Докато бюрократите в Европа се борят за „Зелена икономика“ и са концентрирали усилията си върху изгорелите газове на автомобилите, у нас нова тенденция набира популярност. Много автомобили пристигат в сервизите, чиито собственици искат доброволно да премахнат катализатора от колата. Няма съмнение, че след такава операция колата ще върви по-бързо и по-лесно и ще живее по-дълго, това не е тайна, но има още един важен момент.
Природата е природа, всеки обича да седи на брега на река или да се разхожда в гората, но на преден план е собственият джоб. И той може да пострада много, много сериозно от действията на катализатора, особено ако колата е снабдена с АГУ. Факт е, че катализаторът и неговият експлоатационен живот са много зависими не само от редовната и правилна поддръжка на автомобила, но и от качеството на горивото. Освен това зависи от вида на горивото. В случая ние разглеждаме последното.
Преобразуването на бензинов автомобил на газово гориво е не само директна икономия на гориво, но често и удължава, понякога няколко пъти, живота на двигателя. Пропан-бутанът е чист, не оставя утайки по вътрешността на двигателя, не запушва каналите с кал и като цяло е по-екологично гориво, с изключение, може би, на няколко "но".
Първо, газът, за разлика от бензина, няма охлаждащи свойства, което засяга клапаните, които не са готови за такова гориво от фабриката, и второ, неправилно монтирана газова инсталация и неправилна настройка бързо води до повреда на катализатора.
Различната горивна смес води до промени в температурата и състава на отработените газове, които разрушават каталитичния конвертор. В тази история има толкова много неизвестни, че е по-лесно веднага да се премахне катализатора и да не мислите за последствията, отколкото да рискувате.
Проблемите на каталитичните преобразуватели обаче не възникват само от газовото оборудване. Използването на нискокачествено гориво, неподходящи консумативи по отношение на параметрите, проблеми със запалването и подаването на гориво и други често срещани грешки унищожават катализатора не по-бавно от "синьото гориво". А разрушаването на каталитичен конвертор може да бъде наистина скъпо.
Най-лошото при разпадането му е образуването на обратна тяга, която изсмуква керамичния прах обратно в мотора. Появата на такъв абразив моментално води до проблеми в мотора, а малко по-късно - до заклинване на клапаните. По-нататък следва пробив на стената на цилиндъра и... основен ремонт.
За да предпазят колата си от подобна комбинация от обстоятелства, която, да си признаем, може да се случи на много от превозните средства средства, собствениците на автомобили се решават на превантивна „операция“ – изрязват проблема и го забравят завинаги.