.2022
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Факти, как
13:02 12.01.2022
58 БашМайстора
Абе северно мЪкедонците дека четата тук,един бърз въпрос,
Има Олимоийски игри от 1896 г,до ден днешен БЪЛГАРИЯ е във топ 20 по спечелени медали,та въпроса ми е много прост като за съседите северджани,щот като сте толкова "стара" нация за първи път участвате 1996,разбирайте 100 г след първите игри.?
Прост въпрос за прости северджани.аде който ми отговори печели БЪЛГАРСКА близалка,с червен връх.
13:24 12.01.2022
59 да допълня само
До коментар #40 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Че Жуков е бил талантлив пълководец, хвърлял без милодт човешки материал в най-жестоките битки..за това няма спор. Но, я се поинтересувай, след края на войната, когато Сталин почва да го репресира по подозрение че е заговорничил, при обиска на вилата му са иззети ТРИ (3) вагона с крадени вещи от Германия- от картини и,бижута до тенджери и чинии. И това го казвам не аз, а самите рушляци. Има достатъчно доказателства за това. Факт е, че все пак се е разминал само с конфискация, докато ако е бил обикновен човек да са му взели главата немедленно/ Т.Е- великия пълководец се оказал най-обикновен мародер.13:31 12.01.2022
60 Б. А.
До коментар #35 от "Македонски":
Българската армия, заедно с Трети Украйнски фронт освобождават Вардарско и Сърбия, стигат до Австрия, като се бият и след 9 май. Имаме 37 000 убити и ранени. Каква история сте учили в училище ? Очевидно фалшива.14:23 12.01.2022
61 Явор
15:02 12.01.2022
62 Запознат
15:15 12.01.2022
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 РСМ е държава от 1992
Коментиран от #67
15:39 12.01.2022
65 Жан
15:42 12.01.2022
66 СПАРТСК
И всъщност защо обиждат на татари !?!? Ако разберат истинските татари, че ги ползват за обидна квалификация...!?!?
15:48 12.01.2022
67 Перо
До коментар #64 от "РСМ е държава от 1992":
Държава е от 1993 г.,когато е призната от ООН и вече има 28 г.история! Преди това е била БЮРМ,а по-рано,част от държавата СФРЮ. Този дърт пръч кога е бил дипломат,та дава акъл и кой е бръснал измислената мижава държава за да си предава някаква тежест. Обикновен македонист и УДБаш!16:09 12.01.2022
68 867
Дядо Ристе не е капо, пообиколи света като дипломат на бивща Югославия, на вверните кучета Тито подхвърляше някоя мръвка.
16:15 12.01.2022
69 Христо от Ерусслим
е българска.Има и друга истина, нали си кос коджамити ,,дипломат,, Русия сърбия ,новакович ,македонизма..Титовия комунизъм и червения интернационал те са другото безумие.Чета ти писанието.По ограничен и невъзпитан ,дипломат не съм слушал.Дори младока Османи е класа над тебе.Не излагайдипломсцията.Хайде със здраве.
16:19 12.01.2022
70 Ицко Динков
16:39 12.01.2022
71 Перо
16:44 12.01.2022
72 Ицко Динков
Коментиран от #76
16:47 12.01.2022
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 ComfortablyNumb
До коментар #44 от "Веселинъ ЕГН 7112136860":
Веселине същото съм го писал много пъти. Правилния ход за България след 44 г. е бил да влезе във Югославия дори с цената на отделяне на Пиринска Македония от нея. Това от една страна изглежда като предателство но от друга е единствения начин да защитим българския характер на Македония защото пада желязна завеса и "македонците" остават оттатък. Тогава в тая по голяма Югославия властовия център е щял да се размие между три големи части България , Сърбия и Хърватско. Даже си мисля че българите след време бихме взели връх ако стоим заедно с "македонците" и хърватите са близо .... Нито Тито нито някой друг ще има възможност да македонизира българите в федеративната република, македонския език не се създава ... и когато дойде края на соца България и Македония излизат заедно от Югославия и създават конфедеративна република ... Дори не е сигурно че сърбите ще посмеят да направят всички войни който сториха 90-те години историята става друга и много по добра за нас българите ... Прав си Сталин убива Димитров , но заверата с Тито е развалена преди това защото сърбите по типичен нагъл техен начин поставят неприемливи условия за влизането в съюза - най общо казано третиране на България като победена държава , нищо че самата българската армия освобождава Белград (и Скопие) от фашистки плен ... Като го пиша това не съм комунист и не понасям сърби но това е било правилния ход 44 г.Коментиран от #81
18:53 12.01.2022
76 ComfortablyNumb
До коментар #72 от "Ицко Динков":
Просто не си прав на практика ВСИЧКИ в Македония ни мразят .Колкото са по млади и образовани повече ни мразят ... Отворете ги тия очи за това са тия статии. Ако не бяха такива настроенията в РСМ , която се управлява строго популистки като България - каквато искат хората това получават, никой няма да публикува такива автори ...18:58 12.01.2022
77 Батан
19:01 12.01.2022
78 дддд
20:09 12.01.2022
79 ИМПЕРИАЛИСТ
22:04 12.01.2022
80 Българин от Западните покрайнини...
20:31 14.01.2022
81 Роко
До коментар #75 от "ComfortablyNumb":
Приятелю Югославия има един властови център и той е Белград (раковото образование Югославия е създадено с цел да запази сръбската власт създавайки илюзия за някаква автономия на републиките с цел потушаване на между етническите конфликти, а те са неизбежни на една територия живеят няколко народности с различна култура, религия и манталитет като власта е дадена в ръцете на народността която е най - изостанала културно). Решението да се създаде македонска нация е взето още през 1942 година от големият "приятел" на България Йосиф Висарионович Джугашвили по известен с криминалния си псевдоним Сталин (и той както всички руски и съветски царчета неистово е мразел българите и всичко българско). Влизането на България в Югославия нямаше да промени съдбата на българите във Вардарска Македония единствено тяхната съдба щяха да повторят и тези от Пиринска Македония.00:49 16.01.2022