Колите, наричани с общото название “джипове” станаха много модерни в наши дни. Компании, като BMW, Cadillac и Lincoln, които до скоро не се занимаваха с разработки на всъдеходи, вече предлагат модели на автомобили с висока проходимост. Италианската фирма Lamborghini, специализирана предимно в производство на спортни коли, представя своя версия на мощен всъдеход още през 80-те години. Въпреки че “джипът” вече не се произвежда, той остава в историята като най-бързия автомобил с висока проходимост. Италианският аналог на Hummer е с моделен номер LM 002. В този брой ще се спрем именно на маниашкия скоростен всъдеход на Lamborghini.
Разработката на проекта започва през средата на 70-те години. Малко известно е, че идеята на компанията Lamborghini е да конструира “джип”, който да замени колите с висока проходимост, използвани от американската армия.
Чудовището е с мощност 426 конски силиПървият прототип на бъдещия всъдеход получава индекс LM (Lamborghini Military). Първоначално конструкторите решават да използват агрегат собствено производство. В последствие, обаче разбират че за целта им трябва двигател, който да не е “капризен” и да може да се поддържа лесно. Най-вече евентуално възникнали дефекти да се отстраняват при полеви условия. Така изборът пада върху V-образния “осмак” на Chrysler. Той се монтира в задната част на специално конструирана пространствена рама. Примитивната каросерия няма дори врати. Прототипът получава името Cheetah ( вид африкански леопард ). Презентацията е на Женевския автосалон през пролетта на 1977 година. Американската армия, обаче не одобрява модела най-вече поради факта, че не е американско производство. Генералите са на мнение, че “джипа” трябва да е американски. Според тях тези, които ядат спагети не могат да произвеждат добри автомобили с висока проходимост.
Това е сериозен удар за фирмата Lamborghini. Италианците влагат много средства в разработката на модела, без никаква възвръщаемост. Въпреки това идеята за разработка на супер-всъдеход е отново на дневен ред през 1980 година. С конструирането на новия “джип” се заема италианския инженер Джулио Алфиери. Той монтира на втория вариант на прототипа Cheetah двигател, аналогичен на V-образния “осмак”. Разликата е, че агрегатът е производство на американската фирма American Motors, която е подразделение на AM General - компанията, произвела в последствие култовия всъдеход Hummer. След като новия “джип” LM 001 е готов той е подложен на редица изпитания. Резултатите от тестовете, обаче не удовлетворяват конструкторите. Основният проблем е, че двигателът не пасва добре на рамата на автомобила. Следва естественото решение, да се замени мотора. Изборът този път е агрегат собствено производство. V-образният, дванадесетцилиндров мотор, с работен обем 7.3 литра е от спортния модел Lamborghini Countach. Той идеално се вписва към новия супер “джип”. Този вариант е наречен LM 004. По същото време се разработва и версия с турбодизелов двигател (003), но тя не е успешна заради малката мощност за всъдеход, претендиращ за званието супер “джип”. След усилена работа, на базата на 004, италианците най-после конструират идеалния вариант. Той е с моделен номер LM 002 и е оборудван с двигател от Lamborghini Countach Quarttrovalvole. V-образният дванадесетцилиндров агрегат е с работен обем 5.2 литра и мощност 426 к.с. Така девет години след първата разработка на “джип” Lamborghini, моделът LM 002 е вече в серийно производство.
До появата на Hummer, “Италианският булдог”е единствен по рода си. Той тежи малко повече от три тона и е способен да развие 200 км/ч. По това време, подобно “чудовище” не произвежда никой освен малката италианска фирма. Всъдеходът предизвиква голям интерес, но не е по джоба на всеки. В Германия супер автомобилът с висока проходимост струва DM 278 000. Друг е въпросът, че при скорост 60 км/ч разходът на Lamborghini LM 002 е 20 литра на 100 километра, при 100 км/ч - 26 литра, а при 160км/ч - 54 литра. Можете ли да си представите колко харчи “чудовището” при скорост 200 км/ч. (!) Тези данни са за двигателя с мощност 426 к.с. По-късно агрегатът е модернизиран с по четири клапана на цилиндър, което повишава мощността до невероятните 444 к.с. Естествено такъв автомобил може да си позволи само арабски шейх, който има в двора си петролен кладенец. Въпреки че ако можете да си го позволите, веднага се превръщате в господар на всички пътища. “Чудовището” ускорява от 0 до 100 км/ч за впечатляващите за три тонна кола 6.8 секунди.
Радослав Славчев
rslavtchev@avto.bg