Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо предизвикват и съпротива. Но опаковката на Триумфалната арка безспорно е темата на деня в Париж.
Опакованата по проект на Кристо Триумфална арка в Париж е отворена за посетители през идните две седмици. Обичайно за творбите на Кристо, това стана без фанфари, речи, политици. Без трикольорна лента, тръпнеща да бъде почетена от ритуалната ножица. В обявения час на откриването тълпа посетители нетърпеливо пристъпва пред оградата. Добре дошли са, безплатно, както при всички предишни творби на Кристо и Жан Клод, за които творците, по собствените им думи, взимат назаем от общото пространство.
На пръв поглед щедрото предоставяне на изкуство на всеки, дошъл да го види, изглежда наивна утопия. В действителност методът на Кристо и Жан Клод се отличава не само с предварително самофинансиране, но и с добро познаване на човешката природа. На място се раздават мостри от уникалния текстил. Осигурено е плавно движение на увеличения поток посетители. Площад "Етоал" е затворен за автомобили през уикенда, което само по себе си е събитие - луксът на огромното достъпно пространство.
Творбите на Кристо и Жан Клод често са оазис на свобода за човека и природата. Дори насред града вятърът е получил своята роля. Кристо е разчитал на това, че при Триумфалната арка винаги духа и платното ще бъде в непрестанно движение. Светлината също непрекъснато се променя. Дочута реплика удачно резюмира: "Ама това като че ли е един вид екран, на който атмосферните фактори сами се прожектират!". Освен драматичния контраст между металната прецизност на опнатата тъкан при силно слънце и мекия седефен блясък нощем, специално изработеният текстил предлага ежеминутна промяна. Безкрайна мимолетност.
Изкуство, което ни отваря очите за очевидното
Това е част от магията на Кристо. Отиваме да видим грандиозен обект, сътворен от десетки хиляди квадратни метри тъкан, а на място се оказва, че имаме среща с още по-необхватни явления. С вятъра и светлината. Изкуството нерядко ни отваря очите за очевидното. Така и след Кристо светът не е същият. Или не го наблюдаваме със същите очи.
Трудно се формулира подобен процес. Не е дори важно непременно да осъзнаваме кога и как ни докосва изкуството. Официалната информация на Кристо и Жан Клод услужливо предлага физически параметри. Почти всяка публикация споменава 25-те хиляди кв. м полипропилен - толкова са били нужни. Информационната стойност на друго число щеше да е точно същата. Тези "твърди" (макар и случайни) данни все пак дават представа за положеното усилие. Общуват на достъпно, приобщаващо ниво.
Подадената ръка, щедрото гостоприемство и непринудената комуникация не достигат до всеки. За самото събитие може и да е добре. Дори без автомобилния трафик, капацитетът на площад "Етоал" има своите граници. Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо и Жан Клод предизвикват и съпротива, от любезни съмнения до яростно отхвърляне. Оспорва се дали това изобщо е изкуство, профанизира се актът на опаковането и се внушават комерсиални мотиви. Едва ли има нужда да се обяснява къде куца бизнес-логиката на който и да е млад, напорист предприемач, работещ по идея с нищожната вероятност след шейсетина години да има възможност да я осъществи с неизвестно колко милиона собствени средства.
Водещ е стремежът към свобода
Опаковането на знакови обекти се е наложило като най-разпознаваемия похват на Кристо и Жан Клод, въпреки големия интерес и към ландшафтните им проекти. Докато огромните завеси, огради, порти, плаващи кейове или яки на острови предизвикват масов ентусиазъм, опакованите исторически ценности провокират и смут. Какво означва това "опаковане" за отношението ни към символиката, която проектираме върху тях? Прекрачваме ли границите на колективната лоялност към общите символи и обичаи? Няма ли краткотрайното им скриване от погледа да ги промени? Кристо и Жан Клод не предлагат готови отговори. Творбите им са загадъчни. Принципите не. Стремежът към свобода е водещ в изграждането на изкуство без собственици, на събития без спонсори, на публика без входна такса, на почитатели без сувенири, на въображение без граници.
На мнозина им се струва, че опаковането е лесна работа. Снимките от ранните проекти на Кристо показват, че той самият е преминал дълго развитие. Разглеждащите изложбата "Кристо и Жан Клод, Реализирани творби" на кея до Пон Ньоф усилено коментират разликите между произведенията от 70-те години и перфектното изпълнение на опаковката на Триумфалната арка. Тя е темата на деня във френската столица. Градът, който има да предложи безкрайно много, е очарован от творбата на Кристо.
Париж е ослепително сияен в ранната есен. По обляните в слънце улици се ронят първите жълти листа и блестят паднали кестени. Новият културен сезон е започнал, но лятото не бърза да затвори вратата след себе си. В този този прекрасен миг мечтата за опакованата Триумфална арка настига мечтателя си. Известно е какво следва. През октомври "опаковката" ще изчезне в небитието. Триумфалната арка ще се върне в познатия си вид. Само няколко милиона души ще носят в себе си неизразимия отпечатък от свободата, с която Кристо твори.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #9
21:01 19.09.2021
2 човек от народа
Коментиран от #26
21:04 19.09.2021
3 Криско
Коментиран от #5
21:04 19.09.2021
4 Раданч Татлъту
21:08 19.09.2021
5 Раданч Татлъту
До коментар #3 от "Криско":
Ма той умря,ма!☠☠☠👍21:09 19.09.2021
6 Нека
Коментиран от #7, #11
21:11 19.09.2021
7 Раданч Татлъту
До коментар #6 от "Нека":
Ма той Жан умрял,ма!☠☠☠👍21:12 19.09.2021
8 Алфа Вълкът
Коментиран от #13
21:16 19.09.2021
9 зрител
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
за мен - абсолютно не. дори по някакъв начин арката е по-ефектна, по-монументална (ако това е думата) от обичайното.казва го човек, който не харесва нито въпросния кристо, нито отношението му към България, нито ния, които се прехласват по него.
21:17 19.09.2021
10 mi6osp
21:17 19.09.2021
11 Бга Балкан
До коментар #6 от "Нека":
Поне Жан Валжан да го види нищо поне мое командироваме Жан Виденофф в париж да го огледа и да ги фалира за 2 дена.21:25 19.09.2021
12 Centyrion
21:45 19.09.2021
13 Gucci x Balenciaga : Une collaboration
До коментар #8 от "Алфа Вълкът":
Случайно чух говори само че поменаха американец от български произход .Моите извинения обаче това не ми харесва ,не виждам креативна идея по скоро ми наподобява на зграда в ремонт или новите които са покрити по абсолютно същтият начин бях го написала преди няколко дни в кулурноКоментиран от #14
21:52 19.09.2021
14 Култура
До коментар #13 от "Gucci x Balenciaga : Une collaboration":
Темата се потаря21:54 19.09.2021
15 MGehwer
Коментиран от #30
22:01 19.09.2021
16 Общ работник
Коментиран от #17
22:04 19.09.2021
17 Gucci x Balenciaga : Une collaboration
До коментар #16 от "Общ работник":
Да ги бяха дали на хора нуждаещи се спешно от трансплантация на орган,хора в неравностойно положение едно добро дело .....22:13 19.09.2021
18 TTT
Коментиран от #22, #29
22:13 19.09.2021
19 MGehwer
22:33 19.09.2021
20 384849
23:08 19.09.2021
21 Промивки
23:32 19.09.2021
22 Centyrion
До коментар #18 от "TTT":
Всичките неща са една скъпа безмислица!Няма изкуство тук,това е дело на откачен,и на глупаци които му разрешават тези нещ.Човека трябва да бъде въдворен.00:32 20.09.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Нощен ястреб
03:07 20.09.2021
25 въпросче
07:17 20.09.2021
26 Моряка
До коментар #2 от "човек от народа":
Голямо възхищение за нищото,елемент от промиването на мозъците и световното дирижирано затъпяване.Кристо,лека му пръст,беше подчертан българомразец,от най озлобените и изкуственото му възхваляване е светотатство към все още мъждукащата ни Родина.07:35 20.09.2021
27 Мечо Пух
07:57 20.09.2021
28 Сандо
08:50 20.09.2021
29 Моряка
До коментар #18 от "TTT":
И аз се подписвам под казаното от тебе,колега.Но и ще акцентувам на срамно- сладникавато лигавене на нашите повеместно и перманентно продаващи се гейлиберастки соросоидни безродни журналисти и културтрегери,които ни проглушиха ушите, очите и душите с възхвала и тръпнещо умиление месец преди последното кичозно велико културно събитие.10:20 20.09.2021
30 Моряка
До коментар #15 от "MGehwer":
И кое му е великото?Че цял живот правеше клоунади на гърба на велики архитекти,чието изкуктво опростачваше с амбалажното си пакетеране ли?10:27 20.09.2021
31 Бяла Слатина
15:08 20.09.2021
32 Marinov
НЕПОНЯТНО и ИЗКЛЮЧИТЕЛНО МРАЗЕШЕ България и НЕ разбирам при тези обстоятелства как България МОЖЕ и ТРЯБВА да се гордее с Него???
04:09 21.09.2021