28 Април, 2023 11:49 1 131 2

Учени разработиха препарат срещу образуване на тромби

• учени-
  • препарат-
  • тромби-
  • кръвни съсиреци-
  • медицина-
  • здраве

Биохимици разработили наноструктури, които абсорбират полифосфатни молекули от човешкия кръвен поток и предотвратяват образуването на кръвни съсиреци

Учени разработиха препарат срещу образуване на тромби - 1

Американски и канадски биохимици са разработили наноструктури, които абсорбират полифосфатни молекули от човешкия кръвен поток и предотвратяват образуването на кръвни съсиреци, без да увеличават риска от кървене, което възниква при прием на антикоагуланти. Работата е публикувана в списанието Nature Communications. Това съобщиха в сряда от пресслужбата на Канадския университет на Британска Колумбия (UBC), предава "Фокус".

Както отбелязват изследователите, повечето антикоагуланти и антитромботични лекарства имат общ недостатък - употребата им увеличава вероятността от спонтанно кървене. Това се дължи на ефекта на активните вещества на антикоагуланти върху ензими или спомагателни молекули, които участват пряко в патогенни и полезни форми на кръвосъсирване за тялото.

Професор Kijakkedatu и колегите му откриха, че новите наноструктури, базирани на така наречените макромолекулни полианионни инхибитори (MPI), нямат такива недостатъци. По подобен начин биохимиците наричат ​​наноструктури, покрити с много къси, положително заредени органични молекули. Те са способни да се свързват с отрицателно заредени вещества и да ги задържат на повърхността си.

Безопасно лекарство за тромбоза

Тези молекули включват така наречените полифосфати, съединения на много молекули на фосфорната киселина, които играят ключова роля в активирането на тромбоцитите и в образуването на кръвни съсиреци. За разлика от други компоненти на тромбите, полифосфатите не са част от системите, пряко свързани с процеса на коагулация, което ги прави привлекателна мишена за лекарства.

Водени от тази идея, канадски и американски биохимици създадоха наноструктури, базирани на ядро ​​от полимерни молекули и вериги от полиамини, свързани с него, къси органични молекули с включвания на въглеродни атоми. Структурата на тези полиамини е избрана по такъв начин, че те активно се комбинират с полифосфати и ги задържат вътре в наночастиците.

Учените подготвиха девет различни вариации на тези молекули и тестваха работата им в експерименти с мишки, в чийто кръвен поток спонтанно се образуваха кръвни съсиреци. Експериментите показват, че една от създадените от изследователите наноструктури, MPI 8, потиска образуването на кръвни съсиреци при ниски концентрации, а също така не провокира спонтанно кървене и има ниско ниво на токсичност.

Както се надяват професор Кияккедату и колегите му, последващи експерименти върху други модели животни и доброволци ще потвърдят високото ниво на безопасност и ефективност на MPI 8. Това ще проправи пътя за използването на тези наноструктури за превенция на тромбоза и борба с последствията от неговото възникване, заключиха учените.

• 1 Бравос

А след опитните мишки, ние ли сме наред?
  • 2 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ