11 Май, 2018 11:33 12 422 12

Влияе ли на мощността размерът на гумите?

  • subaru-
  • crosstrek-
  • xv-
  • димамометричен стенд-
  • мощност-
  • експеримент

Освен че изглеждат добре, големите високопрофилни гуми са ключов фактор за всъдеходните способности на всеки офроудър. Влияе ли обаче размерът им на мощността, която колелата пренасят на пътя? Отговор на този въпрос търсят от YouTube-канала Blake's Garage, а безпристрастният съдия е динамометричният стенд.

За целите на експеримента Subaru CrossTrek (XV в Европа) сменя заводските си гуми Yokohama Geolander 225/60R17 с BF Goodrich 235/75R15. Новите "обувки" добавят ценни сантиметри към клиренса и подобряват значително сцеплението извън пътя.

Заедно с ползата обаче вървят и някои недостатъци. Те се измерват с 11.6 фунта (5.3 кг) допълнително на всяко от четирите колела, а това неминуемо се отразява на коефициента на полезно действие.

Измерена на коляновия вал, мощността на Subaru CrossTrek по каталог е 152 к.с. и 197 Нм. При контролното замерване със заводските гуми динамометричният стенд отчита 141 к.с. и 178 Нм, което са нормални стойности предвид механичните загуби между двигателя и колелата.

След монтажа на по-големите гуми обаче мощността спада на 127 к.с. и 166 Нм. С други думи разликата между Yokohama Geolander 225/60R17 и BF Goodrich 235/75R15 е 14 коня и 12 Нм.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ББЗ

    16 17 Отговор
    Глупости на търкалета, на големи търкалета :)
    На някои им бяга лекциите по ТМММ. Вярно, и аз бягах.

    Мощността на системата не зависи от трансформациите (може само да намалее полезната заради КПД на приложената трансформация). Но щом и икономисти се намесват, така ще е :). Няма се учудя, ако утре слънцето изгрее от запад :)

    Коментиран от #4

  • 2 ББЗ

    2 5 Отговор
    ТМММ да се чете ТММ.
  • 3 Neon

    35 2 Отговор
    Не знам кой къде е бягал, но написаното е напълно нормално.
    При поставяне на по-високи гуми се променя радиуса от центъра на главината до края на гумата. Съответно при еднаква приложена сила в центъра при по-голямо рамо в края ще достига по-малък въртящ момент. А доколкото съм наясно мощността е негова функция. Динамометричния стенд измерва мощността, която прилага гумата към валците.
    Та... Не съм бил на лекции по ТММ, но съм карал с различни гуми.
  • 4 Да да

    8 4 Отговор

    До коментар #1 от "ББЗ":

    Такива сте всички инж. в България! Не че икономистите са китки де!
  • 5 Driving pleasure

    21 2 Отговор
    Това е тотална глупост - мощността на двигателя не се променя, променя се предавателната сила върху гумите заради по-големия радиус. Става все едно рпенареждаш скоростите и слагаш по-дълги предавателни числа...

    Коментиран от #12

  • 6 Българин

    16 9 Отговор
    Българинът е велик човек. Той, за разлика от другите народи, разбира от политика, футбол,историята на народите, от лечение и много други неща. Сега виждам , че страшно много разбира от коли, гуми, мощност и въртящ момент. Веуики сме. НЕ СИ БЪЛГАРИН АКО НЕ РАЗБИРАШ ОТ ВСИЧКО. ФАКТ!!!
  • 7 onq s konq

    7 12 Отговор
    Това "обсъждане" на проблема с мощността и евентуалната й частична загуба в случая с МПС-то 152 коня си е чиста дребнавост.И никога не трябва да се подценяват народните мъдрости,а конкретно в случая е валидна "Едно нещо за да стигне,трябва да артише":)Затова купете си един як джип със 300-400-500 коня мощност и няма да ви идва на ум да се занимавате с мерене на стенд и други подобни глупости.

    Коментиран от #8

  • 8 тоя с джипа

    13 0 Отговор

    До коментар #7 от "onq s konq":

    Съветът е чудесен. Още утре отивам да си купя един джип 500-600 коня. Колко му е .
  • 9 Христо

    7 1 Отговор
    Беееее айде да не отваряме темата за мощноста, че в кола 1.7 тона и 335 коня усещах разлика при празна кола и кола+ още един човек 50-100 кила :)

    Всяко кило в повече на главината оказва голямо влияние...
  • 10 Бай Тошо

    10 0 Отговор
    Опитайте се да тичате с по големи обувки и ще си отговорите сами, дали е по добре или не
  • 11 ежко бежко

    3 1 Отговор
    хм! удобни са големите обувки!
  • 12 Да да

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Driving pleasure":

    Мощноста на двигателя не пада,но колата се движи от гумите! Ярък пример за това е БМВ! 18% загуби на мощност от двигателя до гумите,при нормални 10% .Или кола със 100 коня двигател,ще изпревари БМВ със 108 коня( при еднаква маса)!