Месец април 2019 година завинаги ще остане като паметен момент в науката. За първи път учени успяха да разберат как изглежда една черна дупка. И не става въпрос за симулация или графично творение на човешката ръка, а истинско изображение.
Астрономи успяха да заснемат първия образ на черна дупка – тя се намира в далечна от нашата галактика. Хиляди часове неуморна работа на голям екип стои зад важното откритие. Заснетата черна дупка беше описана от учените като „чудовище“ - тя е три милиона пъти по-голяма от планетата Земя.
Изображението е било заснето с помощта на проекта Event Horizon Telescope – мрежа от няколко взаимносвързани телескопа. Черната дупка се намира на разстояние от 55 милиона светлинни години от Земята. Младата Кейти Бауман на 29 години, работеща в екипа астрономи, е успяла да създаде специален алгоритъм, чрез който откритието е станало възможно.
Макар учените да разполагат с модерни и мощни телескопи, подобно откритие е истинско чудо, защото черната дупка се намира на огромно разстояние от нашата галактика. Това е и първото директно доказателство, че черните дупки съществуват. Откритието ще окаже огромно влияние на начина, по който гледаме на космоса оттук нататък. Черната дупка се намира в галактика, известна като М87.
Според Общата теория на относителността достатъчно компактна маса би могла да деформира пространство-времето до такава степен, че да се образува черна дупка. Учени от Националната фондация за наука разкриха изображението във Вашингтон на пресконференция. Екип от близо 200 души стои зад голямото откритие. Радиотелескопите, успели да заснемат черната дупка, са разположени на различни локации – от Антарктида до Чили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Хамсал
15:32 11.04.2019
3 Guðmundsson
15:33 11.04.2019
4 Batushka
15:33 11.04.2019
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Кокала
Коментиран от #9
15:38 11.04.2019
7 Крал Лир
15:42 11.04.2019
8 Госあ
Коментиран от #14
15:42 11.04.2019
9 КОНТРАТА
До коментар #6 от "Кокала":
Не, това е халката на Иво Минджев виж как грее от щастие от страни току що негър му е бил на гости15:44 11.04.2019
10 Исак Нютон
До коментар #1 от "kokok":
Томас Едисън я снимал амерски учен на една афро амерка от Канзас търси ли са капутализма заветътКоментиран от #13, #60
15:46 11.04.2019
11 Москва
15:48 11.04.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 onq s konq
До коментар #10 от "Исак Нютон":
Засра ми се, да се подиграваш с Исак Мютон!16:04 11.04.2019
14 987
До коментар #8 от "Госあ":
Открити Черни дупки има много, но май не правиш разлика между това откритие и другите такива!Коментиран от #16, #17
16:16 11.04.2019
15 Госあ
Коментиран от #23, #26
16:19 11.04.2019
16 Госあ
До коментар #14 от "987":
Говоря за първата.16:20 11.04.2019
17 Госあ
До коментар #14 от "987":
Та това не е откритие,а метод. Откритие на метод. Което е прекрасно.16:22 11.04.2019
18 Това е кафявата дупка на Сорос
16:51 11.04.2019
19 ТОЧКАТА
17:05 11.04.2019
20 Чоки 13
До коментар #1 от "kokok":
Аз пък си ги пъхах снимките на путенцата в гащите и ходих винаги надървен😂😂😂😂😂😂17:13 11.04.2019
21 Именно
17:18 11.04.2019
22 Bubbles
17:34 11.04.2019
23 Именно
До коментар #15 от "Госあ":
Поздравления за единствения който пише коментар все пак по темата ... макар и грешен :)Лъчението на Хокинг още не е наблюдавано. А даже и да се потвърди като факт, тази снимка няма как да го покаже.
Хокинг лъчението е експоненциално по-слабо с нарастване на размера на черната дупка. (заради размера на event horizon-та и разликата в силите точно около него - има доста интересни обяснения в youtube по въпроса) Само мини-черна дупка би генерирала силно такова лъчение, а тази на снимката трябва да е супер-масивна - по-голяма от цялата ни Слънчева система.
тук има доста добро видео което обяснява защо е такава картинката на тази черна дупка:
youtu.be/zUyH3XhpLTo
А м/у др.тази 'снимка' е минала през доста пост-процесинг да го наречем :) голяма част от който е през AI за image-recognition (изкуствен интелект за разпознаване на изображения), който е трениран да разпознава характерните особености които очакваме да има черна дупка. Може би забелязваш рекурсивния метод в сглобяването на тази снимка :) Тренираме алгоритъм с известните ни теории за черни дупки за да ни каже как би изглеждала при получените данни. Тези данни м/у др. са наистина огромен обем! Тъй като са получени от много радио телескопи на различни места от цялата Земя и за да ги транспортират до центъра където ги обработват не ги пускат по кабела, а ... с камиони пълни с харддискове :)
Ето и разказ лично от жената (Кати Бауман) което стои зад целия проект, от преди две години и малко (когато о
Коментиран от #24
17:48 11.04.2019
24 Именно
До коментар #23 от "Именно":
... и разказ лично от жената (Кати Бауман) което стои зад целия проект, от преди две години и малко (когато още разработват метода):youtu.be/BIvezCVcsYs
Но тъй като целият метод е малко като самоизпълняващо се пророчество, може да се види в това иначе старо видео снимка която изглежда много подобна на тази която официално публикуваха тези дни :)
Макар и да не е като е снимка направена директно с оптически телескоп, и да е доста 'дообработена', си е все пак значително постижение! :)
Коментиран от #25, #27
17:49 11.04.2019
25 Госあ
До коментар #24 от "Именно":
Супер, мерси за пояснението. Както казах,не разбирам от това. Невронни мрежи ползвам обаче,така че ми стана ясно :)17:58 11.04.2019
26 Гост
До коментар #15 от "Госあ":
Всъщност самия Айнщайн и неговата Теория на относителността поставят началото на теорията за съществуването на черните дупки. Те и за това се казват черни дупки де, защото следва до такава степен да изкривят континуума на време-пространството, че почти го разкъсват и там няма време-пространство. Дори Теорията на относителността предвижда съществуване на бели дупки, но това е друга тема. Хокинг няма почти никакво кой знае какво откритие за черните дупки, защото самия той променя няколко пъти хипотезите си за лъчението и поглъщането на материя. Още се спори за хоризонта на събитията и огнената стена, но пък това е хубавото на науката.Коментиран от #28
18:13 11.04.2019
27 Госあ
До коментар #24 от "Именно":
та значи, тези изображения са базирани на характерното рентгеново излъчване на падащата материя в черната дупка ?Коментиран от #30
18:15 11.04.2019
28 Госあ
До коментар #26 от "Гост":
Доколкото знам, самият Айнщайн е бил силно изненадан от следствията на теорията си. Когато му казват за черните дупки той не е съгласен. Там са цяла плеяда от физици. Хоризонта на събитията на Хокинг е революционен и се обяснява от термодинамична гледна точка -ентропия има и при черните дупкиКоментиран от #31
18:19 11.04.2019
29 Кире
18:22 11.04.2019
30 Именно
До коментар #27 от "Госあ":
Мисля че основно радио-вълни, но най-вероятно ловят вълни от повече от един спектър. Интересно е да се провери точно :)Коментиран от #32
18:32 11.04.2019
31 Именно
До коментар #28 от "Госあ":
Има доста интересна история зад измислянето на Хокинг радиацията и изпаряването на черните дупки, до голяма степен теорията е развита за да спаси квантовата теория, защото черни дупки които изяждат информацията за всякакви частици и вълни попаднали в нея чупела някои от основните положения в квантовата физика.Макар че по очевидни технически причини още не е наблюдавана Хокинг радиация, математиката зад теорията се води доста стабилна (не че аз лично мога да проверя де :)), та има голяма вероятност да е вярно.
Оттам изхождат и някои съвсем нови теории като тази за холографския принцип - един вид че всеки (или поне някои) хоризонт на събитията (като този на черна дупка или на видимата вселена например) прожектират съдържанието в пространството което заграждат :)
(малко го сдъвках и опростих прекалено разбира се - трябва да се прочете/гледа по-подробно, за да се разбере по-добре)
Коментиран от #33, #34
18:42 11.04.2019
32 Госあ
До коментар #30 от "Именно":
Искаше ми се да е лъчението на Хокинг,но наистина подходих неподготвен ;). Хубаво е да има и други с коментари по темата :)Коментиран от #35
18:44 11.04.2019
33 Госあ
До коментар #31 от "Именно":
Ами трябва да започнат да ги мерят, този метод би трябвало да има повторяемост и би могъл да се използва количествено във времето.18:48 11.04.2019
34 Госあ
До коментар #31 от "Именно":
Ентропия и информация, демона на Максуел. Трябва да ги видя пак тези неща....18:54 11.04.2019
35 Именно
До коментар #32 от "Госあ":
Няма проблем :) случва се и с най-добрите физици ...а аз не съм такъв. Чета и гледам от любопитство - сигурен съм че доста от нещата които написах могат да бъдат коригирани поне малко :)
Коментиран от #36, #58
19:09 11.04.2019
36 Госあ
До коментар #35 от "Именно":
Несъмнено това е една от областите, които би трябвало да вълнува всеки човек. За съжаление напоследък имам все по малко време да се интересувам и чета...19:36 11.04.2019
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 екипът не е от 200 души
23:02 11.04.2019
39 Лелее колко разбирачи
Коментиран от #40
23:25 11.04.2019
40 Хасан
До коментар #39 от "Лелее колко разбирачи":
Българи в екипа няма. Астрофизиката е сериозна наука, но за сметка на това в екипа има туркиня, професор по астрономия и астрофизика Ферял Озел.Коментиран от #41, #42
23:27 11.04.2019
41 Госあ
До коментар #40 от "Хасан":
Българи има много в ЦЕРН хасание като говорим за Физика можеш да проверш. Ние сме 6 млн , турците 80 млн освен това. Нали ме разбираш ? А твоите хора к'ви са били по точно в екипа?Коментиран от #44, #46
02:32 12.04.2019
42 Госあ
До коментар #40 от "Хасан":
И още нещо хасание, въпреки че сме повече от 10х по малка популация вземи и виж,като използваш кирилицата, откритията на българските физици, химици , биолози,инженери и лекари. Да не говорим за представянето на научни олимпиади. Как сте със шахмата ? Знам за вашия нобелов лауреат по биохимия,но той е нещо като нашият Атанасов. А имаш ли представа,че двигателите на лунния модул не знам на коя Аполо са изцяло конструирани от българи.Коментиран от #43, #45, #47
03:36 12.04.2019
43 п.п.
До коментар #42 от "Госあ":
*изцяло конструирани от българин. За съжаление екипната работа сериозно ни куца, което определено е народо психология.планетата OGLE-TR-56b която е най отдалечената известна такава (не съм сигурен за днешна дата )се намира на 5000 е открита с ръководител на екипа, проф. Димитър Съселов - по темата. Ръководител хасание, ръководител03:42 12.04.2019
44 То в ЦЕРН има и турци много
До коментар #41 от "Госあ":
Става дума за конкретната новина.04:20 12.04.2019
45 Хайде не се пъчи толкова
До коментар #42 от "Госあ":
Атанасов е само наполовина българин който дори не говори български, а кирилица не ползва въобще. Таланта си дължи на небългарската си майка която е математичка. Баща му е неграмотен.Коментиран от #50, #51
04:24 12.04.2019
46 Иначе на въпроса ти
До коментар #41 от "Госあ":
Проф.Озел е РЪКОВОДИТЕЛ, нали много държиш на това, на екипът на НАСА отговарящ за телескопите. Освен това е член на Научния съвет и професор по астрономия и астрофизика в Университета на Аризона. Научната и биография е дълга, понаучи малко чужди езици и можеш и сам да разшириш мирогледа си. Само с кирилицата си все едно кон с капаци.Коментиран от #49
04:38 12.04.2019
47 Двигателите на лунният модул
До коментар #42 от "Госあ":
Били конструирани от българи....Не ставай смешен. Първо не става дума за основен двигател, а за маневриращ. Второ не става дума и за конструиране а за хрумването да се ползва за двигател обикновена газова горелка и трето не става дума за екип от българи, а за един единствен чертожник. Разбира се постижение е, но с голямата си склонност за хвалби омаловажавате и скромните си постижения които имате.Коментиран от #48, #56
04:46 12.04.2019
48 Госあ
До коментар #47 от "Двигателите на лунният модул":
Изобретените с участието на Иван Ночев реактивни двигатели осигуряват плавното кацане на модула "Орел" с астронавтите на Луната и гарантират, че модулът да бъде в хоризонтална позиция, когато се прилунява. Освен това подсигуряват успешното им завръщане и скачване с очакващия ги в окололунна орбита космически кораб "Аполо".За неговите огромни заслуги при изработването на ракетните двигатели, Джон Ночев получава медал от Конгреса. Братчед. Казах ти, че ти ползваш кирилица. И въпреки цялата си паплач, освен Санджар и всичките американци в групата, в която този далеч не е бил лидер, нямате нищо друго. Не можете и да се сравнявате с медалите ни олимпиади. И това при 80млн паплач !!! Айде направи си сметката. Майката на Атанасов освен това не е математик, а ти започна с астрономията и аз ти дадох много конкретен пример за български открития в астрономията ;) ще завърша, отново като подчертая,че изобщо не трябваше да ви се дава възможност да пишете на кирилица. Това е от джоба ми.
05:26 12.04.2019
49 Госあ
До коментар #46 от "Иначе на въпроса ти":
Този проект е предимно между САЩ и Германия и изобщо не ми пука за пешките от анадола мотаещи се наоколо. Играчите са съвсем други.05:29 12.04.2019
50 Госあ
До коментар #45 от "Хайде не се пъчи толкова":
Бащата хасание завършва колеж и работи като електроинженер. А майката не е математик,а учител по математика. Има разлика.06:00 12.04.2019
51 Госあ
До коментар #45 от "Хайде не се пъчи толкова":
И друго, когато французите ви питат за човек, който да реши проблема с тема в катедралата им, от цялата циганска империя отива българин, който им решава проблема и въпреки че му предлагат да остане като почетен гражданин на Париж, се връща.Коментиран от #52
06:05 12.04.2019
52 п.п.
До коментар #51 от "Госあ":
*теча на нотр дам де пари06:06 12.04.2019
53 Мици
Коментиран от #54
06:26 12.04.2019
54 Госあ
До коментар #53 от "Мици":
Накрая да не се окаже, че такова нещо като затворена система няма ;)06:37 12.04.2019
55 Хохи
10:04 12.04.2019
56 USMC
До коментар #47 от "Двигателите на лунният модул":
Става дума за двигателите с които лунния модул Ийгъл е кацнал. Джон Ночев /Иван Стефанов Ночев / не е бил чертожник, а много уважаван инжинер в НАСА и в САЩ. На погребението му присъстват трима американски президенти Джими Картър, Роналд Рейгън и Джордж Буш (старши)12:29 12.04.2019
57 Аз не вярвам
20:55 12.04.2019
58 Ало физика
До коментар #35 от "Именно":
55 милиона светлинни години разстояние за което на земята нямаме число с което да обясним колко е далеч. Та интересно ми е как на такова разстояние нищо и никакъв обект не застана пред обектива на телескопите че толкова чисто заснеха така наречената черна дупкаКоментиран от #59
21:28 12.04.2019
59 Госあ
До коментар #58 от "Ало физика":
Нека ти отговоря аз, още в средата на 20в руски учен предвижда така нареченото " реликтно лъчение" от големият взрив. Това електромагнитно лъчение на по късен етап е детектирано,като доказателство за големият взрив. Та така, братчед,лъченията се разпространяват във вселената и представи си, както могат да се уловят от началото и, нейният център, така могат да се хванат и и от споменатото разстояние07:32 13.04.2019
60 Пешо
До коментар #10 от "Исак Нютон":
Не знаех че Нютон е толкова прост.01:01 13.08.2019