ФАКТИ.БГ
  • соц. тунинг-
  • lada

Особености на социалистическия тунинг

Публикувана: 29 Юли, 2012 10:21
94 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 53540
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

 

Мнозина от вас си спомнят времената преди 10 ноември 1989 година, котаго по родните пътища се движеха основно автомобили съветско производство. Тези коли обаче също бяха подлагани на т.нар. тунинг, но той беше предимно оптически и се извършваше с подръчни средства. Сега решихме да ви припомним, а на тези които не знаят да им разкажем, за част от "свръхмодерните" за онова време соц. доработки.
 
Завеси

Повечето съветските автомобили бяха оборудвани със стъкла тип "аквариум". Наричаха ги така, защото бяха лишени от каквато и да била тонировка и именно поради тази причина по-луксозните автомобили с марка Волга бяха оборудвани със саморъчно ушити завеси, които наподобяваха светлосините перденца на правителствените Mercedes-и.
 
Топка за скоростен лост

За притежателите на Жигули беше особена гордост да монтират на скоростния си лост топка, различна от оригиналната. Най-разпространените бяха прозрачни с някакъв предмет вътре в тях. Много от водачите на тогавашните МПС-та си правеха подобни ръкохватки за скоростен лост сами. Те използваха епоксидна смола, като с нея заливаха въпросните предмети.
 
Усилено окачване

Да имаш червена Жигула и да не подсилиш задното окачване беше смятано за нещо необичайно. Основната задача на много от тези автомобили беше да превозват максимално количество товари от точка А до точка Б. Най-често практикуваните способи бяха два - монтиране на гумена подложка над пружината или замяна на пружините с по-дълги от друг автомобил.
 
Вентилатор

Тъй като съветските автомобили не разполагаха с климатици вентилаторче на предното стъкло вършеше доста прилична работа в горещините и най-вече беше полезна екстра за движение в града. Въпреки че изглежда смешно и кичозно, това е една от най-смислените доработки, които бяха популярни през онези години. Захранването на вентилаторчетата също се адаптираше към запалката на автомобила.
 
Кукла върху теглича

Всички тегличи от онези години представляваха стърчащо назад и извито нагоре желязо с метална топка накрая. В Европа те вече са забранени, но у нас продължават да се използват. Екстрата за тях беше глава от гумена кукла, която се нахлузва върху теглича. Идеята - да не се покрива с ръжда устройството за теглена на ремарке.
 
Компактдиск

Най-съвременната от въпросните екстри е наличието на компактдиск, който виси на въженце от централното огледало за обратно виждане. Смяташе се, че именно тази джаджа може да спаси водача от радарите. Видиш ли дисковете разсейвали вълните на радара. Научно потвърждение на това твърдение все още няма, но това не пречеше висящите дискове да са много.
 
Антистатик

Завършваме пакета от соц. доработки с ултра модерното изобретение от онези времена, наречено антистатик. Считаше се, че именно антистатиците намаляват опасността от статично електричество и респективно от запалване на бензиновите пари. Според експерти това е легенда, но навремето някои смятаха, че колкото повече антистатици, толкова по-добре. 
 
Можем да говорим още много за килимчета и китеници по седалки, волан и арматурно табло, за махащи ръчички или други играчки с поклащащи се глави на задното стъкло, но темата стана прегалено дълъга и рискуваме да ви досадим. Това обаче не пречи вие да я продължите в коментарите.

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Станислав
1 Отговор
Много забавно неделно четиво. Благодаря

Коментиран от #35


Оценка:
-0 +9

Георги Цочев
2 Отговор
Един съсед дълго време си караше волгата, още наричана от него "белия лебед", като всички гореизброени тунинг сегменти бяха стриктно спазени!Дори повече, ламаринените тасове бяха оцветени и имаха емблема на мерцедес, за накрайник на ауспуха служеше нешо което всякаш беше взето от прахосмукачка, а интериора бликаше от "шукарийки".Лепенки на голи мацки също бяха задължителни!

Оценка:
-0 +13

jhgf
3 Отговор
супер.отдавна не съм се смял така браво

Оценка:
-1 +11

Ники Николов
4 Отговор
и движението в София бе6е толкова натоварено в час пик, колкото е сега в неделя сутрин.По едно време се движех само аз защото никъде няма6е бензин, а аз карах аварийна кола и има6е поне за мен.

Коментиран от #94


Оценка:
-0 +9

VR4 TT
5 Отговор
Хехе, хубави времена бяха.

Оценка:
-1 +9

520 zender
6 Отговор
Хах супер четиво-върна ме доста назад.Да припомня и още един тунинг елемент-багажник на задния капак на седаните.Служеше за поемане на допълнителен багаж но изглеждаше стилно като антикрило.

Оценка:
-0 +11

5643
7 Отговор
Жигулата цепи мрака.Обаче тази екстра е за москвич защото е с цял заден мост направо става драгстер.

Оценка:
-0 +6

Н.В.Д
8 Отговор
На дядо ми варбурга бог да го прости човека имаше анти-статици и въпросната гумена играчка на теглича

Оценка:
-0 +9

ььь
9 Отговор
Стотинки по гуменото уплътнение на предното стъкло, крилца на чистачките.

Оценка:
-0 +8

гост
10 Отговор
трябваше да отделите място и на капачките от оцет на чистачките. нарязани на ресни :)

Оценка:
-0 +12

Дядо мраз
11 Отговор
Е нека не забравяме и нацепените като цвете капачки от оцет на мястото на чистачките.Антени с дължина по 2.5 метра които опираха в жиците на тролеите и нищо не хващаха щото имаше само една станция тогава радиото.Кученце с клатеща се глава на задното стъкло.Балатум в краката и булана върху таблото.Шити възглавнички отзад.Доста шукарийки имаше тогава жалко само,че свястни коли нямаше.

Оценка:
-0 +12

Ганьо от бостана
12 Отговор
Много ще ми е интересно как след 20-25 години много от вас ще опишат сегашните си автомобили.Дали и тогава ще се смеят така.Много глупава статия.

Коментиран от #16


Оценка:
-10 +2

Явор Кръстев
13 Отговор
Още , още , още ..........

Оценка:
-0 +3

Ts@r
14 Отговор
Сещам се за едни лепенки на други автомобили, които се слагаха по таблото и задължителните калъфки на седалките, чиято идея беше да запази оригиналната тапицерия.

Оценка:
-0 +6

Емката
15 Отговор
Супер интересна и забавна статия.Поздравления

Оценка:
-0 +3

MIRo
16 Отговор

До коментар #12 от "Ганьо от бостана":


Ганьо, глупав си ти пич. Аман от песимисти като теб, които отричат всичко ново и интересно. Материалчето е върха - нетрадиционно,интригуващо и забавно.

Оценка:
-0 +6

иван
17 Отговор
Нека да не забравяме и черното тиксо което лепехме на Москвичите по ръба на калника през вратите та до отзад до стоповете. Придаваше му по-дълъг вид. Ама до първия милиционер , който го отлепяше и за тази екстра взимаше петарка по карнетка.

Оценка:
-0 +3

Скарлет Монтани
18 Отговор
Много приятна статия :)
Като се сетя какви неща сме правили по колите....

Оценка:
-0 +4

Ники Николов
19 Отговор
специално за колите няма нищо общо преди и сега, сега всеки има такава кола каквато заслужава, а не да се моли6 на някой да ти уреди запорожец, тогава по света има6е мерцедес и бмв но не и за нас, затова бяхме полудели и от магазина излиза ладата на 8000лв и на следващия ден ти дават 11000

Оценка:
-0 +3

шейх
20 Отговор
Явно сте малки момченца и не помните или никога не сте живяли при социализма зщото тогава бензин никога не е липсвал,а цената му беше 26стотинки за литър итакава си стоеше с десетки години ,ане като сега на ден по три пъти скача до 3лв. за литър.

Коментиран от #21


Оценка:
-2 +7

Пламен
21 Отговор

До коментар #20 от "шейх":


И к'во общо има това с това забавно материалче, припомнящони минали времена?

Оценка:
-0 +1

Ники Николов
22 Отговор
бензина бе6е 26ст до 85г когато Горбачов ни спря преференциалните цени договорени от Бай Тодор,след това стана 85ст и лев4е и из4езна напълно за около година

Оценка:
-0 +6

гост
23 Отговор
Браво за статията, искрено много се смях от сърце. Да наистина тези
неща бяха част от живота на българина, нетрябва да се забравят.
Такова беше времето и условията бяха такива, нека днес будят смях и закачки, за да се посмеем искрено, защото днес точно това ни
липсва, искрения смях, дух и хубавите компании.

Оценка:
-0 +6

малкия
24 Отговор
Хаха аз си мислех че тези "антистатици" са индикатор за това дали е пренатоварена колата :D :D

Оценка:
-1 +1

loko
25 Отговор
Поживяли сте си добре до колкото е възможно тогава, чак на мен ми се прииска да съм бил роден тогава,но няма как :) много добро четиво !!!

Оценка:
-1 +3

Пламен Стилянов
26 Отговор
Много ми е интересно..."господин" написалия статийката какви "екстри" е имал по това време в колата си и кое му е толкова смешното , като че ли сте живели в друго измерение а... Без лоши чувства , но е хубаво да помислим преди да се смеем не се ли смеем на себеси... Поздрави на всички посмел се искренно...

Оценка:
-6 +2

543
27 Отговор
Ми на себе си се смеем важното е че се смеем. Измисли пък ти нещо по интересно.

Оценка:
-0 +3

PlimP
28 Отговор
едно време имшае едни кученца, на които им се клатеха главите, някой може ли да ми каже от каде да си купя таква кукла :)

Коментиран от #33


Оценка:
-0 +1

охохоч
29 Отговор
Един мой комшия на село имаше червена Лада 1500.Атнистатик,капачки от оцет и най-интересното-свирка в ауспуха:)))Като подаде газ и цялото село го чуваше че излиза на някъде...Сега ми става смешно като се сетя,но тогава си беше голяма гъзария:)
А дядо ми пък имаше Москвич,на чиито скоростен лост имаше една страхотна топка с каляска вътре:))Един ден един приятел ми каза че толкова се кефел на топката,че направо му се иска да отскубне целия лост и да си го носи вкъщи:)
Смях...

Оценка:
-0 +2

Ами да
30 Отговор
Имаше една много полезна "екстра", която липсва напълно днес. Това бяха гумените калобрани зад колелата, които пречеха колата да хвърля кал и камъчета по другите коли. много полезно нещо, за което се сещам всеки път, когато някой ми хвърли камъче върху предното стъкло!

Оценка:
-0 +5

1911
31 Отговор
Спомням си че хората монтираха на ладите и на жигулите допълнителна конзила към таблото и естествено на тази конзола се монтираше кастофон , понякога и тонколони :)

Оценка:
-0 +2

Стефан Божидаров
32 Отговор
Много яка статия!
Така си беше, ама народа прост та, "кълвеше на пукакнки" и за радарите и, за "анти"статиците!! Ха-ха-ха!
Прост народ, слаба държава! Но, на Ганьо не му пречи простотията да се дуе колко е умен и, какво ли още не!...

Оценка:
-0 +2

Стефан Божидаров
33 Отговор

До коментар #28 от "PlimP":


PlimP, такива кученца можеш и до днес да намериш, но само от един човек с бели коси, на възраст около 60-те. Разхожда се по улиците на центъра: Раковска, Славейков, Алабин, Витошка и, ги носи на подложка - капак от картонена кутия. Много мил човек, е. Ако го срещнеш, купи си наистина от него. Изглежда да му е само това поминъка. Като, че ли само с едни и същи дрехи съм го виждал. Но е все чист! :)
Хубава работна седмица ти пожелавам!

Оценка:
-0 +1

Любомир Бачев
34 Отговор
Като се заговорихме за соц. тунинг, ето на това му викам аз тунинг...

Коментиран от #36


Оценка:
-0 +2

Кеца
35 Отговор

До коментар #1 от "Станислав":


Преди 1989 имахме червен моксвич 12-ак със специално ръчно изтъкани от баба ми вълненини китеници за седалките, лятото бе много романтично към морето... След 1989 имахме от новия модел москвич, на който стария собственик беше налепил 1,8 турбо, 5 speed на задния капак. Имаше и кожен салон, но мъхест, касетофон блаупункт и т.н.

Оценка:
-0 +2

Кеца
36 Отговор

До коментар #34 от "Любомир Бачев":


Забравих да кажа за родените след 1989, отидете на екскурзия в Украйна, там и до днес автопарка е предимно от такива автомобили, можете да се повозите на такси жигули или волга от старите, а що се отнася до тунинга там направо са надминали себе си...

Оценка:
-0 +2

saab
37 Отговор
Някой носталгично напомня надолу ....как видите ли бензинът бил стотинки с години....вярно но и заплатата бе 120лв....а и бензин се крадеше от служебни товарни автомобили и се продаваше.....за това имаше и купони...лимит и бензина за частните автомобили го оцветяваха различно от другия.....правеха проверки,бъркаха в резервоарите .......това не го споменава въпросния носталгично настроен бсп-пар..... нека е 3лева но да го има....а не да чакам цяла нощ за 20 литра само! Помниш ли!

Оценка:
-3 +3

saab
38 Отговор
Някой носталгично напомня надолу ....как видите ли бензинът бил стотинки с години....вярно но и заплатата бе 120лв....а и бензин се крадеше от служебни товарни автомобили и се продаваше.....за това имаше и купони...лимит и бензина за частните автомобили го оцветяваха различно от другия.....правеха проверки,бъркаха в резервоарите .......това не го споменава въпросния носталгично настроен бсп-пар..... нека е 3лева но да го има....а не да чакам цяла нощ за 20 литра само! Помниш ли!

Оценка:
-2 +2

hgfd
39 Отговор
Не разваляй темата

Оценка:
-1 +1

saab
40 Отговор
Е за да не развалям темата ще кажа,че тунингът съвсем не беше само оптически.Факта ,че към 100к вече си направил първи а може и направо втори ремонт на двигателя...и вече разполагаш с малко над 130 кубика си е тунинг.....трудно надживяват 100к тези автомобили без отваряне на мотора.. :)E те тъка беше...събота или неделя пред блока ..под колата!/за московците най-вече/

Оценка:
-1 +5

GOGO
41 Отговор
Наистина е добре, че умеем да се смеем на себе си! Все пак - независимо от всичко, което ни се случи през последните 20-25 години - останало е нещо човешко у нас!
Лошото е, че по отношение на автомобилите ни, сега ни се смеят от „белите” държави! Защото болшинството от нас са горди и доволни собственици на 10-15-20 годишните бараки на жителите на тези държави! Климатиците едва доловимо духат хладен въздух, ABS-а може и да работи или само причуква, ламарината се държи на боята, двигателите и на чистачките, и на климатика, и на автомобила бучат мощно, вратите /а и не само те/ хлопат, радиото /дано сте го сменили!/ е с касетофон и две копчета - „топла” и „студена” вода, тапицерията е захабена и протрита, воланът е гладък като стъкло, челното стъкло надрано след стотиците хиляди километри, ... А на Горубляне тази 10-15 годишна барака /взета незнайно от къде, минути преди машината да я направи на кубче от метал/ стои с километраж на 140-150 х.км. и ви я продават за 5-6х.лв. А, като тръгнете по сервизите ... жална ви майка!
Вярно е, че някои имат и средства /придобити незнайно кога и незнайно от къде!/ и могат да си закупят нови автомобили! А, някои ходят с протрити обувки и дрехи, вземат на лизинг нов автомобил и след година-две го връщат, защото не могат да си обслужват кредитите!
А, за тези, които крещяха по площадите, че всички държавници трябва да слезнат от големите, черни автомобили - да не мислим! Държавниците са други, но се возят в същите /че и дори по-луксозни/ автомобили! Същото е и с изплащането на техните возила - отново ги изплащаме ние!

Коментиран от #43


Оценка:
-1 +3

kjhg
42 Отговор
Тук говорим за тунинга. Иначе автомобилите си бяха добри. Сравнете в мобилето цените на Лада и Москвич и тези на Голф и Браво. Май ладата и Москвича са по скъпи.

Оценка:
-1 +1

7777777
43 Отговор

До коментар #41 от "GOGO":


Абсолютно прав си...

Оценка:
-0 +1

Стоян
44 Отговор
За антистатика искам да коментирам. Това не е кичорийка, а много полезно допълнение. Моята Вектра ме переше ток на всяко слизане от колата, като докосна вратата. Особено през зимата, като нося шушлеково яке. Много е неприятно, а мисла, че е и опасно / карам на пропан бутан/. Сложих си антистатик и вече 6 месеца съм си решил проблема. Всичкото статично електричество се отвежда в земята. Така че не го причислявайте към кичозния тунинг.

Оценка:
-0 +3

Ряпов
45 Отговор
Супер е статията!!! Върна ме толкова години назад с доста приятни и нтересни спомени. Но реално като се замисля, май нещата не са се променили много, сега не е Ладата, а е Голфа или Астрата. Поне аз съм виждал доста от тези"тунинги" на тези и подобни автомобили. Както и старата приказка - : Да знаеш как ми върви ладата" сега е заменена предимно от тези модели.
Но пък важното е да е весело и забавно нали :)

Оценка:
-0 +3

Дисо
46 Отговор
Виждал съм и коли с втори допълнителен багажник. Освен този на тавана, бяха сложили и на капака на задния багажник.

Оценка:
-0 +4

Атанас Димитров
47 Отговор

Оценка:
-0 +2

Милослав Динев
48 Отговор
Всичко с времето си....

Оценка:
-0 +2

Niki
49 Отговор
Като тийнейджър през началото на 90те току що взел книжка се возех със москвича на дядо ми, на който задното окачване беше толково вдигнато, че от калника до гумата имаше една педя. В случай на пълнене на багажника с буркани беше полезна екстро но опредлено влоши управлението. Веднъж на един завой се обърнах на врати и бутнах няколко циментови колци. по решетката и предната броня имаше дребни забележки, но ме издаде това, цялата дясна страна беше зелена от тревата :D

Оценка:
-0 +0

123
50 Отговор
Определено се чупеха по малко от сегашните.

Оценка:
-4 +2

Габровец
51 Отговор
Тук има един с една жигула който е изрязъл предния капак и е сложил стъкло от някаква кола а на тавана над задното стъкло е монтирал чистачка.
А по времето когато тези возила бяха основна част от родния автопарк водачите бяха по-толерантни един към друг.

Оценка:
-0 +0

Николай Ген
52 Отговор
А какво ще кажете за специално ушит китеник за таблото, футболна топка за задното стъкло, пластмасова облицовка за задното стъкло на жигулата, а и задължителната цепка, която се подава под пънталона на чичото от съседния вход, който всяка събота ремонтираше москвич 8-ца.
А ето и малко екстри от 90-те: магнитна антена за мобифон (една или повече) на задния капак на S 600 SEL, E34 или Е30. Блаупункт с карта и опушени стъкла - понеже нямаше фолио.

Оценка:
-1 +0

ВАНКАТА
53 Отговор
ДА НО ВЪРШЕХА РАБОТА И ЗА ВОЗЕНЕ И КАТО ИСПАДНЕШЕ НЕКОЯ СГОДНА ЖЕНИЦА И ЗА АГРО ФИТНЕС БЯХА МУЛТИФУНКЦИОНАЛНИ СЕГА КВО ПРАВЯТ КОЛИ ЗА КАМИКАДЗЕТА .ИЗБЕРЕТЕ РУСКОТО ТО НЯМА РАВНО НА СЕБЕ СИ.

Оценка:
-3 +1

Accord
54 Отговор
Егати тъпата статия. Че и непълна. Ами:

- багажниците, които играеха ролята на спойлери?
- имаше един модел тасове (едни черни изпъкнали) и един модел лети джанти (с кръглите дупки, най-много ги слагаха на ладите)
- огромните кръгли халогени
- губера на таблото
- предпазителите за вратите със светлоотразители в тях
- капачките от оцет на рамената на чистачките (които да не надерат стъклото, защото перата са прибрани на сигурно в колата)
- топката на задната кора
- всякакви възможни стикери, приближаващи колата до западните цивилизация и колите й (много често със снимки на самите западни коли)
- музикалния клаксон
- навитата на пружина жица, която играе ролята на антена

Да изброявам ли още? Не съм прихванал много от онази ера, но авторът на статията сигурно е още по-малко и от мен.

Оценка:
-2 +4

отфорко
55 Отговор
хаха супер статия! само как никой не се сети да коментира супер екстрата "барче" което само в ладата беше серийно! и касетофон ок кореком!

Оценка:
-0 +1

радо S1600
56 Отговор
Аве незнам ама ладичката нещо сърце не ми дава да я кълна много-много като се има впредвид че едно време се състезавах с тая ми ти руска консерва ..... ама то ивремената си бяха такива де като си спомня за ОСМИЦАТА която карах лелееее с барнат мотор маико дръвте се жигули пък сега коли с клима с екстри и палят всеки път ...

Оценка:
-0 +1

Рабаман
59 Отговор
При нашия последния Москвич 412, имахме малка жълта ретро количка в топката на лоста! Също и антистатик 1 брой! На единия сенник, който така и не се отваряше, пишеше Raly, а на капака на жабката реклама на Мишлен! Имаше и централно панорамно огледало! За съжаление се счупи единственото странично огледало, но и централното помагаше със своята големина! А пък отзад до стоповете на този 412 имаше 2 зелени детелинки! Отпред на бронята имаше 2 фара със оранжеви стъкла, но така и баща ми не сложи крушки! Имаше тенекиени тасове тип детелина, или нещо подобно, като на Застава! Общо зето е това за най-хубавия Москвич 412 на който съм се возил и съм карал в живота ми!

Оценка:
-0 +0

спомени
60 Отговор
А спомняте ли си как си прибирахме чистачките и слагахме срязани капачки от вино и тогава се крадеше.

Оценка:
-0 +2

Рабаман
61 Отговор
Ще продължа със калобраните "Москвич", светлоотразителите отстрани на вратите, допълнителен стоп под задната броня, големи джобове отзад на предните седалки ( сега на мястото на този прекрасен Москвич 2140 от 1982 г., имаме Citroen ZX, който няма антистатик, калобрани, джобове зад седалките и детелинки за късмет!

Оценка:
-0 +0

Ники Николов
62 Отговор
ладата 2107 се взема6е след 20г чакане, затова предвидливите баби още щом се роди момче веднага му правеха 1500 лв влог за кола,след 4 години ти идва6е ред за ЗАЗ , след още 5г за Москвич,ако си с валута долари демек веднага срещу 8500долара, ако си с рубли( работил в СССР) след около две години чакане

Оценка:
-0 +0

реално
63 Отговор
А като почнаха да ги режат на пикапи от Волги до Москвич 407 сега всичко е в Китай претопено и направено на много точната марка "Акита".

Оценка:
-0 +0

Speeder
64 Отговор
Антените като цяло и конкретно:

1. Антенки по таваните с магнит - топ газария
2. Антенки по предните брони, насочени надолу под 45 градуса ъгъл - играеха ролята на парктроник мисля..

Оценка:
-0 +0

Захарче
65 Отговор
Носталгия ли се долавя ?

Оценка:
-0 +0

kjhg
66 Отговор
Има и малко носталгия. Особено като гледам как тунинговат трабантите в Германия.

Оценка:
-0 +0

Соца
67 Отговор
Спомени, спомени....! Впрочем и сега има хора които тунинговат така своите си коли. Щастливи времена бяха баба жигула вървеше много

Оценка:
-0 +0

Стоян
68 Отговор
Дядо Мраз, те капачките ги слагахме, защото никоя кола не нощуваше с чистачки - крадяха ги! И ако не си сложил капачки на рамената на чистачките, като ги включиш неволно - получаваш 2 красиви надрани полукръга на предното стъкло.

Оценка:
-0 +0

теди
69 Отговор
Дискът не е от соц времето, тъй като тогава дискове нямаше. Тази екстра е от по-близките години.
Мен ме впечатляваха воланите "облицовани" с китеник -или какъвто там попаднал материал. Китеник се поставяше и на седалките - някаква "модерна" тапицерия явно :)

Оценка:
-0 +1

moskvich_power
70 Отговор
Жалко за тези автомобили аз имам москвич 412 и е страшна машина в днешно време всеки втори се качил на западна кола и се мисли за голямата работа а повечето са пълни смешки.Москвича е кола с характер а не като западните автомобили много по-просто устройство има няма електроника сам си го ремонтирам и няма проблеми частите ги има още евтини са няма екстри като климатик,абс и т.н. ама е 100 пъти по-добър от западните автомобили и никога няма да те остави на път стига да си го поддържаш иска ми се да съм бил роден по-онова време ама няма как запален фен съм на соц автомобилите и това е другите да си карат западните кошници и да си мислят каквото искат ама никога един западен боклук няма да издържи 30,40 години!!

Коментиран от #81


Оценка:
-1 +0

Hyundai/Mercedes
71 Отговор
До 70 - moskvich_power : Абе брат, нещо май ти е избягала центровката. Как можеш да кажеш че съветските кошове са по-добри от западните автомобили. К'во , искаш да ми кажеш че тоя таралясник ще издържи повече от 124 - 250д , или от някой стар Опел Кадет, дето вече по него половината ламарини няма ма двигателя на 1 200 000 и при -15 пали на третия оборот. Точно пък Москвич няма да те остави на път, ай стига...един комшия навремето караше московец не помня точно кой модел и по цял ден лежеше под него, вика като умра искам да ме погребат прав че цял живот лежа под тоя дарак...

Оценка:
-0 +2

Hyundai/Mercedes
72 Отговор
А между другото тоя москвич на комшията беше такси и едва си заработваше хляба човека...сега пак кара такси Opel Agila, доста дървена кола...обаче ЗДРАВА

Оценка:
-0 +1

Пешко
73 Отговор
Да се изкажа и аз, тък като съм преживял тези всичките красотички.
"Свирката" в ауспуха, която при даване на газ свири е чисто и просто една надупчена ламаринка пъхната в тръбата на ауспуха. Калобраните си ги тача до ден днешен, те бяха симбол на гледана и поддържана кола. А и са много практични, освен това колата изглежда по-добре с тях. Джаните с "дупки" са така наречените "бъбреци", произвеждащи се в Плевен. Някой е казал, че ги е виждал само ла Лади - ами, да, защото само за тях стават. Тасове имаше едни ламаринени като детелинки. Абе, грозни си бяха, също и антистатиците, както и капачките от оцет по чистачките под формата на слънце. Светлотразителите по вратите си бяха гъзарийка. В ранните години след 90-та излязоха едни перденца -черни 2 броя за задни стъкло, в повечето случи черни с бял надпис - Мишелин или Гудиър. Появиха се едни въженца с нанизани триъгълни знаменца на страни, махащи ръчички, светлотразителни лепенки "Лада", "Адидас", чието място беше на капака на жабката. Тъй като най-разпространените гуми бяха "Вида", при всяка "по-различна", било Семперит или Дънлоп фирмените надписи по страничния борд се повтаряха с бронз, за да се вижда

Оценка:
-0 +0

F125
74 Отговор
Като порасло дете във въпросния перриод ще кажа, че и преди и сега това си е кич.

Оценка:
-0 +1

щ+щ
75 Отговор
Търкаха се дъната на кутийките от кола да имитират ремус.

Оценка:
-0 +0

911 раптор
76 Отговор
Изпуснали сте губерите

Оценка:
-0 +0

христо желев
77 Отговор
abe kakvo da vi kaja - jalki spomeni ot slavnoto minalo na sotcializama ot tatovoto vreme.

Оценка:
-0 +0

ха ха
78 Отговор
Компакт диск?
Преди 1990 година?

Оценка:
-0 +0

мартин 123
79 Отговор
Парче булана / вид завивка за леглото в хола/ на таблото да не го пече слънцето, футболна топка за задното стъкло , боядисване с бяла боя да се открои марката на гумите... :) има има още

Оценка:
-0 +0

терзо
80 Отговор
лепенка на задното стъкло АЗ "сърце"Лепа Брена

Оценка:
-0 +1

Ducati
81 Отговор

До коментар #70 от "moskvich_power":


Аве, ти луд ли си, мОсквича бил кола с характер,ще изпуснеш много от живота той и без тва е за по едно кафе, незнам какъв глупав романтизъм има към соц. времето, ама то идва май от по-малките където не са живяли в онова объркано време и си мислят че Тодор Живков е национален герой.

Оценка:
-1 +1

Десен
82 Отговор
До коментар 70:

Не знам, ама от такива като тебе 20 години стоим на едно място и само мрънкаме и въздишаме.

А сега малко факти измерени в пари господин соц милеещ. Понеже вие сте във възторг, че сам си поддържате колата, и сигурно още повече се кефите че шарнира е 4-5 лева, обаче отчитате ли времетокоето отделяте за това като цена на труда..и отчитате ли всъщност един шарнир на какъв пробег го сменяте.

Имаме москвич, после форд фиеста, хем 11 годишен, после рено 19 - 15 годишно.. проблемите ме напуснаха когато продадохме москвича... само на 7 г :) ма ти си вервай че москвича/ладата са голема работа.

Оценка:
-2 +1

москвия 12 - так оранжев
83 Отговор
Най якото си остават червените капачки от оцет тип - "цвете", нарязани с ножичка по краищата имитиращи маргаритка. Слагаха се на металните държачи на чистачките за да не се надира стъклото ако случайно се пуснат. Причината - самите чистачки се държаха в жабката, против кражба или за да не се износват, тъй като бяха дефецитни и се купуваха с връзки разбира се.:)

Оценка:
-0 +2

156
84 Отговор
Забавна статия но предпочитам да си карам западната кола с автопилот и кожен салон и да си летя с кеф по пътя.Грам не ми липсват тези коли винаги тате лежеше и правеше нещо. Сега даже и капака не знае от къде се вдига.

Оценка:
-1 +1

Сава Динев
85 Отговор
Атрибутите на соца бяха като самия соц - изкуствени, кичозни и неставащи за нищо. Достатъчно е само да се порови в историята на москвича, за да се разбере, че първият му модел, 403, си е краден "Бентли" от края на 40-те с краден двигател на BMW. Същото беше и за останалите им коли, докато не се появи жигулата, първият законен съвместен проект със Запада, Fiat 124. Та това е - крадена легенда беше соцът, затова и рухна под собствената си икономическа несъстоятелност.

Коментиран от #89


Оценка:
-3 +0

Пламен
86 Отговор
Ехаа, голяма злоба бре! Това съобщение ми мяза на злобните речи на днешните демократи, които преди 10-ти бяха най - върлите комунисти. Никой не иска комунизъм, ама чак пък такива злостни излияния под една шегаджийска статия е супер глупаво...

Оценка:
-0 +2

Lambo
87 Отговор
Имаме москвич като този на снимката, с топка на скоростния лост точно като гореописаните. Колата е купена 75-та година и 37 години по-късно още се движи, така че покажете малко респект към соц. колите.

Оценка:
-0 +1

Borislava Ruseva
88 Отговор
Истинският мъж винаги е обичал колата си.Винаги е искал да е единствена и неповторима.Е такъв беше материала по онова време.И аз малко закачих от Москвича на баща ми.Мога да кажа,че мадамите тогава и на Москвич скачаха.Ама като се замисля май беше от шофьора а не от колата

Оценка:
-0 +0

Borislava Ruseva
89 Отговор

До коментар #85 от "Сава Динев":


Ти си болен ве.От една шеговита статия го обръщаш на злобна пропаганда.

Оценка:
-0 +1

гост
90 Отговор
сигурни ли сте че преди 1989 някой е притежавал компакт-дискове ;)

Оценка:
-0 +0

кокомоко
91 Отговор
съветски автомобили НЕ СЪЩЕСТВУВАТ, те всичките са крадени ;) почти същото важи за всичката съветска техника

Оценка:
-2 +0

Миро 83
92 Отговор
Спомням си пластмасовите въздухобрани на предните прозорци, буланките зад подглавниците на задната седалка, боядисаните тасове в черно и бяло, зарчета, бутонк ии какво ли още не накачено по огледалото и задължителните "спортни багажници", после дойдоха стикерите по предното стъкло - MICHELIN, и др. и рейсърските лепенки по калниците с шарката на знамето от F1 хахахаах

Оценка:
-0 +0

Лост
93 Отговор
И още: облицовка на салона с оранжева или отровно зелена болана, овчи кожи, възглавнички на задната кора, хиляди светлоотразителни аксесоари, пластмасови "аеродинамични" аксесоари за чистачките, жълти крушки за къси светлини, решетки против кражба на фаровете, и т. н. :)

Оценка:
-0 +0

Инженера
94 Отговор

До коментар #4 от "Ники Николов":


На какво се смееш бе колега? Може би на не щастните коли във Великобритания с едно предно и две задни колела. Разните там Пиаджио или други чудеса на 2-3 колела? Или на Мини Купъра с 12 цолови гуми? Това са колите на т.н. Запад. При нас все пак имаше истински автомобили. През тези години западняка също много рядко можеше да си позволи кола с тонирани стъкла. За климатик въобще да не говорим. Пържеха се като наденички в колите си и именно от там се появиха фабричните вентилаторчета. Просто погледай малко филми с мистър Биин или Бени Хил и обърни внимание на автопарка.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Куиз
Автомобилен куиз само за маниаци: Какво знаете за Lamborghini?

Този път сме ви подготвили един доста по-сложен куиз, предназначен само за истински маниаци на тема автомобили. Става дума за компанията Lamorghini и ...

КЪМ КУИЗА

ВСИЧКИ КУИЗОВЕ
АПИ: актуална пътна обстановка
ТОП 5