На 4 август 2020 година 2750 тона амониев нитрат, използван като тор в селското стопанство, но и като взривно вещество, разтърсиха ливанската столица Бейрут. Експлозията бе със сила, равна на 3.5 по Рихтер, и създаде огромен кратер на пристанището в града. Близо 200 души загубиха живота си, хиляди бяха ранени, много сгради бяха разрушени, а икономическите последици се оценяват на минимум 15 милиарда щатски долара.
След тази огромна трагедия бе потърсен отговорът на най-важния въпрос: чия е амониевата селитра, която взриви Бейрут? Въпросът е елементарен, но отговорът не. Агенция „Ройтерс” потърси отговор на тази мътна история, но се оказа, че никой не знае кой трябва да поеме отговорност за събитията. За капак, корупцията в Бейрут и нехайството, продължило години, разкриват истинските размери на катастрофата. Само две седмици преди експлозията властите са били предупредени, че нещо подобно може да се случи, но реакция не е последвала.
Има много въпроси без отговор след взрива, но кой е собственик на фаталния товар не би трябвало да е сред тях. Поне на хартия. Основен принцип в корабоплаването е прозрачното идентифициране на собствеността, особено на опасни товари като амониевата селитра. В търсене на отговора кой е собственик на товара на плаващия под молдовски флаг кораб „Росус” (Rhosus), разследващите от „Ройтерс” се натъкват на липсваща документация, секретност и мрежа от малки и загадъчни компании, пръснати по цялото земно кълбо. „Стоките се транспортират от една страна в друга, и се озовават в трета страна, като накрая никой не ги притежава. Защо са се озовали тук?”, пита бившият ливански вицепремиер и лидер на опозицията Хасан Хасбани.
Попитаните лица твърдят, че нямат представа кой е първоначалният собственик на товара, или просто отказват да кажат. Ясен отговор не може да се получи и от капитана на кораба, грузинският производител на амониевия нитрат, както и от африканската фирма, която е поръчала стоката. Последната твърди, че е поръчала товара, но не е платила за него, защото не е бил доставен. Корабът е бил натоварен със селитрата в Грузия през септември 2013 година с крайна дестинация Мозамбик. Капитанът и двама членове на екипажа обаче твърдят, че са получили нареждане от руския бизнесмен Игор Гречушкин, смятан от тях за фактически собственик на кораба, да направят непланирана спирка в Бейрут за получаване на допълнително карго. Корабът Rhosus акостира в ливанската столица през ноември същата година, но така и не отплава повече. Корабът е оплетен в правни спорове за неплатени пристанищни такси, както и за дефекти по плавателния съд. Кредиторите обвиняват законния собственик (посочена е фирма със седалище в Панама), че е изоставил кораба и товара му, който по-късно е бил свален и поставен в склад на пристанището. Бейрутската кантора Baroudi & Associates, представляваща кредиторите, не отговори на запитването кой е истинският собственик на селитрата. Гречушкин не бе открит за коментар. Друг важен въпрос без отговор е кой е платил за амониевия нитрат и дали след конфискуването на кораба си го е поискал. И ако не – защо? През 2013 година стойността на товара се е оценявала на $700 000.
Съгласно международните морски конвенции и някои вътрешни закони търговските кораби трябва да имат застраховка за покриване на инциденти като екологични щети, смъртни случаи, сблъсъци или разлив. Според два източника, запознати със случая, корабът Rhosus не е бил застрахован. Руският капитан на кораба Борис Прокошев заяви по телефона, че е виждал застраховка, но не може да потвърди дали е истинска. Фирмата от Мозамбик, която е поръчала амониевия нитрат, не е била собственик на товара, защото се е договорила да плати за него при доставката. Това твърди говорител на фирмата Fábrica de Explosivos Moçambique (FEM). Фирмата-производител на селитрата – грузинската Rustavi Azot LLC – е закрита. Тогавашният собственик Роман Пипия казва, че е изгубил контрол върху завода за амониев нитрат през 2016 г. Документацията в британски съд показва, че фирмата е била принудена от кредиторите да пусне на търг своите активи през същата година. Фабриката сега се управлява от друг собственик - JSC Rustavi Azot, който също не може да осветли кой е притежавал каргото тогава. FEM твърди, че е поръчала пратката чрез търговската фирма Savaro Ltd, която има регистрирани компании в Лондон и Украйна, но чийто уебсайт вече е неактивен. Източник, запознат с дейността на Savaro Ltd, твърди, че компанията е продавала тор от страни от бившия съветски блок на клиенти в Африка.
След страшния взрив, който се усети дори в Кипър, в Ливан се надигнаха масови протести с искане на ясни отговори защо се случи тази трагедия. Има знаци, че обещаното разследване от ливанското правителство вече се е насочило отново към кораба Rhosus и Гречушкин – човекът, който според екипажа е собственик. Източник от службите разкри, че Гречушкин е бил разпитан в дома си в Кипър за каргото. Говорител на кипърската полиция разкри само, че лице е било разпитано по искане на Интерпол в Бейрут. По думите на капитан Прокошев корабът е акостирал в Бейрут през ноември 2013 година с теч и лошо състояние. Четири месеца преди това корабът е бил задържан в Севиля за 13 дни от пристанищните власти, след като са били открити множество проблеми – неработещи врати, корозия на палубата и проблем с помощните двигатели. Корабът отново е отплавал след инспекция на фирмата Maritime Lloyd. Базираната в Грузия компания е издала сертификат, че корабът отново може да плава. Грузинската фирма обаче не се слави като най-надеждната в бранша. Инспектор в компанията заяви, че не може да потвърди дали документите от инспекцията са били предоставени на властите в Севиля. Той каза, че от 2013 година ръководството на фирмата е било сменено. Пристанищните власти в Севиля не бяха достъпни за коментар. Според молдовските регистри, където е вписан Rhosus, собственик на кораба е панамската Briarwood Corp. Панамските морски власти не коментираха случая. Наемателят на кораба - Teto Shipping Ltd, е базиран на Маршаловите острови и не е активен от 2014 година, сочат данните на международните регистри. Игор Захария, директор на Молдовската морска агенция, каза, че Гречушкин е собственик на Teto Shipping. Капитанът на кораба, който е предоставил на „Ройтерс” имейл адрес, използван от него и екипажа за Teto Shipping, каза, че за него Гречушкин и Teto са едно.
NBC News съобщи, че американското Федерално бюро за разследване ще се включи в разследването на експлозията в Бейрут. Агенцията цитира топ дипломат, според когото ФБР се включва в разследването, за да се изяснят обстоятелствата около инцидента. Справка на ФАКТИ потвърди, че компанията Briarwood Corp. е регистрирана в Панама. Защо обаче мнозина избират именно малката централноамериканска държава за такива операции? Причината е прозаична. Т.нар „удобен флаг” на страни като Панама предоставя легални вратички на компания от друга страна да намали своите разходи, включително по-ниски данъци и по-изгодни финансови условия за труд. По-този начин всички печелят – страни като Панама печелят пари, докато собствениците могат да скрият своята идентичност и трудно да бъдат открити, включително когато става въпрос за опасни товари като този в Бейрут.
След фаталния инцидент в Бейрут акцентът падна, и с право, върху корумпираната ливанска власт, която в продължение на години е подценявала проблема и е нехаела за живота на своите граждани. Мътната история на Rhosus обаче изведе наяве още един проблем. Международните правила за плаване трябва да се променят по начин, по който собствеността да е прозрачна и при подобни инциденти да се потърси отговорност от конкретно лице. Международната федерация на транспортните работници от десетилетия води кампания да се прекрати дейността на „удобните флагове”. Тази стъпка може да предотврати инциденти с плаващи ковчези по световните морета.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бате Бойко
11:17 17.08.2020
2 Грейс
Коментиран от #8, #35
11:18 17.08.2020
3 Пенчо питанката
11:18 17.08.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 не може да бъде
11:22 17.08.2020
6 4иъ58365382
11:23 17.08.2020
7 Jack Bauer
11:25 17.08.2020
8 Емил
До коментар #2 от "Грейс":
Фактът, че всички тролове-русофилистици сте вече на "амбразурата", явно показва кой е виновен - КГБ е снабдил Хизбула с взривни материали, ама станала грешка!Коментиран от #10, #24
11:27 17.08.2020
9 историчка
11:28 17.08.2020
10 Грейс
До коментар #8 от "Емил":
А бъркаш или си забравил бивш външен министър подвизаващ се сега в ООН покани хизбула преди 5,6 год на среща в Правец или тогава бяха не терористи а?Коментиран от #13
11:33 17.08.2020
11 Иван
Каргото и кораба са различни интереси!!!!!!! Затова е идиотско, защото се фокусира твърде много върху кораба. Но дори и да се открие кой е собственика на каргото, а то не е никак сложно, когато международен съд задължи грузинсския производител-да не се прави, че не знае - има банкови преводи и счетоводни записи. Този посредник, който е бил фактическия събственик до доставката в крайната дестинация при такава класическа триъгълна сделка, обаче и той не е виновен. Каргото е било арестувано най-вероятно след като са поискали огромен подкуп от корабособственика, най-вероятно и той е отказал да плати и е изоставил кораба. съотнветно пританищните власти арестуват каргото, за да си защитят вземанията за престоя на кораба в Бейрут. Виновни са пристанищните власти и нещата са от ясни по ясни- такъв товар, след като няма вече собственик се утилизира или продава. Има си норми за съхранение на опасни товари. Всичко останало-руснаци грузинци кипърци СССР Мозамбик са глупости за да се пълнят статиите за обикновенния читател, който нищо не разбира.
Коментиран от #19, #31
11:38 17.08.2020
12 Киро
Коментиран от #33
11:39 17.08.2020
13 Емил
До коментар #10 от "Грейс":
По стечение на обстоятелствата познавам лично един от лидерите на Хизбула и съм наясно с връзките им в България (преди и след 10-ти). Реално Б.Б. ги изхвърли от тук!Коментиран от #23
11:43 17.08.2020
14 ха ха ха
11:49 17.08.2020
15 Бесен Язовец
11:50 17.08.2020
16 Рошко
11:51 17.08.2020
17 Иван
11:51 17.08.2020
18 КОНТРАТА
11:52 17.08.2020
19 Иван
До коментар #11 от "Иван":
Груэия е съюэник на САЩ,недей така.11:55 17.08.2020
20 Наблюдател
Няма начин същите да не са знаели какво е амониева селитра и какво може да се случи с нея! Освен това не е прецедент защото има подобен инцидент миналия век в Халифакс Канада , където кораб с такава се взривява и отнася половината град!!
11:59 17.08.2020
21 Бесен Язовец
12:00 17.08.2020
22 оня
Коментиран от #25
12:01 17.08.2020
23 Грейс
До коментар #13 от "Емил":
Явно държавната Хранилка добре те храни, е аз не искам такива като теб да се хранят от моите данъци. Нямам спомен Боко да ги изхвърли, приятели ги писа. А за онзи отричащият се от баща си, сигурно и той се отрече от тях.? За него не е проблем.Коментиран от #29
12:09 17.08.2020
24 Бачо Киро
До коментар #8 от "Емил":
И.д.и.о.т... Какво значение има на кого е бил? Нали е конфискуван товарът? Значи принадлежи на държавата. Кой да ти е виновен за каквото и да е станало 7 години по-късно? Първоначалният собственик? Знаем, че на герберастите все са ви виновни други, от преди 10, 20, 30, 40 години....12:10 17.08.2020
25 Бачо Киро
До коментар #22 от "оня":
Въобще не им обяснявай... Едно просто сравнение между Оппау 1921 и Бейрут е достатъчно за да породи много въпроси, но при тях това е трудна работа... Заварчикът е виновен... Пълен смях... Заварчик подпалил фойерверки на другия край на склада и те гръмнали в перфектна експлозия 2750 тона амониева селитра... В Оппау със заредени множество взривове динамит в пробити дупки в селитрата и нарочна детонация са детонирали 450 тона реално от 4500 и не става с една експлозия, а с две - по-малка и голяма.... Тук с фойерверки гръмнаха целите 2750 наведнъж.... Малоумни дрънканици....12:15 17.08.2020
26 ОООО
12:22 17.08.2020
27 ОООО
12:28 17.08.2020
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Емил
До коментар #23 от "Грейс":
Явно си просто зла! От 89-та се занимава с дребен бизнес и се мъча да си решавам проблемите, които ми създават завистливи бивши и настоящи ченгета! Не харесвам Б.Б., но разгонването на руските подлоги, което прави в последните години е впечатляващо!Коментиран от #32
12:36 17.08.2020
30 Fate
12:38 17.08.2020
31 Точно така
До коментар #11 от "Иван":
Не бих могъл да го формулирам по-точно! Пристанищните власти са си виновни! Стига глупости за русофили и русофоби и кви ли ни простотии коспиративни!Ливанците се изложиха пред целия свят - корупция, некадърност, безхаберие...именно заради този манталитет Ливан винаги ще бъде какъвто е!
12:56 17.08.2020
32 Грейс
До коментар #29 от "Емил":
О, наборе ами така кажи бе, ама не виждам какво пък толкова зло си видял, или си някой реститут? Лучников добре ги уреди, че и паметник му вдигнаха.12:59 17.08.2020
33 ААА
До коментар #12 от "Киро":
Точно ,кратко ,и ясно . В моята здрава и огнеупорна каса , има взривни материали , ловен барут до 1 кг. И 100 броя ловни патрони , съгласно закона по чл.152. ал.1 от ЗОБВВПИ. И аз нося съответната отговорност . Ако нещо се случи с тези опасни материали , то отговорност НЕ носи търговеца, доставчика , вносителя , а личната , и персонална отговорност нося аз за неправилно , използване и съхранение . Тоест ливанските власти , в лицето. пристанищните служби са в пълната си степен отговорни , за 6-те години безхаберно отношение на много опасен материал , с двойно предназначение. Знаем още ,че правителството на Ливан е контролирано от Хизбула , и от там нататък може да се размишлява в много посоки относно причините за взрива.Коментиран от #46
13:14 17.08.2020
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Да бе да
До коментар #2 от "Грейс":
Това пък кой го е казал?13:28 17.08.2020
36 ****
13:28 17.08.2020
37 ТИМ Супер
13:44 17.08.2020
38 бай Мирчо
13:47 17.08.2020
39 Яверт
14:19 17.08.2020
40 Проблясък
14:29 17.08.2020
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Кико
16:07 17.08.2020
43 ИЯО
20:00 17.08.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 ТОЧКАТА
20:19 17.08.2020
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Там е заровено кучето
20:26 17.08.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Попитко
Коментиран от #54, #64
20:56 17.08.2020
50 Бай Шиле
21:06 17.08.2020
51 чекмедже 2
21:13 17.08.2020
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Марто
21:24 17.08.2020
54 Яверт
До коментар #49 от "Попитко":
Освен капсул детонатор трябва и междинен взрив, например тротилова пресовка. А бе и ракета върши работа.22:16 17.08.2020
55 Docenta
22:47 17.08.2020
56 животновъд
23:09 17.08.2020
57 Абориген
00:03 18.08.2020
58 Готин
05:53 18.08.2020
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Алексей Сергеев
Коментиран от #61
08:17 18.08.2020
61 Яверт
До коментар #60 от "Алексей Сергеев":
Трябва да си зададем въпроса кой има полза? Е, Русия няма никаква полза защото алтернативните пристанища са израелски.11:01 18.08.2020
62 Гринго
14:27 18.08.2020
63 разума
18:10 18.08.2020
64 BMW5
До коментар #49 от "Попитко":
Е те нали и пиратки намериха вътре. Случайно складирани - малко селитра и едни пиратки от друга пратка. Не разбирам защо търсят собствеността на стоката след като е била задържана. Да търсят, кой я е задържал, складирал и държал толкова време.14:11 19.08.2020