Отидете към основна версия

117 749 76

Как Honda се подигра с General Motors

  • honda-
  • general motors-
  • cvcc

Сега ще ви разкажем една интересна история как преди много време Honda елегантно се подигра с General Motors. Това е разказ за високомерието на ръководството на GM, за гениалния инженер Соичиро Хонда и как умът е по-важен от грубата сила. За това как в малките иновации се крият големите бъдещи успехи.

Малко предистория

За тези, които не знаят, Соичиро Хонда започва кариерата си като обикновен механик в гаражен сервиз в Япония. Това става през далечната 1923 година. През 1928-а подава заявка за първия от стотиците патенти, които прави впоследствие. Той е за замяна на дървените спици на джантите с метални.

Пътя към марката Honda гениалният самоук майстор започва с монтирането на малки двигателчета на стандартни велосипеди. През 1948 Соичиро стартира с производството на мотоциклети, а през 1960-а от поточните линии на неговата компания Honda започват да излизат и автомобили.

Технологията

Всичко започва през далечната 1973 година, когато Honda се подготвя да пусне модела Civic с двигател, снабден с технологията CVCC, а малко по-рано правителството на САЩ въвежда жестоки норми за вредните емисии. Моторите на Honda със CVCC обаче покриват тези изисквания.

В двигателите Honda с технология Compound Vortex Controlled Combustion (CVCC) се използва иновационна предкамера, където запалителната свещ възпламенява малко количество обогатена смес, която впоследствие възпламенява и основната по-обеднена горивна смес непосредствено в цилиндъра.

Цялото това "вълшебство" води до пълно изгаряне на горивната смес в камерите, което от своя страна намалява изхвърляните в атмосферата вредни газове и разхода на гориво. Именно тази технология позволява на двигателите Honda да покрият строгите американски еконорми, при това без използването на скъпоструващи катализатори.

Надменното отношение от страна на GM

Иновационната технология веднага е забелязана от американските производители Ford и Chrysler, които се надпреварват да лицензират иновацията и да я използват в собственото си производство. General Motors обаче не правят това. Тогавашният генерален директор на GM, Ричард Генстенберг се изказва за технологията на Honda по следния начин:

"Да, запознах се с иновацията, но тя може да сработи единствено на малко мотоциклетно двигателче и не виждам възможност да се използва на някой от нашите агрегати". След известно време тези високопарни думи стигат и до ушите на Соичиро Хонда - шеф и основател на компанията Honda.

Реакцията на Honda

Сочиро Хонда не прави никакво изявление в отговор на Ричард Генстенберг, но купува чисто нов Chevrolet Impala с 5.7-литров V-образен осемцилиндров двигател и го транспортира в Япония. Навярно се досещате как продължава историята. Соичиро дава задача на своите инженери да интегрират CVCC технологията в Impala-та.

Още по-любопитното е, че всичко се получава от раз. Инженерите на Honda изменят малко всмукателния колектор, цилиндровата глава и карбуратора и безпроблемно интегрират технологията Compound Vortex Controlled Combustion. След това модифицираната Impala се отправя на тестове, които също минава без проблем.

Така технологията, на която Генстенберг високомерно се надсмива става годна за използване и в големите двигатели на GM, като и при тях не се налага използването на катализаторно устройство. Освен това мощността на американския автомобил се запазва абсолютно същата - 160 конски сили, а разходът на гориво е снижен.

Изводът

По този начин Соичиро Хонда, без излишни словесни престрелки и доста елегантно, показва на целия свят, че компанията му може да направи автомобилите на GM по-добре, отколкото техните създатели. Както се казва: "Който се смее последен, се смее най-добре!"

Вижте подробни технически характеристики за моделите на Хонда - ТУК

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини