Модата и автомобилът винаги са вървели ръка за ръка. След Втората световна война обаче този флирт се превръща в истински брак. Кумува маркетингът, с който производителите започват трайно да съобразяват моделната си политика. Днес, когато експериментите с различните ниши на пазара са обичайна практика, прицелването на даден автомобил в определена клиентска група звучи повече от нормално. Преди половин век обаче такава глезотия е възможна само в Америка.
През 50-те щатското общество просперира. За все повече семейства животът в новоизникващите пасторални предградия става сбъдната мечта. Доходите на населението се увеличават, покупателната способност - също. Китните крайградски квартали бързо привличат по-заможното население и времената на съседската бакалия свършват. Заменят я огромни търговски комплекси, в които може да се купи всичко, макар и след километри шофиране по новопостроените магистрали. Американските производители бързо разбират, че ако семейството разполага само с един автомобил, дори най-безобидният "шопинг" лишава домакинството от превозно средство за други нужди. Появява се феноменът "втора кола в гаража", а понеже с пазаруването обикновено се занимава домакинята, на мнозина маркетолози им хрумва да лансират строго профилиран продукт, който да привлече именно дамската клиентела.
Идеята изглежна напълно логична, но както ще се окаже по-късно, реализацията є не дава очакваните резултати. Първият опит за пробив в "дамския сегмент" принадлежи на Dodge. През 1955 г. марката пуска в продажба революционния от маркетингова гледна точка La Femme. Както подсказва името на модела, той се прицелва само и единствено в сърцата на нежния пол. Всъщност "специалният" седан с две врати представлява най-обикновен Custom Royal Lancer, но това според създателите му няма абсолютно никакво значение за средностатистическата домакиня. По-важно е, че елегантната каросерия е изпълнена в комбинация от "сапфирено бяло" и "пепел от рози". На калниците се кипри "златна" емблема "La Femme", салонът блести с изискана тапицерия в розови нюанси с акценти от розови пъпки, а таванът е обшит с розов винил. Елегантна правоъгълна чанта, съобразена с колорита на интериора, намира място в специален джоб на гърба на предната седалка. Стандартното оборудване включва също така дизайнерски оформено червило, табакера, запалка и портмоне в - да, познахте! - бледо розово. Втори джоб в облегалката на предната седалка пък приютява мушама, найлонова шапка и дъждобран, които да подкосят окончателно коленете на дамите.
От днешна гледна точка La Femme би трябвало да постигне маркетингов триумф. Моделът обаче се оказва търговски провал. През 1955-56 г. са произведени едва 2 500 екземпляра, които половин век по-късно се смятат за колекционерска рядкост. Музеят "Уолтър П. Крайслър" дори държи съвършено реставриран La Femme в постоянната си експозиция. Първият дамски автомобил в историята изглежда изпреварва времето си, но това само го прави още по-интересен експеримент в една област, която тепърва ще набира скорост.
Dodge La Femme
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
V-образен, осемцилиндров, OHV, два клапана на цилиндър, ъгъл между блоковете 90°
|
Диаметър на цилиндъра/ход на буталото
|
92.1/96.8 мм
|
Степен на сгъстяване
|
8:1
|
Работен обем
|
5 158 см3
|
Обем на цилиндъра
|
644 см3
|
Максимална мощност
|
169 кВт/230 к.с. при 4 400 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
428 Нм при 2 400 об./мин.
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
5 180 1 890 1 530 |
Литрова мощност
|
32.8 кВт/44.6 к.с. на литър работен обем |
Трансмисия
|
двустепенна, автоматична
|
Предна/задна колея
|
1 480/1 490 мм
|
Маса
|
1 465 кг
|
Коефициент на въздушно съпротивление
|
Сх=0.77
|
Спирачки, отпред/отзад
|
барабанни/барабанни
|
Гуми отпред/отзад
|
7.60X15/7.60X15
|
Ускорение от 0 до 100 км/ч
|
11 сек.
|
Четвърт миля (402 м) със старт от място
|
18.2 сек., крайна скорост 123 км/ч
|
Максимална скорост
|
160 км/ч
|
Среден разход
|
16.5 литра на 100 км
|
Разход при максимална скорост
|
22 литра на 100 км
|