Лятото, в големите горещини, е много приятно да имаш климатик в автомобила. Зимата обаче болшинството от водачите на моторни превозни средства забравят за него. За мнозина работата му е свързана само с повишаване на разхода на гориво, но всъщност климатичната инсталация на колата трябва да се включва и през студените месеци от годината. Защо?
Като за начало, трябва да припомним, че автомобилите с климатични системи се делят на такава с климатик и с климатроник, като последният се отличава с електронна част, която сама регулира температурата в купето. В системата има газообразно вещество, което е с налягане от порядъка на 20 атмосфери.
Схемата на неговата работа е съвсем проста и се основава на законите на термодинамиката: при компресиране фреонът се загрява, а когато се разширява - се охлажда. Системата на устройството е затворена и хладилният агент циркулира по неговата верига.
Самият въздух, който влиза през климатичната инсталация в купето е доста по-сух. Поради температурната разлика влагата от въздуха се кондензира в клетките на радиатора на изпарителя. По този начин потокът вътре в купето се изсушава. Попадайки в салона на колата този въздух жадно започва да поглъща влагата.
Този ефект може много добре да се използва през зимата, когато стъклата се запотяват. Включите ли климатика, те ще се отпотят много по-бързо. Мизерната разлика в разхода на гориво не си заслужава. Бързото отпотяване на стъклата е не само удобство, а и влияе пряко на т.нар. пасивна безопасност.
Има и още една причина, поради която трябва да включвате климатика през зимата. Специалистите препоръчват това да става минимум веднъж месечно. Причината е, че хладилният агент в системата се използва и за смазване на частите на компресора, както и удължава живота на уплътненията и свръзките. Ако тези гумени съединения се разсъхнат, изтичането на фреон се случва на момента.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Mpower
15:26 09.01.2019
2 Караиванов
15:28 09.01.2019
3 Елементарно Уотсън
а отворът където изтича конденза, като замръзне при - 5 градуса, кога ще се отпуши?
И следващият път като пуснеш климатика няма ли да е по-зле, много ги рабирате тези работи...
Коментиран от #10, #23, #37
15:30 09.01.2019
4 куку руку ку
15:32 09.01.2019
5 джими
Коментиран от #11, #43
15:32 09.01.2019
6 Антиелектрика
15:34 09.01.2019
7 Бай Шиле
15:34 09.01.2019
8 БОБИ КОЧА
15:36 09.01.2019
9 Бай Тошо
Коментиран от #13, #17
15:46 09.01.2019
10 Бай Иван
До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":
При мен под 5+ градуса климатикът не се включва . На повечето автомобили с климатроник мисля също е така . От там няма как да замръзне оттичащата се вода16:06 09.01.2019
11 Зайко Байко многознайко
До коментар #5 от "джими":
Да големи езикови изобретатели, думата е " изсушава". Отпотява, кърти мивки. Редакторите май много се престарават да оригиналничат и често не им се получава. За климатиците, което е писал е вярно, но с ОТПОТЯВАНЕТО,ми идва в повече, като следните думи, СТОПИРАНЕ ВАКАНЦУВАНЕ....???Коментиран от #47
16:22 09.01.2019
12 Петър Андонов
17:22 09.01.2019
13 Хахото
До коментар #9 от "Бай Тошо":
Използвай новата дума отпотява.17:35 09.01.2019
14 112
18:36 09.01.2019
15 MAZDA 3
Коментиран от #40
21:47 09.01.2019
16 ГОСТ
Коментиран от #21, #41, #44
21:55 09.01.2019
17 МАZDA 3
До коментар #9 от "Бай Тошо":
Бай Тошо,има една френска кола която изобщо няма парно а само еъркон(термопомпа) за топло и студено=Рено Шафран!22:09 09.01.2019
18 Не разбирам и съм за малко
22:17 09.01.2019
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Шашавия
23:01 09.01.2019
21 Язе
До коментар #16 от "ГОСТ":
Гост та просТ.Климатик или климатроник в колата топло не духат.Около нула градуса и компресора не се включва.Всичко друго е вятър.Коментиран от #45
23:52 09.01.2019
22 ГостЪ
23:57 09.01.2019
23 Пиж ми яжката
До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":
Конденз имаш като охлаждащ купето лятото. На пуснат компресор и режим "топло" нямаш конденз на вътрешния радиатор. По-добре не коментирай, а чети и извличай ползи.Коментиран от #32, #34
23:58 09.01.2019
24 666
01:10 10.01.2019
25 гост
01:16 10.01.2019
26 гост
09:35 10.01.2019
27 е няма начин
09:58 10.01.2019
28 Митре ле
Коментиран от #46
10:20 10.01.2019
29 Тони
10:30 10.01.2019
30 Първобитен
11:25 10.01.2019
31 Пълен СМЯХ
"В системата има газообразно вещество, което е с налягане от порядъка на 20 атмосфери." - ку,ку R134a при -26,5 °C е в течна фаза 0 атмосфери.
Хладилните агенти при различни температури променят налягането си.
"въздуха се кондензира в клетките на радиатора на изпарителя" - ку,куку...охохох .........
"хладилният агент в системата се използва и за смазване на частите на компресора"- кукуку това е газ.......охохох..... маслото смазва.
КЛИМАТИЗАТОР е правилната дума.
"Климатика" - климатизатора при температури под 5°C не РАБОТИ!!!!
Не ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ хората с невежеството си.
И на пролет в сервиза за профилактика.
Коментиран от #33
11:26 10.01.2019
32 ПроС
До коментар #23 от "Пиж ми яжката":
Ти си малоумен БЕ, и коментари пишеш.11:37 10.01.2019
33 Вярно
До коментар #31 от "Пълен СМЯХ":
Казаното вярно, но автора на статията какво да го правим, като ни лъже тука????????????????????11:40 10.01.2019
34 ти я ЯЖ
До коментар #23 от "Пиж ми яжката":
"Публикувано във факти.бг: На пуснат компресор и режим "топло" нямаш конденз на вътрешния радиатор. По-добре не коментирай, а чети и извличай ползи. " ах, ах,ах и този е хладилен инДжинер.Драги ми смехурко много си заблуден при работещ компресор кое КОНДЕНЗИРА??? Пр.С но и с коментар.
11:47 10.01.2019
35 Един от нас
13:43 10.01.2019
36 Гост
14:16 10.01.2019
37 Paf4
До коментар #3 от "Елементарно Уотсън":
Проблеми няма и при минус 20!От 60-те години я има тази технология.
14:37 10.01.2019
38 124578
15:12 10.01.2019
39 Гугълски шофьор
18:57 10.01.2019
40 Ей лъолъо
До коментар #15 от "MAZDA 3":
А не искаш ли и подгрев на друго нещо лиглъо женчо19:12 10.01.2019
41 проСССС
До коментар #16 от "ГОСТ":
е и тоА е инДЖинер. хахаххахахахахаха..........слаба държава..........
19:44 10.01.2019
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Кумчо Вълчо
До коментар #5 от "джими":
Прав си пич ,изсушава е правилното ама неграмотноста е повсевместна.15:00 11.01.2019
44 Хайл
До коментар #16 от "ГОСТ":
Ти като оня коч-щом е камион с ремарке значи се казва тир...та да обясниш как аджеба топли климатроника като прави студено както климатик само че температурата я регулираш по електронен начин,а не въртиш копче като климатик-обясни на простолюдието...ако ти откача ремъка на компресора ще имаш ли климатроник?16:24 11.01.2019
45 Пежо
До коментар #21 от "Язе":
Ти пък ще кажеш моята и - 20 да е почва веднага климатроника да си гони температурата дето съм я задал22:01 26.03.2019
46 Пежо
До коментар #28 от "Митре ле":
Пежо 307 умник22:05 26.03.2019
47 КОКО
До коментар #11 от "Зайко Байко многознайко":
Как е по правилно да се каже,, НЕ МИ СЕ ЯДЕ СИРЕНЕ "Или,, СИРЕНЕ НЕ МИ СЕ ЯДЕ"18:30 23.02.2021