Когато наскоро Китай обяви, че ще намали износа си на редкоземни елементи, ако САЩ стигнат до крайности в спора за митата, в много концерни забиха тревожни камбани. Заваляха спешни запитвания към доставчиците на суровини, които бяха затрупани от многобройни поръчки.
Особено разтревожени изглеждат производителите на автомобили. И без друго този сектор от икономиката е подложен на силен натиск, а сега се очертава и да остане без достатъчно запаси от редкоземни елементи. Според познавачи на бранша съществуващите запаси ще стигнат само до юни, уверява пред обществената медия АРД Юрген Пипер, експерт по автомобилостроенето.
Автомобилите вече са "електронно дефинирани"
Това е проблем, защото съвременните автомобили вече са немислими без компютри и електроника. Откакто през 1980-те години се появиха първите електрически стъкла, технологиите се развиват все по-бързо, казва за германското издание независимият автомобилен експерт Кристоф Щюрмер. Сега говорим за "електронно дефиниран автомобил" (electronic defined vehicle): "Това е автомобил, снабден с централен процесор, който контролира множество други компютри, управляващи отделните функции в автомобила." Производителността на тези процесори е огромна, един обикновен лаптоп вече не може да се справи с тях, посочва Щюрмер. И съответно търсенето е високо, добавя експертът.
Въпреки това все още не сме подготвени за недостиг на доставки или за политически мотивиран недостиг на такива суровини, казва на свой ред Пипер. Той припомня, че за тази зависимост се знае отдавна, но нищо не е било направено срещу това: „Просто никога не е било мислено стратегически за това – както в политиката, така и в големите компании", казва още експертът, цитиран от АРД.
Сега се обмислят директни лицензионни споразумения с Китай, за да се заобиколят санкциите. Или пък може да се увеличи производството в други части на света. Да вземем например интереса на САЩ към украинските суровини, което не е никак случайно. Добре известно е, че Украйна също притежава редкоземни метали, припомня в тази връзка германското издание.
Експертите искат стратегия за редките суровини
Трудно е да си представим, че тенденцията за електронизация на автомобилите ще спре или ще забави ход. Междувременно при последното поколение автомобили вече не се подменят части, за да станат те по-добри, а само се актуализира софтуерът – инсталират се ъпдейти. Това е промяна на парадигмата, посочва Кристоф Щюрмер: "Съвременните и бъдещите автомобили всъщност ще съдържат много повече електроника и компютърни технологии, отколкото днешните автомобили. Това е ясна тенденция."
За високоиндустриализирана страна като Германия е добре да има своя стратегия за суровините. Още повече, че самата тя не разполага с почти никакви природни ресурси. А за един от водещите сектори в икономиката, от който до голяма степен зависи и просперитета на страната, такава стратегия е изключително важна, категорични са експертите.
Автор: Самир Ибрахим (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Абе
Коментиран от #6, #19, #26
13:35 29.05.2025
3 КНСБ
13:36 29.05.2025
4 Софиянец
13:36 29.05.2025
5 Я пък тоя
13:37 29.05.2025
6 Я пък тоя
До коментар #2 от "Абе":
Защо на жените, а мъжките няма ли да вземат. Там ги има много.13:39 29.05.2025
7 Сталин
Коментиран от #17
13:41 29.05.2025
8 мдаааа
13:42 29.05.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Миме ,
До коментар #1 от "Mими Кучева🐕🦺":
Не си виждала тая , от препаратите за Вани ... ..🤭13:44 29.05.2025
11 Сър Мастър Бейтс
Коментиран от #16
13:44 29.05.2025
12 Стойко
13:44 29.05.2025
13 Небинарен модерен ляв
13:48 29.05.2025
14 БгТопИдиот🇧🇬
Санкции ,а ?!?!
Коментиран от #27
13:48 29.05.2025
15 Дин Визел
13:49 29.05.2025
16 БСП Обединена Левица за Радев
До коментар #11 от "Сър Мастър Бейтс":
Абсолютно. Автомобилите от колективния нацистки Запад убиват удоволствието от шофирането. Най-ми е било кеф на Москвича на бащата. Да запалиш с манивела, да дръпнеш смукача, да навиеш мъжката волана 3 пъти за завой...кола за мъже. А ЕС жиендърите докосват вече волана с пръстче, няма двраво вкарване на първа и тн13:50 29.05.2025
17 55555
До коментар #7 от "Сталин":
Русия ще я гонят от заграбените територии.Коментиран от #18, #21
13:50 29.05.2025
18 БгТопИдиот🇧🇬
До коментар #17 от "55555":
Отдел фантастика,трети раздел втори ред.13:53 29.05.2025
19 Някой
До коментар #2 от "Абе":
Виждал съм как на трабантче се откъсна гума и обиколи полета минавайки и през вътрешна уличка преди да падне.Иначе преди някоя друга седмица видях трабанче в центъра на София.
Коментиран от #22
13:54 29.05.2025
20 Макробиолог
13:54 29.05.2025
21 Хихихи
До коментар #17 от "55555":
Историята показва, че когато нато се опита да се разшири на изток, Русия се приближава на запад 🤭13:55 29.05.2025
22 Паси
До коментар #19 от "Някой":
Моето е във военно историческия музей, да напомня на силата на натовскта ни армия с един 50 год фъ16 и 15000 войника пред пенсия 🇪🇺13:56 29.05.2025
23 Нищо ново под слънцето!
Но е слабо!
Още можете!
Дерзайте!
13:58 29.05.2025
24 Връщайте се
13:59 29.05.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 ха ха хааа
До коментар #2 от "Абе":
Ми , китайците изрязаха Сибирската гора и нема фазер , бе ... 🤭😁14:23 29.05.2025
27 ха ха хааа
До коментар #14 от "БгТопИдиот🇧🇬":
Верно си ТОП ... 🤭😁14:25 29.05.2025
28 Буха ха
15:02 29.05.2025
29 Мишел
Но не само при редките земи има световен монопол. Русия произвежда 100% от бездефектните сапфирови кристали, от които се режат тънки сапфирови подложки за интегрални схеми. Русия произвежда и 100% от свръхчистите инертни газове, които се ползват при синтез на сплави за микроелектрониката. Така Русия също може да предизвика тежка световна криза в производството на елементи на микротехнологията.
Засега Китай и Русия ползват монопола само,за да си осигурят исокотехнологични продукти, които не произвеждат.
15:40 29.05.2025
30 Ибрахим
19:29 29.05.2025