Отидете към основна версия

7 840 20

Общинска фирма с поръчка, на която пасва само Dacia

  • dacia-
  • общинска фирма-
  • цгм

Общинската компания Център за градска мобилност (ЦГМ) иска да купи на лизинг 60 нови автомобила. Но условията на обществената поръчка са написани така, че само една марка ванове ги покрива - Dacia Dokker, съобщи "Капитал".

Поръчката е за автомобили, които ще обслужват новите платени зони за паркиране в столицата. С решение от 20 юли на Столичния общински съвет бе разширен обсегът на зелената зона, което "налага спешното наемане на автомобили поради липсата на такива и поради остарелия наличен автомобилен парк", обясниха от ЦГМ пред "Капитал". Крайният срок за подаване на оферти е 1 септември 2017 г.

Търсят се 30 автомобила тип "ван" с бензинови двигатели, 20 вана с дизелови и 10 леки коли тип "хечбек" с бензинов двигател. Според обявлението на търга те няма да бъдат купени, а ще бъдат наети за четири години и половина, а прогнозната стойност е 1.5 млн. лв.

От ЦГМ оправдават избора си на процедура с това, че максималното плащане на месец за един автомобил ще е 400 лв. за лизингова вноска, което, "пресметнато за по-малко от пет години, прави икономически изгодна сума за нова кола, особено на фона на разходите за ремонт на стар автомобил".

Има две неща, които се открояват в този търг. Едното е, че поръчката не е разделена на обособени позиции за трите различни вида автомобили, които ЦГМ очаква да се доставят. Най-често в търговете за купуване на автомобили различните видове са разделени на различни позиции.

"Предметът е предоставяне при условията на оперативен лизинг на нови автомобили за нуждите на Центъра за градска мобилност, т.е. не търсим доставка, респективно покупка на автомобилите, а финансово решение. Автомобилите ще бъдат ползвани на лизинг за определен период от 54 месеца, след което ще бъдат върнати на лизингодателя", обясняват от ЦГМ .

Съмнения у представители на бранша предизвиква условието за вановете с бензинови двигатели - междуосието да е минимум 2800 мм, а дължината на автомобила - максимум 4400 мм. Според хора от бранша тези изисквания силно стесняват кръга на потенциални автомобили, които да се доставят.

"Всичко води до само един участник, само до една марка автомобили", казва източник от сектора. Според два източника от автомобилния бизнес на това описание отговаря само един модел от една марка - Dacia Dokker. Бърза проверка на познатите марки ванове показва, че наистина повечето от тях не пасват в така зададените критерии. Така само някой, който може да предостави конкретния автомобил за първата позиция в търга, ще може да изпълни и цялата поръчка, тъй като тя не е разбита на позиции.

Отсъства обяснение защо като критерий в поръчката е въведена дължината на междуосието или максималната дължина.

От ЦГМ обаче твърдят, че са направили пазарно проучване и според него на минималните технически изисквания отговаряли няколко марки и модели автомобили. Търгът не е обжалван в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изтъкват от ЦГМ.

Официален вносител на Dacia за България е "Рено Нисан България". Ако от автомобилния бранш са прави и наистина само Dacia Dokker отговаря на изискванията за вид 1, все пак е възможна някаква конкуренция в търга, смятат източници на "Капитал". Отделни лизингови компании могат да предложат същия модел автомобил и да спечелят с цена - както стана в поръчка на НСО за председателството на ЕС например.

Критериите за оценка на офертите в търга са два, като цената е основният - с тежест 80%. Другият показател е срокът за доставка. Участниците трябва да имат минимален общ оборот за последните три години в размер на 500 хил. лв., но и да са извършили поне една дейност, сходна с тази на поръчката, през последните три години. Тоест трябва да са предоставили поне 60 автомобила при условия на оперативен лизинг, дългосрочен наем или финансов лизинг.

Конкретната поръчка не е колосално голяма. Но е поредната, в която победителят се предопределя с неважно условие.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини