14 Септември, 2023 06:00 3 568 27

Как преподаваха история в училищата на ГДР и ФРГ

  • фрг-
  • гдр-
  • ссср-
  • германия-
  • история-
  • пропаганда-
  • учебници-
  • студена война

Историята е сложна материя и твърде лесно може да се манипулира и превърне в идеологическо оръжие

Как преподаваха история в училищата на ГДР и ФРГ - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Повече различия, отколкото съвпадения показва паралелният анализ на учебниците по история, по които са учили навремето учениците в двете разделени части на Германия - ФРГ и ГДР. Този извод правят двама историци, с които ДВ разговаря – Волфганг Хасберг, професор по средновековна и най-нова история в Кьолнския университет и Петер Йоханес Дросте, председател на Съюза на учителите в Германия.

Критично мислене срещу исторически материализъм

Големите разминавания се дължат на твърде различния подход. Ако в Западна Германия целта е била да се формира осмислен и критичен подход към историята, в Източна Германия е преподавана история по модела на класическата хронологична историография, с основен акцент върху достиженията на ГДР. Както посочва още проф. Хасберг, в учебниците на ГДР и разделите за социализма се е отделяло основно внимание на марксисткото учение и историческия материализъм.

Неговият колега Дросте пък дава пример с две събития: първото въстание срещу властта в социалистическата държава на 17 юни 1953 година и построяването на Берлинската стена. В ГДР тази стена беше наричана "антиимпериалистически отбранителен вал", а в Западна Германия на стената, разделяща източната и западната част на Германия, се гледаше по съвсем различен начин, отбелязва той.

Разказ, основаващ се на автентични източници

„Ние на Запад нямахме централно спуснат план кои събития да преподаваме и обсъждаме. Най-късно през 1970-те години беше възприет следният подход – историята да се изучава основно на базата на исторически източници. Ето защо в западните учебници има много повече източници. Някои книги се състояха основно от изброяване на източници, което дори създаде известен проблем – историята на практика не се разказваше“, казва проф. Хасберг. Двамата с Петер Дросте са разработили първите учебници по история за новите източни провинции след падането на Берлинската стена. „Дори само обемът на изучавания исторически материал показваше, че в ГДР основно място се отделя на социализма – около половината от учебниците по история беше посветена на тази тема“, спомня си Дросте. „Във ФРГ беше различно: разказите за социализма и комунизма разглеждаха развитието на процесите - как е започнало всичко, за "Манифеста на Комунистическата партия", за Карл Маркс. В ГДР социализмът беше отделен предмет, който доминираше и в часовете по философия“, посочва той.

Професор Хасберг твърди, че на учениците в ГДР им е било по-лесно в часовете по история: „В ГДР се изучаваха понятията на историческия материализъм и особено след 1970 година, учениците знаеха с какви срокове разполагат за отделните теми. Можеха да наизустят, ако искат, въпросния материал. Беше по-лесно не само за учениците, но и за учителите“, уверява преподавателят. И още една съществена разлика посочва той: доминираща в западните учебници по история е била темата за националсоциализма, а в източните – историята на ГДР. А колегата му Дросте добавя още един щрих: във ФРГ пазарът на учебници е бил силно диверсифициран – имало е 50-60 различни учебници по история, докато в ГДР той е бил един-единствен за съответния клас.

Пропаганда в учебниците?

„Ако под пропаганда разбираме държавна идеология, то и учебниците по история в Западна Германия не бяха лишени от пропаганда“, категоричен е Петер Дросте. Но там, разбира се, въпросът опираше до демократични ценности. И в този смисъл това беше в реда на нещата, допълва той. За разлика от това в ГДР държавната идеология беше критерият, от който зависеше дали даден учебник ще бъде одобрен или не. Всичко в него – от съдържанието до конкретните задачи – трябваше да бъде в синхрон с държавната идеология. Проф. Хасберг добавя, че в ГДР на пропагандата се е е гледало като на нещо положително. Затова за него е съвсем естествено, че и учебниците по история „бяха 100 процента пропаганда“. Освен това „за учителите в ГДР имаше специална методология за преподаване на материала“, припомня той.

Противостоенето между Изтока и Запада също е било тема в учебниците по история. „В ГДР се наблягаше върху създаването на образ на врага, докато на Запад бяха изградени свободни и демократични структури, които не изискваха непременно съществуването на някакъв враг“, казва проф. Хасберг. В западните учебници имаше глави, посветени на ГДР, но наративът не беше как да победим тази държава, казва на свой ред Дросте. „ГДР беше факт, такава държава съществуваше, но тя не беше централната тема. В ГДР беше различно: на хората трябваше да им бъде даден задоволителен отговор защо не могат да пътуват на Запад и да си създадат сами представа. Това беше голям проблем“, допълва той.

За табутата в учебниците

На въпрос дали в учебниците на ГДР историята е била фалшифицирана професор Волфганг Хасберг казва: „В ГДР до 1970-те години нямаше никакви биографии на личности в учебниците, дълго време от тях отсъстваше и цялата история на Прусия, например, защото тя трудно се съчетаваше със социалистическите идеологеми. Ако се вгледате внимателно, можете да откриете примери за табута и на Запад. Например националсоциализмът не беше ключова тема. А също и колониализмът. Свидетели сме на стесняване на пространството за дискусии по тези теми. В учебниците на ГДР пък се представяха основно антифашистките настроения, а собствената история се разглеждаше извън фашизма и никога не се говореше за отговорност. Историята може да бъде оръжие, тя изисква от нас да бъдем отворени към други култури. В ГДР това просто не беше възможно, защото държавата беше заета с това да легитимира съществуването си и всяко алтернативно мнение се възприемаше като атака срещу нея“.

Автор: Марина Борисова


Поставете оценка:
Оценка 3 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дядо Гъдю

    16 6 Отговор
    А сега да ми кажат какво са учили? Гоце Делчев Яне Сандански Самуил българи ли са, или и те са учили по Коминтерна? И наистина ли Александър Македонски е бил грък, което от само себе си показва че е от другия бряг!
  • 2 да бе

    32 14 Отговор
    Дрън, дрън, дрън...
    Видяхме до къде е довело образование, основано на западно критично мислене- приемат за нормално да ги бодат с недоказани субстанции, слушат само правилните медии, в чест на зеленясването са готови да стоят гладни и на студено, без въобще да се замислят, че това зеленясване унищожава много по-бързо планетата, веднъж не чух някой много научен да анализира да спомене за консуматорското възпитание, за проблемите с евтините и некачествени стоки, които увеличават многократно замърсяването, къде са програмите за залесяване, аман от,,разсъдливи ,, западни ценности.

    Коментиран от #12, #17

  • 3 Да знайш

    26 10 Отговор
    Вс дума на американските пропагандисти е лъжа. Идва нов свят - честен и справедлив!
  • 4 българин

    18 26 Отговор
    Знам само, че нашата история беше тотално променена от комунистите....
  • 5 Перо

    12 3 Отговор
    РСМ реши историческите събития, като подчиниха научните организации и финансирането на македонисткото правителство и всички “професори” сега дружно заявяват: “Немам докас, али твърдам! Какво е това, да се пишат исторически източници? Научно “доказано”е това, което казва Мицкоски, Ковачев, Пендаровски и придворните Гл. редактори на медии!
  • 6 Завиждат

    30 8 Отговор
    Цялата статия е за оплюване на образованието в източния блок. Но въпреки помията, която изливат, се оказа по-добро.
  • 7 Кочо

    18 4 Отговор
    Факти и DW ръка за ръка в устрем към истината! Продължавайте все така да излъсквате мозъците като билярдни топки!
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Факти

    12 12 Отговор
    ФРГ и ГДР - един народ в две държави под различни влияния - западно и руско. Едната прогресира в третата икономика в света, докато другата се редеше на опашката за хляб. Същото се случи с Южна и Северна Корея, както и на всички други места по света, попаднали под тези влияния. То е ясно на какво са ги учили. Едните са ги учили да мислят и развиват уменията си, а другите са ги учили да бъдат послушни роби в една иди.отска система.

    Коментиран от #18, #25

  • 11 фен

    14 3 Отговор
    И това ако не е лицамерие! Точно ДВ да пише за манипулациите на историята!?
  • 12 Факти

    12 16 Отговор

    До коментар #2 от "да бе":

    Западното образование е довело до най-висок жизнен стандарт, свобода, сигурност, здравеопазване и продължителност на живота. Руското образование е довело до такива, сравними с тези в немалко африкански държави.
  • 13 Двбелизирането

    13 6 Отговор
    В източна Германия започна с обединението. В класовете учебниците бяха "върнати" с два класа надолу. Тъщата беше учителка и се оплакваше. На децата в 8-ми клас им свалили програмата за 6-ти клас. И така с всичките класове. Учениците по цял ден се замерват с хартийки и се занимавали с глупости, понеже още преди 2 г минали този материал и им било неинтересно.
    Но "на Запад" всичко "било по-добре"? Вече знаем, как е...

    Коментиран от #22

  • 14 Ако не знаете

    13 2 Отговор
    Половината жители на Авалон са били чернокожи, начело с Мерлин. За Пушкин знаем, че е с етиопско потекло, но Холивуд ни представи един различен, чернокож граф Ростов във филма за Екатерина Велика. Западната история стана жертва на политкоректността и расовите квоти, така че не ми говорете за обективна историография. Превърнаха историята в градинско чучело. И това без да броим ЛГБТ фашизма и зеления фундаментализъм.
  • 15 винаги е така !

    10 2 Отговор
    кадето са намесени кравите историята винаги се разминава с истината !!! а след “добре преподавана история от наши хора” се рабдат цели народи … за пример може да видите македония

    Коментиран от #16

  • 16 винаги е така

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "винаги е така !":

    …раждат а не радбат…
  • 17 освен това

    8 2 Отговор

    До коментар #2 от "да бе":

    сега ги учат да не правят деца заради природата че били големи замърсители децата…?!?!?
  • 18 Още факти

    9 9 Отговор

    До коментар #10 от "Факти":

    И докато едната произвеждаше мерцедес, бмв и ауди , другата 45 години сглобяваше трабант и варбург. При това високо образование да им се чудиш на източните германци защо не задминаха западните ?

    Коментиран от #20

  • 19 шлосер

    8 0 Отговор
    Историята, за да не бъде оръжие, трябва да бъде изучавана от общоприети исторически справочници, отразяващи безпристрастно събитията, за периода от време на който са посветени.
  • 20 да бе

    9 7 Отговор

    До коментар #18 от "Още факти":

    "Примитивите" например произвеждаха Буханка, която, според западняците, е „Танк на апокалипсиса, който няма нищо излишно и е лесен за ремонтиране“, айде опитайте с 25 годишно бмв да минете руската тайга, успех!

    Коментиран от #23

  • 21 така де

    5 1 Отговор
    Нали точно същите проблеми сега се оказаха между РСМ и България? И в двете държави е изучавана манипулирана и фалшифицирана история, а сега не могат да се разберат коя от фалшивите е по близка до истинската.
  • 22 Дедо

    3 5 Отговор

    До коментар #13 от "Двбелизирането":

    И от какво се оплакваше тъщата,че не учат битието на Ленин или Хонекер.
  • 23 Феликс Дзерджински

    6 2 Отговор

    До коментар #20 от "да бе":

    УАЗ 452 и днес има купувачи на запад. Ползват го като кола за туризъм. Има и такива ИФА и Робур. ГАЗ 66 тоже.
  • 24 Ранди

    4 3 Отговор
    Децата ми ходят на училище в Германия.
    Това, което прави впечатление е, че темите по история в учебника често са с въпросителна.
    Дава се възможност за размисъл и търсене на причините за дадено събитие.
    Няма заучаване и зубрене на текстове.
  • 25 Хихата

    8 1 Отговор

    До коментар #10 от "Факти":

    Не знам откъде изкОпа туй, че гедерейците живели зле, явно не познаваш онази реалност. А тя беше, че точно ГДР-ците (или както гордо се наричаха "дидиар") бяха глезените деца на соц-лагера и си живееха като пионерчета. СССР се грижеше да поддържа там висок стандарт, за да не се бунтуват. ГДР беше единствената соц-страна, в която жилищният проблем беше решен - на всеки гражданин се полагаше по една стая и при раждане на дете семейството автоматично получаваше по-голямо жилище (там жилищата бяха предимно държавни/общински). Самите дидиар-ци не се оплакваха от липса на пари и стоки, а от това, че са разделени с роднините си във ФРГ. След падането на стената и обединението на двете Германии, тези от западната част пропищяха от източногерманците - колко разглезени и мързеливи били, ама с високи претенции. А тък източногерманците пропищяха от капитализма, който им отне социалните придобивки на соц-системата,

    Коментиран от #26

  • 26 'Кво ти пука!

    4 1 Отговор

    До коментар #25 от "Хихата":

    Какво ти е чудно? Тук се изявяват само такива дето единствено от клюки и прочетено са изграждали представата си за DDR. То и в политиката ни е така, затова сме в такова състояние като държава.
  • 27 ТрампЛин

    2 3 Отговор
    Типичен пример! У нас положението беше същото, на едни и същи периоди от историята, историците и историчарите са гледали различно, в зависимост от епохата. Едните бяха истински историци, докато последните бяха идеологически историчари!