Нужно е доста въображение, за да се открие нещо общо между Аризона и Украйна. Благодарение на Hyundai обаче допирна точка съществува. През 2004 г. корейците решиха да кръстят новия си компактен SUV на град Тусон, а малко по-късно започнаха производството му в Луцк. "Побратимяването" на две толкова различни географски точки показва колко добре бе посрещнат Tucson навсякъде по света. Моделът се продава еднакво силно както в Щатите, така и в Европа, а след дебюта на новото поколение тази година присъствието му на вторичния пазар със сигурност ще се засили. Лошата новина за ловците на изгодни сделки е, че малкият всъдеход пази високи цени. Добрата - за това си има причина.
Скептично настроените към качеството на работата в бившите съветски републики могат да бъдат спокойни. Сглобените в Украйна екземпляри са предназначени само за вътрешния и руския пазар, пък и не отстъпват по нищо на произведените в Корея коли. Дори по някакви неведоми пътища да се попадне на такъв SUV, единственото, от което може да се опасява потенциалният собственик, е недобре зареденият с фреон климатик.
За разлика от много други модели от този сегмент, които представляват просто хечбекове или комбита с увеличен клиренс, Tucson напомня на умалено копие на истински джип. Използва модифицираната платформа на Elantra, но се перчи с масивна
каросерия
високопрофилни гуми, мощна предна броня и плътен пояс от лайстни по целия периметър на купето, който го предпазва от наранявания при шофиране извън пътя. Разполага с отлична антикорозионна подготовка, но с боядисаните в черно молдинги често страдат от подкожущено лаково покритие след миене с водостроуйка. Независимо от високия клиренс (195 мм) достъпът до
салона
е удобен. Всички седалки са меки и просторни, макар че предните не осигуряват нужната странична опора. Качеството на сглобката е типично за Hyundai, но от здравината на използваните материали определено има какво да се желае. Пластмасите се надраскват лесно, а текстилните тапицерии се зацапват и захабяват много бързо.
Видимостта от шофьорското място е добра, макар че лявата колонка на предното стъкло я ограничава леко. Салонът е просторен и осигурява достатъчно пространство за петима пътници. Функционалността също е на ниво. Облегалката на предната пасажерска седалка се сгъва и позволява превоза на много дълги товари или използването є за масичка. Задният диван също се регулира от почти вертикална до полулежаща позиция, а задното стъкло се отваря отделно от багажника.
Tucson се екипира с два бензинови и един дизелов
двигател
Базовият двулитров мотор (141 к.с.) се отличава с прилична тяга, но харчи поне два литра повече от каталожните 10.4. Доста по-рядко се среща 2.7-литровата шестцилиндрова модификация (175 коня), в което няма нищо странно. Макар да подхожда повече на SUV, разходите по поддръжката и обслужването не са по джоба на всеки. Оптимален за модела е двулитровият дизел със 112 к.с. и особено форсираната му версия VGT, благодарение на чиито 140 коня и 305 Нм въртящ момент нафтовият Tucson превъзхожда по динамика малкия бензинов вариант.
Опитът от експлоатацията сочи, че всички мотори са достатъчно надеждни и създават неприятности само при неправилно обслужване. Некачественото дизелово гориво лесно изважда от строя подкачващата помпа в резервоара, а ненавременната смяна на маслото в четирицилиндровия бензинов агрегат обикновено води до зацапване на клапана на системата за изменение на фазите на газоразпределението CVVT. Проблемът се изразява в чувствителна загуба на мощност. Почистването невинаги върши работа и понякога се налага смяната на клапана. Всички двигатели са снабдени с ангренажни ремъци, които трябва да се сменят на 60 000 км заедно с обтягащите ролки.
Освен с двойно предаване, Hyundai Tucson се произвежда и във версии само с преден задвижващ мост. На тези модификации обаче се падат едва 15-ина процента от общите продажби. Иначе на твърда и суха настилка корейският SUV използва предно предаване. Задната ос се включва автоматично при пробуксуване с помощта на муфа с електронно управление. При необходимост тя може да се блокира принудително посредством копче на арматурното табло и въртящият момент започва да се предава поравно между двата моста. При достигане на 40 км/ч блокажът се изключва и трансмисията минава в изходен режим. По адрес на автоматичните
скоростни кутии
практически не се чуват критики. Ръчните обаче не са така безпроблемни. Износват се синхронизаторите на втора и трета предавка, което затруднява "вкарването" им. След пробег от 150 000 заради амортизирани втулки нерядко се появяват луфтове в механизма за превключване. Добре е при оглед на коли, произведени през 2007 г. да се провери състоянието на маншоните на полуосите.
Hyundai Tucson може да се похвали с една от най-комфортните возии в този сегмент. Корейският SUV обаче недолюбва агресивния стил на шофиране. При вземане на завой с по-висока скорост възниква осезаем крен, а бордовете на високопрофилните гуми се подгъват. Кормилната уредба се отличава с нелоша информативност и автомобилът послушно следва зададената траектория. Увереност на пътя дават системите за курсова устойчивост ESP и против пробуксуване TCS, които влизат в базовото оборудване.
Окачването
на модела е напълно независимо с МакФерсон отпред и многолостова конструкция отзад. Ходовата част крие един от малкото недостатъци на Tucson. Предницата определено изпитва недостиг на ресурс - втулките и стойките на стабилизаторите се предават след едва 30-40 000 км. Колите от последните години на производството страдат от износени тампони на предната подрама, при които се появява нужда от смяна след 20-30 000 км. Ябълковидните съединения също не са особено издръжливи. Доста по-висока надеждност демонстрира задният мост, който се обажда след 120 до 150 000 км. Кормилната уредба също показва някои слабости. След пробег от 70-80 хил. км могат да протекат някои уплътнения, а накрайниците на кормилните щанги обикновено са за смяна.
Макар да не е съвършен, Hyundai Tucson определено заслужава внимание. Корейският SUV съчетава практичност, функционалност и много добро оборудване, а и като цяло се отличава с отлична надеждност.
Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 6 гласа.