Повече различия, отколкото съвпадения показва паралелният анализ на учебниците по история, по които са учили навремето учениците в двете разделени части на Германия - ФРГ и ГДР. Този извод правят двама историци, с които ДВ разговаря – Волфганг Хасберг, професор по средновековна и най-нова история в Кьолнския университет и Петер Йоханес Дросте, председател на Съюза на учителите в Германия.
Критично мислене срещу исторически материализъм
Големите разминавания се дължат на твърде различния подход. Ако в Западна Германия целта е била да се формира осмислен и критичен подход към историята, в Източна Германия е преподавана история по модела на класическата хронологична историография, с основен акцент върху достиженията на ГДР. Както посочва още проф. Хасберг, в учебниците на ГДР и разделите за социализма се е отделяло основно внимание на марксисткото учение и историческия материализъм.
Неговият колега Дросте пък дава пример с две събития: първото въстание срещу властта в социалистическата държава на 17 юни 1953 година и построяването на Берлинската стена. В ГДР тази стена беше наричана "антиимпериалистически отбранителен вал", а в Западна Германия на стената, разделяща източната и западната част на Германия, се гледаше по съвсем различен начин, отбелязва той.
Разказ, основаващ се на автентични източници
„Ние на Запад нямахме централно спуснат план кои събития да преподаваме и обсъждаме. Най-късно през 1970-те години беше възприет следният подход – историята да се изучава основно на базата на исторически източници. Ето защо в западните учебници има много повече източници. Някои книги се състояха основно от изброяване на източници, което дори създаде известен проблем – историята на практика не се разказваше“, казва проф. Хасберг. Двамата с Петер Дросте са разработили първите учебници по история за новите източни провинции след падането на Берлинската стена. „Дори само обемът на изучавания исторически материал показваше, че в ГДР основно място се отделя на социализма – около половината от учебниците по история беше посветена на тази тема“, спомня си Дросте. „Във ФРГ беше различно: разказите за социализма и комунизма разглеждаха развитието на процесите - как е започнало всичко, за "Манифеста на Комунистическата партия", за Карл Маркс. В ГДР социализмът беше отделен предмет, който доминираше и в часовете по философия“, посочва той.
Професор Хасберг твърди, че на учениците в ГДР им е било по-лесно в часовете по история: „В ГДР се изучаваха понятията на историческия материализъм и особено след 1970 година, учениците знаеха с какви срокове разполагат за отделните теми. Можеха да наизустят, ако искат, въпросния материал. Беше по-лесно не само за учениците, но и за учителите“, уверява преподавателят. И още една съществена разлика посочва той: доминираща в западните учебници по история е била темата за националсоциализма, а в източните – историята на ГДР. А колегата му Дросте добавя още един щрих: във ФРГ пазарът на учебници е бил силно диверсифициран – имало е 50-60 различни учебници по история, докато в ГДР той е бил един-единствен за съответния клас.
Пропаганда в учебниците?
„Ако под пропаганда разбираме държавна идеология, то и учебниците по история в Западна Германия не бяха лишени от пропаганда“, категоричен е Петер Дросте. Но там, разбира се, въпросът опираше до демократични ценности. И в този смисъл това беше в реда на нещата, допълва той. За разлика от това в ГДР държавната идеология беше критерият, от който зависеше дали даден учебник ще бъде одобрен или не. Всичко в него – от съдържанието до конкретните задачи – трябваше да бъде в синхрон с държавната идеология. Проф. Хасберг добавя, че в ГДР на пропагандата се е е гледало като на нещо положително. Затова за него е съвсем естествено, че и учебниците по история „бяха 100 процента пропаганда“. Освен това „за учителите в ГДР имаше специална методология за преподаване на материала“, припомня той.
Противостоенето между Изтока и Запада също е било тема в учебниците по история. „В ГДР се наблягаше върху създаването на образ на врага, докато на Запад бяха изградени свободни и демократични структури, които не изискваха непременно съществуването на някакъв враг“, казва проф. Хасберг. В западните учебници имаше глави, посветени на ГДР, но наративът не беше как да победим тази държава, казва на свой ред Дросте. „ГДР беше факт, такава държава съществуваше, но тя не беше централната тема. В ГДР беше различно: на хората трябваше да им бъде даден задоволителен отговор защо не могат да пътуват на Запад и да си създадат сами представа. Това беше голям проблем“, допълва той.
За табутата в учебниците
На въпрос дали в учебниците на ГДР историята е била фалшифицирана професор Волфганг Хасберг казва: „В ГДР до 1970-те години нямаше никакви биографии на личности в учебниците, дълго време от тях отсъстваше и цялата история на Прусия, например, защото тя трудно се съчетаваше със социалистическите идеологеми. Ако се вгледате внимателно, можете да откриете примери за табута и на Запад. Например националсоциализмът не беше ключова тема. А също и колониализмът. Свидетели сме на стесняване на пространството за дискусии по тези теми. В учебниците на ГДР пък се представяха основно антифашистките настроения, а собствената история се разглеждаше извън фашизма и никога не се говореше за отговорност. Историята може да бъде оръжие, тя изисква от нас да бъдем отворени към други култури. В ГДР това просто не беше възможно, защото държавата беше заета с това да легитимира съществуването си и всяко алтернативно мнение се възприемаше като атака срещу нея“.
Автор: Марина Борисова
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дядо Гъдю
06:11 14.09.2023
2 да бе
Видяхме до къде е довело образование, основано на западно критично мислене- приемат за нормално да ги бодат с недоказани субстанции, слушат само правилните медии, в чест на зеленясването са готови да стоят гладни и на студено, без въобще да се замислят, че това зеленясване унищожава много по-бързо планетата, веднъж не чух някой много научен да анализира да спомене за консуматорското възпитание, за проблемите с евтините и некачествени стоки, които увеличават многократно замърсяването, къде са програмите за залесяване, аман от,,разсъдливи ,, западни ценности.
Коментиран от #12, #17
06:19 14.09.2023
3 Да знайш
06:36 14.09.2023
4 българин
06:48 14.09.2023
5 Перо
06:52 14.09.2023
6 Завиждат
07:18 14.09.2023
7 Кочо
07:23 14.09.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Факти
Коментиран от #18, #25
07:44 14.09.2023
11 фен
07:48 14.09.2023
12 Факти
До коментар #2 от "да бе":
Западното образование е довело до най-висок жизнен стандарт, свобода, сигурност, здравеопазване и продължителност на живота. Руското образование е довело до такива, сравними с тези в немалко африкански държави.07:52 14.09.2023
13 Двбелизирането
Но "на Запад" всичко "било по-добре"? Вече знаем, как е...
Коментиран от #22
08:09 14.09.2023
14 Ако не знаете
08:12 14.09.2023
15 винаги е така !
Коментиран от #16
08:17 14.09.2023
16 винаги е така
До коментар #15 от "винаги е така !":
…раждат а не радбат…08:18 14.09.2023
17 освен това
До коментар #2 от "да бе":
сега ги учат да не правят деца заради природата че били големи замърсители децата…?!?!?08:20 14.09.2023
18 Още факти
До коментар #10 от "Факти":
И докато едната произвеждаше мерцедес, бмв и ауди , другата 45 години сглобяваше трабант и варбург. При това високо образование да им се чудиш на източните германци защо не задминаха западните ?Коментиран от #20
09:01 14.09.2023
19 шлосер
09:03 14.09.2023
20 да бе
До коментар #18 от "Още факти":
"Примитивите" например произвеждаха Буханка, която, според западняците, е „Танк на апокалипсиса, който няма нищо излишно и е лесен за ремонтиране“, айде опитайте с 25 годишно бмв да минете руската тайга, успех!Коментиран от #23
09:21 14.09.2023
21 така де
09:42 14.09.2023
22 Дедо
До коментар #13 от "Двбелизирането":
И от какво се оплакваше тъщата,че не учат битието на Ленин или Хонекер.09:48 14.09.2023
23 Феликс Дзерджински
До коментар #20 от "да бе":
УАЗ 452 и днес има купувачи на запад. Ползват го като кола за туризъм. Има и такива ИФА и Робур. ГАЗ 66 тоже.09:55 14.09.2023
24 Ранди
Това, което прави впечатление е, че темите по история в учебника често са с въпросителна.
Дава се възможност за размисъл и търсене на причините за дадено събитие.
Няма заучаване и зубрене на текстове.
11:00 14.09.2023
25 Хихата
До коментар #10 от "Факти":
Не знам откъде изкОпа туй, че гедерейците живели зле, явно не познаваш онази реалност. А тя беше, че точно ГДР-ците (или както гордо се наричаха "дидиар") бяха глезените деца на соц-лагера и си живееха като пионерчета. СССР се грижеше да поддържа там висок стандарт, за да не се бунтуват. ГДР беше единствената соц-страна, в която жилищният проблем беше решен - на всеки гражданин се полагаше по една стая и при раждане на дете семейството автоматично получаваше по-голямо жилище (там жилищата бяха предимно държавни/общински). Самите дидиар-ци не се оплакваха от липса на пари и стоки, а от това, че са разделени с роднините си във ФРГ. След падането на стената и обединението на двете Германии, тези от западната част пропищяха от източногерманците - колко разглезени и мързеливи били, ама с високи претенции. А тък източногерманците пропищяха от капитализма, който им отне социалните придобивки на соц-системата,Коментиран от #26
12:31 14.09.2023
26 'Кво ти пука!
До коментар #25 от "Хихата":
Какво ти е чудно? Тук се изявяват само такива дето единствено от клюки и прочетено са изграждали представата си за DDR. То и в политиката ни е така, затова сме в такова състояние като държава.13:06 14.09.2023
27 ТрампЛин
13:27 14.09.2023