Last news in Fakti

22 Април, 2023 10:07 971 11

Мистификацията на представителната демокрация

  • мистификация-
  • представителна демокрация

Но ситуацията не е без изход в полза на българския суверен като първичен държател на властовия потенциал. Просто е целесъобразно да бъде установена рационална система за контрол върху сферата на държавното управление. За изпълнението на тази задача е наложително да бъде премахнат чл. 67 от конституцията, по-точно част от неговата алинея 1, според която: „Обвързването със задължителен мандат е недействително“

Мистификацията на представителната демокрация  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Още древните гръцки философи са били наясно, че единственото колективно благо на активната единица е самата тя. Обединен от обща Култура, управляван от Организация, всеки народ представлява такава единица. Тази Организация формулира решенията от името на всички членове на обединителната единица, включително при определянето на материалните и нематериалните условия, необходими за съществуването на отделните индивиди. И ако посредством своята Организация тази активна единица се обявява за суверенна, т. е. непризнаваща външен, по-висш авторитет, то тази активна единица се легитимира като политическа.
Дали и доколко българският народ понастоящем представлява активна политическа единица?
За да има активна политическа изява, българският народ би трябвало да притежава ефективни контролни функции върху управленската сфера. По този начин и по никакъв друг би могло да се осигури съответствие между дейността на властприлагащите в трите сфери: законодателната, изпълнителната и съдебната, и волята на народа.
Несъмнено е, че при сегашните условия на високоскоростни обществени процеси, приложението на принципа за управление на държавата чрез пряка демокрация е твърде ограничено. И не само на нея. Също и на делиберативната демокрация (система за предварителни обсъждания на управленските решения), както и на парципаторната (демокрация на участието).
Но ситуацията не е без изход в полза на българския суверен като първичен държател на властовия потенциал. Просто е целесъобразно да бъде установена рационална система за контрол върху сферата на държавното управление. За изпълнението на тази задача е наложително да бъде премахнат чл. 67 от конституцията, по-точно част от неговата алинея 1, според която: „Обвързването със задължителен мандат е недействително“.
Приложението на тази норма изцяло предпазва народните представители от носенето на каквато и да е отговорност от тяхна страна при неизпълнение на поетите ангажименти пред избирателите.
В настоящия ни основен закон липсва гаранцията, че гражданите могат да оттеглят делегираните властови пълномощия от лицата, които не са оправдали очакванията им. Затова е императивно наложително да бъде заменен с нов, който съдържа в себе си правното положение за оттегляне на делегираните властови пълномощия по време на съответния мандат. Чуждестранният опит, който съществува в тази област, доказва, че при разумно дефиниране на съответния конституционен член, не съществува риск системата за държавно управление да се трансформира в охлокрация – управление на тълпата.
Например основният закон на Венецуела постановява, че след изтичане на две години от заемането на дадена изборна длъжност, по искането поне на 20 % от съответното електорално тяло, е задължително да бъде проведен референдум дали лицето, заемащо поста, да бъде отзовано или да го запази. За отзоваването му е достатъчно просто мнозинство от действителните бюлетини, тоест вотът на неодобрение да е 50 % плюс един глас. Такъв референдум може да бъде извършен само веднъж по време на конкретен мандат.
В 18 от 50-те щати в САЩ гражданите също имат право да отзовават своите избраници в щатските законодателни събрания и от други щатски изборни длъжности, включително от губернаторския пост, по време на протичането на самия мандат. Между тях е най-населеният щат Калифорния с 39 250 017 души (2018 г.), на първо място със съвкупния си брутен продукт в размер на 2 600 млрд. щат. долара. Годишният доход там на глава от населението е 55 987 щат. долара. Тази информация е напълно достатъчна, за да стигне непредубеденият читател до заключението, че правото на калифорнийските граждани да отзовават своите избраници съвсем не е довело до разруха и погибел на техния щат. Още по-малко е причинило демографска криза, като се има предвид, че само за периода 2010–2016 г. средногодишният темп за нарастване на калифорнийското население с 5,4 %.
Именно в този щат механизмът на отзоваването се е появил през 1903 г. за първи път в САЩ, и то на местно ниво. Тогава възможността за отзоваване е записана в конституция – конституцията на Лос Анджелис. Още на следващата година то е приложено на практика, в резултат на което за първи път в историята на Съединените щати е отзован изборен служител – общинският съветник Джеймс Дейвънпорт, заради корупционна обществена поръчка.
На ниво щат първи въвежда отзоваването Орегон през 1908 г. Последният щат в тази листа засега е Минесота, приел конституционна разпоредба за отзоваване през 1996 г.
Отзоваването на лица, заели изборни длъжности в САЩ, е най-рядко употребяваният механизъм за пряко участие на гражданите в упражняването на власт. Показателно е, че при наличието на икономически кризи неговото имплементиране зачестява.
Нормативно условие, което прави възможно възвеждането на процедурата за отзоваване, е че отзоваването е механизъм, приложим единствено при мажоритарен избор.
Мирната революция чрез отзоваване е изцяло изобретение „made in U. S. A.“. Ако гражданската законодателна инициатива и референдумите са възприети в САЩ от практиката на държавно управление в Швейцария, то философията на отзоваването пониква върху територията под петдесетзвездния флаг. Съображението за неговата поява е елементарно, но е изцяло плод на здравия разум: „Откъде-накъде хора от корпоративния мениджмънт, а също и ръководители от неправителствения сектор биват уволнявани всеки ден, а не чак след изтичането на 2, 3 или 4 години (каквато продължителност имат мандатите на изборните длъжности в САЩ), за неправомерни или безотговорни действия?“ „Избирането на обществен пост за определен срок е привилегия, като се дава от избирателите, но която също така трябва да може да бъде оттеглена от тях, когато се налага“, аргументира необходимостта от наличието на механизъм за отзоваване Кърт Вебер, вицепрезидент на орегонския Институт за публични политики „Каскейд“.
Инициирането на отзоваване обикновено е обвързано с преодоляване на доста по-високи прагове (брой подписи), отколкото инициирането на другите форми на пряко участие на гражданите в държавното управление – референдума и гражданската законодателна инициатива. Подобно на ограничението, залегнало във венецуелската конституция, че по време на един мандат може да бъде проведено само едно допитване за отзоваване, и в САЩ по-високите прагове за набиране на инициативни подписи за процедура за отзоваване, са установени с оглед отзоваването да не се стартира при несъществени поводи, както и да не бъдат дестабилизирани институциите.
Досега в САЩ са правени повече от 5000 опита за отзоваване. Повечето от тези случаи (3/4) са на местно ниво – за сваляне на доверие от общински съветници и членове на училищни бордове. Де юре отзоваването на местно ниво се допуска в 29 щата (според някои източници 36). Реализирането на механизма за отзоваване на щатско ниво е значително по-трудно, но затова пък притежава далеч по-голям потенциал за политически промени.
От установяването на законова процедура, досега в САЩ са се състояли три референдума за отзоваване на губернатор на щат, в резултат на които са отзовани двама губернатори, а третият оцелява.
Отзоваването на законодатели от щатските конгреси се случва рядко, макар и доста по-често от отзоваването на губернатори. Между 1913 и 2008 г. само 20 инициативи за отзоваване са достигнали до референдум. Към 2012 г. този брой нараства на 36. От този брой законодатели, чието отзоваване е било подложено на гласуване, отстранени са били 17, един е подал оставка, а 18 са запазили постовете си.
Важното е, че все пак потенциалната възможност за отзоваване на лица, заемащи публични длъжности чрез избори, съществува за една част от населението на Съединените щати. Така тя има шанс за резултатна политическа активност в сферата на контрола върху държавното управление в мандатните периоди. От каквато възможност българският (псевдо)елит преднамерено лишава първодържателя на властта – пълнолетното неуправленско мнозинство в нашата страна.

* – Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България


Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Пич

    5 0 Отговор
    Явно или разните акълии са прости , или са страхливи , и не се осмеляват да назоват истинската система на управление в България !!! Като незнаете , аз ще ви кажа ! Не се едемокрация , а правилното е да се нарече - клептоманокрация !!!
  • 2 ГЕРБЕРУНГИЯ

    1 1 Отговор
    Да скрием Тиквата за 60 секунди и да видим какво ще стане. Може да им легнем на убавците
  • 3 Край

    6 0 Отговор
    Всичко това добре НО автора не ви е казал най-важното. Можеш да отзоваваш депутат само ако си го избрел с МАЖОРИТАРЕН ИЗБОР в два тура. Т.Е ако това е вашия депутат. Ако си гласувал за партиина листа като сега - какво ще отзоваваш - партията ли. Демокрацията е възникнала с мажоритарни излбори и без тях тя е невъзможна. Направихме менте демокрация. Демокрацията е свобада - не се подарява а се завоюва. Подарено ни е имитация на демокрация.
  • 4 Борец срещу корупцията

    1 1 Отговор
    Това е таткото на Делян Пеевски !
  • 5 Възрожденец

    5 1 Отговор
    Парламентарен циркус. Боко се моли така жално на ПП да съставят правителство за да не го тикнат в панделата. А от Губернаторята са дали вече ултиматум, така че ПП много скоро ще клекне. Хубавото е, че до 6 месеца Герб и ПП ще се изпокарат отново. Да се надяваме, че при следващите избори Възраждане ще скочи с 10 %, а не само с 5%.
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    3 0 Отговор
    Нито е ПРЕДСТАВИТЕЛНА-
    при гласували 40%
    за назначени за избиране ❗
    Нито е ДЕМОКРАЦИЯ-
    след като
    НЕграмотни,
    НЕживевщи в България,
    НЕзнаещи български,
    НЕплащащи данъци,

    Коментиран от #7

  • 7 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    гласуват "за бъдещето на страната " ❗
    А броенето на гласовете става
    " В тъмната стаичка" ❗
    И пак 80% от протоколите са
    " коригирани" считайте
    ПОДПРАВЕНИ ❗
  • 8 така ли

    1 1 Отговор
    За тиквата едно ъгалче в НС да е на ръка!Той се сръчен с козируването!А миризливата ще му чисти потта ,като пуска Вота !и водата на казанчето....
  • 9 Що е социализъм и защо няма почва у нас!

    1 1 Отговор
    За пръв път се съгласявам (само донякъде...) с г-н Кънчев. Да, избирателите трябва да имат и обратната възможност -- не само да избират, но и да отзовават. Но че това може да стане само при мажоритарен избор. Т. е., в Р България се отнася само за кметовете и за президента.
    От друга страна, авторът е парадоксално прав в твърдението си относно несъвършенството на демокрацията; да, това безспорно е така, но пък несъвършенството на демокрацията е в самата и същност -- тя затова е процес, а не продукт. И този демократичен процес включва всичко, което може да способства да бъде постигната главната цел: управление от народа, за народа и чрез народа! Така че и делиберативната демокрация, и демокрацията на участието, и референдуните като съвременна форм ан пряка демокрация са си в пълна сила, и никак не са компрометирани (както се опитва да ни внуши др. Кънчев). Подозирам, че г-н другарят пише подобни неща с цел да ни покаже колко по-добре би било да заменим тази несъвършена и дори неестествена демокрация с нещо къде по-нормално и близко на човешката природа като една здравословна авторитарна диктатура, например. Друго нещо си е здравата ръка на властта, която не се церемони с някакви демократични глезотии; щом някой от упълномощените с власт не слуша или пък върши нередни неща, направо го отстраняваме -- и проблемът е решен! И народът е доволен, и грешникът е за пример на други, ако се съблазнят.
    Да, др. Кънчев, знаем какви са Вашите пристрастия: Спарта Ви е н
  • 10 Що е социализъм и защо няма почва у нас!

    1 1 Отговор
    Да, др. Кънчев, знаем какви са Вашите пристрастия: Спарта Ви е на сърцето, разкапаната демократична Атина какво е дала на света -- някакви там камъни и разните философи. На които и Вие се позовавате, но все Ви тегли към колективистките Платонови утопии, които са имали за модел тъкмо първообраза на всички европейски тоталитаризми: военизираната евгеническа Спарта. Кажете си най-накрая и не се крийте зад псевдофилософски спекулации...
  • 11 Матей преображенски

    1 0 Отговор
    Тинтири-минтири и словоблудства.Нашата страна в момента е най-пропадналата американска колония,ако изключим Украйна.Значи първо трябва да се стремим към отхвърляне на колониалния диктат и впоследствие властта за да се стабилизира и от там и цялата държава,трябва властта да се съсредоточи в едни ръце.В древния Рим е имало институцията на временната диктатура.В повечето бивши американски колонии в Латинска Америка има президентско управление и народа действително избира своя закрилник,буквално.Ако президента не се грижи за паството си,реално и последователно,веднага бива смъкнат и на негово място се издига нов ,по същество народен трибун.Подобна институция е възникнала в римския сенат,пълномощен народен трибун,който да защитава правата на плебеите.Ярък пример от последно време е Венецуела,която се отскубна от американските окови и народа им е в много по-добри позиции отколкото по-рано,сега социалната политика е на първо място,държавата се грижи за бедните,не ги оставя да мрат като мухи и да вегетират в престъпния свят ,сътворен по образ и подобие на щатите.