Правителството на талибаните, което управлява Афганистан, ще подпише договор с китайска компания за добив на петрол от басейна на река Амударя в северната част на страната, предаде Ройтерс.
Договорът ще бъде сключен с бъде сключен с китайската "Синцзян Сентръл Ейша петролиъм енд газ къмпани (Xinjiang Central Asia Petroleum and Gas Co - CAPEIC), уточниха представители на афганистанските власти на пресконференция в Кабул.
Това ще бъде първата голяма сделка за добив на суровини, която талибаните сключват с чуждестранна компания, откакто завзеха властта през 2021 г.
Планираният контракт подчертава и икономическата активност на Китай в региона, въпреки атаките на бойци на "Ислямска държава" срещу китайски граждани в Афганистан.
Пекин не е признал официално правителството на талибаните, но има значителни интереси в страната, която е разположена в центъра на мащабната китайска инфраструктурна инициатива "Един пояс - един път".
Съгласно договор, който е за срок от 25 години, китайската компания ще инвестира 150 млн. долара годишно в Афганистан, като инвестициите ще се увеличат до 540 млн. долара след три години, каза говорител на талибанската администрация, която ще държи 20-процентов партньорски дял в проекта.
Според експертни оценки Афганистан разполага с ресурси за над 1 трлн. долара, които привличат интереса на чуждестранни инвеститори, въпреки че десетилетията политически сътресения предотвратиха значими проекти за усвояването им.
Същевременно Китай, наред с Индия, напоследък получава по-големи количества руски петрол, добит в Арктическия регион, след като Европа се отказа от голяма част от руските доставки.
Поне три петролни танкера, натоварени със суров петрол от Арктика в пристанището на Мурманск, пътуват към Китай, сочат данни на "Рефинитив" (Refinitiv).
Един от танкерите - "Николай Зуев", пренася около 780 000 барела петрол. Пристигането му се очаква около 18 януари, макар той все още да няма конкретна дестинация.
Други два танкера - "НС Браво" и "Гладиатор", транспортират по около 900 000 барела всеки и се очаква да пристигнат в китайското пристанище Циндао съответно на 3 и 15 февруари.
Износът на руски арктически петрол към Индия постоянно се увеличава от май, като през ноември са били натоварени рекордните 6,67 милиона барела, а през декември - 4,1 млн. барела, сочат данни на "Рефинитив".
Арктическите сортове петрол "Арко", Арко/Нови порт" и "Варандей" обикновено не се изнасят на Изток, но сега намират купувачи в Азия, след като ЕС, страните от Г-7 и Австралия наложиха ценови таван за руския петрол през декември, допълвайки ембаргото върху морските доставки на суровината. Продавачите продават руските сортове с големи отстъпки, тъй като трябва да покрият по-високите цени за транспорта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Америка, Великобританя, Европа, Австрали
Коментиран от #23
18:14 05.01.2023
2 Руски ценности-самоунищожение
18:18 05.01.2023
3 стоян
Коментиран от #4, #12
18:23 05.01.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 КОТарАК
Коментиран от #17
18:33 05.01.2023
6 Ако никой не иска да търгува с теб
До коментар #4 от "Хихихи..":
ако щеш разменяй диамантите си за скрап, си абсолютно никой. Русия е като прокажена в момента. Доближиш ли се до нея, всички останали почват да те отбягват.Коментиран от #15
18:35 05.01.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Истината
Коментиран от #10
18:38 05.01.2023
9 Наблюдател
Коментиран от #13
18:42 05.01.2023
10 добър шорош ученик
До коментар #8 от "Истината":
Я дай да видим от къде черпиш информация ?18:42 05.01.2023
11 ТръмпЛин
Коментиран от #18
18:43 05.01.2023
12 Ах, морето....
До коментар #3 от "стоян":
Северен морски път!!!!Коментиран от #14
18:44 05.01.2023
13 Лафджой
До коментар #9 от "Наблюдател":
Къде краварите добиват нефт при -30 градуса че да произвеждат и сонди ? Да не говорим че Тексаските нефтени полета и остананалите там са набучени със сонди само за бутафория . Нефт там няма .Коментиран от #22
18:44 05.01.2023
14 ТръмпЛин
До коментар #12 от "Ах, морето....":
А Канада как гледа на това? Пропуска ли Руски танкери?Коментиран от #16
18:47 05.01.2023
15 надежди говежди
До коментар #6 от "Ако никой не иска да търгува с теб":
Блумбърг : Русия ще спечели 321 млрд. долара от износ на горива през 2022 г.Това е с една трета повече спрямо 2021 г. Огромните приходи ще доведат до рекорден излишък по текущата сметка на страната, който според Института за международни финанси може да достигне 240 милиарда долара.
Коментиран от #39
18:47 05.01.2023
16 Борислав
До коментар #14 от "ТръмпЛин":
Че кой я пита Канада ?Коментиран от #19
18:48 05.01.2023
17 разбирач
До коментар #5 от "КОТарАК":
То Холандците един чип за себе си не могат да направят , камоли нещо за износ . Каква Холандска електроника ползваш ?Коментиран от #29, #36
18:49 05.01.2023
18 На мен разплащанията ми
До коментар #11 от "ТръмпЛин":
към Китай вървят в юани, нищо против тях. Същите продукти произведени от Западни фирми в Китай са поне 4-5 пъти по скъпи. Като искате да сте големи Евроатлантици плащайте им по-високите цени ....Коментиран от #20
18:50 05.01.2023
19 Питат
До коментар #16 от "Борислав":
….и още как! Все едно да минеш през Панамския канал гратис.Коментиран от #24
18:51 05.01.2023
20 Сигурен
До коментар #18 от "На мен разплащанията ми":
ли си че са в Юани? На Алибаба всичко е в зелена шума.Коментиран от #31
18:53 05.01.2023
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Гост
До коментар #1 от "Америка, Великобританя, Европа, Австрали":
А с какво ще живеят западните крадци, като последните 20 години се научиха само да менажират чуждото производство и да заделят огромни порции за себе си?18:56 05.01.2023
24 пак да питам
До коментар #19 от "Питат":
И къде руски танкери минават през територията на Канада ?Коментиран от #28, #30
18:57 05.01.2023
25 Лафджой
До коментар #22 от "Наблюдател":
Дай ,обясни тука да разберем . Стига приказва празни приказки .18:58 05.01.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 стар шаман
Икономиката на страната ще се подобри, според тях .
Въпреки това 2023 г. обещава да бъде по-благополучна. Поне така твърдят шаманите от Югра, съобщават световните издания.
"Русия е светлото начало, така че западното, дяволското, със сигурност ще загуби", подчертава един от шаманите.
19:01 05.01.2023
28 Щом
До коментар #24 от "пак да питам":
Споменаваш Северен Морски Път, така е наречен пролива между континенталната част на Канада и Островите Кралица Елизабет. Този път се подържа от Канада и принадлежи на Канада. Сега, дали руснаците използват него, или Беринговия проток, това няма как да знам. Ти го казваш.Коментиран от #37, #40
19:08 05.01.2023
29 стоян
До коментар #17 от "разбирач":
До 17 ком - другар - явно си доста НЕ компетентен - Филипс е нидерландска фирма - Нидерландска фирма произвежда най прецизните машини в СВЕТА за производство на чипове19:22 05.01.2023
30 Сега
До коментар #24 от "пак да питам":
Погледнах къде се намира Мурманск. Ами по-логично е да използват Северния Морски Път през Канада, отколкото през Беринговия проток. По-логично, но дали Канда им разрешава??? Съмнявам се.Коментиран от #32
19:24 05.01.2023
31 ...
До коментар #20 от "Сигурен":
вижте Taobao com19:28 05.01.2023
32 Мишел
До коментар #30 от "Сега":
Изобилието от острови край бреговете на Канада с тесни криволичещи проливчета между тях, прави този път недостъпен за кораби 11 - 11.5 месеца годишно. Когато е достъпен, по него могат да минават само малки корабиРусия ще обслужва целогодишно с ледоразбивачи своя Северен морски път, който е най краткия път от Европа до югоизточна Азия. Но по трасето Мурманск -Берингов проток ще може да има във всеки момент само по един чужд кораб.
Коментиран от #33
19:45 05.01.2023
33 В последното
До коментар #32 от "Мишел":
десетилетие, всичко е точно обратно! Водите са проходими през по-голямата част от годината, а през другото време леда е съвсем тънък и може да се разчиства от канадските ледоразбивачи. Този път се явява най-късия за корабите плаващи между Европа и Азия, давайки огромни възможности за Канада и облекчавайки трафика през Панамския канал. Виж видеото качено в Ю-туб за повече яснота.Коментиран от #34
19:55 05.01.2023
34 Мишел
До коментар #33 от "В последното":
Минаването край Канада през тесните криволичещи мъгливи проливчета е невъзможно за големи съвременни кораби.Затова този път не се ползва досега и не се разглежда изобщо като бъдещ вариант.
20:02 05.01.2023
35 Вирус
20:02 05.01.2023
36 Калпазанин
До коментар #17 от "разбирач":
Да, ама произвеждат гумени зарзавати произведени с руски торове най големият лоотребител на пестициди21:05 05.01.2023
37 Калпазанин
До коментар #28 от "Щом":
Той завалията пък не може да се сети от къде минава, потърсете в мапса и ще го видите апропо без руските ледоразбивачи няма път21:07 05.01.2023
38 има народна
22:03 05.01.2023
39 от кога ти е статията
До коментар #15 от "надежди говежди":
или викаш, това не е важно. Малко позакъсняла пропаганда. Сега коя година сме? А какви са прогнозите за тази година? А колко им струва "специалната операция" до момента в ПАРИ? Тея 300 милиарда са доникъде. А тази година ще са със 60-70 процента менше.23:50 05.01.2023
40 Мамма миа
До коментар #28 от "Щом":
Драги съфорумнико,ходил ли си на училище въобще?Четеш ли малко новини или само пишеш?
То бива невежество ,но някои ,определено използват форумите за да си го покажат публично.
От Мурманск до Китай,от къде ще минеш?
Според теб ,все едно ,от летище София да отидеш в Младост ,например,но да пообиколиш до сръбската граница.
07:21 06.01.2023
41 Нескопосник
Между Русия и Китай, Стяйков, има тръбопровод работещ вече трета година!
16:44 06.01.2023