Освен че изглеждат добре, големите високопрофилни гуми са ключов фактор за всъдеходните способности на всеки офроудър. Влияе ли обаче размерът им на мощността, която колелата пренасят на пътя? Отговор на този въпрос търсят от YouTube-канала Blake's Garage, а безпристрастният съдия е динамометричният стенд.
За целите на експеримента Subaru CrossTrek (XV в Европа) сменя заводските си гуми Yokohama Geolander 225/60R17 с BF Goodrich 235/75R15. Новите "обувки" добавят ценни сантиметри към клиренса и подобряват значително сцеплението извън пътя.
Заедно с ползата обаче вървят и някои недостатъци. Те се измерват с 11.6 фунта (5.3 кг) допълнително на всяко от четирите колела, а това неминуемо се отразява на коефициента на полезно действие.
Измерена на коляновия вал, мощността на Subaru CrossTrek по каталог е 152 к.с. и 197 Нм. При контролното замерване със заводските гуми динамометричният стенд отчита 141 к.с. и 178 Нм, което са нормални стойности предвид механичните загуби между двигателя и колелата.
След монтажа на по-големите гуми обаче мощността спада на 127 к.с. и 166 Нм. С други думи разликата между Yokohama Geolander 225/60R17 и BF Goodrich 235/75R15 е 14 коня и 12 Нм.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ББЗ
На някои им бяга лекциите по ТМММ. Вярно, и аз бягах.
Мощността на системата не зависи от трансформациите (може само да намалее полезната заради КПД на приложената трансформация). Но щом и икономисти се намесват, така ще е :). Няма се учудя, ако утре слънцето изгрее от запад :)
Коментиран от #4
11:57 11.05.2018
2 ББЗ
11:58 11.05.2018
3 Neon
При поставяне на по-високи гуми се променя радиуса от центъра на главината до края на гумата. Съответно при еднаква приложена сила в центъра при по-голямо рамо в края ще достига по-малък въртящ момент. А доколкото съм наясно мощността е негова функция. Динамометричния стенд измерва мощността, която прилага гумата към валците.
Та... Не съм бил на лекции по ТММ, но съм карал с различни гуми.
12:27 11.05.2018
4 Да да
До коментар #1 от "ББЗ":
Такива сте всички инж. в България! Не че икономистите са китки де!12:54 11.05.2018
5 Driving pleasure
Коментиран от #12
13:43 11.05.2018
6 Българин
13:55 11.05.2018
7 onq s konq
Коментиран от #8
14:08 11.05.2018
8 тоя с джипа
До коментар #7 от "onq s konq":
Съветът е чудесен. Още утре отивам да си купя един джип 500-600 коня. Колко му е .14:25 11.05.2018
9 Христо
Всяко кило в повече на главината оказва голямо влияние...
01:04 12.05.2018
10 Бай Тошо
08:26 12.05.2018
11 ежко бежко
18:00 12.05.2018
12 Да да
До коментар #5 от "Driving pleasure":
Мощноста на двигателя не пада,но колата се движи от гумите! Ярък пример за това е БМВ! 18% загуби на мощност от двигателя до гумите,при нормални 10% .Или кола със 100 коня двигател,ще изпревари БМВ със 108 коня( при еднаква маса)!23:18 14.05.2018