Отидете към основна версия

54 653 92

Особености на социалистическия тунинг

  • соц. тунинг-
  • lada

 

Мнозина от вас си спомнят времената преди 10 ноември 1989 година, котаго по родните пътища се движеха основно автомобили съветско производство. Тези коли обаче също бяха подлагани на т.нар. тунинг, но той беше предимно оптически и се извършваше с подръчни средства. Сега решихме да ви припомним, а на тези които не знаят да им разкажем, за част от "свръхмодерните" за онова време соц. доработки.
 
Завеси

Повечето съветските автомобили бяха оборудвани със стъкла тип "аквариум". Наричаха ги така, защото бяха лишени от каквато и да била тонировка и именно поради тази причина по-луксозните автомобили с марка Волга бяха оборудвани със саморъчно ушити завеси, които наподобяваха светлосините перденца на правителствените Mercedes-и.
 
Топка за скоростен лост

За притежателите на Жигули беше особена гордост да монтират на скоростния си лост топка, различна от оригиналната. Най-разпространените бяха прозрачни с някакъв предмет вътре в тях. Много от водачите на тогавашните МПС-та си правеха подобни ръкохватки за скоростен лост сами. Те използваха епоксидна смола, като с нея заливаха въпросните предмети.
 
Усилено окачване

Да имаш червена Жигула и да не подсилиш задното окачване беше смятано за нещо необичайно. Основната задача на много от тези автомобили беше да превозват максимално количество товари от точка А до точка Б. Най-често практикуваните способи бяха два - монтиране на гумена подложка над пружината или замяна на пружините с по-дълги от друг автомобил.
 
Вентилатор

Тъй като съветските автомобили не разполагаха с климатици вентилаторче на предното стъкло вършеше доста прилична работа в горещините и най-вече беше полезна екстра за движение в града. Въпреки че изглежда смешно и кичозно, това е една от най-смислените доработки, които бяха популярни през онези години. Захранването на вентилаторчетата също се адаптираше към запалката на автомобила.
 
Кукла върху теглича

Всички тегличи от онези години представляваха стърчащо назад и извито нагоре желязо с метална топка накрая. В Европа те вече са забранени, но у нас продължават да се използват. Екстрата за тях беше глава от гумена кукла, която се нахлузва върху теглича. Идеята - да не се покрива с ръжда устройството за теглена на ремарке.
 
Компактдиск

Най-съвременната от въпросните екстри е наличието на компактдиск, който виси на въженце от централното огледало за обратно виждане. Смяташе се, че именно тази джаджа може да спаси водача от радарите. Видиш ли дисковете разсейвали вълните на радара. Научно потвърждение на това твърдение все още няма, но това не пречеше висящите дискове да са много.
 
Антистатик

Завършваме пакета от соц. доработки с ултра модерното изобретение от онези времена, наречено антистатик. Считаше се, че именно антистатиците намаляват опасността от статично електричество и респективно от запалване на бензиновите пари. Според експерти това е легенда, но навремето някои смятаха, че колкото повече антистатици, толкова по-добре. 
 
Можем да говорим още много за килимчета и китеници по седалки, волан и арматурно табло, за махащи ръчички или други играчки с поклащащи се глави на задното стъкло, но темата стана прегалено дълъга и рискуваме да ви досадим. Това обаче не пречи вие да я продължите в коментарите.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини